ماجرای برجهای دوقلوی قزوین تمامی ندارد
طی سه دهه گذشته و همزمان با دگرگونی و تغییر چهره شهرهای کشور شاهد احداث برخی بناها، به خصوص برجهای بلند مرتبهای هستیم که گاهی اوقات سازندگان آن با عدم رعایت قوانین و مقررات مربوطه و نادیده گرفتن مبحث مقررات ملی ساختمان، مجموعه مدیریت شهری را با چالشهایی مواجه میسازند.
به گزارش اخبار ساختمان، قزوین به عنوان یک منطقه صنعتی، کشاورزی و حتی گردشگری طی چند دهه گذشته سخت مورد توجه دولتمردان و حتی سرمایهگذاران داخلی و خارجی قرار گرفته تا جایی که ردپای این موضوع را میتوان در بسیاری از نقاط استان مشاهده کرد.
قزوین به عنوان یک منطقه صنعتی، کشاورزی و حتی گردشگری طی چند دهه گذشته سخت مورد توجه دولتمردان و حتی سرمایهگذاران داخلی و خارجی قرار گرفته تا جایی که ردپای این موضوع را میتوان امروز در بسیاری از نقاط استان مشاهده کرد.
به نظر میرسد همین موضوع باعث شده تا ما به موازات موضوعات یاد شده شاهد رشد و هم افزایی سایر بخشهای خدماتی از جمله ساخت هتل، اماکن خدمات گردشگری و حتی بلند مرتبهسازی در بناهای مسکونی و تجاری مرکز استان نیز باشیم.
ساخت بلندمرتبه سازی در قالب برج طی ۱۵ سال گذشته در قزوین سرعت قابل توجهی به خود گرفته تا جایی که این مساله را به وضوح میتوان در نیمه شمالی این شهر با ساخت بناهای بلند مرتبه از جمله برج تجارت، حکم آباد، پونک و فرهنگیان مشاهده کرد.
هرچند هیچ یک از بناهای یاد شده به علتهای گوناگون و با گذشت چند سال هنوز به بهرهبرداری نرسیده اما ساخت آنها همچنان با وقفههای طولانی ادامه داشته و بدون شک سرانجام روزی نیز شاهد افتتاح آنها خواهیم بود اما مساله قابل تامل در این زمینه، عدم رعایت ضوابط ساخت و ساز در برخی از این پروژهها به نظر میرسد روند اجرایی طرح را با مشکلاتی روبرو کرده باشد که یکی از این موارد برج فرهنگیان و یا به عبارتی برجهای دوقلوی قزوین است که بسیاری آن را نماد و المان این شهر نیز میپندارند.
برجهای دوقلوی قزوین با ۳۰ طبقه، طی چند مرحله از سوی دستگاههای نظارتی از جمله راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری و شهرداری به دلیل تخلفات ساختمانی صورت گرفته، متوقف شده و همچنان نیز در بلاتکلیفی به سر میبرد.
به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی مصاحبهای را با مهندس حامد عبدالرزاقی، رییس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به انجام رسانده است.
مختصاتی از چگونگی عملیات ساخت پروژه برجهای دوقلوی قزوین را بیان فرمایید؟
برجهای دوقلوی قزوین تحت عنوان تعاونی فرهنگیان دارای ۲۸ طبقه مسکونی و ۲ طبقه به صورت زیرزمین جهت پارکینگ در نظر گرفته شده و با مجموع متراژ ۱۵۰ هزار و ۶۴۰ مترمربع، دارای ۹۰۶ واحد مسکونی با ۹۳ هزار ۶۲۱ متر مربع بنا است.
این پروژه همچنین علاوه بر ۲۸ واحد تجاری با یک هزار و ۸۵ متر مربع زیربنا، دارای ۱۴ هزار ۲۹۰ متر مربع پارکینگ با گنجایش ۹۳۴ پارک خودرو نیز هست.
مشخصات میانی بین ۲ برج، در کمترین فاصله ۴۳ متر و بیشترین فاصله ۶۹ متر دیده شده و چهار راه پله و ۱۲ آسانسور و بالابر نیز برای آن پیشبینی شده است.
دستور تهیه نقشه این پروژه مربوط به سال ۸۹ بوده اما نقشههای اولیه آن جهت کنترل، مهرماه سال ۹۱ به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارایه شد.
ابتدا به ساکن برای این پروژه، یک پروانه ساختمانی مشترک صادر شده بود اما در ادامه اجرا، برجهای دوقلوی فرهنگیان تبدیل به ۲ شرکت تعاونی ناحیه یک و ۲ تقسیم بندی شده و همین تفکیک در ادامه پروژه را با مشکلاتی از جمله اجرای نقشه در بخشهای معماری، تاسیسات مکانیکی و برق و حتی نمای آن روبرو ساخت.
علی رغم آنکه برجهای دوقلوی ساخته شده در جهان به طور معمول مشابه هم بوده اما متاسفانه در این طرح ما شاهد تفاوتهایی هستیم که همین مساله باعث شد تا طی سه نوبت دستور توقف عملیات ساخت از سوی نهادهای ذیربط صادر شود.
در صورت مغایر بودن اجرا و ساخت، برخی از این تفاوتها را بیان کنید؟
براساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، هر واحد مسکونی در برج باید حداقل دارای ۲ راه خروجی در برابر برخی اتفاقها از جمله حریق با در نظر گرفتن مقاومتهای لازم در آن باشد و این مساله در بسیاری از بلندمرتبه سازی و برجهای قزوین مورد رعایت قرار گرفته اما متاسفانه در برجهای دوقلو این موضوع با تبدیل بخشهایی از راهروها به فضای مسکونی، نادیده گرفته شده و همین مساله باعث میشود تا در مواقع حریق احتمالی، هر واحد تنها به یک راه خروج دسترسی داشته باشد.
در این رابطه ضروری است تا مسیر دسترسی راه پلهها برای واحدهای مسکونی با برداشته شدن فضاهای مسکونی فعلی،برای تمامی واحدها فراهم شود تا ساکنان از امنیت لازم برخوردار باشند.
مشکل بعدی، موضوع پدافند غیرعامل (مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان) است که باید مطالعات و اجرای آن در نقشهها پیشبینی شده باشد.
این در حالی است که ملاحضاتی از جمله نمای پروژه، مقاوم بودن در برابر ریزش، پیش بینی فضاهای امن، مشخصات کافی برای ایمنی و استاندارد بودن پنجره و شیشهها و در نهایت نیز ضوابط مربوط به مناسب سازی تردد معلولان در نظر گرفته شده و به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز برسد که این مسایل نیز تاکنون به انجام نرسیده است.
در بخش نمای پروژه نیز باید یادآور شد که هنوز نقشههای تاسیسات مکانیک و برقی نتوانسته تاییدههای لازم را از سوی مراجع ذیصلاح دریافت کند.
متولی نظارت و رسیدگی به موضوعات مطرح شده برعهده چه دستگاهی بوده است؟
براساس ماده ۱۰۰ قانون، مسوولیت کنترل هر نوع سازه در شهر برعهده شهرداری بوده و آنها مکلفند با مالکانی که احداث بنای آنها مغایر با مفاد پروانه ساخت باشد، برخورد کنند.
در عین حال نیز، وظیفه کنترل نقشهها از نظر رعایت مقررات ملی ساختمان و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی و ارجای کار نظارت در رشتههای هفت گانه برعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده و اداره کل راه و شهرسازی نیز بر اجرای این ضوابط و مقررات نظارت عالیه دارد که براساس وظایف محوله و به صورت رندمی پس از وصول شکواییه سه تا پنج درصد ساختمانهای در حال احداث را مورد بازرسی و نظارت عالیه خود قرار میدهد گیرد و موضوع برجهای دوقلو نیز در برنامه نظارت عالیه ما قرار داشته و از سال گذشته موضوعات آن پیگیری میشود.
با توجه به اجرای ۲ مرحله توقف پروژه به خاطر نما، در این خصوص توضیح دهید
برحسب قانون، مرجع بررسی و تایید طرح نمای ساختمانهای بلند مرتبه، کمیته سیما و منظر شهری است که متاسفانه تاکنون مساله نمای برجهای دوقلوی قزوین با وجود مطرح شدن آن، اما به دلیل وجود نواقص در مستندات، مدارک فنی و مشخص نبودن جزییات قرارگیری بالکنها، بازشوها و همچنین پنجرهها در این کمیته مطرح نشده است.
این در حالی است که کمیته سیما و منظر شهری نمای ساختمان های بلند مرتبه را به عنوان المانهای شاخص و مهم شهری مورد بررسی قرار میدهد تا مانع آسیب به سیما و منظر شهر و همچنین دورنمای آن شود.
با وجود صدور یک پروانه برای این دو برج، چرا نماهای آن از هم متفاوت است؟
برای احداث این پروژه تنها یک پروانه ساختمانی صادر شده و مجوز آن نیز از کمیسیون ماده ۵ به صورت واحد اخذ شده اما در روند اجرا با توجه به اینکه این طرح به ۲ شرکت تعاونی مجزا تبدیل شد، هر یک از آنها از عوامل فنی جداگانه برای ساخت مجتمع خود استفاده کرده که همین مساله باعث ایجاد مغایرتهایی در بین این دو برج شد، به خصوص در بخش نما که باعث ایجاد دوگانگی به وجود آمده گردید.
این در حالی است که اوایل دی ماه سال جاری و از سوی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین، مجوز توقف ادامه ساخت برجهای دو قلوی قزوین متعلق به پروژه تعاونی مسکن فرهنگیان قزوین به علت تخلف، صادر شده بود که تاکنون در این زمینه اقدامی به عمل نیامده است.
توقف و روند اجرای عملیات برجهای دوقلوی قزوین تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
برابر گزارشهای رسیده از سوی هیات مدیره این برجها، نقشههای ساختمانی در بخش تاسیسات مکانیک، برق، پدافند غیرعامل و آتش نشانی در حال تکمیل شدن است که در صورت انجام این کار به صورت کامل و تایید آن توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان به جهت رعایت مقررات ملی ساختمان و اخذ تاییده از سوی آتش نشانی و نیز در حوزه تخلفات ساختمانی، مشروط به اخذ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر تعیین وضعیت جرایم پروژه، میتوان مجوز قانونی را به جهت ادامه کار صادر کرد.
ایرنا
قزوین به عنوان یک منطقه صنعتی، کشاورزی و حتی گردشگری طی چند دهه گذشته سخت مورد توجه دولتمردان و حتی سرمایهگذاران داخلی و خارجی قرار گرفته تا جایی که ردپای این موضوع را میتوان امروز در بسیاری از نقاط استان مشاهده کرد.
به نظر میرسد همین موضوع باعث شده تا ما به موازات موضوعات یاد شده شاهد رشد و هم افزایی سایر بخشهای خدماتی از جمله ساخت هتل، اماکن خدمات گردشگری و حتی بلند مرتبهسازی در بناهای مسکونی و تجاری مرکز استان نیز باشیم.
ساخت بلندمرتبه سازی در قالب برج طی ۱۵ سال گذشته در قزوین سرعت قابل توجهی به خود گرفته تا جایی که این مساله را به وضوح میتوان در نیمه شمالی این شهر با ساخت بناهای بلند مرتبه از جمله برج تجارت، حکم آباد، پونک و فرهنگیان مشاهده کرد.
هرچند هیچ یک از بناهای یاد شده به علتهای گوناگون و با گذشت چند سال هنوز به بهرهبرداری نرسیده اما ساخت آنها همچنان با وقفههای طولانی ادامه داشته و بدون شک سرانجام روزی نیز شاهد افتتاح آنها خواهیم بود اما مساله قابل تامل در این زمینه، عدم رعایت ضوابط ساخت و ساز در برخی از این پروژهها به نظر میرسد روند اجرایی طرح را با مشکلاتی روبرو کرده باشد که یکی از این موارد برج فرهنگیان و یا به عبارتی برجهای دوقلوی قزوین است که بسیاری آن را نماد و المان این شهر نیز میپندارند.
برجهای دوقلوی قزوین با ۳۰ طبقه، طی چند مرحله از سوی دستگاههای نظارتی از جمله راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری و شهرداری به دلیل تخلفات ساختمانی صورت گرفته، متوقف شده و همچنان نیز در بلاتکلیفی به سر میبرد.
به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی مصاحبهای را با مهندس حامد عبدالرزاقی، رییس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به انجام رسانده است.
مختصاتی از چگونگی عملیات ساخت پروژه برجهای دوقلوی قزوین را بیان فرمایید؟
برجهای دوقلوی قزوین تحت عنوان تعاونی فرهنگیان دارای ۲۸ طبقه مسکونی و ۲ طبقه به صورت زیرزمین جهت پارکینگ در نظر گرفته شده و با مجموع متراژ ۱۵۰ هزار و ۶۴۰ مترمربع، دارای ۹۰۶ واحد مسکونی با ۹۳ هزار ۶۲۱ متر مربع بنا است.
این پروژه همچنین علاوه بر ۲۸ واحد تجاری با یک هزار و ۸۵ متر مربع زیربنا، دارای ۱۴ هزار ۲۹۰ متر مربع پارکینگ با گنجایش ۹۳۴ پارک خودرو نیز هست.
مشخصات میانی بین ۲ برج، در کمترین فاصله ۴۳ متر و بیشترین فاصله ۶۹ متر دیده شده و چهار راه پله و ۱۲ آسانسور و بالابر نیز برای آن پیشبینی شده است.
دستور تهیه نقشه این پروژه مربوط به سال ۸۹ بوده اما نقشههای اولیه آن جهت کنترل، مهرماه سال ۹۱ به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ارایه شد.
ابتدا به ساکن برای این پروژه، یک پروانه ساختمانی مشترک صادر شده بود اما در ادامه اجرا، برجهای دوقلوی فرهنگیان تبدیل به ۲ شرکت تعاونی ناحیه یک و ۲ تقسیم بندی شده و همین تفکیک در ادامه پروژه را با مشکلاتی از جمله اجرای نقشه در بخشهای معماری، تاسیسات مکانیکی و برق و حتی نمای آن روبرو ساخت.
علی رغم آنکه برجهای دوقلوی ساخته شده در جهان به طور معمول مشابه هم بوده اما متاسفانه در این طرح ما شاهد تفاوتهایی هستیم که همین مساله باعث شد تا طی سه نوبت دستور توقف عملیات ساخت از سوی نهادهای ذیربط صادر شود.
در صورت مغایر بودن اجرا و ساخت، برخی از این تفاوتها را بیان کنید؟
براساس مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، هر واحد مسکونی در برج باید حداقل دارای ۲ راه خروجی در برابر برخی اتفاقها از جمله حریق با در نظر گرفتن مقاومتهای لازم در آن باشد و این مساله در بسیاری از بلندمرتبه سازی و برجهای قزوین مورد رعایت قرار گرفته اما متاسفانه در برجهای دوقلو این موضوع با تبدیل بخشهایی از راهروها به فضای مسکونی، نادیده گرفته شده و همین مساله باعث میشود تا در مواقع حریق احتمالی، هر واحد تنها به یک راه خروج دسترسی داشته باشد.
در این رابطه ضروری است تا مسیر دسترسی راه پلهها برای واحدهای مسکونی با برداشته شدن فضاهای مسکونی فعلی،برای تمامی واحدها فراهم شود تا ساکنان از امنیت لازم برخوردار باشند.
مشکل بعدی، موضوع پدافند غیرعامل (مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان) است که باید مطالعات و اجرای آن در نقشهها پیشبینی شده باشد.
این در حالی است که ملاحضاتی از جمله نمای پروژه، مقاوم بودن در برابر ریزش، پیش بینی فضاهای امن، مشخصات کافی برای ایمنی و استاندارد بودن پنجره و شیشهها و در نهایت نیز ضوابط مربوط به مناسب سازی تردد معلولان در نظر گرفته شده و به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز برسد که این مسایل نیز تاکنون به انجام نرسیده است.
در بخش نمای پروژه نیز باید یادآور شد که هنوز نقشههای تاسیسات مکانیک و برقی نتوانسته تاییدههای لازم را از سوی مراجع ذیصلاح دریافت کند.
متولی نظارت و رسیدگی به موضوعات مطرح شده برعهده چه دستگاهی بوده است؟
براساس ماده ۱۰۰ قانون، مسوولیت کنترل هر نوع سازه در شهر برعهده شهرداری بوده و آنها مکلفند با مالکانی که احداث بنای آنها مغایر با مفاد پروانه ساخت باشد، برخورد کنند.
در عین حال نیز، وظیفه کنترل نقشهها از نظر رعایت مقررات ملی ساختمان و نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی و ارجای کار نظارت در رشتههای هفت گانه برعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده و اداره کل راه و شهرسازی نیز بر اجرای این ضوابط و مقررات نظارت عالیه دارد که براساس وظایف محوله و به صورت رندمی پس از وصول شکواییه سه تا پنج درصد ساختمانهای در حال احداث را مورد بازرسی و نظارت عالیه خود قرار میدهد گیرد و موضوع برجهای دوقلو نیز در برنامه نظارت عالیه ما قرار داشته و از سال گذشته موضوعات آن پیگیری میشود.
با توجه به اجرای ۲ مرحله توقف پروژه به خاطر نما، در این خصوص توضیح دهید
برحسب قانون، مرجع بررسی و تایید طرح نمای ساختمانهای بلند مرتبه، کمیته سیما و منظر شهری است که متاسفانه تاکنون مساله نمای برجهای دوقلوی قزوین با وجود مطرح شدن آن، اما به دلیل وجود نواقص در مستندات، مدارک فنی و مشخص نبودن جزییات قرارگیری بالکنها، بازشوها و همچنین پنجرهها در این کمیته مطرح نشده است.
این در حالی است که کمیته سیما و منظر شهری نمای ساختمان های بلند مرتبه را به عنوان المانهای شاخص و مهم شهری مورد بررسی قرار میدهد تا مانع آسیب به سیما و منظر شهر و همچنین دورنمای آن شود.
با وجود صدور یک پروانه برای این دو برج، چرا نماهای آن از هم متفاوت است؟
برای احداث این پروژه تنها یک پروانه ساختمانی صادر شده و مجوز آن نیز از کمیسیون ماده ۵ به صورت واحد اخذ شده اما در روند اجرا با توجه به اینکه این طرح به ۲ شرکت تعاونی مجزا تبدیل شد، هر یک از آنها از عوامل فنی جداگانه برای ساخت مجتمع خود استفاده کرده که همین مساله باعث ایجاد مغایرتهایی در بین این دو برج شد، به خصوص در بخش نما که باعث ایجاد دوگانگی به وجود آمده گردید.
این در حالی است که اوایل دی ماه سال جاری و از سوی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین، مجوز توقف ادامه ساخت برجهای دو قلوی قزوین متعلق به پروژه تعاونی مسکن فرهنگیان قزوین به علت تخلف، صادر شده بود که تاکنون در این زمینه اقدامی به عمل نیامده است.
توقف و روند اجرای عملیات برجهای دوقلوی قزوین تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟
برابر گزارشهای رسیده از سوی هیات مدیره این برجها، نقشههای ساختمانی در بخش تاسیسات مکانیک، برق، پدافند غیرعامل و آتش نشانی در حال تکمیل شدن است که در صورت انجام این کار به صورت کامل و تایید آن توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان به جهت رعایت مقررات ملی ساختمان و اخذ تاییده از سوی آتش نشانی و نیز در حوزه تخلفات ساختمانی، مشروط به اخذ رای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر تعیین وضعیت جرایم پروژه، میتوان مجوز قانونی را به جهت ادامه کار صادر کرد.
ایرنا
برچسب ها:
برج های دوقلوی قزوینتازهترین اخبار ساختمان
روند صعودی نوسازی مناطق تهران ادامه دار است
ساخت مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
رشد 30 درصدی قیمت مسکن در منطقه یک تهران
تأمین 211 آسانسور برای رفع نقص مسکن مهر
متقاضیان واحدهای مسکن ملی خبرنگاران بخوانند
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
پربازدیدترین اخبار
ساخت مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود
روند صعودی نوسازی مناطق تهران ادامه دار است
مبایعه نامه های ممهور به کد رهگیری به پایان راه رسید
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
معضلی به نام ساخت و ساز در سکونتگاه های غیررسمی
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بنگاه داری بانک ها به جای پرداخت تسهیلات
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس