یک میلیون و 235 هزار واحد نهضت ملی مسکن اجرایی شده است

یک میلیون و 235 هزار واحد نهضت ملی مسکن اجرایی شده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۸:۳۶ | ۱۴۰۲/۰۳/۰۳

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرها، روستاها و بافت های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امروز چهارشنبه سوم خرداد در نشست خبری از راه اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور برای ثبت قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر و اخذ رایگان کد رهگیری خبر داد.

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است در بیان اهداف راه اندازی سامانه بیان کرد: رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه های مشاوران املاک توسط بنگاه ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد است. همچنین در این سامانه کد رهگیری بدون اخذ هزینه صادر خواهد شد.

عباسی اصل افزود: در این سامانه امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره ای مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می توانند قرارداد اجاره واحد مسکونی مورد معامله خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه های پیشگیری از کلاهبرداری در ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور توضیح داد: ثبت قرارداد در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور صرفا از سوی موجر و مستاجر انجام خواهد شد و شماره تلفن همراه هریک از طرفین معامله و شاهدان این قرارداد باید به نام خودشان باشد و بعد از ارسال کد یکبار مصرف آن را تایید کنند تا قرارداد ثبت شود.

به گفته وی، در آینده ای نزدیک، شهروندان این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد در این سامانه کاملا هوشمند و قابل استعلام گیری است، یادآور شد: موجران و مستاجران در هنگام درج اطلاعات در سامانه باید یک شاهد معرفی کنند که در تمامی صفحات قرارداد اطلاعات موجر و مستاجر و شاهدان درج می شود.

به گفته عباسی، این سامانه به شکل آزمایشی راه اندازی شده است و از اول اردیبهشت تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ قرارداد در آن ثبت شده است که روزانه این رقم در حال افزایش است. همچنین در این سامانه امکان پاسخگویی تلفنی نیز وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک ضامن اخذ اجاره‌بها هستند، گفت: راه‌اندازی این سامانه با فعالیت مشاوران املاک هیچ منافاتی ندارد. در واقع راه‌اندازی این سامانه خدمات ارایه شده توسط مشاوران املاک را به شکل پیشرفته‌ای ارایه می‌دهد.

به گفته وی، احراز هویت افراد در این سامانه به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد.

عباسی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی موافق مالیات بر اجاره نیست و در رایزنی هایی که با مجلس انجام شده در تلاش هستیم تا مالیات بر اجاره را کاهش دهیم که این موضوع در صحن مجلس قابل پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان اجباری است، توضیح داد: در حال حاضر در کشور ۶ میلیون خانوار مستاجر معادل ۲۰ میلیون نفر مستاجر داریم که در تلاش هستیم تا فرآیند جابه جایی آنها را تسهیل کنیم.

وی همچنین گفت: این سامانه به لحاظ مالیاتی نیز به سود موجر خواهد بود چرا که با ثبت قرارداد اجاره در این سامانه این واحد مسکونی مشمول مالیات بر خانه های خالی نخواهد شد.

تلاش برای تکمیل ۱۸۵ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده

وی در خصوص اتمام واحدهای مسکونی مهر نیز توضیح داد: در مجموع ۱۸۵ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده است که ۱۶۵ هزار واحد توسط بانک مسکن در حال تامین مالی و ۲۰ هزار واحد توسط بانک ها تامین مالی خواهند شد تا امکان اتمام و تحویل به متقاضیان را داشته باشند و در تلاش هستیم تا پروژه هایی که به پیشرفت بالای 25 درصد رسیده اند را تا پایان سال تکمیل نماییم.

عباسی اصل تاکید کرد: بحث تامین مالی از طریق منابع نقدی صندوق ملی مسکن و اراضی وزارت راه و شهرسازی قابل پیگیری است که بخش عمده ای از منابع مالی تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر از صندوق ملی مسکن تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد واحدهای مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون تکمیل و تحویل شده است، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است تا از تمامی امکانات و ظرفیت ها برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر استفاده کند.

عباسی همچنین تاکید کرد: تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در دو بخش اعتباری و حقوقی قابل پیگیری است و شرط تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر نیز این است که مشکل حقوقی و قضایی نداشته باشند.

ارایه تسهیلات ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با سود ۲ درصد به دهک های یک تا ۴

معاون مسکن و ساختمان در ادامه چندین خبر خوش را در حوزه مسکن ارایه کرد و گفت: هم اکنون سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور ۵۵۰ میلیون تومان شده است. همچنین بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن مقرر شده تا برای کمک به دهک های پایین درآمدی برای دهک ۱ تا ۲ علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود بازپرداخت ۲ درصد و برای دهک ۳ و ۴ نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود ۲ درصد پیش بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد.

عباسی‌اصل ادامه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای طرح نهصت ملی مسکن گفت: در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد در شهرها، روستاها و بافت های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است که به استعداد ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه سازان، ۱۱۵ واحد توسط نیروهای مسلح، ۱۰۰ هزار واحد در بافت های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است.

وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن و معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه ضمن اعلام پایش اجرای طرح نهضت ملی مسکن در تمامی استان های کشور بر اجرای طرح بر اساس محله محوری و مسجد محوری تاکید کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شده است برای آب و برق طرح نهضت ملی مسکن هزینه انشعابات به صورت یک سوم از صندوق ملی مسکن، یک سوم از محل مولدسازی اراضی متعلق به وزارت نیرو و یک سوم از منابع استان ها اقدام شود.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman