مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی:

پروژه ۲۴ متری اراک قابل وتو نخواهد بود

پروژه ۲۴ متری اراک قابل وتو نخواهد بود
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۱/۰۸

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: پروژه ۲۴ متری اراک دارای مصوبه شورای برنامه ریزی استان و ابلاغ شورای عالی شهرسازی و معماری بوده و قابل وتو نخواهد بود.
به گزارش اخبار ساختمان، حمیدرضا نوازنی با اشاره به روال تهیه طرح‌های جامع شهرها، بیان کرد: براساس این روال اداره کل راه و شهرسازی طی عقد قرارداد با مشاور، اقدام به تهیه طرح جامع می‌کند و طرح پس از تهیه، در جلسات مختلف بررسی می‌شود و به ترتیب در جلسات کارگروه امور زیربنایی، شورای برنامه‌ریزی استان بررسی و تصویب می‌شود و برای تصویب و ابلاغ نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در تمام جلسات بررسی و تصویب طرح در استان مجموعه مدیریت شهری و اعضای شورای شهر حضور دارند و می‌توانند نظر بدهند، اما حق وتو ندارند، گفت: طرح جامع برای شخص خاص، شهرداری یا شورای شهر وقت تهیه نمی‌شود، بلکه مختص یک شهر است و اینکه مجموعه مدیریتی شهر با طرحی مخالف باشد به این معنا نیست که طرح غیر کارشناسی و غیر ضروری برای شهر است.

نوازنی تصریح کرد: بسیاری از پروژه‌های عمرانی و اقداماتی که امروز در شهر اجرایی می‌شود مصوب سال‌های گذشته است. طرح جامع ماهیت برنامه‌ریزی دارد و بر مبنای افق و چشم‌انداز 10 ساله یا بیشتر برای شهر تدوین و تصویب می‌شود، در حالی که متوسط عمر کاری شهرداران شهر اراک در طول چند دهه اخیر کمتر از 2 سال و عمر کاری شوراهای اسلامی شهر نیز 4 سال است، پس این مجموعه‌ها نمی‌توانند طرح جامع که حداقل برای 10 سال آینده تهیه شده را وتو کنند یا اجرای یک طرح که در طرح جامع مصوب و ابلاغ شده است را نپذیرند.

وی با تاکید بر اینکه طرح‌های شهری بویژه طرح جامع با نظر کارشناسان خبره بررسی و تهیه می‌شود، افزود: طرح 24 متری که جایگزین 58 متری است در شورای برنامه‌ریزی استان با 17 رای مثبت و 3 رای مخالف مصوب شده است و امروز نباید مخالفت‌هایی با آن مطرح شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی اظهار کرد: مسلما طرح 24 متری جایگزین واقعی برای 58 متری نخواهد بود چراکه کارکرد و عملکرد 58 متری کارکرد شهری بود، در حالیکه کارکرد 24 متری قطعا یک کارکرد ناحیه‌ای خواهد بود، اما حداقل اقدام و پروژه‌ای است که می‌توان از آن برای تخلیه بخشی از ترافیک مرکز شهر استفاده کرد و طی بررسی‌های کارشناسی دقیق، اگر این خیابان 24 متری حتی به 22 متر هم تقلیل یابد، کارکرد لازم را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این خیابان کاملا منطبق بر معابر موجود شهر اراک همچون خیابان نیسانیان، خیابان شکرایی، فجر و ... است، افزود: اوایل خیابان شکرایی 25 متری است و تعریض جدیدی نسبت به طرح قبلی نخواهند داشت، اما در برخی از نقاط در مسیر این خیابان باید املاکی تملک شود که سعی شد کمترین تخریب برای شهر رقم بخورد.

نوازنی با اشاره به اینکه برخی از پروژه‌های عمرانی در شهرهای کوچک استان بیشتر از پروژه‌های عمرانی اراک تخریب دارند، اما به دلیل اینکه به طرح باور دارند و می‌دانند که انتفاعی برای شهر خواهد داشت اجرا می‌کنند، گفت: متاسفانه در اراک چنین نیست. مردم اراک فقط ساکنین و اهالی حاضر در این طرح و محدوده نیستند، آیا برای اجرای یک طرح از همه اقشار مردم اراک نظرسنجی می‌شود؟ امروز مردم در مرکز شهر باید دقایق بسیاری را در ترافیک منتظر بمانند و آیا تاکنون علت این اتلاف وقت در ترافیک از مردم پرسیده شده است؟ مسلما علت این ترافیک در اراک همین مخالفت با اجرای پروژه های عمرانی و ترافیکی است.

وی با تاکید بر اینکه خیابان 24 متری برای 10 سال آینده اراک دیده شده است، گفت: در حال حاضر مرکز شهر اراک به لحاظ ترافیکی یک مرکز بحرانی است و قطعا 10 سال آینده این مشکلات دوچندان می‌شود، باید نگاهی واقع‌بینانه به موضوعات و مشکلات داشت. نمی توان از رودخانه عبور کرد و خیس نشد. این شهر نیازمند کار زیربنایی است. تقاطع های غیرهمسطح احداث شده حاصل تصمیمات شوراهای شهر و شهرداری دوره های قبل است که شورای پنجم و شهرداری فعلی آنها را به اتمام رساند، اما تاکنون پروژه جدیدی در شهر آغاز نشده است و فرصتی هم برای آغاز پروژه جدید باقی نیست.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی، مشکل فعلی شهر اراک را نگاه های مقطعی و کوتاه مدت به موضوعات دانست و گفت: طرح 24 متری برای کل شهر و آینده اراک دیده شده و قائل به شخص نیست، گفته شده است که شهرداری اراک توان اجرا آنرا ندارد، آیا شهرداری اراک تا این حد کوچک شده است که برای تعداد محدودی تملک املاک هم منابع و توان در اختیار ندارد؟ شهر ساوه نصف اراک است، اما کارهای بسیاری در آن صورت گرفته است یا در محلات بیشتر از اراک پروژه های عمرانی انجام می شود و این مهم نشان می‌دهد که اجرای هر طرحی به خواست مدیریت وقت بستگی دارد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه 24 متری بیشتر از یک سال زمانبر نخواهد بود، چراکه همه الزامات آن آماده و خیابان‌ها موجود است و حتی برای منابع آن هم اگر بخواهند آدرس می‌دهم، اظهار کرد: 43 ملک در گذشته برای اجرای پروژه 58 متری توسط شهرداری اراک و 13 هزار مترمربع زمین در بهترین نقاط شهر و در مسیر همین خیابان در دوره‌های گذشته تملک شده و به سادگی می توان این 1.3 هکتار را خرج همین تملکات کرد، پلاک هایی که در طرح قرار گرفته‌اند پلاک‌های فرسوده است و مسلما اگر به یک مالک گفته شود که این زمین را با یک زمین دیگر در فاصله‌ای حدود 100 متر معاوضه کند، قطعا قبول می‌کند و تنها یک مدیریت می‌خواهد که به این کار اعتقاد داشته باشد و کار توافقی و تعامل با مردم انجام دهد.

نوازنی با تاکید بر اینکه تکلیف روشن است و به سادگی می‌توان این پروژه را اجرایی کرد، منابع آن موجود است و موضوع منابع در این بحث اصلا موضوعیت ندارد، تصریح کرد: همانطور که برای اجرای پروژه 58 متری زمین داده بودند، طی یک ماه اخیر در انتهای خیابان هپکو نزدیک کوی صادقیه، یک هکتار زمین خالص مسکونی به شهرداری داده شده است که خرج این 24 متری کند. در واقع دو برابر آن چیزی که برای اجرای این خیابان نیاز است، شهرداری منابع و سرمایه در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه هنوز طرح جامع اراک از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ نشده ولی پس از ابلاغ، لازم الاجرا خواهد بود، گفت: پس از ابلاغ تدوین زمانبندی اجرا با شهرداری است و باید پروژه های خود را اولویت بندی کند، درست است که منابع پروژه 24 متری اراک مشخص و معین است، اما باید در برنامه بودجه سالانه گنجانده شود و نیازمند یک برنامه ریزی اجرایی داخلی از سوی شهرداری اراک است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی تاکید کرد: این روزها زمان ارائه و تصویب بودجه سالانه شهرداری اراک به شورای شهر برای سال 99 است و می توان به راحتی این پروژه را در برنامه سالانه شهرداری دید. باید از شرایط روزمرگی خارج شد، شهر نیازمند اقدامات زیربنایی است و حتی اگر مخالفتی هم با این طرح وجود داشته باشد، در صورت ابلاغ طرح از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری، باید آنرا اجرا کنند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman