
مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛
وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود

با وجود تمایل دولت برای تعویق طرح جداسازی مسکن از راه، پارلمانیها که تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال میکنند مسکوت ماندن یک ساله طرح را رد کردند؛ از فضای کلی مجلس میتوان چنین برداشت کرد که الصاق شدن راه به مسکن را مانعی بر سر تولید و عرضه یک میلیون واحد مسکونی در سال میدانند.
به گزارش اخبار ساختمان، یک روز پس از نامه رییسجمهور مبنی بر مسکوت ماندن یک ساله طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند. روز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ آیتالله رئیسی از مجلسیان درخواست کرد تا موضوع انتزاع یک سال به تعویق بیفتد. سپس برخی نمایندگان پیشنهاد مسکوت ماندن یک ماهه مساله جداسازی مسکن از راه به منظور فرصت به دولت برای ارایه لایحه را پیشنهاد دادند که پس از طرح در صحن علنی مجلس، نمایندگان با ۱۲۰ رای از مجموع ۲۵۳ رای با مسکوت ماندن این طرح مخالفت کردند.
یکشنبه ۲۴ مردادماه نیز کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی میشود. محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران ـ گفته است: امیدوارم این کار با موافقت نمایندگان در آغاز دولت سیزدهم انجام شود.
رستم قاسمی ـ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ـ روز ۲۳ مردادماه با کمیسیون عمران مجلس جلسه داشته که ظاهرا عمده انتظارات از قاسمی حول محور مسکن و ساختمان بوده است. ساماندهی وضعیت بحرانی بازار مسکن، حمل و نقل، تامین زمین، تامین زیرساخت مناسب برای ساختمانها، مدیریت بازار مصالح ساختمانی و پایبندی به اجرای دقیق طرح جهش تولید و تامین مسکن از مهمترین دغدغههای نمایندگان در جلسه روز گذشته بوده است.
از طرف دیگر برخی موافقان تفکیک معتقدند طی ۱۲ سال اخیر که مسکن و راه در یک وزارتخانه تلفیق شدهاند بخش مسکن مغفول مانده است. با این حال مخالفان انتزاع میگویند که در صورت جداسازی این دو حوزه از یکدیگر، یکپارچگی این دو بخش از بین میرود و ممکن است تبعات منفی برای هر دو حوزه داشته باشد. برخی کارشناسان برآورد میکنند که تفکیک حوزه مسکن از راه ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی یعنی عباس آخوندی و محمد اسلامی با طرح انتزاع مخالف بودند. اسلامی چند روز قبل در این خصوص گفته بود: افرادی که به تفکیک دامن میزنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. زیرا هماکنون زیرساختهای حمل و نقل و عمران و شهرسازی با هم آمیخته شدهاند و در راستای وظایف هم نقشآفرینی می کنند. تفکیک وزارتخانهها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همچنین هم اکنون تمامی زیرساختهای شهری با هم همخوانی دارند و بنابراین ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.
با این حال ظاهرا فضا به نفع موافقان انتزاع پیش میرود. طبق طرحی که بهارستاننشینان ارایه کردهاند وزارت راه و شهرسازی به دو بخش «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» تقسیم میشود.
ایسنا
یکشنبه ۲۴ مردادماه نیز کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی میشود. محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران ـ گفته است: امیدوارم این کار با موافقت نمایندگان در آغاز دولت سیزدهم انجام شود.
رستم قاسمی ـ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ـ روز ۲۳ مردادماه با کمیسیون عمران مجلس جلسه داشته که ظاهرا عمده انتظارات از قاسمی حول محور مسکن و ساختمان بوده است. ساماندهی وضعیت بحرانی بازار مسکن، حمل و نقل، تامین زمین، تامین زیرساخت مناسب برای ساختمانها، مدیریت بازار مصالح ساختمانی و پایبندی به اجرای دقیق طرح جهش تولید و تامین مسکن از مهمترین دغدغههای نمایندگان در جلسه روز گذشته بوده است.
از طرف دیگر برخی موافقان تفکیک معتقدند طی ۱۲ سال اخیر که مسکن و راه در یک وزارتخانه تلفیق شدهاند بخش مسکن مغفول مانده است. با این حال مخالفان انتزاع میگویند که در صورت جداسازی این دو حوزه از یکدیگر، یکپارچگی این دو بخش از بین میرود و ممکن است تبعات منفی برای هر دو حوزه داشته باشد. برخی کارشناسان برآورد میکنند که تفکیک حوزه مسکن از راه ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی یعنی عباس آخوندی و محمد اسلامی با طرح انتزاع مخالف بودند. اسلامی چند روز قبل در این خصوص گفته بود: افرادی که به تفکیک دامن میزنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. زیرا هماکنون زیرساختهای حمل و نقل و عمران و شهرسازی با هم آمیخته شدهاند و در راستای وظایف هم نقشآفرینی می کنند. تفکیک وزارتخانهها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همچنین هم اکنون تمامی زیرساختهای شهری با هم همخوانی دارند و بنابراین ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.
با این حال ظاهرا فضا به نفع موافقان انتزاع پیش میرود. طبق طرحی که بهارستاننشینان ارایه کردهاند وزارت راه و شهرسازی به دو بخش «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» تقسیم میشود.
ایسنا
برچسب ها:
تفکیک وزارت راه و شهرسازیتازهترین اخبار ساختمان
مجری پروژه ویلاهای شیشهای شمال کیست؟
جدیدترین متریال نمای خارجی ساختمان در سال ۱۴۰۴
بررسی چالش های صنعت آسانسور در اصفهان
شفاف سازی درباره املاک آسیب دیده ضروری است
رکود بازار مسکن در تهران همچنان پابرجاست
ثبت قراردادهای اجاره قانون الزامی است
شوک به بازار مسکن پایتخت با خروج اتباع از کشور
چطور دربهای اتوماتیک، نظم و امنیت پروژههای ساختمانی را متحول میکنند؟
مجازات به کارگیری اتباع غیرمجاز مشخص شد
پرداخت کمک هزینه مسکن به مستاجران جنگ زده از فردا
هزینه اجاره نشینی در منطقه 6 تهران چقدر است؟
افت 45 هزار تومانی نرخ سیمان در برخی کارخانه ها
بررسی عوامل موثر در ثبات نسبی بازار مسکن
علت ریزش قیمت ملک در بازار مسکن تهران چیست؟
سکوت آماری 10 ماهه در بازار مسکن پایتخت!
پربازدیدترین اخبار
چطور دربهای اتوماتیک، نظم و امنیت پروژههای ساختمانی را متحول میکنند؟
شوک به بازار مسکن پایتخت با خروج اتباع از کشور
ثبت قراردادهای اجاره قانون الزامی است
رکود بازار مسکن در تهران همچنان پابرجاست
پنج اشتباه رایج در چیدمان مبل و میز و راه حل های آن
شفاف سازی درباره املاک آسیب دیده ضروری است
بررسی چالش های صنعت آسانسور در اصفهان
جدیدترین متریال نمای خارجی ساختمان در سال ۱۴۰۴
مجری پروژه ویلاهای شیشهای شمال کیست؟
سکوت آماری 10 ماهه در بازار مسکن پایتخت!
علت ریزش قیمت ملک در بازار مسکن تهران چیست؟
بررسی عوامل موثر در ثبات نسبی بازار مسکن
افت 45 هزار تومانی نرخ سیمان در برخی کارخانه ها
افزایش تراکم در تهران لغو می شود؟
هزینه اجاره نشینی در منطقه 6 تهران چقدر است؟