جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان چه اصولی دارد؟

جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان چه اصولی دارد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۰ | ۱۴۰۱/۱۱/۰۶

جوشکار اسکلت فلزی، یکپارچگی بین مصالح را با کمک حرارت، فشار و مواد پراکنده اضافی به وجود می آورد.‌ به قطعاتی فلزی که باید به هم متصل شوند، فلز پایه یا مبنا می گویند و فلز جوش یا فلز پراکنده، ماده اتصال دهنده مصالح است.

به گزارش اخبار ساختمان، جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان از اتصال مصالح و یکپارچگی آنها به دست می آید. سه عامل فلز پایه (فلز مادر)، فلز پراکنده (فلز جوش) و منبع ایجاد گرما یا فشار در فرایند جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان نیاز است.

 

جوشکار اسکلت فلزی یکپارچگی بین مصالح را با کمک حرارت، فشار و مواد پراکنده اضافی به وجود می آورد.‌ به قطعاتی فلزی که باید به هم متصل شوند، فلز پایه یا مبنا می گویند و فلز جوش یا فلز پراکنده، ماده اتصال دهنده مصالح است. جوشکاری ساختمان اسکلت فلزی می تواند بدون فلز پرکننده نیز انجام شود.

 

در این مطلب به موشکافی جوشکاری اسکلت ساختمان، روش های جوشکاری صنعت ساختمان و هزینه جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان خواهیم پرداخت. جوشکاری یکی از قدیمی ترین روش های اتصال اعضای فلزی ساختمان بوده و به معنای اتصال و یکپارچه کردن قطعات فلزی به کمک حرارت، فشار و یا ترکیبی از این دو است.

 

ضرورت مهم در نصب اسکلت فلزی جوشی

 

اگر در جوشکاری سازه های فلزی جوشی سهل انگاری رخ دهد سازه از قسمت های جوش خورده شروع به باز شدن و همینطور باعث افزایش فشار به سایر نقاط و از هم پاشی اسکلت می شود. البته در بیشتر شرکت های سازنده اسکلت فلزی جوشی دستگاه های آزمایش و تست جوش وجود دارد که استفاده از آنها لازم است.

 

اسکلت فلزی پیچ و مهره مزیت های بهتری نسبت به سازه های فلزی جوشی دارد اما برای برخی جوشکاران نیز کارت صلاحیت صادر شده و نظام مهندسی نیز بر این امر نظارت دقیق دارد. با توجه به اینکه پروسه نصب اسکلت فلزی جوشی زمانبر است اما اگر استانداردها رعایت شود به یک سازه فوق العاده مستحکم تبدیل می شود.

 

جوشکاری ساختمان

 

انواع جوشکاری ساختمان

 

جوشکاری ساختمان اسکلت فلزی به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود: جوشکاری ذوبی و غیر ذوبی. جوشکاری ذوبی نیز به چهار نوع الکترونی، لیزر، اکسی گاز و قوسی تقسیم می شود. نوع دیگر جوشکاری که همان جوشکاری غیر ذوبی است شامل نورد، فراصوتی، انفجاری، اصطکاکی و مقاومتی است.

 

در روش دیگری از تقسیم بندی جوشکاری اسکلت ساختمان نوع جوشکاری شامل پنج نوع جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری گاز اکسیژن، جوشکاری مقاومتی، جوشکاری حالت جامد و انواع متفرقه است.

 

در حالت دوم جوشکاری ساختمان به پنج نوع جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری گاز اکسیژن، جوشکاری مقاومتی، جوشکاری حالت جامد و انواع متفرقه دسته بندی می شود.

 

نکات جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان

 

در جوشکاری اسکلت فلزی باید اصول جوشکاری اسکلت را آموخت و به کار برد. این اصول و نکات به شرح زیر هستند:

 

*  کلیه سطوحی که از محل جوشکاری تا فاصله 50 متری قرار دارند را باید از موادی که به جوشکاری صدمه می زنند و یا گازهای سمی تولید می کنند؛ پاک کرد.

*  قبل از جوشکاری باید رنگ هایی که بر روی سطوح جوش قرار دارند؛ پاک شوند.

*  پس از جوشکاری باید کلیه جوش های انجام شده مورد بازدید و بررسی قرار گیرند.

*  در جوشکاری های چند پاسه، سرباره باید پس از انجام هر پاس تمیز شود و جوشکاری پاس های بعدی پس از پاکسازی سرباره انجام شود.

*  جوشکار اسکلت فلزی باید حرکت موجی الکترود را در جوشکاری اسکلت ساختمان تنظیم کند. حرکت موجی الکترود باید به گونه ای باشد که سرباره در جوش حبس نشود.

*  زاویه الکترود نسبت به قطعه باید درست انتخاب شود.

*  اگر از گل میخ سر پهن به عنوان برش گیر در جوشکاری ساختمان استفاده می کنید؛ جوش اتصال باید کیفیت مطلوب داشته و اطراف گل میخ را در برگیرد.

*  در جوشکاری اسکلت فلزی، باید عمل پیش گرمایش در قطعات با ضخامت بالا انجام شود.

*  برای انجام جوشکاری شیاری در ورقه هایی که ضخامت آن‌ها بیشتر از 6 میلی متر است؛ باید لبه تمام ورق ‎‌ها، پخ زنی شوند.

 

جوشکاری اسکلت فلزی

 

نکات ایمنی جوشکاری اسکلت فلزی

 

*  پیش از آغاز عملیات جوشکاری اسکلت ساختمان تمامی ابزارهای مورد نیاز باید کنترل شده و از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.

*  در جوشکاری اسکلت ساختمان استفاده از نقاب هایی با شیشه نقاب متناسب با قدرت قوس جوش، لازم و ضروری است. همچنین جوشکاران باید لباس کار مقاوم در برابر آتش و جرقه بر تن داشته و این لباس عاری از هر گونه مواد قابل احتراق باشد.

*  در صورتی که جوشکاری در فضای بسته انجام می شود، باید فضا به طور پیوسته تهویه شده و از افزایش درجه حرارت فضا جلوگیری به عمل آید.

*  انجام عملیات جوشکاری اسکلت ساختمان در مکان نگهداری مواد قابل احتراق ممنوع است.

*  ترک محل جوشکاری تنها پس از بازرسی محل و اطمینان از عدم وقوع آتش سوزی مجاز است.

 

قیمت جوشکاری اسکلت ساختمان

 

هزینه جوشکاری اسکلت فلزی وابستگی زیادی به وزن آهن آلات مصرفی دارد. موارد دیگری از جمله نوع جوشکاری، حجم پروژه، زمان انجام پروژه و کیفیت کار بر روی اجرت جوشکاری اسکلت فلزی تاثیرگذار است. مشخص است که با افزایش کیفیت کار جوشکار، دستمزد جوشکاری اسکلت فلزی افزایش می‌یابد.

 

همچنین اجرت جوشکاری اسکلت فلزی، به نوع گاز و نوع مدار مورد استفاده در جوشکاری وابسته است. بنابراین قیمت جوشکاری اسکلت ساختمان متفاوت بوده و قیمت مشخصی ندارد. قیمت جوشکاری اسکلت فلزی به طور توافقی بین کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود. بنابراین با افزایش اطلاعات در زمینه جوشکاری و برآورد هزینه‌های مربوط به آن، می توان هزینه جوشکاری اسکلت فلزی را کاهش داد.

 

بیشتر بخوانید: بررسی آسیب های نور جوشکاری بر چشم

سوالات متداول
  • خطرات رایج در هنگام جوشکاری اسکلت چیست؟
    رایج‌ترین خطرات در هنگام جوشکاری اسکلت فولادی ساختمان، عبارتند از: برق‌گرفتگی، آتش‌سوزی، انفجار، قرار گرفتن در معرض دود و گاز ناشی از جوشکاری، خفگی و پرت شدن از ارتفاع

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman