
توقف متروی پرند در یک قدمی تکمیل

با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی متروی پرند و رسیدن به یک قدمی تکمیل، بهرهبرداری از این پروژه معطل تامین ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای اتمام عملیات اجرایی است.
به گزارش اخبار ساختمان، شهر جدید پرند واقع در ۳۵ کیلومتری غرب تهران، به واسطه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر، به پایتخت مسکن مهر شهرت دارد.
بر اساس آمار غیررسمی جمعیت این شهر در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر است و این در حالی است که روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند با انگیزه شغلی، تحصیلی، درمان و...سفر میکنند. اما با وجود اینکه مطالعات و اجرای پروژه خط متروی تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد، هنوز با گذشت بیش از ۱۵ سال این خط به بهرهبرداری نرسیده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، از سال ۱۳۹۱ اجرای این پروژه به شهرداری تهران واگذار شد که به دنبال آن، بخشی از پروژه در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب در خط یک مترو به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
همچنین بخش دیگری از این خط از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و به بهرهبرداری رسید.
اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت دارد، با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبار کامل نشده است.
این در حالی است که با تامین حداقل ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقد یا حتی غیرنقد، امکان بهرهبرداری از خط متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد. مراحل تکمیل پستهای برق میانی، ساختمان ایستگاه پرند و نیز زیرسازی و روسازی مسیر با اعتبارات تخصیصی موجود توسط دولت، اکنون در حال اجرا است اما بهرهبرداری ایمن از فاز نخست این خط، نیازمند اراده دولت در تامین مالی این پروژه است.
نکته جالب این است که از مسیر حدود ۲۰ کیلومتری راهآهن بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریلگذاری دو کیلومتر باقی مانده و اکثر قریب به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث چهار پل، ابنیه مربوط به ایستگاهها و پستهای برق و... به اتمام رسیده است. به این ترتیب با در اولویت قرار گرفتن این پروژه که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سرمایهگذاری قابل توجهی طی بیش از یک دهه اخیر در آن صورت گرفته است، میتوان از ارزش افزوده این سرمایه معطل مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
بر اساس اعلام متولیان اجرای این پروژه در شرکت متروی تهران، در صورتی که سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم برای تکمیل متروی پرند را حتی به صورت غیرنقد در بودجه ۱۴۰۱ پیشبینی کند، تکمیل این پروژه که میتواند نقش مهمی در کاهش سفر با خودروی شخصی بین تهران و حومه ایفا کند، ظرف حداکثر یک سال میسر خواهد بود.
دنیای اقتصاد
بر اساس آمار غیررسمی جمعیت این شهر در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر است و این در حالی است که روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند با انگیزه شغلی، تحصیلی، درمان و...سفر میکنند. اما با وجود اینکه مطالعات و اجرای پروژه خط متروی تهران-پرند در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد، هنوز با گذشت بیش از ۱۵ سال این خط به بهرهبرداری نرسیده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، از سال ۱۳۹۱ اجرای این پروژه به شهرداری تهران واگذار شد که به دنبال آن، بخشی از پروژه در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب در خط یک مترو به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
همچنین بخش دیگری از این خط از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در مردادماه سال ۱۳۹۶ تکمیل شد و به بهرهبرداری رسید.
اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و حدود ۲۰ کیلومتر مسافت دارد، با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات ساختمانی، به دلیل کمبود اعتبار کامل نشده است.
این در حالی است که با تامین حداقل ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نقد یا حتی غیرنقد، امکان بهرهبرداری از خط متروی شهر جدید پرند تا یک سال آینده وجود دارد. مراحل تکمیل پستهای برق میانی، ساختمان ایستگاه پرند و نیز زیرسازی و روسازی مسیر با اعتبارات تخصیصی موجود توسط دولت، اکنون در حال اجرا است اما بهرهبرداری ایمن از فاز نخست این خط، نیازمند اراده دولت در تامین مالی این پروژه است.
نکته جالب این است که از مسیر حدود ۲۰ کیلومتری راهآهن بین فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، فقط ریلگذاری دو کیلومتر باقی مانده و اکثر قریب به اتفاق کارهای ساختمانی طول مسیر مثل احداث چهار پل، ابنیه مربوط به ایستگاهها و پستهای برق و... به اتمام رسیده است. به این ترتیب با در اولویت قرار گرفتن این پروژه که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سرمایهگذاری قابل توجهی طی بیش از یک دهه اخیر در آن صورت گرفته است، میتوان از ارزش افزوده این سرمایه معطل مانده به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.
بر اساس اعلام متولیان اجرای این پروژه در شرکت متروی تهران، در صورتی که سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم برای تکمیل متروی پرند را حتی به صورت غیرنقد در بودجه ۱۴۰۱ پیشبینی کند، تکمیل این پروژه که میتواند نقش مهمی در کاهش سفر با خودروی شخصی بین تهران و حومه ایفا کند، ظرف حداکثر یک سال میسر خواهد بود.
دنیای اقتصاد
تازهترین اخبار ساختمان
چطور ساختمان تجاری و یا مغازه را اصولی بازسازی کنیم؟
2 برند غیراستاندارد کولر آبی توقیف شدند
7900 واحد مسکن مهر باقیمانده در مسیر تکمیل
سودجویی مالکان از عدم تعیین سقف اجاره بها
متقاضیان پول بدهند تا مسکن حمایتی تکمیل شود
شوک قطع برق صنایع به ساخت و ساز مسکن رسید
سازمان نظام مهندسی ساختمان: به بیراهه نرفته ایم
ساخت 150 هزار مسکن کارگران آغاز خواهد شد
تحقق افزایش سرمایه 75 درصدی در 6 ماهه ثپردیس
اختصاص 215 قطعه زمین به طرح جوانی جمعیت
شناسایی 721 خانه خالی در استان اردبیل
شرایط فسخ قرارداد اجاره در سال جاری چیست؟
مقاوم سازی 54 درصد از واحدهای مسکن روستایی
ارائه خدمات به مهندسان مطلوب تر خواهد شد
تامین مسکن 19000 خانواده در شهر جدید بهارستان
پربازدیدترین اخبار
چطور ساختمان تجاری و یا مغازه را اصولی بازسازی کنیم؟
شوک قطع برق صنایع به ساخت و ساز مسکن رسید
متقاضیان پول بدهند تا مسکن حمایتی تکمیل شود
جای خالی مجریان ذیصلاح در پروسه ساخت و ساز
اهمیت شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در معاملات ملکی
سودجویی مالکان از عدم تعیین سقف اجاره بها
7900 واحد مسکن مهر باقیمانده در مسیر تکمیل
جایگاه کمرنگ سازندگان ذیصلاح در صنعت ساختمان
2 برند غیراستاندارد کولر آبی توقیف شدند
ساخت 150 هزار مسکن کارگران آغاز خواهد شد
سازمان نظام مهندسی ساختمان: به بیراهه نرفته ایم
اختصاص 215 قطعه زمین به طرح جوانی جمعیت
انتصاب جدید در سازمان ملی زمین و مسکن
تحقق افزایش سرمایه 75 درصدی در 6 ماهه ثپردیس
تامین مسکن 19000 خانواده در شهر جدید بهارستان