بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و استانداران تمامی استان های کشور، مصوبه شورا را با موضوع بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره برداری از آن ابلاغ کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، خسرو دانشجو دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و استانداران تمامی استان های کشور، مصوبه شورا را با موضوع بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره برداری از آن ابلاغ کرد.
بر اساس مصوبه شورا، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوبه "بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تأسیس شهرک و پروانه بهره برداری از آن" را با توجه به جلسه مورخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ کمیته تخصصی مقررات، لوایح و سیاست گذاری شورای عالی (کمیته فنی شماره ۴) و با عنایت به نقطه نظرات شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن در راستای بهبود و تسهیل فرایند شهرک سازی در کشور، مورد بررسی قرار داد و با تأکید بر موارد زیر مورد تصویب قرار داد.
۱ -مقرر شد حداقل واحدپذیری مورد نیاز برای احداث شهرک معادل ۵۰۰ قطعه و حداکثر ۳۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شود.
۲- مقرر شد با هدف تدوین چارچوب مشخص برای شهرک مسکونی دولتی، تعریف شهرک مسکونی دولتی در قالب تبصره ذیل ماده ۲ دستورالعمل به ترتیب زیر اضافه شود:
شهرک مسکونی دولتی به شهرکی گفته میشود که در اراضی دولتی و یا اراضی که در اختیار دولت قرار می گیرد و بر اساس مفاد این دستورالعمل و در راستای سیاست های ابلاغی دولت و وزارت راه و شهرسازی و یا اجرای طرح های حمایتی مسکن کشور با کارکردها و نقش های مکمل، مصوب شده و مسئولیت ایجاد آن بر عهده دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران به تشخیص وزیر راه و شهرسازی خواهد بود."
همچنین در جزء ۷ قسمت الف ماده ۱ دستورالعمل، منظور از شهرک، "شهرک مسکونی، تخصصی یا تولیدی به استثنا شهرک مسکونی دولتی است. "
۳-مقرر شد نظام برنامه ریزی شهرک متشکل از سه طرح شامل: "طرح توجیهی"، "طرح جامع" و "طرح آماده سازی و طراحی شهری" بوده و دستور کار و شرح خدمات طرح ها توسط دبیرخانه ستاد تهیه و توسط دبیر شورای عالی ابلاغ شود. با توجه به اینکه تعریف طرح جامع و طرح آماده سازی و طراحی شهری در دستورالعمل سال ۱۳۹۹ به تصویب رسیده، تعریف طرح توجیهی به عنوان طرحی «مبتنی بر احکام و پیشنهادات طرح های فرادست و متضمن ضرورت ها و امکان پذیری ایجاد شهرک، جامعه هدف، نقش و کارکرد و چارچوب کلی کالبدی» به دستورالعمل اضافه شود. همچنین تعریف طرح جامع شهرک، بر اساس تعریف طرح توجیهی، اصلاح شود. متقاضی می تواند طرح توجیهی و طرح جامع شهرک را هم به صورت مجزا و هم به صورت همزمان تهیه و به تأیید و تصویب مراجع مربوطه برساند.
۴- ذیل بند ۸-۵ ماده ۸ در خصوص شهرک های مسکونی دولتی اضافه شود: هر یک از دستگاه های دولتی باید، زیرساخت ها و خدمات زیربنایی و روبنایی لازم در حوزه وظایف ذاتی خود را بر اساس قوانین و مصوبات شورای عالی مسکن در این اراضی فراهم کنند.
۵- گردش کار و مراجع بررسی و تصویب شهرک در قالب یکبند به دستورالعمل شهرک سازی اضافه شد. بر اساس این بند، مرجع تصویب طرح توجیهی و طرح جامع شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین شد و مرجع تصویب طرح آماده سازی و طراحی شهری شهرک، ستاد مدیریت شهرک سازی خواهد بود.
۶- برای شهرک های مسکونی دولتی، جهت صدور پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی توسط ستاد، کمیته ای به دبیری سازمان ملی زمین و مسکن متشکل از نمایندگان دبیرخانه ستاد، معاونت شهرسازی و معماری و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان مربوطه، مسئول بررسی و تصویب طرح آماده سازی و طراحی شهری خواهند بود. پس از تأیید طرح در کمیته مزبور، گزارش نتایج جهت تصویب و صدور پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی به نام دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران به دبیرخانه ستاد ارسال خواهد شد.
۷- دبیرخانه ستاد موظف است ظرف مدت سه (۳) ماه پس از تصویب این دستورالعمل، چارچوب مطالعات و شرح خدمات «طرح توجیهی»، «طرح جامع شهرک»، «طرح آماده سازی و طراحی شهری» را با توجه به تعاریف فوق، ضوابط قانونی اسناد طرح و شرایط خاص انواع شهرک، تدوین و با تصویب ستاد و تأیید دبیر شورای عالی ابلاغ کند.
۸- شرح خدمات طرح های هر شهرک، متناسب با نقش و عملکرد و مقتضیات محلی و الزامات فنی مرجع صادرکننده موافقت اصولی و بر اساس چارچوب شرح خدمات نمونه، توسط مشاور ذیصلاح، تدقیق و مبنای مطالعات و طراحی قرار خواهد گرفت.
۹- مقرر شد جهت ثبت درخواست ابتدا موافقت اولیه از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، مطابق مقررات مربوطه از سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اراضی غیر دولتی اخذ شود، مجوز کمیسیون مذکور با توجه به تصویب نامه شماره ۲۳۵۰ مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هیئت وزیران پس از تصویب طرح توجیهی شهرک در شورای عالی و تا قبل از صدور پروانه تأسیس، توسط جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.
۱۰- در بند ۲ ماده ۶ در خصوص نحوه پاسخگویی به استعلام ها، عبارت "به صورت واضح (صریح)، غیر مشروط و غیر قابل تفسیر" به متن مصوبه اضافه شود.
۱۱ -در بند ۹ ذیل ماده ۶ تبصرهای اضافه و مدت زمان هجده ماه برای اعتبار مصوبه شورای عالی در خصوص تصویب طرح توجیهی شهرک لحاظ شود.
۱۲-در ذیل بند ۴ ماده ۷ تبصره ای با این مضمون اضافه شود. "در شهرک های مسکونی دولتی، پروانه تأسیس شهرک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران صادر می شود. "
۱۳- در بند ۸ ماده ۷ تبصره ای با این مضمون اضافه شود. "شهرک های مسکونی دولتی مشمول سپرده تضمین اجرای تعهدات، موضوع این بند نیستند. "
۱۴- از آنجایی که واگذاری اراضی دولتی به متقاضیان به شرط ساخت است، جهت عمران شهرک های مسکونی دولتی، در بند ۱ ماده ۹، تبصره ۳ با این مضمون اضافه شود: "در شهرک های مسکونی دولتی، با هدف اجرای طرح های مسکن، همزمان با تصویب طرح آماده سازی و طراحی شهری شهرک و شروع عملیات اجرایی، شهرک ساز می تواند نسبت به واگذاری قطعات به متقاضیان به شرط ساخت و صدور پروانه ساختمانی، بدون حق فروش، اقدام کند. "
۱۵- بند ۱ ماده ۱۴ به این صورت اصلاح شود: مراکز، مجموعه ها و مجتمع های سکونتی، اقامتی و تخصصی واقع در خارج از محدوده شهرها، که بهاستناد تبصره ذیل ماده (۷) آیین نامه احداث بنا و شهرک هایی که بر اساس تبصره (۱) جز (۱) بند (ب) ماده (۱) این دستورالعمل به لحاظ فنی و حقوقی قابل انطباق با تعریف شهرک باشند، چه مجوزهای تأسیس و بهره برداری از دستگاه های مربوطه، مصرّح در دستورالعمل های پیشین را داشته، چه نداشته باشند، در صورتیکه مراحل قانونی و فنی را مطابق این دستورالعمل طی نکرده و همچنان خارج از محدوده شهرها قرار داشته باشند، شهرک نیمه تمام محسوب شده و به شرح ذیل با مفاد این دستورالعمل قابل انطباق خواهند بود.
۱۶- بند ۱۴-۴- به این صورت اصلاح شود: آن دسته از شهرک هایی که در درون حریم شهرها قرار گرفته یا می گیرند، در صورت درخواست شهرک ساز یا مجری مجموعه یا مجتمع، یا هیئت امنای شهرک یا مدیریت مجموعه یا مجتمع ملزم به طی فرآیند تصویب شهرک و خروج آن از حریم شهر، از طریق ارائه دلایل فنی و حقوقی به همراه ارائه طرح (نقشه کاربری و ضوابط ساخت و ساز) به دبیرخانه کارگروه زیربنایی استان است. کارگروه زیربنایی موظف است ظرف مدت یک ماه با حضور نماینده ستاد، ضمن بررسی شرایط، نظر خود را به شورای برنامه ریزی استان ارائه کند. شورای برنامه ریزی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و نتیجه را جهت تصویب نهایی به شورای عالی گزارش می کند.
۱۷-یک بند در خصوص پیشنهاد دریافت حق النظاره توسط شرکت شهرهای جدید برای شهرک های غیردولتی به مصوبه اضافه شود.
۱۸-در جدول پیوست شماره ۲ به بخش مرجع صدور موافقت اصولی به صورت زیرنویس "در شهرک های مسکونی دولتی و سایر شهرک های مسکونی نیازی به صدور موافقت اصولی وجود ندارد" اضافه شود.
۱۹-در ماده ۴-۱، نماینده سازمان ملی زمین و مسکن در ستاد شهر سازی اضافه می شود.
۲۰- سایر بخش های مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و متن نهایی دستورالعمل پس از اعمال تغییرات فوق توسط دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ خواهد شد.
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
بر اساس مصوبه شورا، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوبه "بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تأسیس شهرک و پروانه بهره برداری از آن" را با توجه به جلسه مورخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ کمیته تخصصی مقررات، لوایح و سیاست گذاری شورای عالی (کمیته فنی شماره ۴) و با عنایت به نقطه نظرات شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن در راستای بهبود و تسهیل فرایند شهرک سازی در کشور، مورد بررسی قرار داد و با تأکید بر موارد زیر مورد تصویب قرار داد.
۱ -مقرر شد حداقل واحدپذیری مورد نیاز برای احداث شهرک معادل ۵۰۰ قطعه و حداکثر ۳۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شود.
۲- مقرر شد با هدف تدوین چارچوب مشخص برای شهرک مسکونی دولتی، تعریف شهرک مسکونی دولتی در قالب تبصره ذیل ماده ۲ دستورالعمل به ترتیب زیر اضافه شود:
شهرک مسکونی دولتی به شهرکی گفته میشود که در اراضی دولتی و یا اراضی که در اختیار دولت قرار می گیرد و بر اساس مفاد این دستورالعمل و در راستای سیاست های ابلاغی دولت و وزارت راه و شهرسازی و یا اجرای طرح های حمایتی مسکن کشور با کارکردها و نقش های مکمل، مصوب شده و مسئولیت ایجاد آن بر عهده دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران به تشخیص وزیر راه و شهرسازی خواهد بود."
همچنین در جزء ۷ قسمت الف ماده ۱ دستورالعمل، منظور از شهرک، "شهرک مسکونی، تخصصی یا تولیدی به استثنا شهرک مسکونی دولتی است. "
۳-مقرر شد نظام برنامه ریزی شهرک متشکل از سه طرح شامل: "طرح توجیهی"، "طرح جامع" و "طرح آماده سازی و طراحی شهری" بوده و دستور کار و شرح خدمات طرح ها توسط دبیرخانه ستاد تهیه و توسط دبیر شورای عالی ابلاغ شود. با توجه به اینکه تعریف طرح جامع و طرح آماده سازی و طراحی شهری در دستورالعمل سال ۱۳۹۹ به تصویب رسیده، تعریف طرح توجیهی به عنوان طرحی «مبتنی بر احکام و پیشنهادات طرح های فرادست و متضمن ضرورت ها و امکان پذیری ایجاد شهرک، جامعه هدف، نقش و کارکرد و چارچوب کلی کالبدی» به دستورالعمل اضافه شود. همچنین تعریف طرح جامع شهرک، بر اساس تعریف طرح توجیهی، اصلاح شود. متقاضی می تواند طرح توجیهی و طرح جامع شهرک را هم به صورت مجزا و هم به صورت همزمان تهیه و به تأیید و تصویب مراجع مربوطه برساند.
۴- ذیل بند ۸-۵ ماده ۸ در خصوص شهرک های مسکونی دولتی اضافه شود: هر یک از دستگاه های دولتی باید، زیرساخت ها و خدمات زیربنایی و روبنایی لازم در حوزه وظایف ذاتی خود را بر اساس قوانین و مصوبات شورای عالی مسکن در این اراضی فراهم کنند.
۵- گردش کار و مراجع بررسی و تصویب شهرک در قالب یکبند به دستورالعمل شهرک سازی اضافه شد. بر اساس این بند، مرجع تصویب طرح توجیهی و طرح جامع شورای عالی شهرسازی و معماری تعیین شد و مرجع تصویب طرح آماده سازی و طراحی شهری شهرک، ستاد مدیریت شهرک سازی خواهد بود.
۶- برای شهرک های مسکونی دولتی، جهت صدور پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی توسط ستاد، کمیته ای به دبیری سازمان ملی زمین و مسکن متشکل از نمایندگان دبیرخانه ستاد، معاونت شهرسازی و معماری و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان مربوطه، مسئول بررسی و تصویب طرح آماده سازی و طراحی شهری خواهند بود. پس از تأیید طرح در کمیته مزبور، گزارش نتایج جهت تصویب و صدور پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی به نام دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران به دبیرخانه ستاد ارسال خواهد شد.
۷- دبیرخانه ستاد موظف است ظرف مدت سه (۳) ماه پس از تصویب این دستورالعمل، چارچوب مطالعات و شرح خدمات «طرح توجیهی»، «طرح جامع شهرک»، «طرح آماده سازی و طراحی شهری» را با توجه به تعاریف فوق، ضوابط قانونی اسناد طرح و شرایط خاص انواع شهرک، تدوین و با تصویب ستاد و تأیید دبیر شورای عالی ابلاغ کند.
۸- شرح خدمات طرح های هر شهرک، متناسب با نقش و عملکرد و مقتضیات محلی و الزامات فنی مرجع صادرکننده موافقت اصولی و بر اساس چارچوب شرح خدمات نمونه، توسط مشاور ذیصلاح، تدقیق و مبنای مطالعات و طراحی قرار خواهد گرفت.
۹- مقرر شد جهت ثبت درخواست ابتدا موافقت اولیه از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، مطابق مقررات مربوطه از سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اراضی غیر دولتی اخذ شود، مجوز کمیسیون مذکور با توجه به تصویب نامه شماره ۲۳۵۰ مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هیئت وزیران پس از تصویب طرح توجیهی شهرک در شورای عالی و تا قبل از صدور پروانه تأسیس، توسط جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.
۱۰- در بند ۲ ماده ۶ در خصوص نحوه پاسخگویی به استعلام ها، عبارت "به صورت واضح (صریح)، غیر مشروط و غیر قابل تفسیر" به متن مصوبه اضافه شود.
۱۱ -در بند ۹ ذیل ماده ۶ تبصرهای اضافه و مدت زمان هجده ماه برای اعتبار مصوبه شورای عالی در خصوص تصویب طرح توجیهی شهرک لحاظ شود.
۱۲-در ذیل بند ۴ ماده ۷ تبصره ای با این مضمون اضافه شود. "در شهرک های مسکونی دولتی، پروانه تأسیس شهرک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران صادر می شود. "
۱۳- در بند ۸ ماده ۷ تبصره ای با این مضمون اضافه شود. "شهرک های مسکونی دولتی مشمول سپرده تضمین اجرای تعهدات، موضوع این بند نیستند. "
۱۴- از آنجایی که واگذاری اراضی دولتی به متقاضیان به شرط ساخت است، جهت عمران شهرک های مسکونی دولتی، در بند ۱ ماده ۹، تبصره ۳ با این مضمون اضافه شود: "در شهرک های مسکونی دولتی، با هدف اجرای طرح های مسکن، همزمان با تصویب طرح آماده سازی و طراحی شهری شهرک و شروع عملیات اجرایی، شهرک ساز می تواند نسبت به واگذاری قطعات به متقاضیان به شرط ساخت و صدور پروانه ساختمانی، بدون حق فروش، اقدام کند. "
۱۵- بند ۱ ماده ۱۴ به این صورت اصلاح شود: مراکز، مجموعه ها و مجتمع های سکونتی، اقامتی و تخصصی واقع در خارج از محدوده شهرها، که بهاستناد تبصره ذیل ماده (۷) آیین نامه احداث بنا و شهرک هایی که بر اساس تبصره (۱) جز (۱) بند (ب) ماده (۱) این دستورالعمل به لحاظ فنی و حقوقی قابل انطباق با تعریف شهرک باشند، چه مجوزهای تأسیس و بهره برداری از دستگاه های مربوطه، مصرّح در دستورالعمل های پیشین را داشته، چه نداشته باشند، در صورتیکه مراحل قانونی و فنی را مطابق این دستورالعمل طی نکرده و همچنان خارج از محدوده شهرها قرار داشته باشند، شهرک نیمه تمام محسوب شده و به شرح ذیل با مفاد این دستورالعمل قابل انطباق خواهند بود.
۱۶- بند ۱۴-۴- به این صورت اصلاح شود: آن دسته از شهرک هایی که در درون حریم شهرها قرار گرفته یا می گیرند، در صورت درخواست شهرک ساز یا مجری مجموعه یا مجتمع، یا هیئت امنای شهرک یا مدیریت مجموعه یا مجتمع ملزم به طی فرآیند تصویب شهرک و خروج آن از حریم شهر، از طریق ارائه دلایل فنی و حقوقی به همراه ارائه طرح (نقشه کاربری و ضوابط ساخت و ساز) به دبیرخانه کارگروه زیربنایی استان است. کارگروه زیربنایی موظف است ظرف مدت یک ماه با حضور نماینده ستاد، ضمن بررسی شرایط، نظر خود را به شورای برنامه ریزی استان ارائه کند. شورای برنامه ریزی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و نتیجه را جهت تصویب نهایی به شورای عالی گزارش می کند.
۱۷-یک بند در خصوص پیشنهاد دریافت حق النظاره توسط شرکت شهرهای جدید برای شهرک های غیردولتی به مصوبه اضافه شود.
۱۸-در جدول پیوست شماره ۲ به بخش مرجع صدور موافقت اصولی به صورت زیرنویس "در شهرک های مسکونی دولتی و سایر شهرک های مسکونی نیازی به صدور موافقت اصولی وجود ندارد" اضافه شود.
۱۹-در ماده ۴-۱، نماینده سازمان ملی زمین و مسکن در ستاد شهر سازی اضافه می شود.
۲۰- سایر بخش های مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و متن نهایی دستورالعمل پس از اعمال تغییرات فوق توسط دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ خواهد شد.
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
تازهترین اخبار ساختمان
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
رشد 30 درصدی قیمت مسکن در منطقه یک تهران
تأمین 211 آسانسور برای رفع نقص مسکن مهر
متقاضیان واحدهای مسکن ملی خبرنگاران بخوانند
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
قیمت موتور کرکره برقی
راهکار عرضه خانه های خالی به بازار مسکن چیست؟
پربازدیدترین اخبار
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
معضلی به نام ساخت و ساز در سکونتگاه های غیررسمی
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بنگاه داری بانک ها به جای پرداخت تسهیلات
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس
متقاضیان واحدهای مسکن ملی خبرنگاران بخوانند
تأمین 211 آسانسور برای رفع نقص مسکن مهر
رشد 30 درصدی قیمت مسکن در منطقه یک تهران