
آشنایی با حسین امانت، معمار برج آزادی

حسین امانت متولد سال ۱۳۲۱ در شهر کاشان، معمار ایرانی مقیم کاناداست. امانت از طرف پدر اهل کاشان و از طرف مادر نیمه همدانی – نیمه کاشانی است. حسین امانت دانشآموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است.
به گزارش اخبار ساختمان، این معمار سرشناس ایرانی، پروژه های معماری زیادی در کشورهای مختلف دنیا در کارنامه دارد و در حال حاضر، دفتر وی در کانادا و در شهر ونکوور واقع شده است.
همه ما امانت را با آزادی می شناسیم. برج آزادی بزرگترین میراثی است که این معمار برای ایرانیان از خود به یادگار گذاشته است. برج و میدانی که تبدیل به نمادی برای شهر تهران و ایران شده است.
در ادامه با اولین طرح شاخص حسین امانت یعنی برج آزادی کمی آشنا شده و پس از آن به سراغ دیگر آثار این معمار خواهیم رفت.
برج آزادی در ایران، نمونهای از نمادها و نشانههای شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاقهای معماری پیش از اسلام و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگهای نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند. برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.
پایه های اصلی بنا به شکل مستعطیل با ابعاد ۶۳*۴۲ متر استوار شده اند و با هندسه ای بدیع به ترتیبی پیچ می خورند که استواری قوس طاق اصلی را در محوراصلی بر پایه ها ممکن می سازد.
امانت در معماری خود، سبک های مختلفی را مورد استفاده قرار داده است و نمی توان گفت این معمار، مقید به سبک خاصی بوده است.
سبک های معماری اسلامی ایرانی، مدرن و … همه توسط امانت مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی امانت در برخی از پروژ های خود، از سبک معماری کلاسیک نیز بهره برده است.
به نظر می رسد امانت در پروژه هایی که به سبک معماری کلاسیک یونان طراحی کرده است بیش از آن که دغدغه پیاده کردن دیدگاه های معمارانه خود را داشته باشد، بار محیط طبیعی و شرایط جغرافیایی را بر دوش خود احساس می کرده است.
این ساختمان های یونانی مآبانه در نگاه اول شاید بیننده را به سمت این موضوع بکشانند که طراح و معمار آنها صرفاً یک نوع معماری التقاطی ارائه داده است، در حالی که واقعیت امر چیز دیگری است. اولاً او در ساختمان های یونانی مآبانه خود به اصول معماری شرقی بی توجه نبوده است و لذا اگر چه این دسته از پروژه های او در نگاه اول سبک کلاسیک یونانی را به خاطر می آورند، ولی جزئیات به کار رفته در آنها، حاکی از چیزی غیر از این است. در ثانی همان طور که خود وی صریحاً ابراز کرده، انتخاب سبک کلاسیک کاملاً آگاهانه و لازم بوده است.
به هر روی، امانت به غیر از سبک به کار رفته در ساختمان های کلاسیک یونانی خود، همواره اصول هندسه و معماری سنتی ایران را در ساختمان های مدرن خود اجرا کرده است. پروژ ه ها و ساختمان های او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم می خورند.
غیر از پروژه هایی که در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه های دیگری را هم طراحی کرده که تعدادی از مهمترین آنها عبارتند از: طراحی و ساخت عبادتگاهی در ساموآی غربی، طراحی چند کارخانه در دالیان چین، ساخت چندین مجتمع آپارتمانی در سانتامونیکای کالیفرنیا و بلوک شهری با دو برج مسکونی در سن دیه گوی کالیفرنیا.
امانت در تمام این پروژه ها، مهارت ویژه ای در به کار بردن و ترکیب درون مایه های فرهنگ های مختلف از خود نشان داده است. او جوایز مهمی هم بابت طراحی های منحصر به فرد خود دریافت کرده و در عین حال در کنفرانس های آموزشی و فرهنگی متعددی پیرامون هنر و معماری سخنرانی کرده است.
حسین امانت درباره ساختمان هایی که بر اساس سبک کلاسیک طراحی نموده این طور اظهار می کند که:
«من دیدم چطور سبک کلاسیک می تواند با باغ های اطراف این جا (منطقه حیفا) تناسب و هماهنگی داشته باشد. منطق من این است: ما در زندگی مدرن در شتاب و تحرک به سر می بریم و زمانی برای دقت کردن به جزئیات یک ساختمان کلاسیک نداریم. اما سبک کلاسیک برای جامعه ای که در آسودگی و رفاه به سر می برد، معنا می دهد، جامعه ای که زمان کافی برای مراقبه و نیایش دارد. ساختمان های مدرن بعد از انقلاب صنعتی، رشد و گسترش پیدا کردند، دوره ای که زندگی مادی بر معنویت غلبه پیدا کرد اما من فکر می کنم زیبایی فاکتور مهمی در طراحی است، چون زیبایی برای روح انسان خیلی سودمند و مفید است.»
دانشگاه صنعتی شریف
مشرقالاذکار (عبادتگاه)، آپیا، ساموآ
ساختمان مقر بیت العدل اعظم
ساختمان مسکونی LEGACY
یادمان ملی هولوگاست
برج مسکونی ۴۲ طبقه ۲۶۰ واحدی ۷۷۷ FRONT STREET
همه ما امانت را با آزادی می شناسیم. برج آزادی بزرگترین میراثی است که این معمار برای ایرانیان از خود به یادگار گذاشته است. برج و میدانی که تبدیل به نمادی برای شهر تهران و ایران شده است.
در ادامه با اولین طرح شاخص حسین امانت یعنی برج آزادی کمی آشنا شده و پس از آن به سراغ دیگر آثار این معمار خواهیم رفت.
برج آزادی در ایران، نمونهای از نمادها و نشانههای شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاقهای معماری پیش از اسلام و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگهای نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند. برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه است.
پایه های اصلی بنا به شکل مستعطیل با ابعاد ۶۳*۴۲ متر استوار شده اند و با هندسه ای بدیع به ترتیبی پیچ می خورند که استواری قوس طاق اصلی را در محوراصلی بر پایه ها ممکن می سازد.
امانت در معماری خود، سبک های مختلفی را مورد استفاده قرار داده است و نمی توان گفت این معمار، مقید به سبک خاصی بوده است.
سبک های معماری اسلامی ایرانی، مدرن و … همه توسط امانت مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی امانت در برخی از پروژ های خود، از سبک معماری کلاسیک نیز بهره برده است.
به نظر می رسد امانت در پروژه هایی که به سبک معماری کلاسیک یونان طراحی کرده است بیش از آن که دغدغه پیاده کردن دیدگاه های معمارانه خود را داشته باشد، بار محیط طبیعی و شرایط جغرافیایی را بر دوش خود احساس می کرده است.
این ساختمان های یونانی مآبانه در نگاه اول شاید بیننده را به سمت این موضوع بکشانند که طراح و معمار آنها صرفاً یک نوع معماری التقاطی ارائه داده است، در حالی که واقعیت امر چیز دیگری است. اولاً او در ساختمان های یونانی مآبانه خود به اصول معماری شرقی بی توجه نبوده است و لذا اگر چه این دسته از پروژه های او در نگاه اول سبک کلاسیک یونانی را به خاطر می آورند، ولی جزئیات به کار رفته در آنها، حاکی از چیزی غیر از این است. در ثانی همان طور که خود وی صریحاً ابراز کرده، انتخاب سبک کلاسیک کاملاً آگاهانه و لازم بوده است.
به هر روی، امانت به غیر از سبک به کار رفته در ساختمان های کلاسیک یونانی خود، همواره اصول هندسه و معماری سنتی ایران را در ساختمان های مدرن خود اجرا کرده است. پروژ ه ها و ساختمان های او در حال حاضر در سرتاسر جهان به چشم می خورند.
غیر از پروژه هایی که در بالا به آنها اشاره شد، او پروژه های دیگری را هم طراحی کرده که تعدادی از مهمترین آنها عبارتند از: طراحی و ساخت عبادتگاهی در ساموآی غربی، طراحی چند کارخانه در دالیان چین، ساخت چندین مجتمع آپارتمانی در سانتامونیکای کالیفرنیا و بلوک شهری با دو برج مسکونی در سن دیه گوی کالیفرنیا.
امانت در تمام این پروژه ها، مهارت ویژه ای در به کار بردن و ترکیب درون مایه های فرهنگ های مختلف از خود نشان داده است. او جوایز مهمی هم بابت طراحی های منحصر به فرد خود دریافت کرده و در عین حال در کنفرانس های آموزشی و فرهنگی متعددی پیرامون هنر و معماری سخنرانی کرده است.
حسین امانت درباره ساختمان هایی که بر اساس سبک کلاسیک طراحی نموده این طور اظهار می کند که:
«من دیدم چطور سبک کلاسیک می تواند با باغ های اطراف این جا (منطقه حیفا) تناسب و هماهنگی داشته باشد. منطق من این است: ما در زندگی مدرن در شتاب و تحرک به سر می بریم و زمانی برای دقت کردن به جزئیات یک ساختمان کلاسیک نداریم. اما سبک کلاسیک برای جامعه ای که در آسودگی و رفاه به سر می برد، معنا می دهد، جامعه ای که زمان کافی برای مراقبه و نیایش دارد. ساختمان های مدرن بعد از انقلاب صنعتی، رشد و گسترش پیدا کردند، دوره ای که زندگی مادی بر معنویت غلبه پیدا کرد اما من فکر می کنم زیبایی فاکتور مهمی در طراحی است، چون زیبایی برای روح انسان خیلی سودمند و مفید است.»
دانشگاه صنعتی شریف
مشرقالاذکار (عبادتگاه)، آپیا، ساموآ
ساختمان مقر بیت العدل اعظم
ساختمان مسکونی LEGACY
یادمان ملی هولوگاست
برج مسکونی ۴۲ طبقه ۲۶۰ واحدی ۷۷۷ FRONT STREET
تازهترین اخبار ساختمان
20 هزار مسکن با کیفیت در نوبت بهره برداری قرار دارد
ابلاغ تعرفه سال 1404 خدمات مهندسی
شناسایی 1700 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
مقاومت برخی دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک
لزوم اتصال طرح های ساخت مسکن به تسهیلات بانکی
آشنایی با سازه ال اس اف
تمیز کردن پارتیشن شیشهای: راهنمای 0 تا 100 برای شفافیت و زیبایی
راهنمای خرید کابینت هایگلاس
ابلاغ دستورالعمل تعرفه خدمات مهندسی 1404
پربازدیدترین اخبار
آشنایی با سازه ال اس اف
لزوم اتصال طرح های ساخت مسکن به تسهیلات بانکی
مقاومت برخی دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
تکرار ماجرای تورمی خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت
ابلاغ تعرفه سال 1404 خدمات مهندسی
شناسایی 1700 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی
20 هزار مسکن با کیفیت در نوبت بهره برداری قرار دارد
اشتباهات رایج در انتخاب سنگ نما و چگونگی اجتناب از آنها: راهنمای جامع برای نمایی ماندگار و زیبا
راهنمای تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی