نکات کلیدی برای انتخاب دستگیره درب کابینت

نکات کلیدی برای انتخاب دستگیره درب کابینت
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۹ | ۱۴۰۱/۱۱/۰۸

انتخاب دستگیره کابینت نکات خاص خود را دارد، شاید کاربردی بودن و زیبایی دلایل بسیار خوبی برای دوست داشتن دستگیره های آشپزخانه و یا سایر مبلمان باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از قسمت های مهم آشپزخانه کابینت است که نقش مهمی در آشپزخانه شما ایفا می کند. آشپزخانه بدون کابینت جای هیچ وسیله ای را ندارد و رنگ و بوی خاصی به منزل شما می بخشد.

 

همانگونه که کابینت برای آشپزخانه شما مهم و ضروری است به همان اندازه دستگیره درب کابینت هم دارای اهمیت دارد. کابینت بدون دستگیره هیچ کاربردی نخواهد داشت چراکه نه زیبایی دارد و نه می توان درب کابینت را به راحتی باز و بسته کرد.

 

اگر شما هم قصد خرید دستگیره کابینت دارید اما اطلاعات کافی در مورد خرید این وسیله پر اهمیت ندارید، اصلا نگران نباشید. ما در این مطلب شما را با انواع دستگیره درب کابینت آشنا کرده و به شما نکات مهمی را که هنگام خرید دستگیره درب کابینت باید به آن توجه داشته باشید را می آموزیم.

 

دستگیره کابینت

 

دستگیره درب کابینت چیست؟

 

دستگیره درب کابینت همان طور که از نامش پیداست یکی از انواع یراق آلات است که به منظور تسریع در باز و بسته کردن درب کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله زمانی اهمیت پیدا می کند که برای طبخ غذا عجله دارید و یک یا چند وسیله را درون کابینت احتیاج دارید. پس می توان دستگیره کابینت را وسیله ای برای تسریع در سرعت باز و بسته کردن درب کابینت دانست.

 

انواع دستگیره کابینت

 

برای آنکه در نحوه انتخاب دستگیره کابینت به شما کمک کنیم، ابتدا انواع دستگیره ها را معرفی خواهیم کرد. دستگیره کابینت دارای انواع مختلفی است که از نظر شکل و طرح با هم تفاوت دارند. این مدل ها عبارت است از:

 

دستگیره کابینت دکمه ای

دستگیره کابینت خطی

دستگیره مخفی کابینت

 

دستگیره های دکمه ای ظاهری کروی مانند دارند و زاویه دار هستند در حالی که در انواع خطی با دستگیره هایی مدرن مواجه هستیم. این دستگیره ها می توانند به صورت افقی یا عمودی بر روی کابینت نصب شوند و ظاهر زیبایی به آشپزخانه ببخشند. دستگیره های خطی دارای مدل های منحنی یا مستطیلی هستند و با سبک های متنوع نیز هارمونی ایجاد می کنند.

 

دستگیره های پنهان از مدل هایی محسوب می شوند که بر روی لبه درب کابینت قرار می گیرند و به راحتی به باز و بسته شدن کابینت منجر می شوند. این مدل ها به دکوراسیون کابینت و آشپزخانه سبکی مینیمال می دهند و انواع متعددی نیز دارند.

 

دستگیره درب کابینت

 

مزیت استفاده از دستگیره‌ درب کابینت چیست؟

 

در واقع دستگیره کابینت دو مزیت مهم دارد، یکی جنبه باز و بسته کردن سریع درب کابینت ها و دیگری در زیبایی آشپزخانه نقش مهم و اساسی ایفا می کند. کابینت بدون دستگیره زیبایی و جذابیت زیادی به آشپزخانه شما نخواهد داد.

 

انتخاب دستگیره کابینت

 

نکات مهم در انتخاب دستگیره کابینت

 

در بین انواع دستگیره در عرضه شده در بازار، انتخاب دستگیره کابینت از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا آشپزخانه قلب تپنده هر خانه است و باید هنگام انتخاب دکوراسیون داخلی آن دقت بیشتری به خرج دهید.

 

اگر کابینت هایی که از آنها استفاده می کنید دارای طراحی قدیمی و ساده هستند، بهتر است از دستگیره در که دارای طراحی کلاسیک یا سنتی است استفاده نمایید؛ اما اگر کابینت شما دارای طرح های جدید مانند کابینت هایگلاس و.. است جهت زیباتر جلوه کردن آشپزخانه هایی با دکوراسیون های مدرن و امروزی باید دستگیره کابینتی مدرن و جدید را مد نظر داشته باشید.

 

جهت خرید دستگیره باید نکات خاصی را مد نظر داشته باشید تا بتوانید یک دستگیره زیبا و با کیفیت را جهت زینت بخشیدن به کابینت های آشپزخانه تان خریداری نمایید. برای انتخاب دستگیره مناسب برای کابینت آشپزخانه باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

 

1. سایز دستگیره کابینت

 

تنوع سایز دستگیره کابینت در بازار بسیار زیاد است و یکی از مهمترین عواملی است که در انتخاب دستگیره باید حتما به آن توجه داشته باشید. از آنجایی که مدل کابینت ممکن است به صورت افقی یا عمودی با پهنای متفاوت باشد، باید براساس آن دستگیره مورد نظر را انتخاب کنید.

 

اگر به این نکته توجه نکنید، باز و بسته کردن درب کابینت مشکل می شود و ممکن است به کابینت آسیب برسد. معمولا برای کابینت های سایز کوچک باید از دستگیره های ظریف استفاده کرد و در مقابل کابینت های با درب های بزرگ لازم است از دستگیره های سایز بزرگ استفاده شود. در صورتی که دستگیره نامناسبی را از لحاظ اندازه انتخاب کنید نمای ظاهری کابینت نیز جلوه خوبی نخواهد داشت.

 

2. جنس دستگیره

 

دستگیره کابینت یا از جنس فلز ساخته می شود یا پلاستیک در برخی موارد هم از ترکیب هر دو یعنی خود دستگیره فلزی و روکش تزئینی روی آن پلاستیکی است. ترکیب دو جنس متفاوت در کنار هم زیبایی کار را چند برابر می کند. به این نکته توجه داشته باشید که برای کشوهای کابینت نمی توان از دستگیره پلاستیکی استفاده کرد. زیرا بر اثر فشار زیاد امکان شکستن دستگیره وجود دارد.

 

3. رنگ بندی دستگیره های کابینت

 

رنگ دستگیره یکی از عواملی هست که هنگام خرید باید به آن توجه کرد و دستگیره را بر اساس رنگ کابینت انتخاب کرد. پس باید دستگیره ای را انتخاب کرد که دارای رنگ بندی متنوعی باشد و بتوان بر اساس رنگ کابینت، دستگیره مورد نظر را انتخاب کرد.

 

انتخاب کنتراست در رنگ دستگیره می تواند نقش بسیاری داشته باشد یعنی برای کابینت رنگ روشن از دستگیره رنگ تیره استفاده شود تا کنتراست رنگی بین آنها  برقرار شود و جلوه بیشتری داشته باشد.

 

4. نوع دستگیره

 

دستگیره کابینت انواع مختلفی دارد، از نمونه های دکمه ای گرفته تا خطی و آهنربایی که به آن دستگیره مخفی گفته می شود که در قسمت ابتدایی مطلب درباره آنها توضیحاتی دادیم و هرکدام مربوط به نوع خاصی از کابینت هستند.

 

5. لبه دستگیره

 

به لبه های دستگیره هم توجه داشته باشید، نباید دارای لبه تیز و برنده باشند، زیرا با هر بار باز و بسته کردن درب امکان آسیب دیدن دست شما به دور از انتظار نیست. به خصوص اگر بچه کوچک در خانه داشته باشید اهمیت این موضوع چند برابر می شود چراکه کودکان به علت کنجکاوی زیاد بیشتر از سایر اعضای خانواده به سراغ باز کردن درب کابینت می روند.

 

6. به پایان کار و هماهنگی با سایر وسایل هم بیاندیشید

 

هماهنگی با سایر عناصر چیست؟ به غیر از دستگیره که به عنوان یک وسیله تزئینی در آشپزخانه مطرح است، زیبایی سایر عناصر مانند هود، سینک، از همه مهمتر شیرالات آشپزخانه اهمیت بسیاری دارد. اکثر صاحبان خانه در انتخاب دستگیره کابینت به رنگ های کروم براق و یا نیکل مات رجوع می کنند تا با شیرالات خود هماهنگ باشند.

 

این در حالی است که رنگ های متنوعی در انتخاب دستگیره کابینت وجود دارد، لازم نیست جهت هماهنگی با شیرالات دقیقا از همان رنگ استفاده کنید. برخی از رنگ ها به خوبی با سایر عناصر آشپزخانه همچون رنگ کروم براق شیر آب هماهنگ می شوند مانند رنگ زیتونی آنتیک، مشکی مات و طوسی.

 

7. قیمت دستگیره

 

قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، قبل از هر کاری میزان بودجه برای خرید دستگیره درب کابینت را مشخص کنید. زمانی که میزان بودجه مشخص شود خود به خود مدل هایی که در محدوده قیمتی شما قرار ندارند از انتخاب شما حذف شده و انتخاب برای شما آسان می شود.

 

قیمت انواع دستگیره درب کابینت
مدل دستگیره کابینت قیمت (تومان)
دستگیره کابینت مشکی مدل پیلار سایز 128 زئوس 155.000
دستگیره کابینت مدل جت تک پیچ زئوس 140.000
دستگیره کابینت تک پیچ طوسی 344 ملونی 74.000
دستگیره توکار 402 کروم خشدار ملونی 127.000
دستگیره کابینت میله ای 15 سانت براق 6.000
دستگیره کابینت تی 700 کافی راینو 50.000
دستگیره کابینت 570 سایز 160 زیتونی 45.000

 

8. مشخص کنید که به دنبال دستگیره تک پیچ هستید و یا دو پیچ

 

قانون اکیدی وجود ندارد که شما باید از دستگیره تک پیج و یا دو پیچ استفاده کنید. حتی می توانید از هر دو برای تکمیل پروژه خود و زیبایی منزل بهره ببرید. به عنوان مثال برای تمامی کشوهای خود می توانید از دستگیره های تک پیج و برای درب های کابینت از دستگیره های دو پیچ کابینتی استفاده کنید.

 

همچنین برای درب های عریض مانند قسمت آبچک کابینت حتما باید از دستگیره دوپیچ سایز بزرگ و یا دو عدد دستگیره سایز متوسط استفاده کنید. استفاده از دستگیره دو پیچ نسبت به تک پیچ برای کشوهایی که لوازم سنگین مانند انواع قابلمه و ظروف آشپزخانه درون آن قرار می گیرد بسیار کاربردی تر خواهد بود دلیل آن هم تقسیم انرژی بروی دو نقطه از درب کابینت است.

 

وفتی تصمیم خود را در انتخاب دستگیره کابینت گرفتید نحوه نصب دستگیره کابینت اولویت پیدا می کند. به طور معمول برای برای کابینت های عریض و یا کشوها دستگیره ها به صورت افقی نصب می شوند و برای درب های بزرگ باید به صورت عمودی نصب شوند.

 

دستگیره تک پیچ

 

دستگیره های تک پیچ را چگونه نصب کنیم؟

 

همانطور که از اسم دستگیره های تک پیچ مشخص است این محصولات دسته ای از دستگیره ها هستند که تنها با یک پیچ به دکوراسیون مورد نظر خریدار متصل می شوند.

 

این نوع دستگیره ها به طور معمول فاقد سایزبندی بوده و در اندازه های کوچک به بازار عرضه می شوند. از این رو بیشتر برای کشوها، کمد و سرویس خواب کودکان و محصولاتی از این دست قابل استفاده هستند.

 

برای نصب دستگیره های تک پیچ تنها کافی است درب کشو، کابینت یا کمد مورد نظر خود را به وسیله دریل سوراخ کرده و دستگیره مربوطه را با استفاده از یک پیچ به بدنه چوبی محصول متصل نمایید.

 

نحوه نصب دستگیره کابینت

یکی از موارد مهم بعد از نصب کابینت آشپزخانه، نصب دستگیره های آن است. تمام دستگیره های کابینت اندازه استانداردی دارند که مضرب عدد 32 هستند. دغدغه خیلی از مشتریان این است که چجوری اندازه درست را بر روی کابینت ایجاد کنیم تا نصب به درستی صورت بگیرد. در ادامه به تفصیل نحوه نصب دستگیره کابینت و کمد را شرح خواهیم داد.

 

تجهیزات مورد نیاز:

 

• یک قطعه مقوای نازک

• مداد

• وسیله ای برای اندازه گیری (متر یا خط کش)

• چاقو یا کاتر و یا وسیله ای برای برش

• مته

• یک قطعه چوب کوچک

• گیره

 

ایجاد یک قالب:

برای هر یک از سایزهای کشو و کمد شما نیاز به یک قالب مجزا دارید.

 

مرحله 1: قطعه ای مقوا رابه اندازه همان ابعاد کابینت یا کشو برش دهید.

مرحله 2: با ابزار اندازه گیری دقیق وسط قالب مقوایی را پیدا کنید و آن را علامت گذاری نمایید.

مرحله 3: در دستگیره های دوپیچ دو نقطه را در دو طرف مرکز به فاصله یکسان بگذارید (اگر دستگیره تک پیچ باشد همان نقطه وسط کافی است.)

مرحله 4: با یک پانچ یا ابزار تیز، نقاط علامت گذاری شده دوطرف مرکز را سوراخ کنید.

مرحله 5: قالب را بر کشو یا درب کابینت قرار دهید، و با مداد سوراخ ها را روی کابینت علامت بزنید.

مرحله 6: مطمئن شوید که نقاط علامت گذاری شده در فاصله مناسبی قرار دارند.

مرحله 7: یک قطعه چوب در قسمت داخلی درب کابینت قرار دهید و یا گیره آن را نگه دارید.

مرحله 8: در نقاط علامت گذاری شده با مته سایز مناسب، سوراخ ایجاد کنید.

مرحله 9: دستگیره را روی کابینت از محل حفره های ایجاد شده نصب کنید.

 

 

کلام آخر

 

نحوه انتخاب دستگیره کابینت از اهمیت به سزایی برخوردار است. دستگیره ها تمام کننده هایی بی نظیر به شمار می روند که زیبایی کابینت و آشپزخانه را تکمیل خواهند کرد.

 

در تهیه و خرید دستگیره ها بهتر است به مواردی توجه کنید که باعث می شوند هماهنگی فوق العاده ای را میان اجزای آشپزخانه بیابید. بهتر است همیشه چند دستگیره اضافه سفارش دهید تا وقتی پیچی می شکند یا رنگ یکی از آنها پاک می‌ شود، دستگیره یدکی داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای زیبایی دکور کابینت ها

سوالات متداول
  • اندازه دستگیره ها باید چقدر باشد؟
    برای کابینت های نرمال و سایز میانه باید از دستگیره هایی با اندازه یک اینچ و 1.5 اینچ استفاده کنید.
  • چه موقع از دستگیره های دکمه ای و دستگیره های معمولی استفاده کنیم؟
    رایج ترین شکلی که ما در استفاده از این محصولات مشاهده می کنیم از دستگیره های دکمه ای برای درب دراورها و از دستگیره های معمولی بر روی درب کابینت ها است.
  • دستگیره های دکمه ای در کدام قسمت باید نصب شوند؟
    دستگیره هلی دکمه ای باید به طور معمول در وسط و همچنین کمی بالاتر از خط میانه افقی نصب شوند. چنانچه در وسط درب کشو نصب شوند هنگامی که ایستاده باشید پایین تر از وسط به نظر خواهند امد. هیچ موقع از دستگیره های دکمه ای در گوشه درب ها استفاده نکنید، تصور کنید که طول در به چهار ربع تقسیم شده است و سعی کنید همیشه دستگیره ها را در دو نیمه میانی نصب کنید.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman