
رنجش صنعت سیمان از دلالان و واسطه ها

یکی از مهمترین چالشهای امروز صنعت سیمان حضور واسطهها و دلالان است که تفاوت قیمت سیمان از درب کارخانه تا دست مصرف کننده را پدید آوردند و موجب گلایهمندی مصرفکننده شدهاند از همین رو باید ارگانهای نظارتی با جدیت بیشتری در این حوزه ورود کنند تا سیمان با قیمت واقعی به دست مصرفکننده برسد.
به گزارش اخبار ساختمان، صنعت سیمان از صنایع مهم و تاثیرگذار در ساخت و ساز است به طوری که تغییر قیمت آن تأثیر مستقیم بر قیمت سازههای مورد نیاز این صنعت دارد.
امروزه این صنعت با پیشینه طولانی از صنایع پایه به شمار میرود و نقش اساسی را در توسعه زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی هر کشور بر عهده دارد.
در سال ۹۶ حدود ۷۵ کارخانه تولیدکننده سیمان در کشور فعال بوده که با ظرفیت تولید ۸۵ میلیون تن سیمان از نظر ظرفیت رتبه چهارم در جهان را بعد از چین، هند و آمریکا کسب کردهاند.
گفتنی است پیش از انقلاب، ایران جزو واردکنندگان صنعت سیمان در جهان بود در حالی که طی این سالها این صنعت توانسته جزو ۱۰ تولیدکننده برتر در جهان باشد به طوری که در سال ۹۵ ایران به عنوان سومین تولیدکننده آسیا و نخستین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه حائز رتبه شده است.
امروز نیز سالانه بالغ بر ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید و بیش از ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن از این محصول به خارج صادر میشود، البته صنعتگران این حوزه در شرایط نامساعد تولید صورت خود را با سیلی سرخ میکنند و به سختی در تلاش هستند این صنعت مهم سرپا بماند.
مشکلاتی اعم از افزایش بیرویه قیمت نهادهها، هزینه پاکت و بستهبندی، استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری و انرژی را به جان میخرند اما تعداد زیادی از این کارخانجات رو به ورشکستگی هستند.
یکی از مهمترین چالشهای امروز این صنعت حضور واسطهها و دلالان است که تفاوت قیمت سیمان از درب کارخانه تا دست مصرفکننده را پدید آوردند و موجب گلایهمندی مصرفکننده شدهاند.
تولید مازاد سیمان در کشور
مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند اظهار کرد: با توجه به ظرفیتهای موجود، صنعت سیمان کشور بیش از ۸۵ میلیون تن سیمان تولید میشود در حالی که مصرف واقعی کشور در این حوزه حداکثر ۵۵ میلیون تن در سال گذشته بوده است.
مجتبی فرونچی با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت سیمان با مازاد تولید روبرو هستیم افزود: مشکلی که امروز در زمینه قیمت سیمان ایجاد شده عدم نظارت سازمانهای متولی است.
وی به قیمتهای مصوب کارخانجات سیمان پرداخت و تشریح کرد: قیمت سیمان پاکتی با توجه به نرخ مصوب ۳۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان درب کارخانه تعیین شده است.
تاثیر هزینه حمل و نقل در قیمت سیمان
این صنعتگر ادامه داد: پارامتر حمل و نقل موضوع دیگری است در این حوزه قیمت نقشآفرینی میکند به طوری که طی یکی دو ماه گذشته قانون تن کیلومتر در تعداد زیادی از استانها از جمله همدان اجرایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این نرخ حمل و نقل از کارخانه(نهاوند) تا همدان ۲۴ هزار تومان بود در حالی که این میزان امروز با اجرای قانون تن کیلومتر با ایرادات فراوان به ۵۰ هزار تومان رسیده است.
فرونچی با تأکید بر اینکه علاوه بر قیمت ۳۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان سیمان پاکتی و هزینه حمل و نقل، سود ۲۰ درصدی عامل نیز به قیمت افزوده میشود یادآور شد: قیمت نهایی یک تن سیمان پاکتی ۴۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان است پس قیمت تمام شده هر کیسه سیمان باید ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان در مقصد به دست مصرفکننده برسد.
تفاوت قیمت سیمان از درب کارخانه تا مصرفکننده
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مراجعه به بازار همدان به هیچ عنوان سیمان کیسهای با این قیمت یافت نمیشود بلکه قیمت ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان به مشتری عرضه میشود.
این صنعتگر در ادامه به قیمت تمام شده سیمان کیسهای اشاره کرد و گفت: قیمت تمام شده کارخانه در این محصول ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است البته ناگفته نماند تا پیش از این هر پاکت یکهزار و ۲۰۰ تومان تهیه میشد اما امروز کارخانجات بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ تومان هزینه بستهبندی متحمل میشوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به قیمت سیمان فله پرداخت و افزود: به ازای هر تن سیمان فله با تحویل درب کارخانه قیمت ۲۴۰هزار تومان تعیین شده است که مجدد به ازای هر تن ۵۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل با نرخ تن کیلومتر اضافه خواهد شد.
فرونچی با تأکید بر اینکه هر تن سیمان فله با احتساب ۲۰ درصد سود عامل باید ۳۴۰ هزار تومان به دست مشتری برسد اظهار کرد: مصرفکننده سیمان فله اغلب شرکتهای تولید بتن هستند که قیمت بتن نسبت به سال گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته است.
وی نرخ کرایه حمل و نقل را یکی از عوامل موثر بر قیمت نهایی سیمان دانست و گفت: قرار نبود قانون تن کیلومتر برای صنعت سیمان اجرا شود که متاسفانه در استان همدان نیز ابلاغ شده و صنایع سیمانی برخلاف میل باطنی خود این قانون را رعایت کردند.
دلالان عامل گرانی سیمان
مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند با بیان اینکه واسطهها و دلالان در این حوزه عاملی بر افزایش قیمت سیمان هستند ادامه داد: ستاد تنظیم بازار و واحدهای نظارتی باید پیش از گذشته ورود کنند تا از فعالیت افراد سودجو جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: تفاوت قیمت تمام شده و قیمت عرضه سیمان در اغلب استانها وجود دارد و این محصول با نرخ بیشتری به دست مشتری میرسد چراکه در این بین واسطهها نقشآفرینی میکنند.
افزایش قیمت نهادهها پاشنه آشیل صنعت سیمان
فرونچی با بیان اینکه پاشنه آشیل صنعت سیمان افزایش قیمت نهادههای تولید است یادآور شد: اگر در خصوص افزایش نرخ مصوب این صنعت اقدامی صورت نگیرد طی یکی دو سال آینده تعداد زیادی از کارخانجات سیمان با ورشکستگی مواجه خواهند شد.
وی به حاشیه سود کم کارخانجات سیمان اشاره کرد و گفت: البته صادرات سیمان میتواند در این شرایط کمکی برای این صنعت باشد اما متاسفانه هزینه تولید را جبران نمیکند.
مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند از ارگانهای نظارتی خواست با جدیت بیشتری در این حوزه ورود کنند تا سیمان با قیمت واقعی به دست مصرفکننده برسد.
وی در پایان تأکید کرد: نه تنها در صنعت سیمان بلکه در تمام تولیدات واسطهها در قیمت نقش بسزایی دارند چراکه تاکنون برخورد جدی با این قشر صورت نگرفته است.
فارس
امروزه این صنعت با پیشینه طولانی از صنایع پایه به شمار میرود و نقش اساسی را در توسعه زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی هر کشور بر عهده دارد.
در سال ۹۶ حدود ۷۵ کارخانه تولیدکننده سیمان در کشور فعال بوده که با ظرفیت تولید ۸۵ میلیون تن سیمان از نظر ظرفیت رتبه چهارم در جهان را بعد از چین، هند و آمریکا کسب کردهاند.
گفتنی است پیش از انقلاب، ایران جزو واردکنندگان صنعت سیمان در جهان بود در حالی که طی این سالها این صنعت توانسته جزو ۱۰ تولیدکننده برتر در جهان باشد به طوری که در سال ۹۵ ایران به عنوان سومین تولیدکننده آسیا و نخستین تولیدکننده سیمان در خاورمیانه حائز رتبه شده است.
امروز نیز سالانه بالغ بر ۸۵ میلیون تن سیمان در کشور تولید و بیش از ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن از این محصول به خارج صادر میشود، البته صنعتگران این حوزه در شرایط نامساعد تولید صورت خود را با سیلی سرخ میکنند و به سختی در تلاش هستند این صنعت مهم سرپا بماند.
مشکلاتی اعم از افزایش بیرویه قیمت نهادهها، هزینه پاکت و بستهبندی، استهلاک، هزینه تعمیر و نگهداری و انرژی را به جان میخرند اما تعداد زیادی از این کارخانجات رو به ورشکستگی هستند.
یکی از مهمترین چالشهای امروز این صنعت حضور واسطهها و دلالان است که تفاوت قیمت سیمان از درب کارخانه تا دست مصرفکننده را پدید آوردند و موجب گلایهمندی مصرفکننده شدهاند.
تولید مازاد سیمان در کشور
مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند اظهار کرد: با توجه به ظرفیتهای موجود، صنعت سیمان کشور بیش از ۸۵ میلیون تن سیمان تولید میشود در حالی که مصرف واقعی کشور در این حوزه حداکثر ۵۵ میلیون تن در سال گذشته بوده است.
مجتبی فرونچی با بیان اینکه در حال حاضر در صنعت سیمان با مازاد تولید روبرو هستیم افزود: مشکلی که امروز در زمینه قیمت سیمان ایجاد شده عدم نظارت سازمانهای متولی است.
وی به قیمتهای مصوب کارخانجات سیمان پرداخت و تشریح کرد: قیمت سیمان پاکتی با توجه به نرخ مصوب ۳۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان درب کارخانه تعیین شده است.
تاثیر هزینه حمل و نقل در قیمت سیمان
این صنعتگر ادامه داد: پارامتر حمل و نقل موضوع دیگری است در این حوزه قیمت نقشآفرینی میکند به طوری که طی یکی دو ماه گذشته قانون تن کیلومتر در تعداد زیادی از استانها از جمله همدان اجرایی شده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این نرخ حمل و نقل از کارخانه(نهاوند) تا همدان ۲۴ هزار تومان بود در حالی که این میزان امروز با اجرای قانون تن کیلومتر با ایرادات فراوان به ۵۰ هزار تومان رسیده است.
فرونچی با تأکید بر اینکه علاوه بر قیمت ۳۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان سیمان پاکتی و هزینه حمل و نقل، سود ۲۰ درصدی عامل نیز به قیمت افزوده میشود یادآور شد: قیمت نهایی یک تن سیمان پاکتی ۴۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان است پس قیمت تمام شده هر کیسه سیمان باید ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان در مقصد به دست مصرفکننده برسد.
تفاوت قیمت سیمان از درب کارخانه تا مصرفکننده
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مراجعه به بازار همدان به هیچ عنوان سیمان کیسهای با این قیمت یافت نمیشود بلکه قیمت ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان به مشتری عرضه میشود.
این صنعتگر در ادامه به قیمت تمام شده سیمان کیسهای اشاره کرد و گفت: قیمت تمام شده کارخانه در این محصول ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است البته ناگفته نماند تا پیش از این هر پاکت یکهزار و ۲۰۰ تومان تهیه میشد اما امروز کارخانجات بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ تومان هزینه بستهبندی متحمل میشوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به قیمت سیمان فله پرداخت و افزود: به ازای هر تن سیمان فله با تحویل درب کارخانه قیمت ۲۴۰هزار تومان تعیین شده است که مجدد به ازای هر تن ۵۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل با نرخ تن کیلومتر اضافه خواهد شد.
فرونچی با تأکید بر اینکه هر تن سیمان فله با احتساب ۲۰ درصد سود عامل باید ۳۴۰ هزار تومان به دست مشتری برسد اظهار کرد: مصرفکننده سیمان فله اغلب شرکتهای تولید بتن هستند که قیمت بتن نسبت به سال گذشته افزایش بسیار چشمگیری داشته است.
وی نرخ کرایه حمل و نقل را یکی از عوامل موثر بر قیمت نهایی سیمان دانست و گفت: قرار نبود قانون تن کیلومتر برای صنعت سیمان اجرا شود که متاسفانه در استان همدان نیز ابلاغ شده و صنایع سیمانی برخلاف میل باطنی خود این قانون را رعایت کردند.
دلالان عامل گرانی سیمان
مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند با بیان اینکه واسطهها و دلالان در این حوزه عاملی بر افزایش قیمت سیمان هستند ادامه داد: ستاد تنظیم بازار و واحدهای نظارتی باید پیش از گذشته ورود کنند تا از فعالیت افراد سودجو جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: تفاوت قیمت تمام شده و قیمت عرضه سیمان در اغلب استانها وجود دارد و این محصول با نرخ بیشتری به دست مشتری میرسد چراکه در این بین واسطهها نقشآفرینی میکنند.
افزایش قیمت نهادهها پاشنه آشیل صنعت سیمان
فرونچی با بیان اینکه پاشنه آشیل صنعت سیمان افزایش قیمت نهادههای تولید است یادآور شد: اگر در خصوص افزایش نرخ مصوب این صنعت اقدامی صورت نگیرد طی یکی دو سال آینده تعداد زیادی از کارخانجات سیمان با ورشکستگی مواجه خواهند شد.
وی به حاشیه سود کم کارخانجات سیمان اشاره کرد و گفت: البته صادرات سیمان میتواند در این شرایط کمکی برای این صنعت باشد اما متاسفانه هزینه تولید را جبران نمیکند.
مدیرعامل شرکت سیمان نهاوند از ارگانهای نظارتی خواست با جدیت بیشتری در این حوزه ورود کنند تا سیمان با قیمت واقعی به دست مصرفکننده برسد.
وی در پایان تأکید کرد: نه تنها در صنعت سیمان بلکه در تمام تولیدات واسطهها در قیمت نقش بسزایی دارند چراکه تاکنون برخورد جدی با این قشر صورت نگرفته است.
فارس
برچسب ها:
صنعت سیمانتازهترین اخبار ساختمان
مقاوم سازی 54 درصدی مسکن روستایی
پیشرفت فیزیکی 86 درصد بیمارستان 260 تختخوابی کرج
نکات مهم در خرید آهن آلات
افتتاح بیش از هشت هزار مسکن ملی خراسان رضوی
مستاجران امیدی به خرید خانه ندارند
اختلاف وزیر راه و نظام مهندسی بر سر قیمت ساخت مسکن
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
20 هزار مسکن با کیفیت در نوبت بهره برداری قرار دارد
ابلاغ تعرفه سال 1404 خدمات مهندسی
شناسایی 1700 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی
پربازدیدترین اخبار
اختلاف وزیر راه و نظام مهندسی بر سر قیمت ساخت مسکن
افتتاح بیش از هشت هزار مسکن ملی خراسان رضوی
مستاجران امیدی به خرید خانه ندارند
نکات مهم در خرید آهن آلات
صنعتی سازی؛ ضرورتی برای عبور از ساخت و ساز سنتی و ناترازی انرژی
پیشرفت فیزیکی 86 درصد بیمارستان 260 تختخوابی کرج
مقاوم سازی 54 درصدی مسکن روستایی
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
مستاجران در آستانه بزرگترین شوک تاریخ قرار گرفته اند
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
آشنایی با سازه ال اس اف