
سیحون؛ مردِ بناهای ماندگار

محمود درویش، عضو انستیتو معماری بریتیش کلمبیا، در نشستی دربارۀ خاطرات نیمقرن همنشینی خود با هوشنگ سیحون، معمار بناهایی مثل آرامگاه خیام و بوعلی سینا سخن گفت.
به گزارش اخبار ساختمان، در نشستی که شامگاه پنجم بهمنماه به همت و میزبانی کافه قصه برگزار شد، محمود درویش دربارۀ هوشنگ سیحون گفت: برای شناخت هر فرد، شناخت فضایی که در آن رشد کرده ضروری است بنابراین لازم است بدانیم که هوشنگ سیحون متولد سال ۱۲۹۸ است. او سالهای پایانی دوره قاجار و شروع پهلوی اول در خیابان ولیعصر، کوچه جامی و در خانوادهای هنرمند به دنیا آمد و از همان ابتدا به هنر نقاشی علاقهمند شد.
این معمار ادامه داد: سیحون تحت نظر ماکسیم سیرو آموزش دید؛ ازجمله بناهایی که توسط این معمار فرانسوی در ایران ساختهشده میتوان به دبیرستان سعدی اصفهان اشاره کرد.
وی افزود: او پس از اتمام تحصیلات در دانشکده هنرهای زیبا به خاطر اینکه رتبه اول را داشت به دعوت آندره گدار راهی فرانسه شد.
درویش تصریح کرد: سیحون با درجه ممتاز فارغالتحصیل شده بود و غروری مثالزدنی داشت. لطفیهای درباره این ویژگی او ذکر میشود که بعد از فوت دو معمار برجسته جهان گفته بود حالا فقط من میمانم که بیمارم و رفتنی، پس تکلیف معماری دنیا چه میشود!؟
عضو انستیتو معماری بریتیش کلمبیا گفت: سال ۱۳۲۳ برای ساخت مقبره ابنسینا مسابقهای ترتیب داده شد و هوشنگ سیحون این مسابقه را برد اما به خاطر نبود بودجه و همچنین سفر او به فرانسه برای تحصیلات این کار متوقف شد تا اینکه سالهای آخر اقامتش در فرانسه طی نامهای به او اطلاع میدهند که اکنون میتوانیم آرامگاه بوعلی سینا را بسازیم و سیحون نیز اعلام آمادگی میکند.
وی خاطرنشان کرد: سیحون پس از بازگشت به ایران دانشیار دانشکده هنرهای زیبا شد و وقتی آقایان غیابی و فروغی به دلیل آنچه شک و شبهه در نحوه هزینه و کاربرد مصالح ساختمان سنا عنوان میشد به زندان افتادند، ریاست دانشکده را بر عهده گرفت.
درویش یادآور شد: در دوران ریاست او ما مجبور بودیم به خاطر حجم زیاد کارهای عملی روپوشهای سرمهای تیره بپوشیم و هر کس از این کار سربازمی زد جریمه میشد. به همین دلیل وقتی سیحون وارد دانشکده میشد هر ستونی خریدار داشت به این خاطر که کسانی که روپوش نداشتند باید پشت این ستونها پنهان میشدند تا او به دفترش برود.
این معمار تأکید کرد: بعد از سیحون، میرفندرسکی رئیس دانشکده شد اما هر کس سراغ رئیس تازه را میگرفت همه میگفتند در دفتر مهندس سیحون هستند! به این خاطر که دفتر با نام سیحون گرهخورده بود.
درویش با بیان خاطرهای درباره اهمیت احترام به استاد برای سیحون گفت: روزی آقای مقدم، باستانشناس و نقاشی که منزلشان امروز موزه شده و زمانی استاد تاریخ و هنر دانشکده هنرهای زیبا بود از یکی از دانشجویان سؤالی پرسید و او در قالب طنز و توهین پاسخ داد. سیحون با مشاهده این وضع بسیار ناراحت شد و گفت اجازه نمیدهم که به یک استاد توهین شود. از نظر او سال اولی تا آخر سال اولی و سال بالایی تا آخر سال بالایی بود و هیچکس اجازه نداشت به سال بالایی خود توهین کند چه رسد به استاد.
وی افزود: سیحون مثل یک تیغ دو لبه بود. هم ما را مثل بچههایش دوست داشت و هم سختگیریهای وحشتناکی میکرد. در آموزش بههیچوجه کوتاهی نمیکرد و میگفت کار با ارزش باقی خواهد ماند.
هنر آموخته دانشکده هنرهای زیبا درباره سبک کار سیحون خاطرنشان کرد: او به مد روز اعتقادی نداشت و به زمان در آثارش اهمیتی نمیداد به همین دلیل نه میشد او را هنرمندی مدرن خطاب کرد و نه پستمدرن. شاید به همین خاطر است که با دیدن آثار او مثل آرامگاه بوعلی سینا و خیام حس میکنیم هنوز زندهاند و زمان ندارند.
درویش تأکید کرد: سیحون بر این باور بود که باید جوهر معماری را درک کنیم و میگفت معماری یعنی تأثیر از اقلیم و تبحر ساختن بهوسیله مصالح بومی. این همان بحثی است که امروز ما آن را بهعنوان معماری پایدار میشناسیم و معماری که به این مسائل اهمیت بدهد یک معمار ماندگار میشود.
ایسنا
این معمار ادامه داد: سیحون تحت نظر ماکسیم سیرو آموزش دید؛ ازجمله بناهایی که توسط این معمار فرانسوی در ایران ساختهشده میتوان به دبیرستان سعدی اصفهان اشاره کرد.
وی افزود: او پس از اتمام تحصیلات در دانشکده هنرهای زیبا به خاطر اینکه رتبه اول را داشت به دعوت آندره گدار راهی فرانسه شد.
درویش تصریح کرد: سیحون با درجه ممتاز فارغالتحصیل شده بود و غروری مثالزدنی داشت. لطفیهای درباره این ویژگی او ذکر میشود که بعد از فوت دو معمار برجسته جهان گفته بود حالا فقط من میمانم که بیمارم و رفتنی، پس تکلیف معماری دنیا چه میشود!؟
عضو انستیتو معماری بریتیش کلمبیا گفت: سال ۱۳۲۳ برای ساخت مقبره ابنسینا مسابقهای ترتیب داده شد و هوشنگ سیحون این مسابقه را برد اما به خاطر نبود بودجه و همچنین سفر او به فرانسه برای تحصیلات این کار متوقف شد تا اینکه سالهای آخر اقامتش در فرانسه طی نامهای به او اطلاع میدهند که اکنون میتوانیم آرامگاه بوعلی سینا را بسازیم و سیحون نیز اعلام آمادگی میکند.
وی خاطرنشان کرد: سیحون پس از بازگشت به ایران دانشیار دانشکده هنرهای زیبا شد و وقتی آقایان غیابی و فروغی به دلیل آنچه شک و شبهه در نحوه هزینه و کاربرد مصالح ساختمان سنا عنوان میشد به زندان افتادند، ریاست دانشکده را بر عهده گرفت.
درویش یادآور شد: در دوران ریاست او ما مجبور بودیم به خاطر حجم زیاد کارهای عملی روپوشهای سرمهای تیره بپوشیم و هر کس از این کار سربازمی زد جریمه میشد. به همین دلیل وقتی سیحون وارد دانشکده میشد هر ستونی خریدار داشت به این خاطر که کسانی که روپوش نداشتند باید پشت این ستونها پنهان میشدند تا او به دفترش برود.
این معمار تأکید کرد: بعد از سیحون، میرفندرسکی رئیس دانشکده شد اما هر کس سراغ رئیس تازه را میگرفت همه میگفتند در دفتر مهندس سیحون هستند! به این خاطر که دفتر با نام سیحون گرهخورده بود.
درویش با بیان خاطرهای درباره اهمیت احترام به استاد برای سیحون گفت: روزی آقای مقدم، باستانشناس و نقاشی که منزلشان امروز موزه شده و زمانی استاد تاریخ و هنر دانشکده هنرهای زیبا بود از یکی از دانشجویان سؤالی پرسید و او در قالب طنز و توهین پاسخ داد. سیحون با مشاهده این وضع بسیار ناراحت شد و گفت اجازه نمیدهم که به یک استاد توهین شود. از نظر او سال اولی تا آخر سال اولی و سال بالایی تا آخر سال بالایی بود و هیچکس اجازه نداشت به سال بالایی خود توهین کند چه رسد به استاد.
وی افزود: سیحون مثل یک تیغ دو لبه بود. هم ما را مثل بچههایش دوست داشت و هم سختگیریهای وحشتناکی میکرد. در آموزش بههیچوجه کوتاهی نمیکرد و میگفت کار با ارزش باقی خواهد ماند.
هنر آموخته دانشکده هنرهای زیبا درباره سبک کار سیحون خاطرنشان کرد: او به مد روز اعتقادی نداشت و به زمان در آثارش اهمیتی نمیداد به همین دلیل نه میشد او را هنرمندی مدرن خطاب کرد و نه پستمدرن. شاید به همین خاطر است که با دیدن آثار او مثل آرامگاه بوعلی سینا و خیام حس میکنیم هنوز زندهاند و زمان ندارند.
درویش تأکید کرد: سیحون بر این باور بود که باید جوهر معماری را درک کنیم و میگفت معماری یعنی تأثیر از اقلیم و تبحر ساختن بهوسیله مصالح بومی. این همان بحثی است که امروز ما آن را بهعنوان معماری پایدار میشناسیم و معماری که به این مسائل اهمیت بدهد یک معمار ماندگار میشود.
ایسنا
نظرات کاربران
تازهترین اخبار ساختمان
بازار داغ اجاره واحدهای زیر 20 متر در پایتخت!
25 هزار مسکن استیجاری ساخته خواهد شد
وام ودیعه مسکن برای همه؛ از 55 تا 400 میلیون تومان
تأکید بر نقش نظارت های فنی آزمایشگاه خاک در توسعه پایدار سواحل مکران
رشته برق ساختمان؛ آشنایی با رشته برق برقکاری کاردانش و فنی حرفه ای
لزوم اجرای ساخت مسکن اقتصادی در کشور
تصویب نهایی ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
وام های ودیعه مسکن تاثیری بر بازار ندارند
آغاز عملیات اجرایی پروژه 1026 واحدی در محله اسلام آباد
مسکن کوچک متراژ، ابزاری موثر برای حل مشکل مسکن جوانان است
نظام ارائه خدمات هوشمند سازمان ملی مسکن متحول شده است
تسریع در تحویل میلگردهای پروژه های مسکن ملی در مناطق سردسیر
تاثیر تگرگ بر بدنه و شیشه خودرو؛ نقش سایبانها در کاهش هزینههای تعمیر
چگونه مهندسان ناظر میتوانند ایمنی پروژههای ساختمانی را تضمین کنند؟
رفع تصرف 1600 مترمربع اراضی ملی شهرستان مشهد
پربازدیدترین اخبار
رشته برق ساختمان؛ آشنایی با رشته برق برقکاری کاردانش و فنی حرفه ای
تأکید بر نقش نظارت های فنی آزمایشگاه خاک در توسعه پایدار سواحل مکران
وام ودیعه مسکن برای همه؛ از 55 تا 400 میلیون تومان
25 هزار مسکن استیجاری ساخته خواهد شد
بازار داغ اجاره واحدهای زیر 20 متر در پایتخت!
شورای شهر تهران اختیارات کمیسیون ماده 5 را محدود کرد
چگونه مهندسان ناظر میتوانند ایمنی پروژههای ساختمانی را تضمین کنند؟
تاثیر تگرگ بر بدنه و شیشه خودرو؛ نقش سایبانها در کاهش هزینههای تعمیر
سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن افرایش یافت
تسریع در تحویل میلگردهای پروژه های مسکن ملی در مناطق سردسیر
نظام ارائه خدمات هوشمند سازمان ملی مسکن متحول شده است
آغاز عملیات اجرایی پروژه 1026 واحدی در محله اسلام آباد
وام های ودیعه مسکن تاثیری بر بازار ندارند
تصویب نهایی ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
مسکن کوچک متراژ، ابزاری موثر برای حل مشکل مسکن جوانان است