میلگرد چگونه ساخته می‌شود؟

میلگرد چگونه ساخته می‌شود؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۴ | ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

میلگرد یکی از مقاطع فولادی استوانه‌ای شکل است که در 2 نوع ساده و آجدار تولید می‌گردد. برای آشنایی با 4 روش متداول تولید میلگرد، این مقاله را مطالعه کنید.

به گزارش اخبار ساختمان، میلگرد یکی از مقاطع فولادی استوانه‌ای شکل است که در ۲ نوع ساده و آجدار تولید می‌گردد. برای آشنایی با 4 روش متداول تولید میلگرد، این مقاله را مطالعه کنید.
 

میلگرد


میلگرد یکی از مقاطع فولادی استوانه‌ای شکل است که در ۲ نوع ساده و آجدار تولید می‌گردد. میلگرد ساده بیشتر در صنعت کاربرد داشته و میلگردهای آجدار غالباً در ساختمان‌سازی برای افزایش مقاومت کششی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگرد آجدار در کنار تیرآهن و انواع پروفیل‌ها، در ساختمان سازی بسیار مصرف می‌شود و قیمت آن برای مهندسان و سازندگان بسیار اهمیت دارد. قیمت روز آهن آلات در مشهد همانند تمامی نقاط کشور، تابعی از قیمت‌های جهانی و عوامل تاثیرگذار داخلی است.


میلگردها در انواع و سایزهای مختلفی تولید شده و آن‌ها را با قطر اسمی‌شان تفکیک می‌کنند. یکی از نکات مهم در تعیین کیفیت و قیمت میلگرد، فرایند تولید میلگرد است که در این مقاله به شرح 4 روش اصلی آن، یعنی نورد گرم، نورد سرد، آلیاژی و ترمکس پرداخته می‌شود.


نورد گرم (Hot Rolling)


در فرایند نورد گرم، میلگردها با دمای بالا و فشار زیاد به‌شکل نهایی‌شان نورد می‌شوند. مراحل اصلی این روش به شرح زیر است:


تولید بیلت

ابتدا، مواد اولیه در کوره‌های قوس الکتریکی با استفاده از کک یا زغال فشرده ذوب می‌شوند. آهن ذوب شده به‌صورت بیلت به‌شکل استوانه‌ای در قالب‌های مناسب ریخته شده و سپس خنک می‌شود.


نورد گرم بیلت

بیلت‌ها در دمای بالا و فشار زیاد توسط ماشین‌های نورد گرم، تحت نورد قرار می‌گیرد. در این مرحله، بیلت به‌شکل میلگرد نهایی‌اش با طول موردنظر نورد خواهد شد. فشار و دمای بالا این فرایند باعث شکل‌دهی میلگرد و بهبود ویژگی‌های مکانیکی آن می‌گردد.


آج زنی

در انتهای مرحله نورد، فرایند آج‌گذاری انجام می‌شود. آج‌های روی میلگرد موجب ایجاد چسبندگی بیشتر میلگرد با بتن شده و در نتیجه بتن مسلح را افزایش استحکام می‌دهد. آج میلگرد به سه دسته مارپیچ، جناغی و مرکب تقسیم می‌شوند. آج‌های مارپیچ و جناغی به‌صورت یکنواخت و یا دوکی روی سطح میلگرد ایجاد می‌شوند.


خنک کردن و برش

پس از نورد، میلگردها تا دمای محیط خنک می‌شوند. سپس به طول‌های موردنظر برش داده شده تا به وضعیت محصول نهایی برسند. فرایند نورد گرم به‌دلیل دما و فشار بالا که در آن استفاده‌شده، باعث خواهد شد تا میلگردها به‌شکل استوانه‌ای با سطح صاف و ویژگی‌های مکانیکی مطلوب تولید شوند. این روش برای تولید میلگرد با قطر بزرگ و ویژگی‌های مکانیکی خوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.


اغلب میلگردهای عرضه شده در داخل کشور و بازارهای آهن آلات، به روش نورد گرم ساخته می‌شوند. برای خرید میلگرد در مشهد می‌توانید با بازرگانی قنبری مشهد (فرداد فولاد) تماس بگیرید.

 

نورد سرد (Cold Rolling)

 

نورد سرد (Cold Rolling)


روش نورد سرد در تولید میلگرد معمولاً برای بهبود دقت ابعادی، صافی، و ویژگی‌های سطحی میلگرد استفاده می‌شود. در این روش، میلگردها با دمای محیط یا کمی بالاتر (حدوداً ۳۰-۶۰ درجه سانتیگراد) نورد می‌شوند. مراحل اصلی این روش به شرح زیر است:


تولید میلگرد گرم

ابتدا، به‌وسیله فرایند نورد گرم که در مرحله قبل توضیح داده شد میلگرد گرم تولید می‌شود. در این مرحله، میلگردها به دمای بالا و فشار زیاد به‌شکل نهایی‌شان نورد می‌شوند.


سخت کاری

میلگردهای گرم پس از نورد گرم به مرحله سخت‌کاری می‌روند. در این مرحله، میلگردها تحت‌فشار واقعی یا مغناطیسی رفته که باعث می‌شود شکل میلگرد تغییر کرده و ابعاد آن به‌دقت بالاتری تنظیم شود.


نورد سرد

پس از سخت‌کاری، میلگردها به‌وسیله ماشین‌های نورد سرد، نورد می‌گردند. این فرایند با دمای محیط یا کمی بالاتر انجام شده که به افزایش دقت ابعادی، صافی و سطح میلگرد کمک می‌کند.


آج زنی

در تولید میلگرد آجدار به روش نورد سرد نیز یک مرحله آج‌زنی یا آج‌گذاری روی میلگرد انجام می‌شود.


خنک کردن و برش

پس از نورد سرد، میلگردها به طول‌های موردنظر برش داده شده و در انتها خنک خواهند شد. روش نورد سرد باعث بهبود دقت ابعادی، صافی و سطح میلگرد شده که برای استفاده در برخی از کاربردهای مختلف از جمله ساختمان‌سازی و صنایع خودرو مناسب است.


ترمکس (Thermomechanical Rolling)


فرایند ترمکس یک فرایند پیچیده در تولید میلگرد است که از ترکیبی از فرایندهای نورد گرم و نورد سرد استفاده می‌کند. این روش باهدف بهبود خصوصیات مکانیکی و فیزیکی میلگرد، اعمال می‌شود. مراحل اصلی فرایند ترمکس به شرح زیر است:


تهیه میلگرد گرم

در ابتدا، میلگردهای گرم تولید شده به‌وسیله فرایند نورد گرم، با دمای بالا و فشار زیاد به‌شکل نهایی‌شان نورد می‌شوند.


نورد گرم

پس از تهیه میلگردهای گرم، به‌وسیله ماشین‌های نورد گرم دوباره نورد می‌شوند. این مرحله باعث ایجاد تغییرات دیگری در ساختار داخلی میلگرد خواهد شد.


سرد کردن سریع

بعد از نورد گرم، میلگردها به‌سرعت خنک شده که این سرعت خنک‌کردن بسیار سریع است و باعث ایجاد تغییرات میکروسکوپی در ساختار داخلی میلگرد خواهد شد.


نورد سرد

پس از سریع خنک‌کردن، میلگردها به‌وسیله ماشین‌های نورد گرم دوباره نورد شده که باعث بهبود دقت ابعادی و صافی سطح میلگرد خواهد شد.


خنک کردن و برش

در نهایت، میلگردها به طول‌های موردنظر برش داده می‌شوند و خنک می‌شوند. با استفاده از روش ترمکس، خصوصیات مکانیکی و فیزیکی میلگرد بهبود می‌یابد و میلگردهای باکیفیت و بادقت ابعادی بالا تولید خواهد شد که برای استفاده در کاربرد‌های مختلفی از جمله ساختمان‌سازی، صنایع خودروسازی، و صنایع دیگر مناسب هستند.

 

آلیاژسازی (Alloying)

 

آلیاژسازی (Alloying)


آلیاژسازی میلگرد به‌معنای افزودن عناصر دیگری به فولاد است که خواص آن را تغییر می‌دهند. این عناصر می‌توانند مانند کروم، منگنز، نیکل، وانادیوم و... باشند که به میلگرد خصوصیاتی مانند مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر حرارت، استحکام و سختی اضافه می‌کنند. فرایند آلیاژسازی می‌تواند در طول فرایند تولید میلگرد یا پیش از آن صورت بگیرد که و به‌وسیله ترکیبات خاص در فولاد، ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی آن را بهبود بخشیده و استحکام و دوام آن را افزایش دهد.


تولید و توزیع میلگرد در ایران


فرایند تولید میلگرد در ایران در بیشتر مواقع به‌روش نورد گرم انجام‌ می‌گردد. از میان تولیدکنندگان میلگرد در ایران، می‌توان از ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان (نیشابور)، فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، فولاد امیرکبیر، فولاد زاگرس و ... نام برد. برای کسب اطلاع از قیمت میلگرد مشهد امروز، می‌توانید از سایت فرداد فولاد خراسان بازدید نمایید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman