آشنایی با داکت و ترانک و کاربرد آنها در صنعت ساختمان

آشنایی با داکت و ترانک و کاربرد آنها در صنعت ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۵۸ | ۱۴۰۲/۰۴/۰۴

داکت کانالی پلاستیکی است که جهت نصب بر روی سطوحی نظیر کف، سقف و دیوار جهت آرایش کابل های عبوری استفاده می شود. استفاده از داکت باعث می شود تا از آسیب دیدن کابل ها و نامنظمی مسیر کابل کشی جلوگیری شود.

به گزارش اخبار ساختمان، از داکت در ساختمان ها و مجموعه هایی استفاده می شود که حجم کابل در آن ها زیاد است و کنترل، نظم دهی و محافظت از آن ها دشوار است.

داکت برق سبب محافظت از سیم و همچنین انتقال آن می شود. داکت از در هم ریختگی کابل ها جلوگیری می کنذ. معمولاً از داکت برق جهت زیبایی فضای کابل کشی استفاده می شود و استفاده از این محصول یکی از نکات ضروری برای برقکاری ساختمان است. این وسیله به دلیل ضد آب نبودن، در فضاهای سر بسته قابل استفاده است.

به دلیل پرکاربرد بودن این وسیله، داکت تزئینی نیز برای ایجاد هماهنگی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله به بررسی داکت برق و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.


داکت برق چیست؟


داکت وسیله ای مشابه کانال است که از آن جهت عبور سیم و کابل در انواع فضاهای مسقف استفاده می شود. این وسیله اغلب از جنس PVC تولید می شود. انواع داکت در ساختمان ها، تأسیسات و سرویس های بهداشتی بکار می رود. البته در ساختمان های مسکونی، اغلب جهت منظم سازی کابل ها کاربرد دارد.

داکت های برق اغلب با طول ۲ متر و در عرض های مختلف تولید می شوند. انواع داکت های برق از جنس فلزی یا پلاستیکی هستند و در شاخه های ۲ متری و عرض های مختلف تولید می شوند.


معرفی انواع داکت برق


جهت زیبایی بخشیدن به محیط مورد استفاده، داکت ها با انواع رنگ بندی در بازار عرضه می شوند که بیشترین رنگ بندی در بین رنگ های سفید، خاکستری، استخوانی، مشکی، آبی، قهوه ای و طرح چوب و غیره است. ترانک نیز همانند داکت است با این تفاوت که در سایز بزرگتری تولید می شود و اکثرا در مجاورت دیوار استفاده می شوند.

داکت ها در سایزها و اشکال گوناگونی به بازار عرضه می شوند. این تجهیزات از چند لحاظ با هم تفاوت دارند و کاربرد آن ها نیز به محل استفاده از آن ها بستگی دارد. در ادامه به معرفی انواع داکت از لحاظ شکل ظاهری و نوع کاربرد اشاره خواهیم کرد:


داکت ساده:


این نوع داکت ها که خود در دو نوع پشت چسب دار و پشت ساده تولید می شوند؛ جهت زیبایی داخلی ساختمان های اداری، مسکونی و... طراحی و تولید شده اند.

 

داکت ساده


داکت شیار دار:


این نوع داکت مانند داکت ساده است اما با این تفاوت که روی بدنه آن شیارهایی قرار دارد. عموماً از این نوع داکت در تابلوهای فشار قوی و ضعیف استفاده می شود و ویژگی منحصربه‌فرد این نوع داکت ها قابلیت عبور سیم از دیواره های آنها است. درب داکت شیاردار را می توان قفل نمود تا به راحتی در آن باز نشود. لازم به ذکر است که این نوع داکت از مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی برخوردار است.

 

داکت شیاردار


داکت پارتیشن دار:


داخل محفظه این داکت صفحه ای وجود دارد که آن را به دو یا چند قسمت مجزا تفکیک می کند به این ترتیب می توان جهت عبور دادن دو نوع کابل کاملاً متفاوت از این نوع داکت استفاده کرد. داکت های پارتیشن دار از ایجاد نویز بین کابل های مختلف جلوگیری می کنند.


داکت قرنیزی:


شکل ظاهری و اندازه این نوع داکت کاملاً شبیه به قرنیز است. به همین دلیل از این نوع داکت به عنوان قرنیز در قسمت های مختلف ساختمان اداری یا مسکونی استفاده شده و سیم و کابل های داخلی واحد از داخل آنها عبور داده می شود.. طول عمر این نوع داکت بالا است و در برابر عوامل محیطی نیز مقاوم است.


داکت کف خواب:


داکت های زمینی یا کف خواب، داکت هایی هستند که به طور کامل روی زمین نصب می شوند. این نوع داکت از داخل قسمت بندی شده و جهت نظم بخشیدن و مدیریت کردن کابل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. داکت کف خواب که به آن داکت زمینی نیز می گویند، ضد ضربه و غیر قابل اشتعال است.

 

داکت کف خواب


داکت لوله:


امروزه به دلیل سیستم گرمایش از کف ساختمان ها، این نوع داکت بسیار کاربرد دارد.


مزایای استفاده از داکت چیست؟


- جلوگیری از آسیب دیدگی کابل های ساختمان
- کمک به آرایش منظم کابل کشی
- زیبایی بخشیدن به محیط اداری یا تجاری
- جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی
- طول عمر بالا


نکات مهم در خرید داکت برق


- جهت صرفه جویی در هزینه، اگر برای حجم کمی می خواهید سیم تهیه کنید، پیشنهاد می کنیم از داکت با سایز کوچک استفاده کنید.
- در صورتیکه می خواهید کابل تلفن و برق را از داکت عبور دهید، استفاده از داکت پارتیشن دار را توصیه می کنیم.
- اگر نصب ماژول هایی مانند پریز برق، ضروری است، توصیه می کنیم داکت شبکه یا ترانکینگ دیواری را انتخاب کنید.


قیمت داکت به چه مواردی بستگی دارد؟


عوامل بسیار زیادی همچون نوع داکت، متراژ، جنس، طراحی، درب، شرکت سازنده، پشت چسب دار بودن و... بر روی قیمت داکت اثرگذار هستند. ضمنا باید اشاره کرد که داکت های مرغوب با گذشت زمان دچار پوسیدگی و تغییر رنگ نمی شوند.

در حال حاضر از برترین برندهای داکت موجود در بازار ایران می توان به داکت البزر، کوپوس، سوپیتا، دودمان، دانوب و... اشاره کرد.

 

قیمت انواع داکت و ترانک در بازار
مشخصات قیمت (تومان)
داکت ساده سفید و طرح چوب نمره 2 سایز 20*20 سوپیتا از 8.800
ترانکینگ 50*150 البرز 85.000
ترانک 50*80 به همراه درب نرم سوپیتا 58.000
داکت ساده 60*100 دانوب از 45.000
داکت پشت چسبدار 10*15 دانوب از 5.500
داکت 4 دودمان بسته 32 متری 5.248.000
داکت 4*6 دودمان بسته 32 متری 8.608.000


آموزش نحوه نصب داکت برق


اتصالات داکت باید بسیار اصولی به محل مورد نظر نصب شوند. استفاده از چسب، میخ و ابزار غیر استاندارد، اثر نامطلوبی بر روی انواع داکت می گذارد.

در هنگام نصب داکت توجه کنید، زاویه ها و کنج ها به خوبی با هم نصب شوند تا سیم از آن بیرون نزند، زیرا هدف از داکت کشی، دیده نشدن و در معرض آسیب قرار نگرفتن سیم و کابل است.

جهت نصب و اتصالات داکت، ابتدا دیوار را اندازه گیری می کنیم و سپس داکت مورد نظر را با توجه به اندازه ای که گرفتیم، با استفاده از اره یا فرز برش می دهیم. حال داکت را بر روی دیوار نگه می داریم و نقاط خالی قرار گرفتن پیچ را نشانه گذاری می کنیم.

سپس با کمک دریل، نقاط مورد نظر را سوراخ می کنیم و رولپلاک و پیچ به همراه حلقه را در آن قرار می دهیم و با استفاده از پیچ گوشتی اتصالات داکت را تکمیل می کنیم.


نکات مهم در مورد نصب داکت و ترانک


یکی از پرکاربرد ترین نوع بسترسازی برای کلیه تجهیزاتی که نیاز به کابل کشی دارند، داکت کشی یا ترانکینگ است. اصولاً در ساختمان ها، قبل از اجرای کابل کشی یک نقشه دقیق بر اساس معماری بنا و نیازهای شبکه داخلی طراحی می شود.

چند مورد از مهم ترین نکاتی که باید برای داکت کشی یا نصب ترانک در نظر بگیرید عبارت است از:

* مهمترین کاربرد استفاده از داکت و ترانک پوشش سیم و کابل ها است. پس از داکت و ترانک کشی در صورتی که همچنان سیم ها خارج از داکت ها قابل رویت باشند، می توانیم بگوییم به شکل صحیح و هدفمند از داکت و ترانک استفاده نکرده ایم.
* داکت و ترانک بگونه ای نصب شود که تمامی قسمت های داکت و ترانک به شکل صحیح در کنار هم قرار گرفته باشد. نکته مهم هنگام نصب، بررسی کامل تمامی قسمت ها از قبیل کنج ها، زاویه ها و قرارگیری صحیح و مستحکم بدنه است.
* داکت ها می بایست به شکل محکم به دیوار یا سقف پیچ شوند، استفاده از میخ در نصب داکت ها غیر استاندارد و باعث کاهش استحکام داکت، هنگام نصب و زمان بارگیری سیم ها و کابل ها در آن ها باشد. در مواردی چنانچه امکان سوراخ کاری در قسمت هایی نباشد می توان داکت ها را به وسیله چسب نصب کرد.
* داکت و ترانک ها باید بسیار محکم به دیوار یا سقف پیچ شوند و هرگز توسط میخ و یا هر ابزار دیگری مانند چسب و … برای نصب آن ها استفاده نکنید مگر در مواردی که امکان سوراخکاری وجود ندارد.

 

ترانک چیست؟


ترانکینگ چیست؟


یک از محصولات موجود در بازار که عملکردی مشابه داکت دارد اما تخصصی تر است، ترانک است که اغلب در شبکه از آن استفاده می شود.

این تجهیزات نیز به شکل محفظه های دربسته طراحی شده اند و سیم و کابل های مجموعه را در خود جای داده اند. این محصولات در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و اغلب دارای پوشش هایی به رنگ سفید هستند.

استفاده از این تجهیزات ظاهری زیباتر به محیط می بخشد و مدیریت و کنترل کابل ها را راحت تر می کند. علاوه بر این، کابل ها در برابر فشار، ضربه و دیگر صدمه های فیزیکی محافظت می شوند. بر روی این تجهیزات می توان پریز شبکه و کیستون شبکه نیز نصب کرد.


داکت و ترانکینگ چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟


اکنون که به طور کامل با داکت و ترانکینگ آشنا شدید خوب است تفاوت آنها از یکدیگر را هم بدانید. به همین دلیل در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم تا تفاوت های بین داکت و ترانکینگ را مورد بررسی قرار دهیم.

در واقع باید عنوان کرد که داکت با ترانکینگ در پارامتر‌های مختلفی تفاوت دارد که برخی از این پارامتر‌ها عبارت هستند از:

1. تفاوت در نوع کاربرد: همانطور که پیش تر اشاره شد، داکت یک محفظه پلاستیکی است که سیم و کابل ها از داخل آن عبور می کنند تا زیبایی ظاهری محیط و محافظت از سیم و کابل ها تأمین شود. اما امکان نصب کلید و پریز روی این وسیله و قابلیت ماژورلار وجود ندارد. این در حالی است که شما می توانید در طول مسیر ترانکینگ شبکه انواع مختلفی از کلید، پریز، پریز شبکه و حتی آنتن را روی آن نصب نمایید. علاوه بر این در داخل ترانکینگ کابل ها می توانند ملزومات و ادوات شبکه و برق را به یکدیگر متصل نمایند.
2. تفاوت در سایز: تفاوت دیگری که بین داکت و ترانکینگ وجود دارد در سایز آنها است. در واقع داکت ها در سایز‌های بسیار متنوعی (از کوچک تا متوسط) تولید می شوند. در مقابل ترانکینگ در ابعاد بزرگ تولید می شوند و به همین دلیل استحکام بیشتری نسبت به داکت دارند. ابعاد بزرگ ترانکینگ باعث شده تا از آن ها در کابل کشی شبکه های پسیو استفاده شود.
3. تفاوت در مقاومت: مقاومت محصول در برای عوامل مختلف از دیگر تفاوت های این دو محصول به حساب می آید. به طور کلی ترانکینگ ها مقاومت بالا‌تری دارند و انواع مختلف در برابر آتش سوزی، و رطوبت زیاد مقاوم هستند. اما در مقابل داکت ها ویژگی های ضد آب بودن و یا ضدحریق بودن را نداشته و به طور کلی مقاومت کمتری نسبت به ترانکینگ ها دارند.


برچسب ها:

داکت برق ،ترانکینگ 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman