آشنایی با حسین امانت، معمار برج آزادی

آشنایی با حسین امانت، معمار برج آزادی
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۸ | ۱۳۹۸/۰۶/۱۱

حسین امانت متولد سال ۱۳۲۱ در شهر کاشان، معمار ایرانی مقیم کاناداست. امانت از طرف پدر اهل کاشان و از طرف مادر نیمه همدانی – نیمه کاشانی است. حسین امانت دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
به گزارش اخبار ساختمان، این معمار سرشناس ایرانی، پروژه های معماری زیادی در کشورهای مختلف دنیا در کارنامه دارد و در حال حاضر، دفتر وی در کانادا و در شهر ونکوور واقع شده است.

همه ما امانت را با آزادی می شناسیم. برج آزادی بزرگترین میراثی است که این معمار برای ایرانیان از خود به یادگار گذاشته است. برج و میدانی که تبدیل به نمادی برای شهر تهران و ایران شده است.

در ادامه با اولین طرح شاخص حسین امانت یعنی برج آزادی کمی آشنا شده و پس از آن به سراغ دیگر آثار این معمار خواهیم رفت.

برج آزادی در ایران، نمونه‌ای از نمادها و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند. برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.


Image result for ‫برج آزادی‬‎

استخوان بندی اصلی از بتن مسلح است . سنگ های ضخیم و سفید معدن جورقان (اصفهان)آن را می پوشاند. کارهای اصلی سنگ از استخراج تا نصب به عهده سنگ کاران با ذوق کشورمان بوده است . درب های ورودی اصلی از انواع سنگ گرانیت همدان (سنگ خارا ساخته شده و حدود هفت تن وزن دارد )، و همچنین سنگ های کف و آب نماها و…. از کردستان استخراج شده ، که نشان دهنده غنای معادن ایران می باشد."

پایه های اصلی بنا به شکل مستعطیل با ابعاد ۶۳*۴۲ متر استوار شده اند و با هندسه ای بدیع به ترتیبی پیچ می خورند که استواری قوس طاق اصلی را در محوراصلی بر پایه ها ممکن می سازد.

امانت در معماری خود، سبک های مختلفی را مورد استفاده قرار داده است و نمی توان گفت این معمار، مقید به سبک خاصی بوده است.

سبک های معماری اسلامی ایرانی، مدرن و … همه توسط امانت مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی امانت در برخی از پروژ های خود، از سبک معماری کلاسیک نیز بهره برده است.

به نظر می رسد امانت در پروژه هایی که به سبک معماری کلاسیک یونان طراحی کرده است بیش از آن که دغدغه پیاده کردن دیدگاه های معمارانه خود را داشته باشد، بار محیط طبیعی و شرایط جغرافیایی را بر دوش خود احساس می کرده است.

این ساختمان های یونانی مآبانه در نگاه اول شاید بیننده را به سمت این موضوع بکشانند که طراح و معمار آنها صرفاً یک نوع معماری التقاطی ارائه داده است، در حالی که واقعیت امر چیز دیگری است. اولاً او در ساختمان های یونانی مآبانه خود به اصول معماری شرقی بی توجه نبوده است و لذا اگر چه این دسته از پروژه های او در نگاه اول سبک کلاسیک یونانی را به خاطر می آورند، ولی جزئیات به کار رفته در آنها، حاکی از چیزی غیر از این است. در ثانی همان طور که خود وی صریحاً ابراز کرده، انتخاب سبک کلاسیک کاملاً آگاهانه و لازم بوده است.

به هر روی، امانت به غیر از سبک به کار رفته در ساختمان های کلاسیک یونانی خود، همواره اصول هندسه و معماری سنتی ایران را در ساختمان های مدرن خود اجرا کرده است. پروژ ه ها و ساختمان های او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم می خورند.

غیر از پروژه هایی که در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه های دیگری را هم طراحی کرده که تعدادی از مهمترین آنها عبارتند از: طراحی و ساخت عبادتگاهی در ساموآی غربی، طراحی چند کارخانه در دالیان چین، ساخت چندین مجتمع آپارتمانی در سانتامونیکای کالیفرنیا و بلوک شهری با دو برج مسکونی در سن دیه گوی کالیفرنیا.

امانت در تمام این پروژه ها، مهارت ویژه ای در به کار بردن و ترکیب درون مایه های فرهنگ های مختلف از خود نشان داده است. او جوایز مهمی هم بابت طراحی های منحصر به فرد خود دریافت کرده و در عین حال در کنفرانس های آموزشی و فرهنگی متعددی پیرامون هنر و معماری سخنرانی کرده است.

حسین امانت درباره ساختمان هایی که بر اساس سبک کلاسیک طراحی نموده این طور اظهار می کند که:

«من دیدم چطور سبک کلاسیک می تواند با باغ های اطراف این جا (منطقه حیفا) تناسب و هماهنگی داشته باشد. منطق من این است: ما در زندگی مدرن در شتاب و تحرک به سر می بریم و زمانی برای دقت کردن به جزئیات یک ساختمان کلاسیک نداریم. اما سبک کلاسیک برای جامعه ای که در آسودگی و رفاه به سر می برد، معنا می دهد، جامعه ای که زمان کافی برای مراقبه و نیایش دارد. ساختمان های مدرن بعد از انقلاب صنعتی، رشد و گسترش پیدا کردند، دوره ای که زندگی مادی بر معنویت غلبه پیدا کرد اما من فکر می کنم زیبایی فاکتور مهمی در طراحی است، چون زیبایی برای روح انسان خیلی سودمند و مفید است.»

دانشگاه صنعتی شریف


Related image


مشرق‌الاذکار (عبادتگاه)، آپیا، ساموآ



ساختمان مقر بیت العدل اعظم


Image result for ‫ساختمان مقر بیت العدل اعظم‬‎


ساختمان مسکونی LEGACY



یادمان ملی هولوگاست



برج مسکونی ۴۲ طبقه ۲۶۰ واحدی ۷۷۷ FRONT STREET




اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman