آشنایی با رنگ کنیتکس و کاربرد آن در فضاهای مختلف

آشنایی با رنگ کنیتکس و کاربرد آن در فضاهای مختلف
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۳ | ۱۴۰۳/۰۲/۱۶

رنگ کنیتکس یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که از ترکیب کردن موادی مثل رزین سنتیک، پرلیت، پنبه نسوز و مواد رنگی به وجود می‌آید. این نوع رنگ یکی از پرکاربردترین انواع رنگ‌های ساختمانی بوده که برای پوشش دادن دیوارهای داخلی و خارجی انواع ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، رنگ کردن دیوارها و نمای ساختمان باعث زیبایی و محافظت آن‌ها در برابر رطوبت می‌شود. همچنین با رنگ کردن دیوار و نمای ساختمان می‌توان ایراداتی که روی سطح وجود دارد را از بین برد. در حال حاضر برای رنگ کردن دیوارها و پوشش دادن نمای ساختمان، انواع رنگ و مصالح ساختمانی وجود دارد و افراد با توجه به بودجه و سلیقه خود می‌توانند نوع رنگ یا مصالح را انتخاب کنند.


رنگ کنیتکس یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که به دلیل کاربرد گسترده آن ، در ادامه این مطلب به معرفی رنگ کنیتکس، بررسی مزایا و کاربردهایی که دارد، می‌پردازیم:


معرفی رنگ کنیتکس


رنگ کنیتکس یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که از ترکیب کردن موادی مثل رزین سنتیک، پرلیت، پنبه نسوز و مواد رنگی به وجود می‌آید. این نوع رنگ یکی از پرکاربردترین انواع رنگ‌های ساختمانی بوده که برای پوشش دادن دیوارهای داخلی و خارجی انواع ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

رنگ کنیتکس معمولا در انواع مختلفی تولید می‌شود که از نظر نوع بافت و حلال با هم تفاوت دارند
 

انواع رنگ کنیتکس از لحاظ بافت


*  رنگ کنیتکس درشت: این نوع رنگ به دلیل داشتن بافت درشت، برای پوشاندن حفره‌های روی سطح بسیار مناسب است.
*  رنگ کنیتکس ریز: ذرات این نوع رنگ بسیار کوچک و ریز است. معمولا به دلیل بافت لطیف این نوع رنگ، به راحتی می‌توان انواع طرح و شکل را روی دیوار یا نما به وجود آورد.
*  رنگ کنیتکس متوسط: سایز ذرات این نوع رنگ از نوع اول کوچکتر و از نوع دوم بزرگتر است و برای پوشاندن ایرادات روی سطح نما و دیوار کاربرد دارد.
 

انواع رنگ کنیتکس از لحاظ نوع حلال
 

به طور کلی می‌توان گفت که رنگ کنیتکس از نظر نوع حلال رنگ در سه نوع زیر وجود دارد:
 

رنگ کنیتکس روغنی

حلال این نوع رنگ بنزین است، در نتیجه نسبت به رطوبت مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل برای پوشش دادن دیوارهای خارجی و نمای ساختمان مناسب است.
 

رنگ کنیتکس پلاستیک

رنگ کنیتکس پلاستیک، قابلیت حل شدن در آب را دارد یا بهتر است بگوئیم که حلال این مدل رنگ آب است. به همین جهت در برابر آب و رطوبت مقاوم نیست و خیلی سریع آسیب می‌بیند. از آنجایی که رنگ پلاستیک، مقاومت پایینی در برابر آب و رطوبت دارد، برای استفاده در دیوارهای داخلی ساختمان که در معرض رطوبت کمتری قرار دارد، مناسب است.
 

رنگ کنیتکس اکرولیک

رنگ کنیتکس اکرولیک، ویژگی‌های هر دو رنگ بالا را دارد یعنی حلال آن آب است و در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد. با توجه به این که رنگ کنیتکس اکرولیک، یک رنگ ضد آب به شمار می‌رود، هم برای استفاده در داخل ساختمان و هم برای خارج ساختمان مناسب است.
 

کاربردهای رنگ کنیتکس
 

اجرای کنیتکس


پوشش دهی بالا، مقاومت در برابر شستشو و رطوبت، اجرای آسان، تنوع رنگی بالا و… از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ کنیتکس به شمار می‌رود. به همین جهت رنگ کنیتکس برای موارد زیر کاربرد دارد:


*  رنگ کردن سقف و دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان، راه پله، اتاق خواب، راهرو، آشپزخانه، نمای ساختمان و…
*  تزئینات داخلی و ایجاد طرح‌های متنوع روی نمای ساختمان، سقف و دیوارها
*  رنگ آمیزی لوازم منزل مانند میز، کابینت، صندلی و…
*  رنگ آمیزی فضاهای تجاری و اداری مثل رستوران، فروشگاه و...
 

مزایا استفاده از رنگ کنیتکس


1.  رنگ کنیتکس بین 10 تا 15 سال دوام دارد و پوسته پوسته نمی‌شود.
2.  رنگ کنیتکس به دلیل بافت نرم و یکنواختی که دارد می‌تواند کلیه نواقص و ترک‌های روی دیوار یا نمای ساختمان را به خوبی پوشش دهد.
3.  رنگ کنیتکس در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش دوام و ماندگاری دارد.
4.  رنگ کنیتکس روغنی و آکرلیک در برابر آب و رطوبت مقاوم است و برای نمای ساختمان‌هایی که در شهرهای مرطوب و شرجی می‌توان از آن استفاده کرد.
5.  برای اجرای رنگ کنیتکس روی دیوار یا نمای ساختمان نیازی به گچ کاری سطح نیست. حتی برای ترمیم کردن سطوحی که دارای ترک یا نم زدگی هستند هم می‌توان استفاده کرد.
6.  تنوع رنگی بالای رنگ کنیتکس بالا است و در رنگ‌های مختلفی وجود دارد. در نتیجه می‌توان دیوارها و نمای ساختمان را با رنگ دلخواه رنگ کرد.
7.  مدت زمان اجرای رنگ کنیتکس بسیار کوتاه است و باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.
8.  یکی دیگر از مزایای رنگ کنیتکس، وزن پایین آن است. در نتیجه باعث سنگین شدن دیوار یا نمای ساختمان نمی‌شود.
9.  این نوع رنگ به دلیل ترکیباتی که دارد قادر است که رطوبت روی دیوار را کاهش دهد.
 

برای اجرای رنگ کنیتکس به ابزارآلات خاص و پیچیده‌ای نیاز نیست و پاشیدن رنگ با یک پیستوله ساده صورت می‌گیرد. به همین منظور اکثر شرکت‌های خدمات ساختمانی، اجرای خدمات کنیتکس در تهران را انجام می‌دهند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman