چالشی به نام کمبود سیمان در هرمزگان
موضوع کمبود سیمان در کل کشور از جمله استان هرمزگان به موضوعی پرچالش در چند ماه گذشته تبدیل شده که نه تنها پروژه های عمرانی، بلکه ساخت و سازهای شخصی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.در مناطق جنوبی از جمله هرمزگان به دلیل فصل مناسب ساخت و ساز و افزایش نیاز به سیمان در فصول پاییز و زمستان، این مسأله نمود بیشتری پیدا کرده و حساسیت بیشتری در بین مردم و مسئولین استان ایجاد کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، معاون بازرگانی و توسعه بازار شرکت سیمان هرمزگان افزود: در حال حاضر تنها دو کارخانه سیمان سیمان هرمزگان واقع در بندرخمیر و سیمان قشم واقع در جزیره قشم در استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند.
امیر سجدهای اظهار کرد: ظرفیت اسمی کارخانه سیمان هرمزگان ۶۰۰۰ تن در روز بوده که به دلیل قدمت بیش از ۲۴ سال کارخانه سیمان هرمزگان و فرسودگی و عمر بالای ماشین آلات و تجهیزات و از سوی دیگر عدم امکان استفاده از قطعات یدکی اصلی و مرغوب به دلیل تحریم های ظالمانه غرب، ظرفیت تولید متوسط روزانه شرکت سیمان هرمزگان به حدود ۵۵۰۰ تن در روز کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد تقاضای سیمان در استان در فصول سرد که فصل ساخت و ساز است حدود ۸۰۰۰ الی ۹۰۰۰ تن در روز است بنابراین، حدود ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تن در روز تقاضا بیش از عرضه در استان هرمزگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این کمبود در ماهها و سالهای گذشته توسط کارخانجات سیمان در استانهای همجوار از جمله کارخانجات سیمان لامرد، داراب، سپهر (قیر و کارزین)، ممتازان کرمان و .... تأمین می شد که در سال جاری به دلایلی این تأمین کسری توسط کارخانجات استانهای مجاور به خوبی انجام نشد و عدم تناسب عرضه و تقاضا باعث ایجاد التهاب در بازار شده است.
سجدهای با بیان اینکه طی چند ماه گذشته ، قطعی گاز و برق بخش صنعتی از جمله کارخانجات سیمان در سراسر کشور به جهت تأمین گاز مصرفی بخش مسکونی و اداری، باعث توقف های مکرر خطوط تولید آنها شده و تولید سیمان در کشور را کاهش داده است، اضافه کرد: در کنار این مسأله ، چالش تأمین مازوت به عنوان سوخت موقت جایگزین در کارخانجات و البته آسیب هایی که تغییر سوخت از گاز به مازوت به فرآیند تولید وارد می کند نیز به مسأله توقف های تولید در کارخانجات سیمان دامن زده است.
وی ادامه داد: اگرچه با حمایت های استانداری و سازمان صنعت و معدن استان هرمزگان، قطعی گاز در کارخانجات استان بسیار محدود بوده(شرکت سیمان هرمزگان کمتر از یک هفته و شرکت سیمان قشم بدون قطعی گاز) که در همین جا باید از زحمات بی دریغ استاندار و رئیس سازمان صمت استان تقدیر کرد اما قطعی گاز در کارخانجات سیمان مجاور استان و کاهش تولید و عرضه آنها تأثیر خود را بر بازار سیمان استان وارد کرده است.
معاون بازرگانی و توسعه بازار شرکت سیمان هرمزگان با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته، قیمت گذاری سیمان به چالشی میان دولت و کارخانجات سیمان تبدیل شده است، اظهار کرد: برخلاف سایر مصالح ساختمانی از جمله فولاد، گچ و سایر مواد معدنی و ساختمانی که قیمت آنها به صورت رقابتی و تابعی از تورم بازار بوده است، قیمت سیمان همواره به صورت دستوری و تعزیراتی بوده و افزایش قیمت آن متناسب با تورم و افزایش هزینه های تولید در کشور صورت نگرفته است. به عنوان مثال ، در حالی که قیمت میلگرد طی چهار سال گذشته نزدیک به ۶ برابر شده است، اما قیمت سیمان فله در همین مدت تنها حدود ۲ برابر شده است، این در حالی است که میزان تورم در همین مدت بسیار بیش از افزایش قیمت سیمان بوده است.
