عضو هیات مدیره کانون انبوهسازان انتقاد کرد:
بخش خصوصی مانند عابربانک شده است
عضو هیات مدیره کانون انبوهسازان با بیان اینکه انواع و اقسام هزینهها گُردهی صنعت ساختمان را خم کرده است گفت: بخش خصوصی مثل دستگاه عابربانکی شده که همه میخواهند از آن پول دریافت کنند بدون اینکه خدماتی به آن بدهند؛ از شهرداری گرفته تا نظام مهندسی و ادارات برق و گاز و آب و مالیات و سازمان ثبت و تامین اجتماعی و غیره و ذلک.
به گزارش اخبار ساختمان، فرشید پورحاجت در ادامه گفت: تا زمانی که فضای کسب و کار در حوزه تولید مسکن بهبود پیدا نکند مشکل کمبود عرضه و گرانیها در بازار مسکن حل نخواهد شد. سالهاست که موانع بخش تولید را گوشزد میکنیم ولی متاسفانه این موانع کماکان وجود دارد و ریسک سرمایهگذاری در تولید مسکن را به شدت افزایش داده است.
قانون پیشفروش مخل سرمایهگذاری است
وی افزود: هشت سال قبل گفتیم قانون پیشفروش ساختمان باید اصلاح شود. تمام کارشناسان از پژوهشهای مجلس گرفته تا کمیسیون عمران، کارشناسان بخش خصوصی و دولت اعتقاد راسخ داشتند که قانون پیشفروش مخل سرمایهگذاری در بخش مسکن است. ولی تا امروز علیرغم لایحه اصلاحی سال ۱۳۹۷ این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس خاک میخورد.
این کارشناس بازار مسکن، رویههای موجود در سازمان نظام مهندسی را از دیگر مشکلات بخش ساختوساز دانست و گفت: باید در ساختار سازمان نظام مهندسی تحول ایجاد شود که از ملزومات آن رقابتپذیری است. شوربختانه سالهاست که وزارت راه و شهرسازی و دفتر توسعه مهندسی این وزارتخانه بجز دوره کوتاهی در زمان آقای آخوندی ـ وزیر اسبق راه و شهرسازی ـ اقدام عاجلی برای تغییر نوع عملکرد و ایجاد تحول در سازمان نظام مهندسی انجام نداده است.
پورحاجت با بیان اینکه تعامل سهجانبه بین مجلس، دولت و بخش خصوصی در صنعت ساختمان وجود ندارد گفت: سالهاست که بیمه تامین اجتماعی، گُرده بخش خصوصی را خم کرده است. بخش خصوصی مثل دستگاه عابربانکی شده که همه میخواهند از آن پول دریافت کنند بدون اینکه خدماتی به آن بدهند؛ از شهرداری گرفته تا نظام مهندسی و ادارات برق و گاز و آب و مالیات و تامین اجتماعی و غیره و ذلک.
سرعت اجرای پروژه در دهه ۷۰ دو برابر امروز بود
دبیر کانون انبوهسازان خاطرنشان کرد: سال ۱۳۷۵ در زمان اوج بازسازیها در مناطق جنوبی کشور به راحتی یک ساختمان ۵ طبقه ۱۰ واحدی را ظرف ۸ تا ۹ ماه تکمیل میکردیم؛ امروز تکمیل ساختمانی در همان مقیاس دو سال زمان میبرد. سرمایهگذاری در بخش خصوصی قفل شده است. نگاه سرمایهای و درآمدی توسط دولتهای مختلف از حوزه مسکن، فشاری را به بخش خصوصی وارد کرده و این فشار به متقاضیان مسکن منتقل شده است؛ مسکنی که علت اصلی گرانیاش برنامهریزیهای ناصواب در ۲۰ سال گذشته است.
وی با اشاره به هدف دولت مبنی بر احداث چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت: بخش خصوصی انتظار دارد در کنار جهش تولید مسکن، جهش ساختاری در عملکرد سازمانها، ارگانها و نهادهای دولتی صورت گیرد. ساخت چهار میلیون مسکن که گفته میشود بر عهده بخش خصوصی خواهد بود نیاز به همافزایی و رفع موانع از جلوی پای بخش خصوصی دارد. ساخت سالیانه یک میلیون واحد و حتی بیشتر امکانپذیراست به شرطی که بخش خصوصی بتواند بدون دغدغه و گرفتار شدن در دیوانسالاری و پیچ و خم اداری کارها را جلو ببرد.
پورحاجت اظهار کرد: امروز تولیدکننده بخش مسکن علاوه بر اینکه میبایست ساخت و ساز کشور را انجام دهند ماموریت تامین حقوق و دستمزد کارمندان دولت را و ماموریت ضعف خدمات زیربنایی را بر عهده دارد و این بستر مناسبی برای تولید مسکن نیست.
دبیر کانون انبوه سازان، وعده پرداخت وام به سازندگان در قالب نهضت ملی مسکن را در صورت تحقق، مناسب دانست و گفت: اینکه اعلام شده دریافت این تسهیلات نیازی به خرید اوراق ندارد امیدواریم علاوه بر نهضت ملی مسکن به پروژههای ساختمانی درون شهرها نیز تعلق بگیرد. سود تسهیلات مسکن در حال حاضر ظاهرا ۱۸ درصد است ولی با هزینه ترهین در دفاتر اسناد رسمی، رسما به ۲۱ تا ۲۲ درصد میرسد. سوال این است که چرا دفاتر اسناد باید چنین هزینههای سنگینی را از سازندگان دریافت کنند؟
ایسنا
قانون پیشفروش مخل سرمایهگذاری است
وی افزود: هشت سال قبل گفتیم قانون پیشفروش ساختمان باید اصلاح شود. تمام کارشناسان از پژوهشهای مجلس گرفته تا کمیسیون عمران، کارشناسان بخش خصوصی و دولت اعتقاد راسخ داشتند که قانون پیشفروش مخل سرمایهگذاری در بخش مسکن است. ولی تا امروز علیرغم لایحه اصلاحی سال ۱۳۹۷ این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس خاک میخورد.
این کارشناس بازار مسکن، رویههای موجود در سازمان نظام مهندسی را از دیگر مشکلات بخش ساختوساز دانست و گفت: باید در ساختار سازمان نظام مهندسی تحول ایجاد شود که از ملزومات آن رقابتپذیری است. شوربختانه سالهاست که وزارت راه و شهرسازی و دفتر توسعه مهندسی این وزارتخانه بجز دوره کوتاهی در زمان آقای آخوندی ـ وزیر اسبق راه و شهرسازی ـ اقدام عاجلی برای تغییر نوع عملکرد و ایجاد تحول در سازمان نظام مهندسی انجام نداده است.
پورحاجت با بیان اینکه تعامل سهجانبه بین مجلس، دولت و بخش خصوصی در صنعت ساختمان وجود ندارد گفت: سالهاست که بیمه تامین اجتماعی، گُرده بخش خصوصی را خم کرده است. بخش خصوصی مثل دستگاه عابربانکی شده که همه میخواهند از آن پول دریافت کنند بدون اینکه خدماتی به آن بدهند؛ از شهرداری گرفته تا نظام مهندسی و ادارات برق و گاز و آب و مالیات و تامین اجتماعی و غیره و ذلک.
سرعت اجرای پروژه در دهه ۷۰ دو برابر امروز بود
دبیر کانون انبوهسازان خاطرنشان کرد: سال ۱۳۷۵ در زمان اوج بازسازیها در مناطق جنوبی کشور به راحتی یک ساختمان ۵ طبقه ۱۰ واحدی را ظرف ۸ تا ۹ ماه تکمیل میکردیم؛ امروز تکمیل ساختمانی در همان مقیاس دو سال زمان میبرد. سرمایهگذاری در بخش خصوصی قفل شده است. نگاه سرمایهای و درآمدی توسط دولتهای مختلف از حوزه مسکن، فشاری را به بخش خصوصی وارد کرده و این فشار به متقاضیان مسکن منتقل شده است؛ مسکنی که علت اصلی گرانیاش برنامهریزیهای ناصواب در ۲۰ سال گذشته است.
وی با اشاره به هدف دولت مبنی بر احداث چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن گفت: بخش خصوصی انتظار دارد در کنار جهش تولید مسکن، جهش ساختاری در عملکرد سازمانها، ارگانها و نهادهای دولتی صورت گیرد. ساخت چهار میلیون مسکن که گفته میشود بر عهده بخش خصوصی خواهد بود نیاز به همافزایی و رفع موانع از جلوی پای بخش خصوصی دارد. ساخت سالیانه یک میلیون واحد و حتی بیشتر امکانپذیراست به شرطی که بخش خصوصی بتواند بدون دغدغه و گرفتار شدن در دیوانسالاری و پیچ و خم اداری کارها را جلو ببرد.
پورحاجت اظهار کرد: امروز تولیدکننده بخش مسکن علاوه بر اینکه میبایست ساخت و ساز کشور را انجام دهند ماموریت تامین حقوق و دستمزد کارمندان دولت را و ماموریت ضعف خدمات زیربنایی را بر عهده دارد و این بستر مناسبی برای تولید مسکن نیست.
دبیر کانون انبوه سازان، وعده پرداخت وام به سازندگان در قالب نهضت ملی مسکن را در صورت تحقق، مناسب دانست و گفت: اینکه اعلام شده دریافت این تسهیلات نیازی به خرید اوراق ندارد امیدواریم علاوه بر نهضت ملی مسکن به پروژههای ساختمانی درون شهرها نیز تعلق بگیرد. سود تسهیلات مسکن در حال حاضر ظاهرا ۱۸ درصد است ولی با هزینه ترهین در دفاتر اسناد رسمی، رسما به ۲۱ تا ۲۲ درصد میرسد. سوال این است که چرا دفاتر اسناد باید چنین هزینههای سنگینی را از سازندگان دریافت کنند؟
ایسنا
تازهترین اخبار ساختمان
تنظیم قرارداد خرید و فروش مسکن ملی توسط مشاوران املاک ممنوع است
راهنمای خرید انواع الیاف بتن و هزینه اجرای بتن الیافی در ایران
علل افزایش نقش مسکن در سبد هزینه خانوار چیست؟
جزئیات فروش املاک مازاد بانک مسکن در دی ماه
زمان صدور پروانه ساختمان باید کاهش پیدا کند
بلاتکلیفی پروژه سهند کاشانه آراز در پردیس
رشد قیمت مسکن در جنوب تهران بیشتر است
علت فاجعه ریزش ساختمان در اهواز چه بود؟
اهمیت خدمات روبنایی و زیربنایی در طرح مسکن ملی
خانه دار شدن در ایران یک رویاست
جدیدترین مدلهای کابینت 2025: راهنمای جامع انتخاب کابینت برای خانه شما
مشکلات مسکن در کوتاه مدت حل شدنی نیست
تغییرات بازار اجاره مسکن به نفع اجاره نشینان
مباحث 23 گانه مقررات ملی ساختمان (ضوابط ساخت و ساز)
اکسید منیزیم؛ نسل جدید پانلها در ساختمانسازی
پربازدیدترین اخبار
راهنمای خرید انواع الیاف بتن و هزینه اجرای بتن الیافی در ایران
در حوزه صنعت ساختمان نیازمند وفاق ملی هستیم
تنظیم قرارداد خرید و فروش مسکن ملی توسط مشاوران املاک ممنوع است
علت فاجعه ریزش ساختمان در اهواز چه بود؟
رشد قیمت مسکن در جنوب تهران بیشتر است
بلاتکلیفی پروژه سهند کاشانه آراز در پردیس
زمان صدور پروانه ساختمان باید کاهش پیدا کند
زمین رایگاه دولتی به کدام خانواده ها تعلق می گیرد؟
جزئیات فروش املاک مازاد بانک مسکن در دی ماه
علل افزایش نقش مسکن در سبد هزینه خانوار چیست؟
تغییرات بازار اجاره مسکن به نفع اجاره نشینان
مشکلات مسکن در کوتاه مدت حل شدنی نیست
جدیدترین مدلهای کابینت 2025: راهنمای جامع انتخاب کابینت برای خانه شما
خانه دار شدن در ایران یک رویاست
بى برقى موجب كاهش 30 درصدى تولید شده است