مهاجرت مردم قم به شهرهای اقماری

مهاجرت مردم قم به شهرهای اقماری
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۸ | ۱۴۰۱/۱۱/۱۵

افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کلانشهرها سبب شده است که مردم برای تأمین این نیاز رو به مهاجرت معکوس بیاوردند و شهرهای کوچک و با مسافت نزدیک به شهرهای بزرگ را برای سکونت انتخاب کنند.

به گزارش اخبار ساختمان، مسکن یکی از نیازهای اساسی خانواده ها است که هر چقدر از کیفیت و کمیت آن چشم پوشی شود نمی توان اصل آن را نادیده گرفت همچنین مسکن یکی از بازارهای اقتصادی و سرمایه گذاری مهم و کم خطری است که افراد متعددی را به سمت خود جذب می کند.

در سال های اخیر افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ و کلانشهرها سبب شده است که مردم برای تأمین این نیاز رو به مهاجرت معکوس بیاوردند و شهرهای کوچک و با مسافت نزدیک به شهرهای بزرگ را برای سکونت انتخاب کنند.

شهر قم نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و با افزایش قیمتی که در سال های اخیر خانه در شهر قم و پردیسان رخ داد تعداد قابل توجهی از شهروندان قمی این شیوه را برای تامین مسکن خود در پیش گرفتند. با اضافه شدن دو شهرستان به قم، این تمایل شیب بیشتری گرفت و به تبع این افزایش تقاضا، افزایش قیمت را هم در این مناطق به همراه داشت به طوری که به گفته کارشناسان این امر قیمت املاک در برخی از این مناطق گاهی رشد دو برابری داشتند.

مرتضی محمدی، رئیس اتحادیه املاک در قم، در این رابطه عنوان کرد: افزایش قیمت مسکن در داخل شهر قم و در پردیسان سبب شده ‌است که مردم به زندگی کردن در شهرستان هایی مانند کهک، قنوات، جعفریه و اطراف قم تمایل پیدا کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که نمی توانند در شهر قم ملکی را خریداری کنند به راحتی می توانند در این بخش ها صاحب خانه شوند برای مثال با مبالغ کمتر از یک میلیارد تومان و حتی یک میلیارد تومان امکان خرید خانه در شهر قم بسیار کم است اما با این مبلغ در کهک می توان واحدی نوساز و خوب خریداری کرد.

رئیس اتحادیه املاک در قم ادامه داد: تمایل افراد نسبت به حضور در این بخش ها سبب شده است که خرید و فروش ملک بازار گرمی را داشته باشد به همین خاطر رغبت و درخواست افراد برای ایجاد دفتر املاک نیز افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: اقبال همگانی نسبت به این مناطق باعث شده است که قیمت ملک در این مناطق نیز افزایش پیدا کند به طوری که در دو سال اخیر افزایش 100 درصدی و برخی مناطق تا 150 درصدی را تجربه کرده اند.

محمدی با تاکید بر رشد دو برابری قیمت املاک در این مناطق اظهار کرد: برای مثال دو سال قبل قیمت زمینی در قنوات ۳۰۰ میلیون تومان بوده است اما در حال حاضر بیش از 600 میلیون تومان شده است.

تمایل افراد به مهاجرت معکوس و سکونت در شهرستان های کوچک و تازه تاسیس می تواند مزیت های فراوانی را به همراه داشته باشد از جمله اینکه می تواند بار ترافیکی درون شهری را کاهش دهد و از افزایش جمعیت غیر طبیعی شهرها و کلان شهرها بکاهد اما این امر زمانی تحقق پیدا می کند که خدمات و زمینه اشتغال افراد در همان شهرها مهیا شود و افراد مجبور نباشند برای شغل و یا تامین نیازهای خود به شهر رفت و آمد کنند در غیر این صورت این کوچ اجباری باری اضافی بر ترافیک شهرها و هزینه ای برای تامین زیرساخت های حمل و نقلی آن می شود.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman