نگاهی به نقاط ضعف سامانه ملی املاک
با تدابیر وزارت راه و شهرسازی ثبت اطلاعات ملکی اشخاص در سامانه ملی املاک و اسکان از ۱۹ فروردین آغاز شد؛ بر اساس اصلاحیه جدید ماده ۵۴ مکرر (تبصره ۸) قانون مالیاتهای مستقیم (مالیات بر خانههای خالی) همه سرپرستان خانوار ملزم به درج اطلاعات ملکی خود در سامانه املاک و مستغلات هستند.
به گزارش اخبار ساختمان، فاز نخست درج اطلاعات خانوارها بر اساس رقم آخر کد ملی در این سامانه فردا ۹ اردیبهشت به اتمام میرسد و از ۱۰ اردیبهشت، همه سرپرستان خانواری که تا کنون اطلاعات ملکی و اقامتی اعم از مالکان و مستأجران در سامانه اسکان درج نکردهاند، میتوانند تا ۹ خرداد اقدام در ثبت این اطلاعات کنند؛ همچنین امکان ویرایش نیز برای کسانی که پیشتر اطلاعات خود را ثبت کردهاند، فراهم خواهد شد.
طبق بندهای ۷، ۸ و ۹ تبصره ۸ ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، اگر اشخاص مشمول این ماده قانونی، اقدام به خود اظهاری نکنند، با محدودیتهای بانکی، عدم دریافت انشعابات آب، برق و گاز، ثبت نام فرزندان دانش آموزشان در مدارس، دریافت کد پستی و برخی دیگر حقوق شهروندی مواجه خواهند شد.
انتقاد از ضعف وزارت راه در اجرای فاز خود اظهاری اطلاعات ملکی
فارغ از انتقاداتی که برخی کارشناسان اقتصادی و بازار مسکن به زمان، نحوه و حجم اطلاعرسانی عملیاتی شدن این سامانه وارد میدانند، بر این نکته اصرار دارند که یک اقدام ملی آنهم در حد ثبت اطلاعاتی که در این سامانه مورد نیاز است را نمیتوان با تهدیدهای رسانهای به مردم معرفی کرد و همزمان از آن بهعنوان طرحی مفید برای اقتصاد نام برد.
این در حالی است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها اجرای این قانون را به سود خود مردم معرفی کرده و میگوید منافع آن به مردم برمی گردد اما در مقابل برخی مدیران ارشد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، میگویند مجازات در انتظار مالکانی است که از ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی خود در سامانه اسکان خودداری کنند.
انتقاد کارشناس بازار مسکن از اقدامات ناگهانی و خلق الساعه در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم
در همین ارتباط خشایار باقرپور کارشناس بازار مسکن درباره برخی آسیبهای سامانه املاک و اسکان اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی برای این اقدام ملی میبایست از حداقل ۶ ماه قبل همزمان با آموزشهای لازم به مردم، سامانه را بهصورت آزمایشی و برای اقشار مختلف اعم از مالک، مستأجر، سرپرست خانوار از زن و مرد و یا املاک در قید انحصار ورثه آزمایش میکرد؛ اما ازآنجاکه اتخاذ تصمیمات خلقالساعه آنهم در ماههای پایانی عمر دولت دوازدهم رو به افزایش است، این اقدام نیز بدون در نظر گرفتن حجم اطلاعات و تعداد نفراتی که باید وارد سامانه شوند آغاز و درنهایت کار به تهدید و جریمه رسید.
نگاهی به نواقص سامانه اسکان
وی افزود: در ابتدا موضوعی که در این سامانه توجه همه را به خود مشغول کرد عدم هماهنگی بین دیتاهای سامانه تطبیق کد ملی با شمارههای تلفن همراه بود. در کشور ما بسیاری از افراد در روستاها و شهرهای کوچک زندگی میکنند که به دلیل نداشتن شماره همراه امکان ارائه اطلاعات به این سامانه را نداشتند.
باقرپور گفت: نکته بعد در خصوص پیامهای نادرست عدم تطابق کد ملی با شماره همراه ثبتشده بود که در اغلب موارد نشان از عدم هماهنگی بین سامانههای مربوطه بود. چراکه شماره همراه و کد ملی مربوط به یک شخص بود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی شهر تهران ادامه داد: در مرحله بعد یکی از نواقص سامانه مربوط به افراد مجرد یا خودسرپرست است که در خانه پدری زندگی میکنند، اما والدین آنها از دنیا رفته و خانه در پروسه انحصار وراثت قرار دارد. در این سامانه اگر خانه متعلق به دیگری باشد لزوماً باید کد ملی و شماره همراه مالک ثبت شود درحالیکه افرادی که در قید حیات نیستند کد ملی غیرفعال شده و شماره همراهی ندارند.
آثار مثبت شفافیت ملکی برای مردم بازگو شود
وی یکی دیگر از اشکالات سامانه که در اصل به نوع اطلاعرسانی بازمیگردد معرفی آثار و تبعات مثبت آن در اقتصاد و شفافیت است که متأسفانه با روشهای نادرست و اطلاعرسانی ناقص باعث واکنش منفی در مردم شده است.
باقرپور با انتقاد از نادیده انگاری سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور (که قرار است از ذیل وزارت صمت به راه و شهرسازی منتقل شود) در اصلاحیه جدید قانون مالیات بر خانههای خالی، گفت: قطعاً از تجمیع اطلاعات سامانههایی همچون ثبتاحوال، ثبتاسناد، ثبت معاملات املاک و کلیه سامانههایی که در عملیات نقلوانتقال املاک و اراضی در حال فعالیت هستند شناسایی مالکان خانههای خالی دور از دسترس نبود اما برای دقت هرچه بیشتر در شناسایی مالکان اصلی و جلوگیری از احتمال پنهانسازی آیا این امکان وجود نداشت که اطلاعات مرتبط با این سامانهها ابتدا بهدرستی به سامانه جامع مالیاتی متصل میشد و بعد از پالایش اطلاعات و در صورت وجود مغایرت بهطور مشخص، سپس مالکان مشکوک ملزم به ثبت صحیح اطلاعات میشدند؟
آثار مثبت راه اندازی سامانه اسکان
وی یکی از دلایل راهاندازی این سامانه را عدم همکاری برخی دستگاهها با سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی عنوان و اظهار کرد: ضرورت وجود این سامانه از سالها پیش برای شفافسازی مالیاتی حس میشد و قطعاً اطلاعات این سامانه در صورت تکمیل منجر به عدالت مالیاتی خواهد شد. از دیگر آثار مثبت این سامانه میتوان به این موضوع اشاره کرد که از طریق این سامانه نیاز واقعی به مسکن با آمایش سرزمینی ممکن و مشخص خواهد شد در هر بخش از کشور چه تعداد مستأجر و مالک ساکن هستند و نیاز به ساخت یا نوسازی چه تعداد واحد مسکونی خواهد بود.
مهر
طبق بندهای ۷، ۸ و ۹ تبصره ۸ ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، اگر اشخاص مشمول این ماده قانونی، اقدام به خود اظهاری نکنند، با محدودیتهای بانکی، عدم دریافت انشعابات آب، برق و گاز، ثبت نام فرزندان دانش آموزشان در مدارس، دریافت کد پستی و برخی دیگر حقوق شهروندی مواجه خواهند شد.
انتقاد از ضعف وزارت راه در اجرای فاز خود اظهاری اطلاعات ملکی
فارغ از انتقاداتی که برخی کارشناسان اقتصادی و بازار مسکن به زمان، نحوه و حجم اطلاعرسانی عملیاتی شدن این سامانه وارد میدانند، بر این نکته اصرار دارند که یک اقدام ملی آنهم در حد ثبت اطلاعاتی که در این سامانه مورد نیاز است را نمیتوان با تهدیدهای رسانهای به مردم معرفی کرد و همزمان از آن بهعنوان طرحی مفید برای اقتصاد نام برد.
این در حالی است که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها اجرای این قانون را به سود خود مردم معرفی کرده و میگوید منافع آن به مردم برمی گردد اما در مقابل برخی مدیران ارشد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، میگویند مجازات در انتظار مالکانی است که از ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی خود در سامانه اسکان خودداری کنند.
انتقاد کارشناس بازار مسکن از اقدامات ناگهانی و خلق الساعه در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم
در همین ارتباط خشایار باقرپور کارشناس بازار مسکن درباره برخی آسیبهای سامانه املاک و اسکان اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی برای این اقدام ملی میبایست از حداقل ۶ ماه قبل همزمان با آموزشهای لازم به مردم، سامانه را بهصورت آزمایشی و برای اقشار مختلف اعم از مالک، مستأجر، سرپرست خانوار از زن و مرد و یا املاک در قید انحصار ورثه آزمایش میکرد؛ اما ازآنجاکه اتخاذ تصمیمات خلقالساعه آنهم در ماههای پایانی عمر دولت دوازدهم رو به افزایش است، این اقدام نیز بدون در نظر گرفتن حجم اطلاعات و تعداد نفراتی که باید وارد سامانه شوند آغاز و درنهایت کار به تهدید و جریمه رسید.
نگاهی به نواقص سامانه اسکان
وی افزود: در ابتدا موضوعی که در این سامانه توجه همه را به خود مشغول کرد عدم هماهنگی بین دیتاهای سامانه تطبیق کد ملی با شمارههای تلفن همراه بود. در کشور ما بسیاری از افراد در روستاها و شهرهای کوچک زندگی میکنند که به دلیل نداشتن شماره همراه امکان ارائه اطلاعات به این سامانه را نداشتند.
باقرپور گفت: نکته بعد در خصوص پیامهای نادرست عدم تطابق کد ملی با شماره همراه ثبتشده بود که در اغلب موارد نشان از عدم هماهنگی بین سامانههای مربوطه بود. چراکه شماره همراه و کد ملی مربوط به یک شخص بود.
مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای عمرانی شهر تهران ادامه داد: در مرحله بعد یکی از نواقص سامانه مربوط به افراد مجرد یا خودسرپرست است که در خانه پدری زندگی میکنند، اما والدین آنها از دنیا رفته و خانه در پروسه انحصار وراثت قرار دارد. در این سامانه اگر خانه متعلق به دیگری باشد لزوماً باید کد ملی و شماره همراه مالک ثبت شود درحالیکه افرادی که در قید حیات نیستند کد ملی غیرفعال شده و شماره همراهی ندارند.
آثار مثبت شفافیت ملکی برای مردم بازگو شود
وی یکی دیگر از اشکالات سامانه که در اصل به نوع اطلاعرسانی بازمیگردد معرفی آثار و تبعات مثبت آن در اقتصاد و شفافیت است که متأسفانه با روشهای نادرست و اطلاعرسانی ناقص باعث واکنش منفی در مردم شده است.
باقرپور با انتقاد از نادیده انگاری سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور (که قرار است از ذیل وزارت صمت به راه و شهرسازی منتقل شود) در اصلاحیه جدید قانون مالیات بر خانههای خالی، گفت: قطعاً از تجمیع اطلاعات سامانههایی همچون ثبتاحوال، ثبتاسناد، ثبت معاملات املاک و کلیه سامانههایی که در عملیات نقلوانتقال املاک و اراضی در حال فعالیت هستند شناسایی مالکان خانههای خالی دور از دسترس نبود اما برای دقت هرچه بیشتر در شناسایی مالکان اصلی و جلوگیری از احتمال پنهانسازی آیا این امکان وجود نداشت که اطلاعات مرتبط با این سامانهها ابتدا بهدرستی به سامانه جامع مالیاتی متصل میشد و بعد از پالایش اطلاعات و در صورت وجود مغایرت بهطور مشخص، سپس مالکان مشکوک ملزم به ثبت صحیح اطلاعات میشدند؟
آثار مثبت راه اندازی سامانه اسکان
وی یکی از دلایل راهاندازی این سامانه را عدم همکاری برخی دستگاهها با سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی عنوان و اظهار کرد: ضرورت وجود این سامانه از سالها پیش برای شفافسازی مالیاتی حس میشد و قطعاً اطلاعات این سامانه در صورت تکمیل منجر به عدالت مالیاتی خواهد شد. از دیگر آثار مثبت این سامانه میتوان به این موضوع اشاره کرد که از طریق این سامانه نیاز واقعی به مسکن با آمایش سرزمینی ممکن و مشخص خواهد شد در هر بخش از کشور چه تعداد مستأجر و مالک ساکن هستند و نیاز به ساخت یا نوسازی چه تعداد واحد مسکونی خواهد بود.
مهر
تازهترین اخبار ساختمان
علل افزایش نقش مسکن در سبد هزینه خانوار چیست؟
جزئیات فروش املاک مازاد بانک مسکن در دی ماه
زمان صدور پروانه ساختمان باید کاهش پیدا کند
بلاتکلیفی پروژه سهند کاشانه آراز در پردیس
رشد قیمت مسکن در جنوب تهران بیشتر است
علت فاجعه ریزش ساختمان در اهواز چه بود؟
اهمیت خدمات روبنایی و زیربنایی در طرح مسکن ملی
خانه دار شدن در ایران یک رویاست
جدیدترین مدلهای کابینت 2025: راهنمای جامع انتخاب کابینت برای خانه شما
مشکلات مسکن در کوتاه مدت حل شدنی نیست
تغییرات بازار اجاره مسکن به نفع اجاره نشینان
مباحث 23 گانه مقررات ملی ساختمان (ضوابط ساخت و ساز)
اکسید منیزیم؛ نسل جدید پانلها در ساختمانسازی
همه چیز درباره ژل میکروسیلیس، کاربرد، مزایا و انواع آن
فوم xps از کجا بخرم ؟
پربازدیدترین اخبار
علت فاجعه ریزش ساختمان در اهواز چه بود؟
رشد قیمت مسکن در جنوب تهران بیشتر است
بلاتکلیفی پروژه سهند کاشانه آراز در پردیس
زمان صدور پروانه ساختمان باید کاهش پیدا کند
زمین رایگاه دولتی به کدام خانواده ها تعلق می گیرد؟
جزئیات فروش املاک مازاد بانک مسکن در دی ماه
علل افزایش نقش مسکن در سبد هزینه خانوار چیست؟
تغییرات بازار اجاره مسکن به نفع اجاره نشینان
مشکلات مسکن در کوتاه مدت حل شدنی نیست
جدیدترین مدلهای کابینت 2025: راهنمای جامع انتخاب کابینت برای خانه شما
خانه دار شدن در ایران یک رویاست
بى برقى موجب كاهش 30 درصدى تولید شده است
اهمیت خدمات روبنایی و زیربنایی در طرح مسکن ملی
دوپینگ ناکام بودجه اداره شهر تهران با املاک شهر
علت جاماندگی ساخت مسکن دولتی از تقاضا چیست؟