وی ادامه داد: این شرایط باعث شده که بعضی از کارخانجات سیمان مواجه با مشکلات شدیدی از جمله کمبود نقدینگی، مشکلات کارگری، فعالیت مقطعی و کمتر از ظرفیت تولید به جهت کنترل هزینه ها و ... شده و ادامه این روند می تواند در بلند مدت باعث ورشکستگی و تعطیلی بخش بزرگی از این صنعت شود. در این شرایط، فاصله میان قیمت رسمی و دستوری (که کارخانجات موظف به تبعیت از آن هستند) و قیمت غیر رسمی موجود در بازار (که درفصول پرتقاضا در بازار ایجاد می شود) در بعضی مواقع بسیار زیاد شده و این سود بادآورده را نه کارخانه سیمان، بلکه واسطه ها و دلالان حاضر در بازار سیمان به جیب می زنند.
سجدهای با اشاره به اینکه برخلاف قیمت سیمان که به صورت دستوری تعیین شده و افزایشی متناسب با تورم به آن داده نشده است، کرایه حمل و نقل به صورت مصوب، افزایش داشته و باعث بر هم خوردن تعادل بازار شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال ، قیمت مصوب فروش هر پاکت سیمان درب کارخانه با احتساب ارزش افزوده ۱۶،۸۹۰ تومان تعیین شده و قیمت فروش آن در شهر بندرعباس ۲۴،۶۰۰ تومان مصوب شده است. این در حالی است که کرایه حمل از درب کارخانه سیمان هرمزگان تا بندرعباس برای هر تریلی به سه میلیون تومان هم می رسد و در نتیجه کرایه هر پاکت حدود ۶،۰۰۰ تومان است. با در نظر گرفتن هزینه های تخلیه و هزینه های جنبی و بالاسری، هزینه تمام شده هر پاکت سیمان برای توزیع کننده نزدیک به ۲۵ هزار تومان می رسد که عملاً از قیمت مصوب فروش بالاتر است. به همین صورت، کرایه حمل از کارخانه ممتازان کرمان تا بندرعباس به ۹ میلیون تومان هم رسیده است، که به معنی کرایه حمل هر پاکت حدود هجده هزار تومان است، که با احتساب قیمت فروش سیمان و هزینه های تخلیه و بالاسری به هر پاکت ۳۵ هزار تومان نیز میرسد که واضح است صرفاً به صورت غیر رسمی امکان فروش دارد. در این شرایط، یا سیمان از استانهای دیگر امکان ورود به استان هرمزگان را به دلیل قیمت بالا ندارد و یا در صورت ورود به بازار استان با این قیمت به دلیل کمبود، قیمت های پایینتر نیز به سمت قیمت بالاتر میل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار و از سوی دیگر ثابت ماندن نسبی قیمت فروش سیمان داخلی، قیمت فروش صادراتی جذابیت بسیار بالایی برای شرکت ها داشته و در حقیقت فقط با صادرات می توان چراغ کارخانه سیمان را روشن نگه داشت و در صورتی که صرفاً به فروش داخلی اتکا شود، امکان تداوم تولید با در نظر گرفتن افزایش بسیار زیاد هزینه ها وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: به عنوان مثال، در حالی که قیمت فروش سیمان فله داخلی درب کارخانه بدون احتساب ارزش افزوده حدود ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر تن است، قیمت فروش صادراتی درب کارخانه پس از تبدیل قیمت ارز به ریال (بر اساس نرخ ارز سامانه سنا در حال حاضر) به ازای هر تن حدود ۵۵۰ هزار تومان – یعنی ۵/۲ برابر – است.
این مقام مسئول اضافه کرد: شرکت سیمان هرمزگان که به دلیل مزیت ویژه نزدیکی به بندر شهید رجایی به عنوان یک شرکت صادرات محور محسوب می شود، از دو ماه قبل به جهت همکاری با مسئولین استان برای تأمین سیمان استان و جلوگیری از کمبود بیشتر در بازار، نسبت به توقف صادرات خود و اختصاص کل ظرفیت تولید خود به بازار استان اقدام کرده و این در حالی است که سایر کارخانجات سیمان هم در استان هرمزگان و هم در استان های مجاور که به طور معمول بخشی از نیاز بازار سیمان استان را تأمین می کردند، نه تنها صادرات خود را کاهش نداده اند، بلکه نسبت به کاهش یا توقف ارسال سیمان داخلی به بازار استان هرمزگان و افزایش صادرات خود نیز اهتمام داشته اند که این مسأله باعث دامن زدن به مسأله کمبود سیمان در استان هرمزگان شده است.
وی ادامه داد: نزدیکی به پایان دوره فعالیت دولت در سال جاری و فشارهای وارده جهت تکمیل و افتتاح طرحها و پروژه های نیمه تمام عمرانی و دولتی از یک سو و گشایش نسبی در فضای سیاسی خارجی به دلیل تغییر دولت در آمریکا که باعث انگیزه بیشتر جهت راه اندازی و تکمیل پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی شده است از سوی دیگر، منجر به افزایش فعالیت پروژه های ساخت و ساز در استان و متعاقباً افزایش نیاز به سیمان در استان شده است.
سجده ای افزود: تفاوت بسیار زیاد قیمت رسمی و قیمت غیر رسمی سیمان در بازار به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا، باعث ورود دلالان ،واسطه ها و سودجویان به بازار سیمان و ایجاد جوّ روانی و تقاضای کاذب در بازار مصرف سیمان شده و شاهد هستیم که بسیاری از افراد و صنایع و شرکتها، بیش از مصرف خود تقاضای سیمان کرده و مازاد مصرف خود را با حاشیه سود کاذب به فروش رسانده و یا حتی به دنبال ذخیره کردن آن برای روزهای آتی هستند.
وی بیان کرد: تولید کلینکر و سیمان در کارخانه سیمان هرمزگان به صورت ۲۴ ساعته و بدون توقف انجام می شود و همانند همه کارخانجات تولیدی دیگر، به منظور اطمینان از کارکرد بهینه دستگاهها و ماشین آلات کارخانه و جلوگیری از خرابی و از کارافتادگی ناگهانی آنها که منجر به توقف تولید می شود، تعمیرات اساسی خطوط تولید در کارخانه سیمان هرمزگان در بازه های زمانی مشخص و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده انجام می شود که امسال نیز بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود تعمیرات اساسی خط ۲ کارخانه در آذرماه انجام شود، اما به دلایلی از جمله فشار و انتظار مسئولین استان جهت تأمین بدون وقفه سیمان استان هرمزگان بدلیل کمبود سیمان در استان، تعمیرات اساسی به ماههای بعد موکول شد که نهایتاً در هفته اول بهمن به دلیل تنش های حرارتی ناشی از استفاده از سوخت مازوت که به دلیل قطعی گاز کارخانه ناچار به استفاده از آن شده بودیم- به صورت پیش بینی نشده توقف کامل خط ۲ اتفاق افتاد و متعاقب آن تعمیرات اساسی خط ۲ آغاز شد.
معاون بازرگانی و توسعه بازار شرکت سیمان هرمزگان ادامه داد: توقفات پیش بینی نشده نیز معمولاً در طول سال به دلیل کیفیت قطعات و لوازم یدکی و طول عمر کمتر از میزان استاندارد آنها پیش می آید که همانطور که قبلاً اشاره شد طی یکسال اخیر به دلیل عدم امکان تأمین قطعات و لوازم یدکی اصلی و با کیفیت مناسب ناشی از تحریم های ظالمانه، تعداد آنها به نسبت سالهای گذشته بسیار بیشتر شده است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه توقفات اشاره شده باعث شده که در ماههای گذشته، تولید شرکت نسبت به پیش بینی انجام شده کمتر شده و کاهش تولید را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: علیرغم همه موارد گفته شده فوق، میزان توقفات تولید در شرکت سیمان هرمزگان در مقایسه با بسیاری از شرکتهای سیمان در استانهای مجاور کمتر بوده و تولید بیشتری اتفاق افتاده است،که این مهم به دلیل تعهد مدیران شرکت سیمان به تأمین بازار استان، و تلاش شبانه روزی و بی وقفه پرسنل شرکت بخصوص پرسنل تولید و پشتیبانی کارخانه بوده است.
سجده ای با بیان اینکه شرکت سیمان هرمزگان با درک اهمیت بازار داخلی و جلوگیری از التهاب بیشتر، ضمن همکاری مداوم با استانداری و سازمان صمت استان هرمزگان، از یک سو از ۲ ماه پیش نسبت به قطع صادرات خود و اختصاص همه ظرفیت تولیدی خود به بازار داخلی اقدام کرده و از سوی دیگر، تحویل روزانه سیمان را به طور کامل بر اساس اولویتهای اعلام شده از سوی استانداری و سازمان صنعت استان انجام می دهد، خاطرنشان کرد: همچنین رشد ۲۰ درصدی حجم فروش سیمان داخلی در سال مالی ۹۸-۹۹ نسبت به سال مالی قبل و از طرفی، افزایش ۱۶ درصدی تحویل سیمان به بازار داخلی در چهار ماه اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، موید این نکته است که این شرکت همواره خود را در قبال دغدغه های مردم استان هرمزگان متعهد دانسته و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، روزهای سخت اقتصادی را در کنار ایشان بوده و از هیچ اقدامی برای برون رفت استان از چالش های پیش رو دریغ نخواهد کرد.
ایسنا
امیر سجدهای اظهار کرد: ظرفیت اسمی کارخانه سیمان هرمزگان ۶۰۰۰ تن در روز بوده که به دلیل قدمت بیش از ۲۴ سال کارخانه سیمان هرمزگان و فرسودگی و عمر بالای ماشین آلات و تجهیزات و از سوی دیگر عدم امکان استفاده از قطعات یدکی اصلی و مرغوب به دلیل تحریم های ظالمانه غرب، ظرفیت تولید متوسط روزانه شرکت سیمان هرمزگان به حدود ۵۵۰۰ تن در روز کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان می دهد تقاضای سیمان در استان در فصول سرد که فصل ساخت و ساز است حدود ۸۰۰۰ الی ۹۰۰۰ تن در روز است بنابراین، حدود ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تن در روز تقاضا بیش از عرضه در استان هرمزگان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این کمبود در ماهها و سالهای گذشته توسط کارخانجات سیمان در استانهای همجوار از جمله کارخانجات سیمان لامرد، داراب، سپهر (قیر و کارزین)، ممتازان کرمان و .... تأمین می شد که در سال جاری به دلایلی این تأمین کسری توسط کارخانجات استانهای مجاور به خوبی انجام نشد و عدم تناسب عرضه و تقاضا باعث ایجاد التهاب در بازار شده است.
سجدهای با بیان اینکه طی چند ماه گذشته ، قطعی گاز و برق بخش صنعتی از جمله کارخانجات سیمان در سراسر کشور به جهت تأمین گاز مصرفی بخش مسکونی و اداری، باعث توقف های مکرر خطوط تولید آنها شده و تولید سیمان در کشور را کاهش داده است، اضافه کرد: در کنار این مسأله ، چالش تأمین مازوت به عنوان سوخت موقت جایگزین در کارخانجات و البته آسیب هایی که تغییر سوخت از گاز به مازوت به فرآیند تولید وارد می کند نیز به مسأله توقف های تولید در کارخانجات سیمان دامن زده است.
وی ادامه داد: اگرچه با حمایت های استانداری و سازمان صنعت و معدن استان هرمزگان، قطعی گاز در کارخانجات استان بسیار محدود بوده(شرکت سیمان هرمزگان کمتر از یک هفته و شرکت سیمان قشم بدون قطعی گاز) که در همین جا باید از زحمات بی دریغ استاندار و رئیس سازمان صمت استان تقدیر کرد اما قطعی گاز در کارخانجات سیمان مجاور استان و کاهش تولید و عرضه آنها تأثیر خود را بر بازار سیمان استان وارد کرده است.
معاون بازرگانی و توسعه بازار شرکت سیمان هرمزگان با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته، قیمت گذاری سیمان به چالشی میان دولت و کارخانجات سیمان تبدیل شده است، اظهار کرد: برخلاف سایر مصالح ساختمانی از جمله فولاد، گچ و سایر مواد معدنی و ساختمانی که قیمت آنها به صورت رقابتی و تابعی از تورم بازار بوده است، قیمت سیمان همواره به صورت دستوری و تعزیراتی بوده و افزایش قیمت آن متناسب با تورم و افزایش هزینه های تولید در کشور صورت نگرفته است. به عنوان مثال ، در حالی که قیمت میلگرد طی چهار سال گذشته نزدیک به ۶ برابر شده است، اما قیمت سیمان فله در همین مدت تنها حدود ۲ برابر شده است، این در حالی است که میزان تورم در همین مدت بسیار بیش از افزایش قیمت سیمان بوده است.
وی ادامه داد: این شرایط باعث شده که بعضی از کارخانجات سیمان مواجه با مشکلات شدیدی از جمله کمبود نقدینگی، مشکلات کارگری، فعالیت مقطعی و کمتر از ظرفیت تولید به جهت کنترل هزینه ها و ... شده و ادامه این روند می تواند در بلند مدت باعث ورشکستگی و تعطیلی بخش بزرگی از این صنعت شود. در این شرایط، فاصله میان قیمت رسمی و دستوری (که کارخانجات موظف به تبعیت از آن هستند) و قیمت غیر رسمی موجود در بازار (که درفصول پرتقاضا در بازار ایجاد می شود) در بعضی مواقع بسیار زیاد شده و این سود بادآورده را نه کارخانه سیمان، بلکه واسطه ها و دلالان حاضر در بازار سیمان به جیب می زنند.
سجدهای با اشاره به اینکه برخلاف قیمت سیمان که به صورت دستوری تعیین شده و افزایشی متناسب با تورم به آن داده نشده است، کرایه حمل و نقل به صورت مصوب، افزایش داشته و باعث بر هم خوردن تعادل بازار شده است، تصریح کرد: به عنوان مثال ، قیمت مصوب فروش هر پاکت سیمان درب کارخانه با احتساب ارزش افزوده ۱۶،۸۹۰ تومان تعیین شده و قیمت فروش آن در شهر بندرعباس ۲۴،۶۰۰ تومان مصوب شده است. این در حالی است که کرایه حمل از درب کارخانه سیمان هرمزگان تا بندرعباس برای هر تریلی به سه میلیون تومان هم می رسد و در نتیجه کرایه هر پاکت حدود ۶،۰۰۰ تومان است. با در نظر گرفتن هزینه های تخلیه و هزینه های جنبی و بالاسری، هزینه تمام شده هر پاکت سیمان برای توزیع کننده نزدیک به ۲۵ هزار تومان می رسد که عملاً از قیمت مصوب فروش بالاتر است. به همین صورت، کرایه حمل از کارخانه ممتازان کرمان تا بندرعباس به ۹ میلیون تومان هم رسیده است، که به معنی کرایه حمل هر پاکت حدود هجده هزار تومان است، که با احتساب قیمت فروش سیمان و هزینه های تخلیه و بالاسری به هر پاکت ۳۵ هزار تومان نیز میرسد که واضح است صرفاً به صورت غیر رسمی امکان فروش دارد. در این شرایط، یا سیمان از استانهای دیگر امکان ورود به استان هرمزگان را به دلیل قیمت بالا ندارد و یا در صورت ورود به بازار استان با این قیمت به دلیل کمبود، قیمت های پایینتر نیز به سمت قیمت بالاتر میل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار و از سوی دیگر ثابت ماندن نسبی قیمت فروش سیمان داخلی، قیمت فروش صادراتی جذابیت بسیار بالایی برای شرکت ها داشته و در حقیقت فقط با صادرات می توان چراغ کارخانه سیمان را روشن نگه داشت و در صورتی که صرفاً به فروش داخلی اتکا شود، امکان تداوم تولید با در نظر گرفتن افزایش بسیار زیاد هزینه ها وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: به عنوان مثال، در حالی که قیمت فروش سیمان فله داخلی درب کارخانه بدون احتساب ارزش افزوده حدود ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر تن است، قیمت فروش صادراتی درب کارخانه پس از تبدیل قیمت ارز به ریال (بر اساس نرخ ارز سامانه سنا در حال حاضر) به ازای هر تن حدود ۵۵۰ هزار تومان – یعنی ۵/۲ برابر – است.
این مقام مسئول اضافه کرد: شرکت سیمان هرمزگان که به دلیل مزیت ویژه نزدیکی به بندر شهید رجایی به عنوان یک شرکت صادرات محور محسوب می شود، از دو ماه قبل به جهت همکاری با مسئولین استان برای تأمین سیمان استان و جلوگیری از کمبود بیشتر در بازار، نسبت به توقف صادرات خود و اختصاص کل ظرفیت تولید خود به بازار استان اقدام کرده و این در حالی است که سایر کارخانجات سیمان هم در استان هرمزگان و هم در استان های مجاور که به طور معمول بخشی از نیاز بازار سیمان استان را تأمین می کردند، نه تنها صادرات خود را کاهش نداده اند، بلکه نسبت به کاهش یا توقف ارسال سیمان داخلی به بازار استان هرمزگان و افزایش صادرات خود نیز اهتمام داشته اند که این مسأله باعث دامن زدن به مسأله کمبود سیمان در استان هرمزگان شده است.
وی ادامه داد: نزدیکی به پایان دوره فعالیت دولت در سال جاری و فشارهای وارده جهت تکمیل و افتتاح طرحها و پروژه های نیمه تمام عمرانی و دولتی از یک سو و گشایش نسبی در فضای سیاسی خارجی به دلیل تغییر دولت در آمریکا که باعث انگیزه بیشتر جهت راه اندازی و تکمیل پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری دولتی و خصوصی شده است از سوی دیگر، منجر به افزایش فعالیت پروژه های ساخت و ساز در استان و متعاقباً افزایش نیاز به سیمان در استان شده است.
سجده ای افزود: تفاوت بسیار زیاد قیمت رسمی و قیمت غیر رسمی سیمان در بازار به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا، باعث ورود دلالان ،واسطه ها و سودجویان به بازار سیمان و ایجاد جوّ روانی و تقاضای کاذب در بازار مصرف سیمان شده و شاهد هستیم که بسیاری از افراد و صنایع و شرکتها، بیش از مصرف خود تقاضای سیمان کرده و مازاد مصرف خود را با حاشیه سود کاذب به فروش رسانده و یا حتی به دنبال ذخیره کردن آن برای روزهای آتی هستند.
وی بیان کرد: تولید کلینکر و سیمان در کارخانه سیمان هرمزگان به صورت ۲۴ ساعته و بدون توقف انجام می شود و همانند همه کارخانجات تولیدی دیگر، به منظور اطمینان از کارکرد بهینه دستگاهها و ماشین آلات کارخانه و جلوگیری از خرابی و از کارافتادگی ناگهانی آنها که منجر به توقف تولید می شود، تعمیرات اساسی خطوط تولید در کارخانه سیمان هرمزگان در بازه های زمانی مشخص و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده انجام می شود که امسال نیز بر اساس برنامه از پیش تعیین شده قرار بود تعمیرات اساسی خط ۲ کارخانه در آذرماه انجام شود، اما به دلایلی از جمله فشار و انتظار مسئولین استان جهت تأمین بدون وقفه سیمان استان هرمزگان بدلیل کمبود سیمان در استان، تعمیرات اساسی به ماههای بعد موکول شد که نهایتاً در هفته اول بهمن به دلیل تنش های حرارتی ناشی از استفاده از سوخت مازوت که به دلیل قطعی گاز کارخانه ناچار به استفاده از آن شده بودیم- به صورت پیش بینی نشده توقف کامل خط ۲ اتفاق افتاد و متعاقب آن تعمیرات اساسی خط ۲ آغاز شد.
معاون بازرگانی و توسعه بازار شرکت سیمان هرمزگان ادامه داد: توقفات پیش بینی نشده نیز معمولاً در طول سال به دلیل کیفیت قطعات و لوازم یدکی و طول عمر کمتر از میزان استاندارد آنها پیش می آید که همانطور که قبلاً اشاره شد طی یکسال اخیر به دلیل عدم امکان تأمین قطعات و لوازم یدکی اصلی و با کیفیت مناسب ناشی از تحریم های ظالمانه، تعداد آنها به نسبت سالهای گذشته بسیار بیشتر شده است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه توقفات اشاره شده باعث شده که در ماههای گذشته، تولید شرکت نسبت به پیش بینی انجام شده کمتر شده و کاهش تولید را به دنبال داشته باشد، عنوان کرد: علیرغم همه موارد گفته شده فوق، میزان توقفات تولید در شرکت سیمان هرمزگان در مقایسه با بسیاری از شرکتهای سیمان در استانهای مجاور کمتر بوده و تولید بیشتری اتفاق افتاده است،که این مهم به دلیل تعهد مدیران شرکت سیمان به تأمین بازار استان، و تلاش شبانه روزی و بی وقفه پرسنل شرکت بخصوص پرسنل تولید و پشتیبانی کارخانه بوده است.
سجده ای با بیان اینکه شرکت سیمان هرمزگان با درک اهمیت بازار داخلی و جلوگیری از التهاب بیشتر، ضمن همکاری مداوم با استانداری و سازمان صمت استان هرمزگان، از یک سو از ۲ ماه پیش نسبت به قطع صادرات خود و اختصاص همه ظرفیت تولیدی خود به بازار داخلی اقدام کرده و از سوی دیگر، تحویل روزانه سیمان را به طور کامل بر اساس اولویتهای اعلام شده از سوی استانداری و سازمان صنعت استان انجام می دهد، خاطرنشان کرد: همچنین رشد ۲۰ درصدی حجم فروش سیمان داخلی در سال مالی ۹۸-۹۹ نسبت به سال مالی قبل و از طرفی، افزایش ۱۶ درصدی تحویل سیمان به بازار داخلی در چهار ماه اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، موید این نکته است که این شرکت همواره خود را در قبال دغدغه های مردم استان هرمزگان متعهد دانسته و در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود، روزهای سخت اقتصادی را در کنار ایشان بوده و از هیچ اقدامی برای برون رفت استان از چالش های پیش رو دریغ نخواهد کرد.
ایسنا
تازهترین اخبار ساختمان
روند صعودی نوسازی مناطق تهران ادامه دار است
ساخت مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
رشد 30 درصدی قیمت مسکن در منطقه یک تهران
تأمین 211 آسانسور برای رفع نقص مسکن مهر
متقاضیان واحدهای مسکن ملی خبرنگاران بخوانند
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
پربازدیدترین اخبار
ساخت مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود
روند صعودی نوسازی مناطق تهران ادامه دار است
مبایعه نامه های ممهور به کد رهگیری به پایان راه رسید
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
معضلی به نام ساخت و ساز در سکونتگاه های غیررسمی
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بنگاه داری بانک ها به جای پرداخت تسهیلات
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس