
انتقاد عضو شورای شهر تهران به پولی شدن مدیریت شهر؛
تبعات اجتماعی گران شدن زمین و مسکن

عضو شورای شهر تهران به تبعات اجتماعی گران شدن زمین و مسکن و پولی شدن فضای شهری پرداخت و گفت: این وضع طبعاً منجر به طرد و تبعید تهیدستان به خارج شهر شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، احمدمسجدجامعی با انتقاد از نحوه ارائه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره «کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدودههای مرکزی شهر تهران در سال 1398» اظهار کرد: این چه گزارش و چه شوراییست که گزارشی بدون ارسال به کارشناسان، اعضا و کمیسیونهای شورا، یکباره در صحن آن هم با تعدادی اسلاید ارائه میشود؟
مسجدجامعی افزود: اگرچه ارائه این گزارش لازم بود ولی اشکالی جدی بر آن وارد است؛ این گزارش در قالب اسلایدهایی از دانشگاه تربیت مدرس ارائه میشود. علاوه بر آن به کمیسیونها نیامده است. بعد از ارائه گزارش از آقای حبیبزاده، معاون نظارت شورا پرسیدم آیا گزارش در کمیسیون تخصصی آمده است؟ ایشان هم پاسخ دادند خیر.
وی ادامه داد: معاون حمل و نقل ترافیک که گزارششان را ارائه دادند آقای حبیب زاده اعلام کردند علاوه برآن چه به عنوان انتقاد گفتهام فهرستی هم هست که آنها را هنوز نگفتهام و اگر لازم است فهرست را در اختیار اعضای شورای بگذارم.
مسجدجامعی ضمن بیان این نکته که من به ذات این گزارش اشکال وارد میدانم، گفت: از هیئت رییسه میخواهم دست کم دو سه برگ خلاصه گزارش به ما و کمیسیونها بدهند. نمیتوان قبول کرد که گزارشی در صحن خوانده شود اما نه اعضا، نه کمیسیون و نه کارشناسان هیچ اطلاعی از آن نداشته و ندانند و قبلا نخوانده باشند.
پافشاری بر تحول وضعیت به چه قیمتی؟
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نکته دوم این است که پافشاری در تحول وضعیت موجود خوب است اما با چه سبک وشیوهای؟ مگر ما نظامی هستیم و شهر را نظامی اداره کنیم؟ مگر قرار است روشی را که پیشینیان داشتند داشته باشیم؟
مسجدجامعی در ادامه با اشاره به این که نباید این گونه پنداشته شود که با عمل خود بگوییم مردم عقلشان نمی رسد و ما آمدیم به عنوان عقل کل به شما راه حل بدهیم تاکید کرد: خودعقلکلپنداری مهمترین مشکل مدیریت هایی است که قصد ایجاد تحول دارند. تحول اصلا بدون مشارکت مردم و گفتگو با آنها معنایی ندارد. وقتی ما به عنوان نمایندگان مردم، حتی کمیسیون ذیربط مان هم از این گزارش اطلاعی ندارد دیگر تکلیف شهروندان معلوم است و جای چه تحولی باقی می ماند؟ این رفتارها با شعارهایی که مبنی بر مشارکت مردم دادیم مغایر است. نباید فراموش کنیم آن شعارها یک چارچوب و مبنایی داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر در ادامه جلسه به تبعات اجتماعی گران شدن زمین و مسکن و پولی شدن فضای شهری پرداخت و گفت: این وضع طبعاً منجر به طرد و تبعید تهیدستان به خارج شهر شده است. این طرد و تبعید باعث شده که هزینههای جابجایی در مجموعه هزینههای خانوار سقف بالاتری پیدا کند. ما به عنوان مدیریت کلان شهری وقتی این سخت گیریها را می کنیم چه تسهیلاتی پیش بینی کردیم؟ برای آمد و شد مردم مثلا چند ایستگاه مترو و اتوبوس را افزایش دادیم ؟ در همین بازهای که به مردم گفتیم نیایند و آمدنشان را سخت کردیم، چه تعداد اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کردیم؟
با ایجاد محدودیت تکلیفی و جریمهمحور مدعی کاهش تردد میشوید؟
وی به موضوع شفافیت اشاره کرد و یادآور شد: شفافیت فقط درآمدها نیست به عملکرد هم بر میگردد. متاسفانه به تدریج و به صورت تکلیفی، انضباطی و جریمه محور مدام محدودیت ایجاد میکنیم و بعد میگوییم تردد کم شده است. در حالی که با این وضع، بی شک فروش و تردد موتورسیکلتها افزایش پیدا کرده که آلودگی شان هم بیشتر است.
مگر میتوان شهر را با شیوههای نظامی اداره کرد؟
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از اجرای این طرح 20 روز میگذرد و فرض بر اینکه این آمارها بعد از 20 روز قابل استناد باشد، مگر میشود با این شیوههای نظامی و اقتدارگرا شهر را اداره کرد؟ این که باعث نارضایتی بیشتری می شود.
وی با اشاره به این که نکته مهم در این ارتباط آن است که این محدودهها به مرور زمان و به دلیل محدودیت دسترسی، از سکونت و سرزندگی خارج و یا به فضای اداری تبدیل میشوند گفت: انگار خاک مرده در شهر پاشیده شده باشد. آیا این مطلوب ماست؟ ما نباید خاک مرده روی شهر بپاشیم. یادمان باشد شهر مجموعهای به هم پیوسته است و نمیتوانیم مساله ترافیکش را به قیمت اینکه بخشهای دیگر آسیب ببیند حل کنیم.
تسنیم
مسجدجامعی افزود: اگرچه ارائه این گزارش لازم بود ولی اشکالی جدی بر آن وارد است؛ این گزارش در قالب اسلایدهایی از دانشگاه تربیت مدرس ارائه میشود. علاوه بر آن به کمیسیونها نیامده است. بعد از ارائه گزارش از آقای حبیبزاده، معاون نظارت شورا پرسیدم آیا گزارش در کمیسیون تخصصی آمده است؟ ایشان هم پاسخ دادند خیر.
وی ادامه داد: معاون حمل و نقل ترافیک که گزارششان را ارائه دادند آقای حبیب زاده اعلام کردند علاوه برآن چه به عنوان انتقاد گفتهام فهرستی هم هست که آنها را هنوز نگفتهام و اگر لازم است فهرست را در اختیار اعضای شورای بگذارم.
مسجدجامعی ضمن بیان این نکته که من به ذات این گزارش اشکال وارد میدانم، گفت: از هیئت رییسه میخواهم دست کم دو سه برگ خلاصه گزارش به ما و کمیسیونها بدهند. نمیتوان قبول کرد که گزارشی در صحن خوانده شود اما نه اعضا، نه کمیسیون و نه کارشناسان هیچ اطلاعی از آن نداشته و ندانند و قبلا نخوانده باشند.
پافشاری بر تحول وضعیت به چه قیمتی؟
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: نکته دوم این است که پافشاری در تحول وضعیت موجود خوب است اما با چه سبک وشیوهای؟ مگر ما نظامی هستیم و شهر را نظامی اداره کنیم؟ مگر قرار است روشی را که پیشینیان داشتند داشته باشیم؟
مسجدجامعی در ادامه با اشاره به این که نباید این گونه پنداشته شود که با عمل خود بگوییم مردم عقلشان نمی رسد و ما آمدیم به عنوان عقل کل به شما راه حل بدهیم تاکید کرد: خودعقلکلپنداری مهمترین مشکل مدیریت هایی است که قصد ایجاد تحول دارند. تحول اصلا بدون مشارکت مردم و گفتگو با آنها معنایی ندارد. وقتی ما به عنوان نمایندگان مردم، حتی کمیسیون ذیربط مان هم از این گزارش اطلاعی ندارد دیگر تکلیف شهروندان معلوم است و جای چه تحولی باقی می ماند؟ این رفتارها با شعارهایی که مبنی بر مشارکت مردم دادیم مغایر است. نباید فراموش کنیم آن شعارها یک چارچوب و مبنایی داشته است.
عضو شورای اسلامی شهر در ادامه جلسه به تبعات اجتماعی گران شدن زمین و مسکن و پولی شدن فضای شهری پرداخت و گفت: این وضع طبعاً منجر به طرد و تبعید تهیدستان به خارج شهر شده است. این طرد و تبعید باعث شده که هزینههای جابجایی در مجموعه هزینههای خانوار سقف بالاتری پیدا کند. ما به عنوان مدیریت کلان شهری وقتی این سخت گیریها را می کنیم چه تسهیلاتی پیش بینی کردیم؟ برای آمد و شد مردم مثلا چند ایستگاه مترو و اتوبوس را افزایش دادیم ؟ در همین بازهای که به مردم گفتیم نیایند و آمدنشان را سخت کردیم، چه تعداد اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کردیم؟
با ایجاد محدودیت تکلیفی و جریمهمحور مدعی کاهش تردد میشوید؟
وی به موضوع شفافیت اشاره کرد و یادآور شد: شفافیت فقط درآمدها نیست به عملکرد هم بر میگردد. متاسفانه به تدریج و به صورت تکلیفی، انضباطی و جریمه محور مدام محدودیت ایجاد میکنیم و بعد میگوییم تردد کم شده است. در حالی که با این وضع، بی شک فروش و تردد موتورسیکلتها افزایش پیدا کرده که آلودگی شان هم بیشتر است.
مگر میتوان شهر را با شیوههای نظامی اداره کرد؟
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: از اجرای این طرح 20 روز میگذرد و فرض بر اینکه این آمارها بعد از 20 روز قابل استناد باشد، مگر میشود با این شیوههای نظامی و اقتدارگرا شهر را اداره کرد؟ این که باعث نارضایتی بیشتری می شود.
وی با اشاره به این که نکته مهم در این ارتباط آن است که این محدودهها به مرور زمان و به دلیل محدودیت دسترسی، از سکونت و سرزندگی خارج و یا به فضای اداری تبدیل میشوند گفت: انگار خاک مرده در شهر پاشیده شده باشد. آیا این مطلوب ماست؟ ما نباید خاک مرده روی شهر بپاشیم. یادمان باشد شهر مجموعهای به هم پیوسته است و نمیتوانیم مساله ترافیکش را به قیمت اینکه بخشهای دیگر آسیب ببیند حل کنیم.
تسنیم
تازهترین اخبار ساختمان
بازار داغ اجاره واحدهای زیر 20 متر در پایتخت!
25 هزار مسکن استیجاری ساخته خواهد شد
وام ودیعه مسکن برای همه؛ از 55 تا 400 میلیون تومان
تأکید بر نقش نظارت های فنی آزمایشگاه خاک در توسعه پایدار سواحل مکران
رشته برق ساختمان؛ آشنایی با رشته برق برقکاری کاردانش و فنی حرفه ای
لزوم اجرای ساخت مسکن اقتصادی در کشور
تصویب نهایی ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
وام های ودیعه مسکن تاثیری بر بازار ندارند
آغاز عملیات اجرایی پروژه 1026 واحدی در محله اسلام آباد
مسکن کوچک متراژ، ابزاری موثر برای حل مشکل مسکن جوانان است
نظام ارائه خدمات هوشمند سازمان ملی مسکن متحول شده است
تسریع در تحویل میلگردهای پروژه های مسکن ملی در مناطق سردسیر
تاثیر تگرگ بر بدنه و شیشه خودرو؛ نقش سایبانها در کاهش هزینههای تعمیر
چگونه مهندسان ناظر میتوانند ایمنی پروژههای ساختمانی را تضمین کنند؟
رفع تصرف 1600 مترمربع اراضی ملی شهرستان مشهد
پربازدیدترین اخبار
رشته برق ساختمان؛ آشنایی با رشته برق برقکاری کاردانش و فنی حرفه ای
تأکید بر نقش نظارت های فنی آزمایشگاه خاک در توسعه پایدار سواحل مکران
وام ودیعه مسکن برای همه؛ از 55 تا 400 میلیون تومان
25 هزار مسکن استیجاری ساخته خواهد شد
بازار داغ اجاره واحدهای زیر 20 متر در پایتخت!
شورای شهر تهران اختیارات کمیسیون ماده 5 را محدود کرد
چگونه مهندسان ناظر میتوانند ایمنی پروژههای ساختمانی را تضمین کنند؟
تاثیر تگرگ بر بدنه و شیشه خودرو؛ نقش سایبانها در کاهش هزینههای تعمیر
سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن افرایش یافت
تسریع در تحویل میلگردهای پروژه های مسکن ملی در مناطق سردسیر
نظام ارائه خدمات هوشمند سازمان ملی مسکن متحول شده است
آغاز عملیات اجرایی پروژه 1026 واحدی در محله اسلام آباد
وام های ودیعه مسکن تاثیری بر بازار ندارند
تصویب نهایی ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
مسکن کوچک متراژ، ابزاری موثر برای حل مشکل مسکن جوانان است