مسجد جامع جنه، بزرگترین مسجد خشتی دنیا

مسجد جامع جنه، بزرگترین مسجد خشتی دنیا
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۵۳ | ۱۴۰۲/۰۱/۱۲

مسجد جامع جنه مالی، در غرب آفریقا با ۱۰۰ متر طول و ۴۰ متر عرض، بزرگ ترین بنای خشتی جهان لقب گرفته است. معماری این مسجد و دیگر بناهای خشتی شهر را هنرمندان و صنعت کارانی متبحر از نسل های مختلف بر عهده داشتند و آنها را به نحوی می ساختند که در مقابل آب باران نفوذ ناپذیر باشند.

به گزارش اخبار ساختمان، مالی در گذشته به عنوان یک امپراتوری تجاری مطرح بود و راه ارتباطی از میان صحرای بزرگ آفریقا شناخته می شد. بزرگترین مسجد رسی در جهان، «جنه» نام دارد که در کشور مالی واقع شده است


دیوارهای مسجد جامع جنه مالی


دیوارهای مسجد بزرگ شهر جنه که بر اساس ارتفاع آنها دارای قطر ۴۱ تا ۶۱ سانتیمتر هستند، از خشت گلی و به صورت هنرمندانه ای ساخته شده اند، به گونه ای که ظاهر زیبایی به این مسجد بخشیده است.

در ساخت مسجد جنه از شاخه های درخت خرما استفاده شده تا از ترک خوردن بر اثر رطوبت و گرما در امان باشد. دیوارهای این مسجد نیز عایقی در برابر گرمای روز و سرمای شب به شمار می‌ آید.

 

مسجد جنه مالی


تاریخچه مسجد جنه


ساخت این بنا، مربوط به سال ۱۹۰۷ میلادی است و به دلیل سبک معماری اسلامی به کار رفته در آن، بسیاری از مهندسان معماری این مسجد بزرگ را بزرگترین دستاورد معماری شیوه موسوم به سودانی–ساحلی می دانند.

این مسجد در سال ۱۹۰۷ میلادی پس از اشغال مالی توسط فرانسه در قرن هجدهم بازسازی شد و این مسجد دارای ۹۹ ستون مشتکل از نام های خداوند است ۱۱۴ روزنه دارد که برگرفته از تعداد سوره های قرآن کریم است که به این روزنه ها «لدیس» می گویند و در اکثر ماه های سال که شاهد خشکسالی است برای تهویه مسجد استفاده می شود.

هر ساله مسلمانان منطقه دور هم جمع می شوند و با کمک یکدیگر این مسجد را بازسازی می کنند. این مسجد از قدیمی ترین مساجد این کشور نیست، بلکه از بزرگترین مساجد مالی به شمار می رود.

 

مسجد جامع جنه مالی


برتری مسجد جامع جنه مالی


این مسجد با هیچکدام از مساجد کشورهای آفریقای غربی قابل مقایسه نیست. برخی از معماران برجسته اسلامی اعتقاد دارند که مناره های مخروطی مساجد مالی از این مسجد الهام گرفته شده است.

این مسجد دارای سه مناره جعبه‌ مانند و بلند است که در زبان محلی به آن «سانتافان» می گویند و از روی دیوار اصلی بلند شده است. هر مناره از پلکانی برخوردار است که آن را به سقف می رساند و بلندای هر کدام از آنها شکل مخروطی دارد که برای ساخت آن از تخم شترمرغ بهره گرفته شده است.

 

مسجد جنه


بازسازی هر ساله مسجد


هرساله در ماه آوریل رویدادی حماسی به نام روز گل اندود برگزار می شود. در این روز، دیوار‌های مسجد به طور کامل با گِل بازسازی می شوند. بازسازی سالانه مسجد بزرگ جنه، تبدیل به جشنواره ای شده که طی آن تمامی ساکنان این شهر جمع شده و به صورت نوبتی چند روز به بازسازی مسجد می پردازند.

در این مدت و در حالی که جوانان و میانسالان مشغول تعمیر لوله ها و پله های چوبی مسجد بزرگ شهر و زنان نیز در حال آب رسانی به آنها هستند، کودکان در اطراف مسجد و با وسایلی که قرار است در بازسازی آن به کار رود، بازی کرده و کهن سالان نیز بر کار بازسازی و تعمیر نظارت می کنند.

مسجد جامع جنه آفریقا در سال ۱۹۸۸ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman