اتفاقات خوبی در بخش تعاون کشور در راه است
به گزارش اخبار ساختمان، خشایار باقرپور در پاسخ به این سوال که چرا جایگاه تعاون در کشور تا این حد افول کرده که برخی افراد برچسب ناکارآمدی به این سیستم می زنند، اظهار داشت: ما قبل از هر چیزی باید نقش دولت در تعاون را از لحاظ ساختاری مورد بازبینی قرار دهیم، درست است که بخش تعاون ماهیتا برگرفته از مشارکت مردمی است و در واقع متشکل از یک سری تشکل های مردم نهاد است اما در اسناد بالا دستی نظام، مثل سند توسعه تعاون، اهداف بسیار کلان و عمده ای برای این بخش تعریف شده است، اهدافی همچون هدفگذاری بیست و پنج درصدی اقتصاد کشور که متاسفانه می بینیم ما فاصله بسیار معناداری با این عدد و رقم ها داریم.
وی با اشاره به اینکه تعاون آنگونه که باید در ساختار حاکمیت مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: آنچه که در جامعه می گذرد برگرفته از چیدمان هایی است که در ساختار حاکمیتی شکل می گیرد، به عنوان مثال وقتی چیدمان دولت به مقوله آموزش را بررسی می کنیم، می بینیم دو تا نصفی وزارتخانه عملا درگیر مقوله آموزش هستند، هم «آموزش و پرورش»، هم «آموزش عالی» و هم «آموزش پزشکی» که متمرکز بر وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی است و آموزش های مرتبط با پزشکی را تصدی می کند؛ البته به جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بخشی از امور آموزشی نیز برای این وزارتخانه تعریف شده است؛ اما تعاون که این همه در منویات مفام معظم رهبری، ساختار قانونی کشور و اسناد بالادستی بزرگ و مهم دیده شده یک ضلع از سه ضلع یکی از وزارتخانه های پردغدغه کشور است.
باقرپور ادامه داد: وزارتی که یک معاونت در آن برای تعاون تعریف شده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که تصدی امور مربوط به کار را بر عهده دارد. علاوه بر این مقوله رفاه اجتماعی را نیز به عنوان دو نیاز اصلی بشر که در واقع همه جمعیت کشور را تحت پوشش خودش قرار می دهد را تصدی گری می کند؛ حال تعاون نیز به عنوان یک گوشه از این وزارتخانه در یکی از معاونت ها تعریف شده است. از نظر من در وضعیت اقتصادی کنونی باید این ساختار مورد بازبینی اساسی قرار گیرد؛ حال که دولت به دلیل شرایط تحریمی موجود با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کند و از طرفی به دلیل ریسک بازگشت سرمایه و بسیاری مسائل دیگر، بخش خصوصی نیز محتاطانه رفتار می کند؛ ما ناچار هستیم که مشارکت مردمی و تعاون را به عنوان بستر قانونی این مشارکت تقویت کنیم.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با اشاره به اینکه تعاون باید مستقل تر شود، پیشنهاد کرد: اگر قرار بر این است که تعاون نقش ۲۵ درصدی در اقتصاد کشور داشته باشد، باید یک وزارتخانه به طور کامل و مستقل به این حوزه اختصاص داده شود.
وی عنوان کرد: آنچه که باید به آن توجه شود این است که اهدافی در سند توسعه تعاون یا اصل ۴۴ قانون اساسی برای این بخش تعریف شده، یک ماموریت برای دولت نیست، بلکه ماموریت برای خود بخش تعاون است. یعنی خود تعاونی ها، اتحادیه ها، اتاق های تعاون و در رأس آن ها اتاق تعاون ایران هستند که باید عملکردشان به گونه ای باشد که بتوانند به اهداف تعریف شده، دست یابند و متاسفانه تا به امروز با گذشت ۱۰ سال از تصویب سند توسعه تعاون، شاهد دستآورد جدی نبودیم.
باقرپور افزود: تا مادامی که خود ما در بخش تعاون دست روی دست بگذاریم نمی توانیم به اهداف تعریف شده برسیم. اینکه ما منتظر بمانیم و بگوئیم که دولت باید کاری انجام دهد تا بخش تعاون بتواند بیست و پنج درصد اقتصاد کشور را تصدی کند، باور بسیار اشتباهی است.
در واقع آنچه که در نهادهای تصمیم گیر، سیاستگذار و هماهنگ کننده این بخش اتفاق افتاده به سمت و سویی نبوده که ما حتی به این اهداف نزدیک شویم، پس باید اقرار و اعتراف کنیم تا به امروز این بخش ناکارآمد بوده است؛ اما این وضعیت را نمی شود به همین شکل ادامه داد و حتما باید اصلاحش کرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در پاسخ به این سوال که با این اوصاف انتخابات اتاق تعاون ایران بسیار حائز اهمیت است و شما به عنوان یکی از افراد مؤثر حوزه تعاون چه انتظاری از منتخبین دارین؟ بیان کرد: در واقع اتاق تعاون ایران عالی ترین مرجع غیر حاکمیتی بخش تعاون کشور است و من معتقد هستم آن جوشش و سرچشمه اصلی که بخش تعاون را به حرکت وامیداشت دقیقا باید از همین مرجع شکل میگرفت. اگر ما در حال حاضر آن فاصله معنادار را نسبت به اهداف مقرر در سند توسعه تعاون کشور داریم و با نقش آفرینی حداقلی تعاون در اقتصاد کشور مواجه هستیم، به این نتیجه می رسیم که همه اینها ناشی از ناکارآمدی شیوه ها، روش ها و مدیریتی است که تا به امروز در این نهاد و نهادهای زیر مجموعه آن وجود داشته است. من در کمال تشکر و احترامی که برای اقدامات تا به امروز انجام پذیرفته قائل هستم، معتقدم که اتاق تعاون ایران نیاز به یک روح تازه، یک اندیشه نو و یک شیوه مدیریتی رفتاری و رویه ای جدید و مدرن دارد که به صورت پویاتر بتواند بخش تعاون را به حرکت درآورد.
وی افزود: مسلماً ترکیب هیأت رئیسه بعدی اتاق تعاونی ایران باید تلفیقی از مدیران با تجربه ادوار گذشته و طیف نواندیش و پرانگیزه جدید باشد و هرگونه تکرار اعضای گذشته موجب ادامه رکود و سکونی است که تا به امروز شاهد آن بودیم.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران ادامه داد: ما در حوزه تعاون تقریبا تمامی بخش های تولیدی، توزیعی، خدماتی، آموزشی و تحقیقاتی را داریم، اگر هماهنگی ها به سمت و سویی برود که تعاونی ها نیازهای خود را از یکدیگر تأمین کنند، همافزایی ایجاد شده، بسیاری از معضلات بخش تعاون را حل خواهد کرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با ذکر مثالی سخنان خود را اینگونه تکمیل کرد: به طور مثال اگر یک تعاونی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارد، نهاده های مورد نیاز پروژه خود را از تشکل های تعاونی تامین و تهیه کند و تولید و توزیع کنندگان نیز به همین شکل مواد اولیه مورد نیاز خود را از دیگر بخش های تعاون تهیه کنند، یک همپوشانی و هم افزایی اتفاق می افتد که می تواند بسیار در رشد و ارتقای تعاونی ها نقش موثری داشته باشد و بسیاری از این ۱۰۰ هزار شرکت تعاونی موجود در کشور را به حرکت و رونق خواهد انداخت.
باقرپور اذعان کرد: در بحث تعاونی ها ما با واقعیتی تلخ مواجه هستیم که خیلی از شرکت های تعاونی در گذران روزمره خود نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و حتی از لحاظ اقتصادی پاسخگوی نقاط سربه سری خود هم نیستند، اگر این بازار درونی با همپوشانی و ایجاد این ارتباط درون بخشی با هدایت و هماهنگی اتاق ایران شکل بگیرد و چنین دیدگاهی به اتاق های استان ها نیز منتقل شود؛ قطعا بخش تعاون ما شاهد یک جهش اقتصادی بی سابقه خواهد بود که ثمره آن دو پدیده و اتفاق خیلی خوب است؛ اول اینکه ما دوباره می توانیم اعتماد مردمی را نسبت به تعاونی ها جلب و مثل خیلی از کشورهای دنیا به عنوان یک تشکل مترقی از مشارکت مردم در بخش تعاون بهره برداری کنیم. دوم اینکه ثمرات و نتایج ایجاد شده باور حاکمیتی را نسبت به این بخش افزایش می دهد تا دولتمردان نیز نگاه صرفا شعاری به تعاون نداشته باشند و به عنوان یک بازو یاری دهنده عملی در اهداف کلان نظام از آن بهره ببرند.
اقتصاد آنلاین