
رئیس شورای شهر تهران؛
بافت فرسوده یکی از معضلات بزرگ پایتخت

رئیس شورای شهر تهران گفت: باید به گونهای عمل شود که نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت بخش شهرسازی و نوسازی بافتهای فرسوده جذب کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نخستین اجلاس مشورتی رؤسای کمیسیونهای شهرسازی و معماری شورهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها گفت: یکی از معضلات تهران و سایر کلانشهرها بافت فرسوده است، اما در سیاستگذاریها به خوبی عمل نکرده ایم و سرمایه مردم در جاهایی بارگذاری شد که نمیخواهیم.
وی در ادامه گفت: سالهاست در تهران تلاش میکنیم مردم به سمت ساخت و ساز بافت فرسوده بروند اما سیاستگذاری طوری است که به سمت ساخت و ساز در باغها میروند.
هاشمی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر رئیس جمهور در موضوع نوسازی بافت فرسوده تأکیدهای فراوان داشت افززود: اما هنوز نتوانستیم در این زمینه موفقیتی کسب کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: باید به گونه ای عمل شود که از نقدینگی سرگردان که رهبر انقلاب نیز از آن یاد کردهاند باید در جاهایی که نیاز بیشتری وجود دارد، استفاده کرد. میتوان نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت بخش شهرسازی و نوسازی بافتهای فرسوده جذب کرد.
هاشمی به عمده چالش ها و مشکلات موجود در حوزه شهرسازی و معماری در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: ضعف برنامه های توسعه شهری و نظارت بر آنها، فرسودگی شهر ، تلاطم بازار مسکن و شکل گیری اسکان غیر رسمی، کیفیت نازل ساخت و سازها و ضعف در اجرای ضوابط و مقررات، پراکنده رویی شهری و دست اندازی به حریم شهر ها ، سیما و منظر شهری نامناسب را می توان برشمرد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی کلان شهر های ما به خصوص تهران و برخی از مراکز استان ها تقلیل دادن موضوع شهرسازی به معماری و تقلیل دادن حوزه معماری در توسعه شهری به بارگذاری است، یعنی ما در توسعه شهر ها، طرح جامع را عمدتا به طرح تفصیلی تنزل دادیم و سپس طرح تفصیلی را هم به روشی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری تبدیل کرده ایم که نتیجه آن همین وضعیت بغرنجی است که مشاهده می کنیم.
وی با بیان اینکه این موضوع سبب شد تا معاونت های شهرسازی به عنوان یک قلک در شهرداری ها و منبع درآمد شهرداری ها باشند اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا این نگاه باید اصلاح شود.
هاشمی در ادامه افزود: شهرسازی و توسعه شهر باید به عنوان یک موضوع و مساله جامع در نظر گرفته شود و باید معیارهایی در آن نقش ایفا کند که بیشترین اثر را در زیست شهری شهروندان دارد.
وی اضافه کرد: به طور نمونه حمل و نقل عمومی یکی از موثرترین عوامل در طراحی شهری و توسعه شهری است به نحوی که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی امروز یکی از پارادایم های اصلی توسعه شهری محسوب می شود و دیگر سخن گفتن از توسعه و بهسازی و بهبود شهری بدون توجه به حمل و نقل عمومی معنایی ندارد.
ایلنا
وی در ادامه گفت: سالهاست در تهران تلاش میکنیم مردم به سمت ساخت و ساز بافت فرسوده بروند اما سیاستگذاری طوری است که به سمت ساخت و ساز در باغها میروند.
هاشمی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر رئیس جمهور در موضوع نوسازی بافت فرسوده تأکیدهای فراوان داشت افززود: اما هنوز نتوانستیم در این زمینه موفقیتی کسب کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: باید به گونه ای عمل شود که از نقدینگی سرگردان که رهبر انقلاب نیز از آن یاد کردهاند باید در جاهایی که نیاز بیشتری وجود دارد، استفاده کرد. میتوان نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت بخش شهرسازی و نوسازی بافتهای فرسوده جذب کرد.
هاشمی به عمده چالش ها و مشکلات موجود در حوزه شهرسازی و معماری در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: ضعف برنامه های توسعه شهری و نظارت بر آنها، فرسودگی شهر ، تلاطم بازار مسکن و شکل گیری اسکان غیر رسمی، کیفیت نازل ساخت و سازها و ضعف در اجرای ضوابط و مقررات، پراکنده رویی شهری و دست اندازی به حریم شهر ها ، سیما و منظر شهری نامناسب را می توان برشمرد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی کلان شهر های ما به خصوص تهران و برخی از مراکز استان ها تقلیل دادن موضوع شهرسازی به معماری و تقلیل دادن حوزه معماری در توسعه شهری به بارگذاری است، یعنی ما در توسعه شهر ها، طرح جامع را عمدتا به طرح تفصیلی تنزل دادیم و سپس طرح تفصیلی را هم به روشی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری تبدیل کرده ایم که نتیجه آن همین وضعیت بغرنجی است که مشاهده می کنیم.
وی با بیان اینکه این موضوع سبب شد تا معاونت های شهرسازی به عنوان یک قلک در شهرداری ها و منبع درآمد شهرداری ها باشند اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا این نگاه باید اصلاح شود.
هاشمی در ادامه افزود: شهرسازی و توسعه شهر باید به عنوان یک موضوع و مساله جامع در نظر گرفته شود و باید معیارهایی در آن نقش ایفا کند که بیشترین اثر را در زیست شهری شهروندان دارد.
وی اضافه کرد: به طور نمونه حمل و نقل عمومی یکی از موثرترین عوامل در طراحی شهری و توسعه شهری است به نحوی که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی امروز یکی از پارادایم های اصلی توسعه شهری محسوب می شود و دیگر سخن گفتن از توسعه و بهسازی و بهبود شهری بدون توجه به حمل و نقل عمومی معنایی ندارد.
ایلنا
تازهترین اخبار ساختمان
کدام املاک مشمول پرداخت مالیات سالانه می شوند؟
وجود بیش از 177 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور
نصب 23 هزار دستگاه کنتور هوشمند در استان فارس
اجرای روف گاردن در خانههای ویلایی
تزیین دیوار با آینه دکوراتیو {ایدههای مدرن1404برای خانههای شیک}
چسب کاشی پودری بخریم یا خمیری؟
فقدان آمار مسکن و سردرگمی خانه اولی ها
خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکن ملی منتفی شد
وعده ساخت مسکن استیجاری به کجا رسید؟
گویم زمین و باغ بخرم یا نه؟ بررسی کلی املاک گویم
کاهش قیمت مسکن در شهرهای جدید اطراف تهران
ردپای خرید و فروش دلاری؛ از پنت هاوس تا کمربند!
چه مدل سنگ رنگی انتخاب کنیم که محیط را زنده نگه دارد؟
تفاوت آجر نما سنتی و آجر نما مدرن؛ کدام مناسبتر است؟
افزایش 7.1 درصدی واحدهای مسکونی نوساز در تهران
پربازدیدترین اخبار
تزیین دیوار با آینه دکوراتیو {ایدههای مدرن1404برای خانههای شیک}
اجرای روف گاردن در خانههای ویلایی
وجود بیش از 177 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور
نصب 23 هزار دستگاه کنتور هوشمند در استان فارس
کدام املاک مشمول پرداخت مالیات سالانه می شوند؟
تلاش ۸ ماهه صباعمران در جهت احقاق حقوق بازنشستگان/ بدهکاران فراری در دام قانون افتادند
راهنمای انتخاب بهترین پانل گچی برای پروژه های ساختمانی
گویم زمین و باغ بخرم یا نه؟ بررسی کلی املاک گویم
وعده ساخت مسکن استیجاری به کجا رسید؟
خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکن ملی منتفی شد
فقدان آمار مسکن و سردرگمی خانه اولی ها
چسب کاشی پودری بخریم یا خمیری؟
نبود آمارهای رسمی بازار مسکن به نفع چه کسانی تمام شده است؟
راهکار عبور از رکود صنعت ساخت و ساز چیست؟
تفاوت آجر نما سنتی و آجر نما مدرن؛ کدام مناسبتر است؟