مشوقات نوسازی بافت های فرسوده تشریح شد

مشوقات نوسازی بافت های فرسوده تشریح شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۷ | ۱۴۰۱/۱۱/۲۶

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت:‌ قطعات ریز دانه ای که توانایی تجمیع با پلاک های دیگر را ندارند می توانند به تنهایی وارد ساخت و ساز شوند.

به گزارش اخبار ساختمان، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با حضور در برنامه رادیویی ایران امروز با بیان اینکه بسته 19 بندی تشویقی نوسازی بافت های فرسوده ابلاغی توسط وزیر راه و شهرسازی مصوبه شورایعالی شهرسازی و معاری ایران است اظهار داشت: شورایعالی شهرسازی بالاترین نهاد سیاستگذار در حوزه شهر و آمایش است طبق ماده هفت تاسیس شورایعالی مصوبات آن لازم الاجرا است.

وی با اشاره به اینکه ضوابط و مقررات جاری در بافت های تاریخی با بافت فرسوده اساسا متفاوت است افزود:‌ محدوه بافت تاریخی در ۱۶۸ شهر مشخص است لذا بافت تاریخی شناسنامه و هویت ما است.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: نوع ضوابط در ساخت و ساز در محدوده شهری متفاوت است لذا در بافت تاریخی احیا و مرمت و در بافت فرسوده نوسازی است.

صادق مالواجرد با بیان اینکه در دهه های گذشته یک دیدگاه غالبی در بافت های فرسوده وجود داشته که با دخالت شهرداری و دولت این بافت ها خریداری و تجمیع شود اذعان داشت: با دخالت ندادن افراد ساکن در بافت های فرسوده در ساخت و ساز تاکنون نتوانستیم نتیجه مورد دلخواه را به دست بیاوریم فلذا با مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در چند بخش مشارکت دادن مردم مد نظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر مردم بخواهند سرمایه گذار بافت فرسوده آنها را نوسازی کند تشویقاتی برای آن در نظر گرفته شده است اعلام کرد: سرمایه گذار با تجمیع بافت های فرسوده و رساندن آن به بلوک شهری از تشویق تراکم دو طبقه ای برخوردار خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه حدنصاب تفکیک در شهرهای مختلف متفاوت است بیان داشت: در برخی شهرها ممکن است حدنصاب تفکیک ۳۰۰ و در شهری دیگر ۲۰۰ متر باشد.

صادق مالواجرد با بیان اینکه اکثریت دانه بندی در شهرهای مختلف زیر ۱۵۰ متر است تصریح کرد:‌ با مصوبه شورایعالی این اجازه به مالکین داده می شود که اگر ملک آن زیر حد نصاب باشد بنابر مختصات و اقلیم آن شهر وارد پروسه ساخت و ساز شود.

به گفته معاون شهرسازی و معاری وزیر راه و شهرسازی قطعات ریز دانه ای که توانایی تجمیع با پلاک های دیگر را ندارند می توانند به تنهایی وارد ساخت و ساز شوند.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی که برای بافت فرسوده در نظرگرفته شده ویژه است یادآور شد: برای دادن تسهیلات به بافت های فرسوده باید اولویت بندی داشت به طور مثال باید سه فاکتور را درنظر گرفت معبر،‌ ریزدانگی و ناپایداری که اگر بافت فرسوده هرسه فاکتور مذکور را داشته باشد در اولویت تسهیلات قرار می گیرد.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به پیگیری های صورت گرفته از وزارت میراث فرهنگی برای دریافت تسهیلات مقاوم سازی بافت های تاریخی خاطر نشان کرد:‌ در برنامه هفتم این موضوع در دستور کار قرار دارد.

صادق مالواجرد در ادامه گفت:‌ در خصوص اراضی قولنامه ای منع های قانون وجود دارد لذا با همکاری وزارت کشور و سازمان ثبت و اسناد در تلاش هستیم تا مشکلات از این دست را به حداقل برسانیم.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman