بازار مسکن آنلاین چه آسیب هایی از فیلترینگ دیده است؟

بازار مسکن آنلاین چه آسیب هایی از فیلترینگ دیده است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۲ | ۱۴۰۱/۰۷/۲۳

بازار مسکن آنلاین طی یک ماه گذشته تحت تاثیر وقوع سه رویداد در فضای مجازی و اینترنتی قرار داشته است و رکود مراجعات به سایت ها، کاهش معاملات ملکی در این بازار را تشدید کرده است.

به گزارش اخبار ساختمان، این سه رویداد شامل قطعی اینترنت در برخی از روزها و ساعت ها، فیلترینگ برخی از سایت ها و پلتفرم های پیام رسان و کاهش شدید سرعت اینترنت در برخی از ساعت ها و روزها طی یک ماه گذشته است. برآیند این سه رویداد در فضای مجازی باعث شده است طی حدود ۳۰ روز گذشته، چند پیامد محسوس در این بخش رصد شود.

واسطه های بازار معاملات مسکن شهر تهران در حالی از اثر شلیک فیلترینگ به بازار مسکن در یک ماه گذشته خبر می دهند که به تعبیر آنها این سه رویداد، شامل فیلترینگ کامل برخی پیام رسان های پرکاربرد، کاهش محسوس سرعت اینترنت و قطعی آن در برخی از روزها و ساعت ها، عملا بازار مجازی بازاریابی، جستجو و فروش ملکی را از کار انداخته است.

این در حالی است که برآوردهای صورت گرفته نشان دهنده کاهش ۳۰ درصدی حجم عرضه فایل به بازار آنلاین مسکن، در یک ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن است.


واسطه های ملکی: اختلالات مجازی منجر به رکود معاملات ملکی شده است


واسطه های معاملات مسکن شهر تهران در حالی از بروز اختلال گسترده در فرآیندهای مجازی بازار معاملات مسکن در یک ماه اخیر خبر می دهند که روایت آنها نشان می دهد، هم اکنون هر سه بخش مجازی معاملات ملکی با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

این مشکلات در نتیجه بروز قطعی، فیلترینگ یا محدودیت دسترسی به پلتفرم ها، پیام رسان ها و سایت های مجازی مورد استفاده در معاملات مسکن در یک ماه اخیر، منجر به تشدید رکود مراجعات متقاضیان و همچنین معاملات ملکی طی حدود ۳۰ روز گذشته تاکنون شده است.

به طوری که به تعبیر واسطه ها، اختلال های اینترنتی ایجاد شده در یک ماه گذشته، عملا بازار مجازی و آنلاین مسکن را از کار انداخته است. این اختلال و از کار‌افتادگی هم تنها مختص بازاریابی ملکی نیست بلکه شامل جستجوی متقاضیان در بازار تا انجام مراحل نهایی معاملات خرید مسکن شامل امور اداری مرتبط با دریافت انواع استعلام ها و فرآیندهای ثبتی می شود.

واسطه های بازار معاملات مسکن در شرایطی از وابستگی شدید فعالیت خود به فضای مجازی، پلتفرم های آنلاین بازاریابی و پیام رسان های موبایلی خبر می دهند که بنا بر اعلام آنها در یک ماه گذشته در نتیجه فیلترینگ این پیام رسان ها و قطعی ها و اختلال های اینترنت، عملا فرآیندهای بازاریابی و فروش آنها با مشکل مواجه شده است.

به گفته آنها سه مرحله مهم معاملات ملکی که از دهه ۹۰ به میزان قابل توجهی به فضای مجازی وابسته بود هم اکنون دچار سکته شده است و نوعی بازگشت به دهه ۸۰ و قبل از آن در حوزه معاملات مسکن پدید آمده است. این بازگشت به عقب به ویژه در دوره فعلی که بازار معاملات مسکن در رکود به سر می برد، تبعات منفی قابل توجهی برای بازار مسکن به همراه دارد.


فرایند جستجوی آنلاین ملکی کاهش یافته است


بنا بر اعلام واسطه های بازار معاملات املاک که ضلع سوم معاملات ملکی بعد از خریدار و فروشنده مسکن را تشکیل می‌دهند، در یک ماه گذشته، فرآیند جستجوی آنلاین متقاضیان در بازار ملک به میزان چشمگیر کاهش یافته و دچار اختلال شده است.

به گفته آنها، به دنبال کاهش شدید سرعت اینترنت و قطعی های مکرر، محدودیت های دسترسی متقاضیان مسکن به فایل های اینترنتی فروش مسکن، منجر به کاهش حجم تماس ها و مراجعات و در واقع افت شدید تقاضای خرید مسکن در یک ماه گذشته شده است.

بنا بر اعلام آنها، از زمانی که پلتفرم های مجازی بازاریابی ملکی در بازار مسکن فعال شدند، به دلیل سهولت دسترسی متقاضیان به فایل های ملکی، فرآیند جستجو برای خرید مسکن آسان تر شده بود. در شرایطی که قبل از فعال شدن این پلتفرم ها و راه اندازی بازارهای آنلاین مسکن، متقاضیان ناچار بودند به شکل سنتی و با صرف وقت و هزینه قابل توجه به بنگاه های ملکی مراجعه کرده و به شکل سنتی از واحدها بازدید کنند.

این در حالی است که با راه اندازی و رواج این روش مجازی ملکی، متقاضیان در کوتاه ترین زمان ممکن و در هر زمان دلخواه از طریق اینترنت به انبوهی از فایل های ملکی دسترسی پیدا کردند که می توانستند از میان آنها، متناسب با سلیقه، میزان بودجه و سایر پارامترها واحد مورد نظر را بیابند.

از آنجا که این پلتفرم ها امکان آپلود و دانلود تصاویر برای فروشنده ها و خریداران مسکن را فراهم می کند، متقاضی بدون آنکه نیازی به بازدید حضوری داشته باشد با مشاهده تصاویر به مناسب بودن یا نبودن واحد معرفی شده برای ادامه فرآیند جستجو یا توقف آن، پی برده و به جستجوی خود در بازار برای یک خرید بهینه، جهت می دهد.

اما طی یک ماه گذشته کاهش قابل توجه سرعت اینترنت و حتی قطعی آن در برخی از روزها و ساعت ها، این فرآیند مجازی جستجوی ملکی را با اختلال و بعضا توقف مواجه کرده است.

متقاضیانی که پیش از این به دلیل محدودیت در زمان برای بازدید حضوری واحدها، بعد از رصد پلتفرم های مجازی یا مشاهده تصاویر ملک در پیام رسان های پرکاربرد مانند واتس‌اپ، فایل مورد نظر خود برای بازدید و ادامه فرآیند خرید را از میان انبوه فایل های معرفی شده در فضای مجازی انتخاب می کردند هم‌‌اکنون باید به صورت سنتی به بازار مراجعه کرده و مانند سال های دهه‌‌ ۸۰ و قبل از آن اقدام به انجام معاملات ملکی کنند. همین موضوع تقاضا برای بازدید و خرید واحدهای مسکونی معرفی شده به بازار ملک در یک ماه گذشته را کاهش داده است.


فیلترینگ چه تاثیری بر عرضه فایل های ملکی داشته است؟


عرضه کننده ها شامل فروشنده ها و واسطه های بازار مسکن نیز از شلیک فیلترینگ به بازار مجازی مسکن متضرر شده و گلایه مند هستند.

برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد حجم عرضه فایل به پلتفرم های مجازی و بازارهای آنلاین ملکی تا حدود ۳۰ درصد در یک ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است. علت اصلی این موضوع نیز بروز اختلال در کارکرد فضای مجازی بازاریابی ملکی در نتیجه فیلترینگ پیام رسان های پرکاربرد و همچنین کاهش شدید سرعت اینترنت و قطعی های مکرر در برخی از روزها و ساعت هاست.

واسطه های معاملات ملکی شهر تهران اعلام کردند: در یک ماه گذشته، حجم زیادی از فرآیندهای بازاریابی مجازی ملکی متوقف شده است.

آنها می گویند: فرآیندهای مربوط به بازاریابی مجازی ملکی شامل مراحل مختلفی است که از ارسال عکس و مشخصات فایل های ملکی در پیام رسان های پرکاربردی مانند واتس‌اپ شروع شده، در فرآیندهای مربوط به آپلود و دانلود عکس ها و مشخصات فایل های فروش روی پلتفرم های مجازی مشاهده می شود و تمام فعالیت های مربوط به معاملات و استعلامات و امور ثبتی ملکی نیز به آن وابسته است.

واسطه ها می گویند در یک ماه گذشته در نتیجه فیلترینگ کامل این پیام رسان های پرکاربرد مانند واتساپ و اینستاگرام، عملا امکان ارسال و دریافت فایل ها و تصاویر املاک فروشی از دست رفته است.

در حالی که بخش عمده ای از فعالیت های واسطه گری و فروش ملکی در سال های اخیر از این مسیر انجام شده و حال فیلترینگ، این کانال پرکاربرد را مسدود کرده است. در واقع می توان گفت فرآیندهای بازاریابی ملکی به دهه ۸۰ و ماقبل آن برگشته است و هیچ گونه علائم حیاتی و موثری از نسل بازاریابی مجازی و الکترونیکی ملکی در حال حاضر و از یک ماه قبل در دسترس قرار ندارد.


عمق رکود مسکن افزایش یافته است


در شرایطی که بروز اختلال در فرآیند مجازی معاملات ملکی، از جستجو و عرضه فایل گرفته تا فرآیندهای اداری مربوط به آن در نتیجه محدودیت های اینترنتی، دشواری های زیادی برای طیف فعال و متقاضی این بازار ایجاد کرده است، واسطه های معاملات ملکی در شهر تهران از افزایش عمق رکود در این بازار تحت تاثیر این رویداد خبر می دهند.

تحقیقات میدانی و روایت واسطه های ملکی شهر تهران نشان می دهد، فیلترینگ پیام رسان ها و همچنین محدودیت های اینترنتی در یک ماه گذشته، عمق رکود معاملات مسکن در پایتخت را افزایش داده است. چرا که ساده ترین و راحت ترین و در عین حال سریعترین و ارزان ترین مسیر دسترسی متقاضیان مسکن به فایل های انبوه عرضه شده به بازار ملک را عملا مسدود کرده است.

در واقع می توان گفت فیلترینگ و محدودیت های اخیر اینترنتی در حکم شارژر رکود مسکن عمل کرده و عمق و دامنه رکود ملکی را افزایش داده است. این موضوع یکی از پرهزینه ترین و منفی ترین تبعات فیلترینگ برای بازار مسکن است. چرا که در سال های گذشته تاکنون به ویژه مقطع زمانی حاضر که بازار مسکن در شرایط خاص رکودی قرار دارد، استفاده از فضای مجازی، نقشی مهم، موثر و حیاتی در معاملات مسکن و جلوگیری از توقف کامل آن، ایفا کرده است.

در واقع مهمترین اثر فیلترینگ بر بازار مسکن می تواند خود را در شکل افزایش عمق رکود در این بازار نشان دهد. ضمن آنکه این رویداد می تواند پیامدهای منفی روی نحوه قیمت‌‌گذاری در این بازار به دنبال داشته باشد.


تبعات ثانویه تعطیلی بازار آنلاین


بررسی ها درباره تبعات فیلترینگ برای بازار مجازی مسکن نشان می دهد، علاوه بر افزایش عمق رکود در مراجعات و معاملات ملکی، کاهش حجم عرضه فایل به بازار مسکن و دشواری متقاضیان به جهت نیاز به مراجعه حضوری به بازار سنتی معاملات ملک، محدودیت های اینترنتی می تواند بر نحوه قیمت گذاری و سطح قیمت‌‌ فایل ها نیز اثر منفی داشته باشد.

یکی از مهمترین کاربردها و مزایای فعالیت پلتفرم های مجازی ملکی، ایجاد فضای رقابتی بین فروشنده ها و ایجاد مانع در مسیر اعلام قیمت های پرت و غیرواقعی به دلیل انتشار در فضای مجازی و وجود امکان مقایسه سطح قیمت ها برای خریداران با انبوه فایل های مشابه عرضه شده در این فضا است.

در واقع، از آنجا که فضای مجازی و پلتفرم های ملکی امکان مشاهده مشخصات و قیمت انبوه فایل های عرضه شده برای فروش به بازار مسکن را برای متقاضیان در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم می کند، مانعی طبیعی در مسیر اعلام قیمت های پرت و غیرواقعی برای فروشنده های مصمم ایجاد می شود.

در نبود این پلتفرم ها و ایجاد محدودیت های مجازی، عملا این امکان از بین می رود. این موضوع می تواند بر سطح قیمت ها اثر منفی و بالابرنده داشته باشد و خطر اعلام قیمت های غیرواقعی و فیک را در بازار سنتی افزایش دهد. فعالیت های مجازی ملکی در شرایطی طی یک ماه اخیر با وقفه و محدودیت و در برخی موارد تعطیلی همراه شده است که پیش تر، برخی از استارت آپ ها و پلتفرم های ملکی با اقدام به خودتحریمی، از اعلام داده ها و اطلاعات ارزشمند درباره رفتار معامله گران ملکی خودداری کرده بودند.

برخی از آنها در حالی که پیش تر، اطلاعات و آمارهای ارزشمند برای رصد بازار مسکن و تحلیل وضعیت ملکی، از رفتار معامله گران شامل حجم و تغییرات عرضه فایل قیمت های پیشنهادی و... را اعلام و منتشر می کردند، از چند ماه قبل این اعلام و انتشار را متوقف کردند.

 

بیشتر بخوانید: وضعیت بازار مسکن در دولت سیزدهم چه تغییراتی داشته است؟

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman