
هفت اشکال قانون مالیات بر خانههای خالی

قانون اصلاح ماده (۵۴) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، با توجه به تاریخ درج آگهی رسمی در روزنامه رسمی مورخ ۰۷/ ۱۰/ ۱۳۹۹ عملا پانزده روز بعد یعنی از تاریخ ۲۲/ ۱۰/ ۱۳۹۹ لازم الاجرا بوده که در عمل مشکلات عدیدهای شهروندان فراهم کرده است.
به گزارش اخبار ساختمان، قانون اصلاح ماده (۵۴) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، با توجه به تاریخ درج آگهی رسمی در روزنامه رسمی مورخ ۰۷/ ۱۰/ ۱۳۹۹ عملا پانزده روز بعد یعنی از تاریخ ۲۲/ ۱۰/ ۱۳۹۹ لازم الاجرا بوده که در عمل مشکلات عدیدهای به شرح ذیل برای شهروندان فراهم کرده است:
تعداد زیادی از اسناد مالکیت واحدهای مسکونی در عرض سه سال گذشته تک برگی صادر و لذا اطلاعات این املاک در سامانه ثبت اسنادموجود بوده بنابراین الزام شهروندان تک ملکی به ثبت اینگونه اسناد عملی عبث، و جز ایجاد مزاحمت کارکرد با اینترنت و سامانه برای بسیاری از مالکان مزیتی ندارد.
برخی از مالکان واحدها ساکن ایران نیستند و برخی نیز فاقد شماره موبایل اختصاصی هستند و اجرای این قانون عملا تحمیل هزینه برمالکانی است که فاقد شماره موبایل هستند و برخی نیز بر این تصورند که اجرای قانون عملا بازاریابی محصولات شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی است یعنی دولت کارگزار چند شرکت خاص شده است.
در اجرای این قانون مالک و مستاجر مکلف به ثبتنام در سامانه شدهاند حال چنانچه هریک از این دو طرف از اجرای تکلیف خود به هردلیل اجتناب کند، طرف مقابل چرا باید مستوجب عقوبت شود.
به استناد ماده (۱۰) قانون مدنی قراردادهای خصوصی (شامل قرارداد اجاره) نسبت به اشخاصی که آنها را منعقد کردهاند در صورتیکه مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است. از طرف دیگر وفق ماده (۱۸۳) قانون مدنی عقد یا قرارداد عبارت است از اینکه دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر تعهد به امری کنند و مورد قبول آنها باشد یعنی قرارداد الزاما کتبی نیست لذا طرح موضوع کدرهگیری اساسا محلی از اعراب ندارد زیرا ماده (۵۴) قانون مالیاتهای مستقیم نیز صراحت دارد که درآمد اجاره براساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار میگیرد.
درحالیکه بسیاری از قبوض برق و تلفن واحدهای مسکونی یا اداری به نام سازندگان یا مالکان اولیه است، درخواست شماره قبض یا رمز رایانه در این ارتباط که به نام مالک باشد عملی مزاحم گونه است.
دارا بودن دهها یا صدها واحد مسکونی برای هریک از مالکان فاقد هرگونه ممنوعیت قانونی است مگر آنکه به موجب این اصلاحیه چنانچه بیش از دو واحد مسکونی، سایر واحدها به اجاره واگذار نشده باشند، خالی تلقی و مشمول مالیات املاک مسکونی خواهند شد.
در نهایت، این اصلاحیه صرفا شامل واحدهای مسکونی است و مشمول واحدهای تجاری و اداری نخواهد بود. یعنی مالکانی که برخی از آنان دارای مجموعههای اداری و تجاری با بیش از یکصد واحد هستند مشمول این قانون نمیشوند؟!
دنیای اقتصاد
تعداد زیادی از اسناد مالکیت واحدهای مسکونی در عرض سه سال گذشته تک برگی صادر و لذا اطلاعات این املاک در سامانه ثبت اسنادموجود بوده بنابراین الزام شهروندان تک ملکی به ثبت اینگونه اسناد عملی عبث، و جز ایجاد مزاحمت کارکرد با اینترنت و سامانه برای بسیاری از مالکان مزیتی ندارد.
برخی از مالکان واحدها ساکن ایران نیستند و برخی نیز فاقد شماره موبایل اختصاصی هستند و اجرای این قانون عملا تحمیل هزینه برمالکانی است که فاقد شماره موبایل هستند و برخی نیز بر این تصورند که اجرای قانون عملا بازاریابی محصولات شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی است یعنی دولت کارگزار چند شرکت خاص شده است.
در اجرای این قانون مالک و مستاجر مکلف به ثبتنام در سامانه شدهاند حال چنانچه هریک از این دو طرف از اجرای تکلیف خود به هردلیل اجتناب کند، طرف مقابل چرا باید مستوجب عقوبت شود.
به استناد ماده (۱۰) قانون مدنی قراردادهای خصوصی (شامل قرارداد اجاره) نسبت به اشخاصی که آنها را منعقد کردهاند در صورتیکه مخالف صریح قانون نباشد، نافذ است. از طرف دیگر وفق ماده (۱۸۳) قانون مدنی عقد یا قرارداد عبارت است از اینکه دو یا چند نفر در مقابل دو یا چند نفر دیگر تعهد به امری کنند و مورد قبول آنها باشد یعنی قرارداد الزاما کتبی نیست لذا طرح موضوع کدرهگیری اساسا محلی از اعراب ندارد زیرا ماده (۵۴) قانون مالیاتهای مستقیم نیز صراحت دارد که درآمد اجاره براساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار میگیرد.
درحالیکه بسیاری از قبوض برق و تلفن واحدهای مسکونی یا اداری به نام سازندگان یا مالکان اولیه است، درخواست شماره قبض یا رمز رایانه در این ارتباط که به نام مالک باشد عملی مزاحم گونه است.
دارا بودن دهها یا صدها واحد مسکونی برای هریک از مالکان فاقد هرگونه ممنوعیت قانونی است مگر آنکه به موجب این اصلاحیه چنانچه بیش از دو واحد مسکونی، سایر واحدها به اجاره واگذار نشده باشند، خالی تلقی و مشمول مالیات املاک مسکونی خواهند شد.
در نهایت، این اصلاحیه صرفا شامل واحدهای مسکونی است و مشمول واحدهای تجاری و اداری نخواهد بود. یعنی مالکانی که برخی از آنان دارای مجموعههای اداری و تجاری با بیش از یکصد واحد هستند مشمول این قانون نمیشوند؟!
دنیای اقتصاد
برچسب ها:
مالیات بر خانه های خالیتازهترین اخبار ساختمان
آمار ساخت و ساز مسکن در کشور کاهش یافت!
تسهیلات ویژه برای خانه های آسیب دیده در جنگ
تاکید بر تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن ملی
زنگ خطر سوءاستفاده از انشعابات برق در پوشش اجاره املاک
شرایط جدید برای دریافت وام ودیعه مسکن چیست؟
تامین 50 هزار قطعه زمین برای مسکن محرومان
500 واحد آسیب دیده نیازمند احداث کامل است
10 ابزار دستی ضروری در پروژههای ساختمانی + چکلیست کامل
مدیریت بازسازی شهر پس از جنگ با شهرداری است
قفل هتلی؛ قفلی که فقط برای هتلها نیست!
مجری پروژه ویلاهای شیشهای شمال کیست؟
جدیدترین متریال نمای خارجی ساختمان در سال ۱۴۰۴
بررسی چالش های صنعت آسانسور در اصفهان
شفاف سازی درباره املاک آسیب دیده ضروری است
رکود بازار مسکن در تهران همچنان پابرجاست
پربازدیدترین اخبار
زنگ خطر سوءاستفاده از انشعابات برق در پوشش اجاره املاک
تاکید بر تکمیل خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن ملی
تسهیلات ویژه برای خانه های آسیب دیده در جنگ
8200 واحد مسکونی در جنگ اخیر آسیب دیده است
آمار ساخت و ساز مسکن در کشور کاهش یافت!
قفل هتلی؛ قفلی که فقط برای هتلها نیست!
مدیریت بازسازی شهر پس از جنگ با شهرداری است
10 ابزار دستی ضروری در پروژههای ساختمانی + چکلیست کامل
500 واحد آسیب دیده نیازمند احداث کامل است
تامین 50 هزار قطعه زمین برای مسکن محرومان
دولت در اجرای مسکن ملی باید مدیریت بهتری داشته باشد
پرداخت وام یک میلیاردی برای مالکان خسارت دیده در جنگ
شرایط جدید برای دریافت وام ودیعه مسکن چیست؟
چطور دربهای اتوماتیک، نظم و امنیت پروژههای ساختمانی را متحول میکنند؟
شوک به بازار مسکن پایتخت با خروج اتباع از کشور