
گوشه نشینی مسکن در دولت روحانی

دولت یازدهم و دوازدهم با کنارگذاشتن مسکن مهر، امید خانه دار شدن دهکهای پایین درآمدی را از بین برد، گویا در هفت سال اخیر خود تحریمی در بخش مسکن داشتهایم.
به گزارش اخبار ساختمان، «داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند».
اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق هر فرد و خانواده ایرانی را در خصوص داشتن مسکن مطرح میکند که بر اساس این اصل، دولتها موظف به تأمین آن شدهاند. حال سوال این است که دولت برای حمایت از بازار مسکن چه اقداماتی را میتواند انجام دهد. با توجه به اینکه بازار مسکن همانند سایر بازارها از دو طرف عرضه و تقاضای مسکن تشکیل شده است لذا، بایستی اقدامات دولت را در مدیریت عرضه و تقاضای مسکن جستوجو کرد.
دولت یازدهم و دوازدهم با کنارگذاشتن مسکن مهر، عملا امید دهکهای پایین درآمدی را برای خانه دار شدن از بین برد. هر چند طرحهایی از قبیل مسکن اجتماعی یا صندوق پسانداز مسکن یکم و... مطرح شد.
ولی به دلیل ناتوانی در انجام آن، تاثیر چندانی بر عرضه مسکن در هفت سال گذشته نداشته است. گویا خود تحریمی در بخش مسکن داشتهایم، این در حالی است که بخش مسکن کمترین وابستگی را به محصولات خارجی دارد و با بیبرنامگی عرضه مسکن در این هفت سال محدود شده است.
بخش مسکن میتواند لکوموتیو اقتصاد باشد چون پیوندهای پسین و پیشین بسیاری با صنایع دیگر از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، شیشه و .... دارد و در دوران تحریم میتوانست فرصتهای اشتغال بسیاری را فراهم کند. سیاستهایی چون زمین ارزان و رایگان و مسکن مهر میتوانست در حد قابل توجهی به این دولت در عرضه مناسب مسکن کمک کند که از آنها چشمپوشی کرد.
از دیدگاه تقاضا هم دولت عملکرد موفقی نداشته است طرحی چون صندوق پسانداز مسکن یکم اجرا شد و با استقبال فراوانی هم همراه نشد. زیرا فرد مبلغ 80 میلیون تومان بایستی یکسال سپردهگذاری کند بعد از یکسال تا 80 میلیون وام اخذ کند.
این در حالی است طی یکسال انتظار قیمت مسکن افزایش می یابد و عملا سپردهگذاری این فرد در بانک بیهوده بوده است. ضمانت اجرایی چنین طرحهایی ثبات اقتصادی است، مهمی که در این سه سال اخیر کمتر میتوان آن را یافت.
در مجموع میتوان گفت، دولت نظارهگر تحولات بازار مسکن بوده است در حالی که میتوانست با سیاستهای مناسب مدیریت عرضه و تقاضا بازار مسکن را کنترل کند. هر چند دولت به فکر جبران اشتباه از طریق اجرا طرح مسکن ملی است حال سوال این است چرا حالا که قیمتها نسبت به سال 92، افزایش پنج برابری داشته است و عملا با دهکهای پایین درآمدی، توان خرید مسکن و بعضا اجاره آن را ندارند.
بدین منظور پیشنهاد میشود؛
* طرح اعطای زمین مسکن ارزان و رایگان برای ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت در مجلس تصویب شود تا دولتها ملزم به اجرای آن باشند و عرضه مسکن در اثر تغییر دولتها دچار شوک نگردد.
* برای جلوگیری از سفتهبازی در بخش مسکن پیشنهاد می شود مالیات بر عایدی سرمایه هر چه سریع تر اجرا شود تا با عرضه واحدهای مسکونی خالی، جبران کاستیهای دولت در این زمینه فراهم گردد و قمیت مسکن و اجاره در کوتاهمدت کاهش یابد.
* تسهیلات برای خرید مسکن، حداقل 50 درصد ارزش مسکن باشد و اقساط آن به 20 تا 25 سال افزایش یاید تا دهکهای پایین درآمدی امکان خرید مسکن را داشته باشند.
تسنیم
اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق هر فرد و خانواده ایرانی را در خصوص داشتن مسکن مطرح میکند که بر اساس این اصل، دولتها موظف به تأمین آن شدهاند. حال سوال این است که دولت برای حمایت از بازار مسکن چه اقداماتی را میتواند انجام دهد. با توجه به اینکه بازار مسکن همانند سایر بازارها از دو طرف عرضه و تقاضای مسکن تشکیل شده است لذا، بایستی اقدامات دولت را در مدیریت عرضه و تقاضای مسکن جستوجو کرد.
دولت یازدهم و دوازدهم با کنارگذاشتن مسکن مهر، عملا امید دهکهای پایین درآمدی را برای خانه دار شدن از بین برد. هر چند طرحهایی از قبیل مسکن اجتماعی یا صندوق پسانداز مسکن یکم و... مطرح شد.
ولی به دلیل ناتوانی در انجام آن، تاثیر چندانی بر عرضه مسکن در هفت سال گذشته نداشته است. گویا خود تحریمی در بخش مسکن داشتهایم، این در حالی است که بخش مسکن کمترین وابستگی را به محصولات خارجی دارد و با بیبرنامگی عرضه مسکن در این هفت سال محدود شده است.
بخش مسکن میتواند لکوموتیو اقتصاد باشد چون پیوندهای پسین و پیشین بسیاری با صنایع دیگر از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، شیشه و .... دارد و در دوران تحریم میتوانست فرصتهای اشتغال بسیاری را فراهم کند. سیاستهایی چون زمین ارزان و رایگان و مسکن مهر میتوانست در حد قابل توجهی به این دولت در عرضه مناسب مسکن کمک کند که از آنها چشمپوشی کرد.
از دیدگاه تقاضا هم دولت عملکرد موفقی نداشته است طرحی چون صندوق پسانداز مسکن یکم اجرا شد و با استقبال فراوانی هم همراه نشد. زیرا فرد مبلغ 80 میلیون تومان بایستی یکسال سپردهگذاری کند بعد از یکسال تا 80 میلیون وام اخذ کند.
این در حالی است طی یکسال انتظار قیمت مسکن افزایش می یابد و عملا سپردهگذاری این فرد در بانک بیهوده بوده است. ضمانت اجرایی چنین طرحهایی ثبات اقتصادی است، مهمی که در این سه سال اخیر کمتر میتوان آن را یافت.
در مجموع میتوان گفت، دولت نظارهگر تحولات بازار مسکن بوده است در حالی که میتوانست با سیاستهای مناسب مدیریت عرضه و تقاضا بازار مسکن را کنترل کند. هر چند دولت به فکر جبران اشتباه از طریق اجرا طرح مسکن ملی است حال سوال این است چرا حالا که قیمتها نسبت به سال 92، افزایش پنج برابری داشته است و عملا با دهکهای پایین درآمدی، توان خرید مسکن و بعضا اجاره آن را ندارند.
بدین منظور پیشنهاد میشود؛
* طرح اعطای زمین مسکن ارزان و رایگان برای ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت در مجلس تصویب شود تا دولتها ملزم به اجرای آن باشند و عرضه مسکن در اثر تغییر دولتها دچار شوک نگردد.
* برای جلوگیری از سفتهبازی در بخش مسکن پیشنهاد می شود مالیات بر عایدی سرمایه هر چه سریع تر اجرا شود تا با عرضه واحدهای مسکونی خالی، جبران کاستیهای دولت در این زمینه فراهم گردد و قمیت مسکن و اجاره در کوتاهمدت کاهش یابد.
* تسهیلات برای خرید مسکن، حداقل 50 درصد ارزش مسکن باشد و اقساط آن به 20 تا 25 سال افزایش یاید تا دهکهای پایین درآمدی امکان خرید مسکن را داشته باشند.
تسنیم
تازهترین اخبار ساختمان
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
20 هزار مسکن با کیفیت در نوبت بهره برداری قرار دارد
ابلاغ تعرفه سال 1404 خدمات مهندسی
شناسایی 1700 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
پربازدیدترین اخبار
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
مستاجران در آستانه بزرگترین شوک تاریخ قرار گرفته اند
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
آشنایی با سازه ال اس اف
لزوم اتصال طرح های ساخت مسکن به تسهیلات بانکی
مقاومت برخی دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