صنعت آسانسور باید به سمت حضور در بازارهای صادراتی حرکت کند
به گزارش اخبار ساختمان، صمد شفائی درباره انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی گفت: انجمن تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ایران در پی لزوم ایجاد یک هسته قدرتمند و سازماندهی شده در عرصه تولید قطعات، تجمیع و مدیریت صحیح توان تولیدکنندگان و اجرای قوانین استاندارد قطعات، با همت و پشتکار هیات موسس انجمن و طی یک سلسله پیگیری های فراوان، در سال 1385 در وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر اعضای رسمی انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی حدود 200 واحد فعال تولیدی هستند که به طور رسمی عضو انجمن هستند، اما اگر بخواهیم آماری از کل تولیدکنندگان و فعالان صنعت آسانسور و پله برقی ارائه کنیم هم اکنون بیش از 500 واحد تولید فعال در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی درباره نیروی شاغل در این صنعت نیز گفت: نیروی شاغلی که در به صورت مستقیم در این صنعت فعال هستند حدود 30 هزار نفر تخمین زده می شود و به طور غیرمستقیم نیز حدود 50 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.
شفائی از وظایف انجمن در حمایت از تولیدکنندگان این صنعت، بیان کرد: از جمله وظایفی که انجمن در مقابل تولیدکنندگان دارد می توان به حمایت، برنامه ریزی، ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات به سازمان های بالادستی است تا از این مسیرها بتوانیم ارتباط مناسبی را بین تولیدکنندگان این صنعت و سایر سازمان های وابسته در جهت پیشرفت روزافزون صنعت آسانسور و پله برقی ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه از نظر عمق تولید داخلی در حوزه تولید آسانسور به بالای 80 درصد رسیده ایم، تصریح کرد: طی 10 سال گذشته با پیشرفت هایی که در این صنعت حاصل شده است، الان می توانیم با اطمینان بگوییم که ما در حال حاضر از نظر عمق تولید داخلی در حوزه تولید آسانسور به بالای 80 درصد رسیده ایم و عملیات طراحی، تولید و نصب برای ساختمان های میانگین هشت طبقه به طور کامل در داخل کشور انجام می شود و همچنین امکان نصب و راه اندازی برای ساختمان های بلندمرتبه (high rise) با برخی از قطعات وارداتی نیز وجود دارد.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی همچنین گفت: به طور میانگین در پنج سال اخیر 40 تا 50 هزار دستگاه آسانسور در داخل کشور موردنیاز است که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و نصب می شود و با توجه به امکاناتی که در داخل کشور فراهم شده است، این امکان وجود دارد تا بتوانیم تا 80 هزار دستگاه آسانسور توسط تولیدکنندگان داخلی در سال تولید نماییم.
این مقام مسئول در خصوص وضعیت تولید پله برقی در داخل کشور نیز توضیح داد: در حوزه تولید پله برقی نیز طی سال های اخیر توانسته ایم موفق عمل کنیم و در چند سال گذشته نیز رشد قابل توجهی در حوزه تولیدات دستگاه پله برقی و قطعات موردنیاز آن داشته ایم و در حال حاضر نیاز سالانه کشور در بخش پله برقی هزار تا 1200 دستگاه است که خوشبختانه این ماشین آلات نیز به طور کامل توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود.
شفائی ادامه داد: نکته مهمی که در نمایشگاه آسانسور و پله برقی شاهد بودیم این است که تولیدکنندگان قطعات در داخل کشور به سمت طراحی و ساخت آسانسور کامل با برندهای ایرانی حرکت کرده اند تا از طریق بتوانند دریچه ای برای صادرات این محصولات باز کنند که این موضوع نقطه عطفی برای این صنعت محسوب می شود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه جایگاه برندهای ایرانی فعال در صنعت آسانسور در کشورهای هدف صادراتی کجاست؟ توضیح داد: با توجه به تعاملات خوبی که از نظر فرهنگی با کشورهای اطراف داریم خوشبختانه از محصولات ایرانی استقبال بسیار خوبی صورت می پذیرد، هرچند که در سال های گذشته به دلیل خدمات پشتیبانی و یا بحث رقابتی با کشورهای شرق آسیا برندهای ایرانی نتوانسته بودند جایگاه خوبی برای خود کسب کنند، اما در چند سال اخیر با توجه به پیشرفت هایی که در این صنعت حاصل شده است شاهد هستیم که کشورهای اوراسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه غربی ایران از محصولات و برندهای ایرانی استقبال بسیار خوبی می کنند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی ضمن تایید فعالیت تولیدکنندگان فاقد شناسنامه در صنعت آسانسور و پله برقی، عنوان کرد: اعتقاد ما بر این است که هیچگاه با زور نمی توانیم مانع انجام کارهای مختلف شویم ولی اگر ریل گذاری و قانون به نحوی باشد که این تولیدکنندگان فاقد شناسنامه و زیرپله ای را مجاب کند تا به سمت اخذ استانداردهای لازم و تولید محصول باکیفیت و دارای شناسنامه حرکت کند.
شفائی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد هستیم که ریل گذاری های مناسب برای جهت دهی به فعالیت واحدهای تولیدی زیرپله ای انجام شده است و ما در انجمن نیز با شناسایی و دعوت از این واحدها و ارائه آموزش های مختلف در حوزه های تولید و بازاریابی محصولات در جهت کاهش تعداد این واحدها حرکت کرده ایم.
وی همچنین گفت: علی رغم انجام تمامی این اقدامات اما باید تاکید کنیم که فعالیت این واحدها اجتناب ناپذیر است و از اینرو مصرف کنندگان می بایست در هنگام خرید قطعات مختلف نسبت به استاندارد و اعتبار برند حساسیت بیشتری به خرج دهند تا از این طریق کمک کنند که این واحدها نیز به سمت تولید محصولات دارای استاندارد حرکت کنند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در پاسخ به این پرسش که آیا دانش فنی تولیدکنندگان داخلی در حوزه تولید آسانسورهای با سرعت بالا توان تامین نیاز بازار کشور را دارد؟ نیز گفت: با توجه به شرکت های دانش بنیانی که در حوزه شکل گرفته اند خوشبختانه در یک دهه گذشته شاهد تولید موتورهای بدون گیربکس و موتورهای دارای گیربکس هستیم که در بخش موتورهای دارای گیربکس کاملا به خودکفایی رسیده ایم و در بخش موتورهای بدون گیربکس نیز تا سرعت 2.5 متر بر ثانیه در داخل کشور تولید می شود و از طرفی با توجه به تکنولوژی ها و نرم افزارهای موجود شرکت های فعال در زمینه تولید تابلوفرمان و قطعات مخصوص آسانسورهای با سرعت بالا به راحتی این امکان وجود دارد تا بتوانیم در این زمینه به خودکفایی دست پیدا کنیم.
شفائی درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه صنعت آسانسور و پله برقی نیز گفت: خوشبختانه نمایشگاه امسال از نظر کیفی سطح بسیار بالایی داشت و شاهد تجمیع تولیدکنندگان کوچک با یکدیگر و ایجاد مجموعه های بزرگتر بودیم که این موضوع می تواند در ایجاد برندهای بزرگ نقش مهمی ایفا کند و از طرفی امسال شاهد بودیم که تولید آسانسور و پله برقی کامل نیز رشد بسیار خوبی داشته است که این موضوع نوید خودکفایی کامل این محصولات در داخل کشور را می دهد و با شرایط موجود می بایست به سمت حضور در بازارهای صادارتی حرکت کنیم.