مهم‌ترین تفاوت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه و گیلان

مهم‌ترین تفاوت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه و گیلان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۸ | ۱۴۰۳/۰۲/۰۸

کارخانه‌های بسیاری در کشورمان ایران به منظور تامین نیاز بازار داخلی و حتی صادرات، در حال تولید ورق سیاه هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان اشاره کنیم.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی که کاربردهای بسیاری دارد، ورق سیاه است. این ورق فولادی که با استانداردهای مختلفی به بازار ساخته می‌شود، به عنوان متریال پایه برای تولید ورق‌های فولادی مختلف، ساختمان‌سازی، ساخت تجهیزات دریایی، تولید لوله‌های انتقال و ساخت سازه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی اینگونه می‌توان گفت که این محصول بسیار پرکاربرد است و تقاضای زیادی برای آن وجود دارد.


کارخانه‌های بسیاری در کشورمان ایران به منظور تامین نیاز بازار داخلی و حتی صادرات، در حال تولید ورق سیاه هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان اشاره کنیم. ورق این دو کارخانه از نظر برخی پارامترها با یکدیگر متفاوت هستند که در این مطلب، به بررسی تفاوت‌ ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه اصفهان پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با ورق سیاه این دو کارخانه و تفاوت آن‌ها، همراه ما باشید.


ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان


یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فعال در زمینه تولید محصولات فولادی از جمله ورق سیاه، فولاد مبارکه اصفهان است. این مجموعه بزرگ که فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 1370 آغاز کرده است، هم اکنون بخش زیادی از نیاز بازار به انواع ورق سیاه را تامین می‌کند. ورق سیاه این کارخانه با دو گرید رایج st37 و st52 و با ضخامت 2 تا 15 میلی‌متر تولید می‌شود. این محصول فولاد مبارکه اصفهان به صورت رول شده عرضه می‌شود که ممکن است به صورت برش خورده نیز به فروش برسد.


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق سیاه فولاد مبارکه این است که کیفیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل، تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد. ناگفته نماند که این مجتمع بزرگ ورق خود را بر اساس استاندارد DIN آلمان تولید می‌کند.


ورق سیاه فولاد گیلان


مجتمع فولاد گیلان یکی دیگر از کارخانه‌های تولید کننده انواع ورق سیاه در کشورمان به شمار می‌رود که در شهرک صنعتی رشت واقع شده است. این کارخانه هم ظرفیت تولید بالایی دارد و سالانه می‌تواند بیش از 5.2 میلیون تن محصولات نورد گرم و حدود 500 هزار تن محصولات نورد سرد تولید کند. این کارخانه هم مانند فولاد مبارکه اصفهان بخشی از نیاز بازار به ورق گرم را تامین می‌کند.


مجتمع فولاد گیلان، ورق سیاه خود را با گرید ST37 در ضخامت 2 تا 15 میلی‌متر و به صورت رول شده عرضه می‌کند. معمولا ورق‌های فولادی که کمتر از 15 میلی‌متر ضخامت دارند، به صورت رول شده در بازار عرضه می‌شوند.

تفاوت ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه اصفهان


تفاوت ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه اصفهان


اکنون که با ورق سیاه دو کارخانه فولاد مبارکه و گیلان آشنا شدید، در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین تفاوت‌های ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه اصفهان می‌پردازیم.
 

1. ظاهر ورق


اولین تفاوت ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه اصفهان در ظاهر ورق و رنگ است. ورق سیاه تولیدی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان نسبت به محصول کارخانه گیلان، رنگ تیره‌ی دارد و از سطح کدرتری بهره می‌برد. به بیانی دیگر، ظاهر و رنگ ورق سیاه گیلان روشن‌تر است.
 

2. قیمت


ورق سیاه فولاد مبارکه و فولاد گیلان در پارامتر قیمت نیز با یکدیگر تفاوت دارند و نرخ لحظه‌ای آن‌ها ممکن است با یکدیگر اختلاف داشته باشند. قیمت ورق سیاه گیلان کمی گران‌تر از قیمت ورق فولاد مبارکه است و افراد با هزینه کمتری می‌توانند موارد مورد نیاز خود را از کارخانه‌ی ورق گیلان تهیه کنند. البته عوامل مختلفی روی نرخ فراورده‌های فولادی از جمله ورق سیاه تاثیرگذار هستند. برخی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت لحظه‌ای ورق گرم عبارت‌انداز:


*  نوسانات بازار ارز
*  قیمت جهانی آهن و فلزات فولادی
*  میزان عرضه و تقاضا
*  قیمت مواد اولیه
*  شرایط حاکم بر بازار کشور


تغییر لحظه‌ای هر کدام از این عوامل می‌تواند روی قیمت ورق فولادی تاثیرگذار باشد. برای اطلاع لحظه‌ای از قیمت محصولات و فراورده‌های فولادی به سایت تسفا مراجعه کنید یا با شماره‌ی 54663000 تماس بگیرید.
 

3. عرض ورق


فرق دیگر ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه در میزان عرض ورق تولیدی است. مجتمع فولاد مبارکه اصفهان ورق گرم خود را با عرض‌های 1، 1.25 و 1.5 تولید می‌کند؛ این در حالی است که ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان با عرض‌های 1 و 1.25 متر در بازار به فروش می‌رسد.
 

4. مشخصات مکانیکی


فرق ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه فقط به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود و  ورق سیاه این دو کارخانه در خواص مکانیکی مانند استحکام، مقاوم بودن ضربه، پیچش و خمش نیز با یکدیگر متفاوت هستند. دلیل این تفاوت هم این است که روش‌های تولید ورق سیاه در کارخانه‌های مختلف متفاوت است و هر مجموعه بر اساس استانداردهای خود ورق گرم را تولید می‌کند.
 

ورق سیاه را از کجا بخریم؟

 

جمع‌بندی: ورق سیاه را از کجا بخریم؟


شرکت بازرگانی تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان (تسفا)، یکی از برترین برندها در زمینه‌ی تامین انواع آهن آلات از جمله ورق سیاه است. از این رو، برای خرید ورق سیاه گیلان و فولاد مبارکه اصفهان می‌توانید از طریق تسفا اقدام کنید. تسفا از کارشناسان مجرب و متخصصی در حوزه آهن آلات بهره می‌برد که می‌توانند اطلاعات و راهنمایی‌های لازم در مورد ورق سیاه کارخانه‌های مختلف را در اختیار شما قرار دهند. برای ارتباط با کارشناسان واحد بازرگانی تسفا کافیست که با شماره 54663000-021 تماس بگیرید. گفتنی است که تسفا امکان خرید ورق و مقاطع فولادی با استفاده از LC یا ضمانت نامه بانکی و ملکی را نیز فراهم کرده است تا افراد با کمترین دغدغه مالی ممکن محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman