استان تهران باید پیش قراول حوزه بازآفرینی باشد

استان تهران باید پیش قراول حوزه بازآفرینی باشد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۴ | ۱۴۰۱/۱۱/۱۶

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران‌ گفت: بازآفرینی شهری عامل حیات اجتماعی و رونق اقتصادی به بافت های فرسوده شهری است.

به گزارش اخبار ساختمان به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی در سی و چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تهران که با حضور علیرضا فخاری، استاندار تهران، عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و دیگر اعضای ستاد برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت علی(ع) و دهه فجر با اشاره به اینکه اصل ستاد بازآفرینی شهری پایدار مساعدت‎، همکاری و همیاری با مردم است، اظهار داشت: باید استان تهران به عنوان پیشران و پیش قراول حوزه بازآفرینی فعال تر شود و کارها سرعت بیشتری بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به لزوم تشکیل مستمر جلسات ستاد‌های بازآفرینی شهری پایدار استان تهران، اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۷ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی شهری پایدار فرا قوه ای هستند، از این رو تشکیل مستمر جلسات زمینه بهبود اقدامات را فراهم خواهد کرد، در همین زمینه ستادهای بازآفرینی شهرستان ها نیز باید فعال شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: از ستادهای بازآفرینی شهری پایدار انتظار می رود تا با تشکیل جلسات و پیگیری اقدامات مؤثر در حوزه مسکن، سطح پایداری، نوسازی و مقاوم سازی ارتقا یابد.

آئینی گفت: با توجه به وضعیت بافت های فرسوده در استان تهران باید کمک کنیم تا نوسازی بناهای ناپایدار شتاب بگیرد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه ستادها بازآفرینی شهری پایدار با تلاش و تشریک مساعی باید خدمات رو‌بنایی و زیر‌بنایی ارائه شده در این بافت ها را به میزان متوسط محلات توسعه یافته همان شهر ارتقاء یابد، اظهارکرد: با توجه به حضور اقشار کم درآمد در این بافت ها در حوزه معیشت، اشتغال و بهداشت با مشکل مواجه هستند که ستادهای بازآفرینی شهری پایدار از طریق نهادهای حمایتی باید در این محلات ورود پیدا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران درسطح محلات هدف بازآفرینی شهری در کل کشور بیش از 1500 پروژه بازآفرینی شهری تعریف کرده است، گفت: تاکنون بیش 1200 پروژه بازآفرینی شهری به اتمام رسیده است و 315 پروژه در حال اجرا است.

او با اشاره به اینکه محدوده بافت ها‌ی فرسوده از ظرفیت بالایی در خصوص تامین مسکن برخوردارند، گفت: 750 هزار نفر در بناهای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری در استان تهران زندگی می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد؛ براساس گزارشات بدست آمده با تخریب هر پلاک فرسوده در بافت های فرسوده پنج واحد مسکن جدید در شهر تهران تولید می شود.

آئینی با اشاره به اینکه محلات ‌فرسوده شهری دارای هویت و فرهنگ هستند، اظهار کرد: مردم ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به تنهایی توانایی فنی‌، اجرایی و مالی برای نوسازی واحدهای فرسوده خود را ندارند، ضروریست تا سازندگان و توسعه گران به این محلات ورود پیدا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازندگان و توسعه گران انگیزه لازم برای نوسازی بناهای فرسوده را ندارند، اظهار کرد: ‌سازندگان، انبوه سازان و توسعه گران نیازمند بسته های تشویقی موثری هستند. که خوشبختانه در قوانین موجود حوزه بازآفرینی شهری به این موضوع توجه شده است.

آئینی عنوان داشت: ارائه بسته های تشویقی، تسریع در ارائه انشعابات، تشویق سرمایه گذاران به حضور در بافت های فرسوده و مشارکت مردم در این حوزه ضروری است و نیاز به پیگیری اقدامات اثربخش در این زمینه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون شهرداری ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که می توانند ۱۰۰ درصد‌ را هم تخفیف دهند گفت: قانونگذار این حق را برای سازندگان و مالکان در محلات فرسوده قائل شده که از حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره ببرند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی به طور متوسط بیش از 6 ماه در شهرستان ها و در شهر تهران بیش از هشت ماه طول می کشد، گفت: شهرداری ها طبق قانون، باید ظرف دو هفته برای متقاضیان در محدوده بافت های ناکارآمد شهری پروانه ساخت صادر کنند. و این امر نیازمند اراده قوی و تلاش مضاعف در‌ قرارگاه جهادی در شهرداری ها است.

آئینی با اشاره به اینکه شرکت های توزیع برق‌، آب و فاضلاب شهری، گاز و مخابرات موظف هستند انشعابات قبلی را بدون گرفتن هزینه ای به عنوان نگهداری تا پایان پروژه بازآفرینی شهری حفظ کنند. اظهارکرد: شرکت های مذکور موظف هستند‌ در تسریع در روند نصب انشعابات و خارج از نوبت اهتمام داشته باشد که متاسفانه شاهد معطلی بیش از حد در این حوزه هستیم.

آئینی با انتقاد‌ از اجرا نشدن بسته تشویقی شهرسازانه‌ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران توسط شهرداری ها در استان تهران خواستار پیگری های لازم دراین رابطه شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ‌اشاره‌ به اینکه شهرداران می توانند علاوه بر این مصوبه، بسته تشویقی شهرسازانه‌ متناسب با ‌شرایط شهر خود نیز ‌با توجه‌ به قوانین بالادستی در کمیسیون ماده 5 مصوب کنند، گفت: اعضای شورای شهر‌ شهرستان های استان به عنوان سفیران بازآفرینی‌‌ بسته های تشویقی که حقوق مردم به شمار می آید را ترویج و اطلاع رسانی کنند.


بازآفرینی شهری یک اصل است و باید به نهضت بازآفرینی شهری و بازسازی توجه جدی شود


علیرضا فخاری استاندار تهران در این نشست با اشاره به تعبیر اولیه بازآفرینی یعنی چگونگی شکل گیری بافت های فرسوده اظهار داشت: مردم در تامین نیازمندی هایشان از جمله در حوزه مسکن جلوتر از دستگاه ها هستند، از این رو غفلت ما زمینه ساخت و سازهای ناایمن و ناکارآمد را فراهم می کند و باید در این حوزه ورود جدی داشته باشیم.

او ادامه داد: برخورداری های تهران زمینه مهاجرت را فراهم می کند و امروز با احتساب اتباع حدود 18 و نیم تا 19 میلیون جمعیت در تهران داریم و سالی حدود پنج درصد به جمعیت استان اضافه می شود که این امر قابل توجه و تامل است.

استاندار تهران با تاکید بر برگزاری و پیگیری مستمر جلسات ستاد بازآفرینی شهری استان و شهرستان ها عنوان کرد: ساخت مسکن در اطراف تهران به جهت تامین زیرساخت ها و امکانات عملا پروسه زمانبری است و به جای آن تمرکز اقدامات در بافت های فرسوده مفیدتر خواهد بود.

فخاری سپس به لزوم نظم دهی، تلفیق اطلاعات و داده ها در حوزه بازآفرینی شهری به منظور تدقیق در نظارت ها اشاره کرد و گفت: در زمینه برنامه و بودجه حوزه بازآفرینی شهری و ارائه میزان عملیاتی شدن برنامه ها توسط دستگاه ها و سنجش سطح رضایتمندی مردم، دبیرخانه ستاد فعالانه عمل کند.

او تاکید کرد: بایستی برای جبران کاستی ها در حوزه مسکن بر مبنای توزیع جمعیت، شناور کردن جمعیت، استانداردسازی سازه ها و رفع نیازمندی های حوزه شهری و روستایی اقدام کنیم.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری یک اصل است و در تهران باید به نهضت بازآفرینی شهری و بازسازی توجه جدی شود و برای حفظ هویت محلات در جاهایی که ظرفیت وجود دارد تراکم افزایش یابد.

فخاری به لزوم تشویق سازندگان در محلات بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: دبیرخانه ستاد با نظر مشورتی کارشناسان و افراد صاحب نظر نسبت به ارائه مدل تشویقی برای سازندگان اقدام کنند تا بسته مذکور در اختیار شهرداری های استان قرار گیرد و مبنای عمل شود.

گفتنی است، در این همایش خلیل محبت‌خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، عبداله نوحی فرماندار شهرستان بهارستان‌، سید محمد میرزمانی شهردار گلستان، سید مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و خانم خسروی نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به ارائه گزارشات خود پرداختند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman