
آیا رهن کامل اشکال شرعی دارد؟

«آیا "رهن کامل" اشکال شرعی دارد؟» این پرسش، بهویژه در فصل نقل و انتقالات منازل، مورد ابتلای خیلی از مردم است. پاسخ را بهصورت فنی و دقیق ببینید.
به گزارش اخبار ساختمان، طبق رویهی هر ساله، با تعطیلی دانشگاهها و مدارس، بخش قابل توجهی از مردم، به جابهجایی منازل خود مبادرت میکنند. این پرسش گوشهی ذهن بسیاری از افراد - خصوصاً آنها که میانهی بیشتری با "دین" دارند - مطرح است که «رهن منزل، از منظر شرعی، با چه شرایطی بدون اشکال و صحیح است»؟
نه به عنوان خبرنگار، که در جایگاه مالک و مستأجر به چند بنگاه سطح شهر سری زدیم تا «اتفاقات کف میدان» روشن شود. حقیقتش را بخواهید، تمامی بنگاهها، وقتی از دغدغهی مشتریشان (یعنی خبرنگار) در این زمینه مطلع شدند، به آن احترام گذاشتند؛ و جملگی هم ساز و کارهایی داشتند که «ابعاد شرعی» این معامله هم رعایت شود (البته عنایت دارید که این موضوع به معنی متشرع بودن نیست، بلکه مشتریمداری و احترام به عقاید مشتریان هم همین رویه را ایجاب میکند؛ که خب، باز هم جای تقدیر دارد).
اما دو نکته وجود داشت که معاملاتِ «رهن کاملِ» کف میدان را دچار اشکال میکند؛ و انتظار میرود "مشاورانِ املاک"، به عنوان کانون تخصصی معاملات حوزهی مسکن، در روشن شدن مسئله و راهنمایی طرفین دقت نظر بیشتری به خرج دهند. این دو مسئله را در بخش انتهایی همین گزارش قید خواهیم کرد. ابتدا ببینیم حکم شرعی «رهن کامل» چیست و این نوع عقود در چه شرایطی مجاز است؟ در بخش احکام شرعی (استفتائات) سایت رهبر معظم انقلاب {اینجا} در این زمینه میخوانیم:
سوال: آنچه امروزه در بین مردم متعارف شده که هنگام اجاره دادن خانه مبلغی را جلوتر می گیرند، از نظر شرعی چه وجهی دارد؟
جواب: در صورتی که مالک، خانه خود را به مدّت معیّن و اجرت مشخصی اجاره بدهد به این شرط که مستأجر مبلغی را به عنوان قرض به او بپردازد، اشکال ندارد هرچند مالک با توجه به آن مبلغ اجاره خانه را از اجرت المثل آن کمتر قرار دهد [یعنی اجاره کمتر بگیرد]، ولی اگر از مستأجر قرض بگیرد به این شرط که خانه خود را مجانی در اختیار او قرار دهد و یا خانهاش را به اجرت المثل یا کمتر و یا بیشتر از آن به او اجاره بدهد، بهطوری که آنچه در ابتدا بین آن دو محقق میشود قرض دادن و قرض گرفتن باشد و اجاره دادن خانه به مستأجر و یا قراردادن آن در اختیار او به عنوان شرط در قرض باشد، همه این موارد حرام و باطل هستند.
سوال: در بین عموم رایج است که در هنگام اجاره منزل مقدارى مبلغ تحت عنوان رهن به صاحب خانه مىپردازند و همچنین مقدارى به صورت اجاره پرداخت مىکنند و یا منزل را به صورت رهن کامل اجاره مى کنند. اولاً: حکم شرعى این دو نوع معامله را بیان نمائید. ثانیاً: در صورت عدم صحت این عمل روش صحیح براى اجاره کردن منزل را بیان نمائید. ثالثاً: حکم وضو و نماز در منزلى که به یکى از دو روش فوق معامله شده است چیست؟
جواب: بطور کلّى اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانهام را به این مبلغ معیّن ـ مثلاً ده تومان ـ به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن ـ مثلاً صد هزار تومان ـ به من قرضالحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعى ندارد)، ولى قرض به شرط اجاره، صحیح نیست، و در صورت اوّل هم باید اجاره به نحو متعارف باشد، یعنى خانهاى که بطور متعارف اجارهاش از قرار ماهى مثلاً دویست هزار تومان است نمىشود بخاطر گرفتن قرض به ماهى هزار تومان تنزّل کند زیرا چنین اجارهاى متعارف نیست بلکه ممکن است آن را مثلاً به صد هزار تومان تقلیل داد، و از همین جا معلوم شد اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنى در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغى را از مستأجر طلب نکند) نیز صحیح نمىباشد؛ و در هر صورت نماز و وضویى که در خانه با رضایت و اجازه صاحب خانه انجام شده صحیح است."
دو اشکال ساده اما بزرگ، که تقریباً در تمامی بنگاههای مورد مراجعه وجود داشت، به این قرار بود:
* اول؛ اینکه عموم مشتریان، حکم اساسی معاملهای که انجام میشود را نمیدانند، و سهلانگارانه آن را همان «رهن و اجاره» میدانند؛ در حالیکه همانگونه که ذکر شد قرار داد در واقع باید «اجاره به شرط» باشد نه «رهن کامل».
* دوم؛ اغلب مشاوران املاک برای رهایی از بند شرعیات، کنار معامله مبلغ ناچیز اجاره (در حد 10 تا 50 هزار تومان) را حلّال این مشکل میدانند؛ که همانگونه که ذکر شد، معامله را دچار اشکال شرعی میکند.
یک نکتهی مهم دیگر
نکتهای که موجب میشود اشکال در معاملات مسکن کمی کمرنگ شود و به حاشیه برود، تفاوت میان دو مفهوم «رهن» و «قرض» است؛ ما اساساً در معاملات مسکنمان «قرض» میگیریم، و آن را سهواً به «رهن» تعبیر میکنیم.
«رهن» اصطلاحاً معادل «گرو» میباشد؛ یعنی مالی را از کسی بگیریم که اگر مثلاً اجارهاش را نداد، ما معادل آن را از رهن برداریم؛ بنابراین رهن تا زمان خلف وعدهی مستأجر قابل تصرف نیست؛ در صورتیکه در معاملات معمول، مستأجر اختیار مالش را تا زمانی معین (مثلاً یک سال) به موجر میدهد؛ موجر نیز در آن مال تا سررسید قرارداد تصرف و از آن استفاده میکند. بنابراین قرارداد ما نه رهن و اجاره، بلکه قرض و اجاره است. اما در این صورت هم باید به دو نکتهی بالا - یعنی صورت «اجاره به شرط قرض» و نیز «میزان اجاره» - توجه کرد.
و در پایان نکته اساسی دیگری وجود دارد. اگر در این دو مورد دقت کافی مبذول نشود، معامله شائبهی «ربوی بودن» پیدا میکند؛ که میدانیم تبعات سنگینی بر آن مترتب است.
تسنیم
نه به عنوان خبرنگار، که در جایگاه مالک و مستأجر به چند بنگاه سطح شهر سری زدیم تا «اتفاقات کف میدان» روشن شود. حقیقتش را بخواهید، تمامی بنگاهها، وقتی از دغدغهی مشتریشان (یعنی خبرنگار) در این زمینه مطلع شدند، به آن احترام گذاشتند؛ و جملگی هم ساز و کارهایی داشتند که «ابعاد شرعی» این معامله هم رعایت شود (البته عنایت دارید که این موضوع به معنی متشرع بودن نیست، بلکه مشتریمداری و احترام به عقاید مشتریان هم همین رویه را ایجاب میکند؛ که خب، باز هم جای تقدیر دارد).
اما دو نکته وجود داشت که معاملاتِ «رهن کاملِ» کف میدان را دچار اشکال میکند؛ و انتظار میرود "مشاورانِ املاک"، به عنوان کانون تخصصی معاملات حوزهی مسکن، در روشن شدن مسئله و راهنمایی طرفین دقت نظر بیشتری به خرج دهند. این دو مسئله را در بخش انتهایی همین گزارش قید خواهیم کرد. ابتدا ببینیم حکم شرعی «رهن کامل» چیست و این نوع عقود در چه شرایطی مجاز است؟ در بخش احکام شرعی (استفتائات) سایت رهبر معظم انقلاب {اینجا} در این زمینه میخوانیم:
سوال: آنچه امروزه در بین مردم متعارف شده که هنگام اجاره دادن خانه مبلغی را جلوتر می گیرند، از نظر شرعی چه وجهی دارد؟
جواب: در صورتی که مالک، خانه خود را به مدّت معیّن و اجرت مشخصی اجاره بدهد به این شرط که مستأجر مبلغی را به عنوان قرض به او بپردازد، اشکال ندارد هرچند مالک با توجه به آن مبلغ اجاره خانه را از اجرت المثل آن کمتر قرار دهد [یعنی اجاره کمتر بگیرد]، ولی اگر از مستأجر قرض بگیرد به این شرط که خانه خود را مجانی در اختیار او قرار دهد و یا خانهاش را به اجرت المثل یا کمتر و یا بیشتر از آن به او اجاره بدهد، بهطوری که آنچه در ابتدا بین آن دو محقق میشود قرض دادن و قرض گرفتن باشد و اجاره دادن خانه به مستأجر و یا قراردادن آن در اختیار او به عنوان شرط در قرض باشد، همه این موارد حرام و باطل هستند.
سوال: در بین عموم رایج است که در هنگام اجاره منزل مقدارى مبلغ تحت عنوان رهن به صاحب خانه مىپردازند و همچنین مقدارى به صورت اجاره پرداخت مىکنند و یا منزل را به صورت رهن کامل اجاره مى کنند. اولاً: حکم شرعى این دو نوع معامله را بیان نمائید. ثانیاً: در صورت عدم صحت این عمل روش صحیح براى اجاره کردن منزل را بیان نمائید. ثالثاً: حکم وضو و نماز در منزلى که به یکى از دو روش فوق معامله شده است چیست؟
جواب: بطور کلّى اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانهام را به این مبلغ معیّن ـ مثلاً ده تومان ـ به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن ـ مثلاً صد هزار تومان ـ به من قرضالحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعى ندارد)، ولى قرض به شرط اجاره، صحیح نیست، و در صورت اوّل هم باید اجاره به نحو متعارف باشد، یعنى خانهاى که بطور متعارف اجارهاش از قرار ماهى مثلاً دویست هزار تومان است نمىشود بخاطر گرفتن قرض به ماهى هزار تومان تنزّل کند زیرا چنین اجارهاى متعارف نیست بلکه ممکن است آن را مثلاً به صد هزار تومان تقلیل داد، و از همین جا معلوم شد اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنى در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغى را از مستأجر طلب نکند) نیز صحیح نمىباشد؛ و در هر صورت نماز و وضویى که در خانه با رضایت و اجازه صاحب خانه انجام شده صحیح است."
دو اشکال ساده اما بزرگ، که تقریباً در تمامی بنگاههای مورد مراجعه وجود داشت، به این قرار بود:
* اول؛ اینکه عموم مشتریان، حکم اساسی معاملهای که انجام میشود را نمیدانند، و سهلانگارانه آن را همان «رهن و اجاره» میدانند؛ در حالیکه همانگونه که ذکر شد قرار داد در واقع باید «اجاره به شرط» باشد نه «رهن کامل».
* دوم؛ اغلب مشاوران املاک برای رهایی از بند شرعیات، کنار معامله مبلغ ناچیز اجاره (در حد 10 تا 50 هزار تومان) را حلّال این مشکل میدانند؛ که همانگونه که ذکر شد، معامله را دچار اشکال شرعی میکند.
یک نکتهی مهم دیگر
نکتهای که موجب میشود اشکال در معاملات مسکن کمی کمرنگ شود و به حاشیه برود، تفاوت میان دو مفهوم «رهن» و «قرض» است؛ ما اساساً در معاملات مسکنمان «قرض» میگیریم، و آن را سهواً به «رهن» تعبیر میکنیم.
«رهن» اصطلاحاً معادل «گرو» میباشد؛ یعنی مالی را از کسی بگیریم که اگر مثلاً اجارهاش را نداد، ما معادل آن را از رهن برداریم؛ بنابراین رهن تا زمان خلف وعدهی مستأجر قابل تصرف نیست؛ در صورتیکه در معاملات معمول، مستأجر اختیار مالش را تا زمانی معین (مثلاً یک سال) به موجر میدهد؛ موجر نیز در آن مال تا سررسید قرارداد تصرف و از آن استفاده میکند. بنابراین قرارداد ما نه رهن و اجاره، بلکه قرض و اجاره است. اما در این صورت هم باید به دو نکتهی بالا - یعنی صورت «اجاره به شرط قرض» و نیز «میزان اجاره» - توجه کرد.
و در پایان نکته اساسی دیگری وجود دارد. اگر در این دو مورد دقت کافی مبذول نشود، معامله شائبهی «ربوی بودن» پیدا میکند؛ که میدانیم تبعات سنگینی بر آن مترتب است.
تسنیم
تازهترین اخبار ساختمان
مقاوم سازی 54 درصدی مسکن روستایی
پیشرفت فیزیکی 86 درصد بیمارستان 260 تختخوابی کرج
نکات مهم در خرید آهن آلات
افتتاح بیش از هشت هزار مسکن ملی خراسان رضوی
مستاجران امیدی به خرید خانه ندارند
اختلاف وزیر راه و نظام مهندسی بر سر قیمت ساخت مسکن
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
20 هزار مسکن با کیفیت در نوبت بهره برداری قرار دارد
ابلاغ تعرفه سال 1404 خدمات مهندسی
شناسایی 1700 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی
پربازدیدترین اخبار
اختلاف وزیر راه و نظام مهندسی بر سر قیمت ساخت مسکن
افتتاح بیش از هشت هزار مسکن ملی خراسان رضوی
مستاجران امیدی به خرید خانه ندارند
نکات مهم در خرید آهن آلات
صنعتی سازی؛ ضرورتی برای عبور از ساخت و ساز سنتی و ناترازی انرژی
پیشرفت فیزیکی 86 درصد بیمارستان 260 تختخوابی کرج
مقاوم سازی 54 درصدی مسکن روستایی
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
مستاجران در آستانه بزرگترین شوک تاریخ قرار گرفته اند
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
آشنایی با سازه ال اس اف