راهنمای جامع استفاده از غلطک رنگ برای نقاشی ساختمان

راهنمای جامع استفاده از غلطک رنگ برای نقاشی ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۲ | ۱۴۰۳/۰۴/۰۷

استفاده از ابزار مناسب و تکنیک‌های درست به طور چشم‌گیری نتیجه نقاشی ساختمان را بهبود می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ابزارها در رنگ‌آمیزی، غلتک است.

به گزارش اخبار ساختمان، استفاده از ابزار مناسب و تکنیک‌های درست به طور چشم‌گیری نتیجه نقاشی ساختمان را بهبود می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ابزارها در رنگ‌آمیزی، غلتک است اما آیا استفاده از غلتک رنگ بهترین گزینه است؟ در این راهنمای جامع، به بررسی مزایا، محدودیت‌ها و مراحل استفاده از غلطک رنگ در نقاشی ساختمان می‌پردازیم. با ما همراه باشید:

 

مزیت‌های استفاده از غلتک برای نقاشی ساختمان

 

مزیت‌های استفاده از غلتک برای نقاشی ساختمان


غلتک به دلیل سطح پهن و بزرگی که دارد، رنگ را به صورت یکنواخت روی سطح پخش می‌کند. به همین دلیل زمان اجرای کار با غلتک نسبت به قلم‌مو، سریع‌تر است. از دیگر مزیت‌های استفاده از غلتک برای رنگ کاری، آسان‌بودن اجرای آن است. با کمی تمرین می‌توان به راحتی از این ابزار استفاده کرد و به نتیجه‌ای مطلوب رسید. غلتک با جذب مناسب رنگ، از هدر رفتن آن جلوگیری می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود در مصرف رنگ و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. البته غلتک فقط برای سطح‌های بزرگ و صاف مناسب است و برای کارهای جزئی و دقیق مثل گوشه‌ها باید از قلم‌مو استفاده کرد.

 

مزیت‌های استفاده از غلتک برای نقاشی ساختمان

 

انتخاب غلطک مناسب برای نقاشی ساختمان


انتخاب غلتک مناسب بستگی به نوع سطح و رنگی دارد که قصد استفاده از آن را دارید. انواع غلتک موجود در بازار عبارت‌اند از:


1.  غلطک فومی: غلتک‌ فومی برای همه سطوح مثل دیوارهای گچی و سقف‌ها استفاده می‌شوند. این غلتک‌ روی سطح پوششی یکنواخت ایجاد کرده و جذاب رنگ به حساب می‌آید اما ممکن است برای سطوح ناصاف و بافت‌دار مناسب نباشد.
2.  غلتک پشمی: این نوع غلطک برای سطوحی مثل دیوارهای سیمانی و آجری مناسب است و با جذب بالای رنگ، سطح ناصاف را پوشش می‌دهد اما از محدودیت‌های استفاده از این رنگ این است که رد رنگ بیشتری را به جا می‌گذارد و به تمیزکاری نیاز دارد.
3.  غلطک میکروفایبر: این نوع غلتک برای همه سطوح استفاده می‌شود. با توجه به اینکه غلتک میکروفایبر جذب بالا و پوشش یکنواخت به نسبت سایر غلتک‌ها دارد، انتخاب مناسب‌تری بوده اما هزینه خرید آن بیشتر است.


با توجه به نوع سطح، بودجه و نیازتان غلتک مناسب کار را انتخاب کنید. برای انتخاب نوع سایز می‌توانید از غلتک کوچک، متوسط و بزرگ استفاد کنید. اگر تازه‌کار هستید با غلتک‌های کوچک و متوسط کار کنید چون کنترل آن‌ها آسانتر است.

 

مراحل اجرای نقاشی ساختمان با غلتک

 

مراحل اجرای نقاشی ساختمان با غلتک


بعد از تهیه غلتک مناسب، باید سنباده، چسب نواری کاغذی، پرایمر، پارچه، سطل رنگ و رنگ را تهیه کنید. چه رنگی مناسب نقاشی با غلتک است؟ هر سه نوع رنگ متداول بازار برای این روش به کار می‌روند. انتخاب با شماست. با توجه به ویژگی‌های هر رنگ که در ادامه به طور خلاصه به آن‌ها پرداخته‌ایم، بهترین گزینه را انتخاب کنید:


1.  رنگ روغنی: براق است، دیر خشک می‌شود، حلال آن مواد شیمیایی است و بوی بدی دارد اما با آب تمیز می‌شود.
2.  رنگ پلاستیک: ارزان قیمت‌ترین رنگ است، حلال آن آب است و دوست‌دار محیط زیست به حساب می‌آید اما با آب تمیز نمی‌شود و آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند. این رنگ مات است و نیاز به مرتبه‌های زیادی برای پوشش‌دهی دارد.
3.  رنگ اکریلیک: تنوع رنگی این رنگ بالاست، در سه نوع مات، نیمه مات و براق تولید می‌شود، قابل شست‌وشو است و سرعت خشک شدن بالایی دارد اما هزینه آن بیشتر است.


حالا که ابزارتان آماده است و رنگ‌ها را انتخاب کرده‌اید، وقت شروع کار است. برای باکیفیت اجراشدن رنگ‌کاری، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

 

مراحل نقاشی ساختمان با غلتک

 

آماده‌سازی سطح برای نقاشی ساختمان


1.  تمیز کردن سطح: اطمینان کسب کنید که سطح از گرد و غبار، چربی و آلودگی‌های دیگر پاک باشد.
2.  ترمیم نقص‌ها: ترک‌ها و سوراخ‌ها را با استفاده از بتونه یا مواد مشابه ترمیم کنید و سپس سطح را سنباده بزنید تا صاف شود.
3.  استفاده از پرایمر: برای بیشتر شدن چسبندگی رنگ به سطح، از یک پرایمر مناسب استفاده کنید.


نقاشی ساختمان با غلتک


1.  آماده‌کردن غلتک: قبل از شروع به نقاشی غلتک را با آب بشویید و کامل خشک کنید تا هر پرز و گرد و غباری روی آن است، از بین برود.
2.  برای شروع به کار غلتک را در سینی رنگ فرو برده و با حرکت‌های ملایم به جلو و عقب، رنگ را به طور یکنواخت به آن بزنید. در این مرحله غلتک نباید بیش از حد به رنگ آغشته شود تا رنگ را به طور یک‌دست پخش کند.
3.  رنگ کاری را از قسمت بالا و کنج شروع کرده و به سمت پایین حرکت کنید. این روش از چکیدن رنگ به بخش‌های نقاشی نشده جلوگیری می‌کند.
4.  حرکت غلتک را به شکل حرف W یا M روی سطح ادامه دهید و سپس با حرکات عمودی و افقی سطح را یکنواخت کنید.
5.  فشار غلتک را به شکل یکنواخت در تمام مراحل یکسان نگه دارید تا پوشش یکدست شود.
6.  بین لایه‌های رنگی، زمان کافی برای خشک شدن را در نظر بگیرید تا پوشش یکنواختی ایجاد شود.
7.  پس از خشک شدن رنگ، سطح را بررسی کنید و اگر نیاز به ترمیم و یا اضافه کردن رنگ در نواحی خاصی بود، دوباره نقاشی کنید
8.  در زمان و پس از نقاشی، مطمئن شوید که اتاق به خوبی تهویه شود تا بوی رنگ زودتر از بین برود و رنگ به خوبی خشک شود. برای اینکار می‌توانید از پنکه یا هیتر و بخاری کمک بگیرید.


تمیزکاری


*  بلافاصله پس از اتمام کار، غلتک را با آب و مواد شوینده مناسب بشویید و خشک کنید تا برای استفاده مجدد آماده باشد.


چند نکته برای نتیجه بهتر در نقاشی ساختمان با غلتک


 همانطور که در شروع گفتیم، برای گوشه‌ها باید از قلم‌مو یا غلتک استفاده کرد. استفاده از دست‌کش، ماسک و عینک از تماس رنگ با پوست و استنشاق بخارهای سمی جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای بالابردن کیفیت و سرعت کار نقاشی ساختمان با غلتک را در روزهایی که هوا خشک و دما معتدل است، انجام دهید. همچنین برای ایجاد خط‌های تمیز و جداکردن ناحیه‌های مختلف از هم از نوار نقاشی استفاده کنید و در  بعد از کار، غلتک را با آب و شوینده مناسب بشویید و بعد خشک کنید.

 

5 اشتباه رایج و نحوه پیشگیری از آن‌ها

 

برای جلوگیری از اشتباهات رایج در نقاشی با غلطک، به نکات زیر دقت کنید:


1. آغشته‌کردن بیش از حد غلتک به رنگ باعث ایجاد لکه روی آن می‌شود.
2. استفاده از غلتک خشک باعث جذب پایین رنگ می‌شود.
3. بی‌توجهی به زمان خشک‌شدن لایه‌ها باعث تداخل رنگ‌ها می‌شود.
4. نقاشی در شرایط نامناسب هوایی، کیفیت کار را پایین می‌آورد.


نتیجه‌گیری


در این متن از مزیت‌های استفاده از غلتک برای نقاشی ساختمان گفتیم، روش‌ کار را توضیح دادیم و از اصول رنگ کاری ساختمان با غلتک حرف زدیم. امیدواریم این دستور راهنمای جامع به شما کمک کند تا دست به کار شده و برای نقاشی اتاق کار، خانه یا هر مکانی که به فکر تغییر و تحول در آن هستید، اقدام کنید.


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman