
مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی؛
وزارت راه و شهرسازی باید تفکیک شود

با وجود تمایل دولت برای تعویق طرح جداسازی مسکن از راه، پارلمانیها که تفکیک وزارت راه و شهرسازی را دنبال میکنند مسکوت ماندن یک ساله طرح را رد کردند؛ از فضای کلی مجلس میتوان چنین برداشت کرد که الصاق شدن راه به مسکن را مانعی بر سر تولید و عرضه یک میلیون واحد مسکونی در سال میدانند.
به گزارش اخبار ساختمان، یک روز پس از نامه رییسجمهور مبنی بر مسکوت ماندن یک ساله طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفت کردند. روز ۱۹ مردادماه ۱۴۰۰ آیتالله رئیسی از مجلسیان درخواست کرد تا موضوع انتزاع یک سال به تعویق بیفتد. سپس برخی نمایندگان پیشنهاد مسکوت ماندن یک ماهه مساله جداسازی مسکن از راه به منظور فرصت به دولت برای ارایه لایحه را پیشنهاد دادند که پس از طرح در صحن علنی مجلس، نمایندگان با ۱۲۰ رای از مجموع ۲۵۳ رای با مسکوت ماندن این طرح مخالفت کردند.
یکشنبه ۲۴ مردادماه نیز کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی میشود. محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران ـ گفته است: امیدوارم این کار با موافقت نمایندگان در آغاز دولت سیزدهم انجام شود.
رستم قاسمی ـ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ـ روز ۲۳ مردادماه با کمیسیون عمران مجلس جلسه داشته که ظاهرا عمده انتظارات از قاسمی حول محور مسکن و ساختمان بوده است. ساماندهی وضعیت بحرانی بازار مسکن، حمل و نقل، تامین زمین، تامین زیرساخت مناسب برای ساختمانها، مدیریت بازار مصالح ساختمانی و پایبندی به اجرای دقیق طرح جهش تولید و تامین مسکن از مهمترین دغدغههای نمایندگان در جلسه روز گذشته بوده است.
از طرف دیگر برخی موافقان تفکیک معتقدند طی ۱۲ سال اخیر که مسکن و راه در یک وزارتخانه تلفیق شدهاند بخش مسکن مغفول مانده است. با این حال مخالفان انتزاع میگویند که در صورت جداسازی این دو حوزه از یکدیگر، یکپارچگی این دو بخش از بین میرود و ممکن است تبعات منفی برای هر دو حوزه داشته باشد. برخی کارشناسان برآورد میکنند که تفکیک حوزه مسکن از راه ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی یعنی عباس آخوندی و محمد اسلامی با طرح انتزاع مخالف بودند. اسلامی چند روز قبل در این خصوص گفته بود: افرادی که به تفکیک دامن میزنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. زیرا هماکنون زیرساختهای حمل و نقل و عمران و شهرسازی با هم آمیخته شدهاند و در راستای وظایف هم نقشآفرینی می کنند. تفکیک وزارتخانهها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همچنین هم اکنون تمامی زیرساختهای شهری با هم همخوانی دارند و بنابراین ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.
با این حال ظاهرا فضا به نفع موافقان انتزاع پیش میرود. طبق طرحی که بهارستاننشینان ارایه کردهاند وزارت راه و شهرسازی به دو بخش «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» تقسیم میشود.
ایسنا
یکشنبه ۲۴ مردادماه نیز کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی میشود. محمدرضا رضایی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران ـ گفته است: امیدوارم این کار با موافقت نمایندگان در آغاز دولت سیزدهم انجام شود.
رستم قاسمی ـ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ـ روز ۲۳ مردادماه با کمیسیون عمران مجلس جلسه داشته که ظاهرا عمده انتظارات از قاسمی حول محور مسکن و ساختمان بوده است. ساماندهی وضعیت بحرانی بازار مسکن، حمل و نقل، تامین زمین، تامین زیرساخت مناسب برای ساختمانها، مدیریت بازار مصالح ساختمانی و پایبندی به اجرای دقیق طرح جهش تولید و تامین مسکن از مهمترین دغدغههای نمایندگان در جلسه روز گذشته بوده است.
از طرف دیگر برخی موافقان تفکیک معتقدند طی ۱۲ سال اخیر که مسکن و راه در یک وزارتخانه تلفیق شدهاند بخش مسکن مغفول مانده است. با این حال مخالفان انتزاع میگویند که در صورت جداسازی این دو حوزه از یکدیگر، یکپارچگی این دو بخش از بین میرود و ممکن است تبعات منفی برای هر دو حوزه داشته باشد. برخی کارشناسان برآورد میکنند که تفکیک حوزه مسکن از راه ۱۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی یعنی عباس آخوندی و محمد اسلامی با طرح انتزاع مخالف بودند. اسلامی چند روز قبل در این خصوص گفته بود: افرادی که به تفکیک دامن میزنند خدمتی به وزارتخانه نخواهند کرد. زیرا هماکنون زیرساختهای حمل و نقل و عمران و شهرسازی با هم آمیخته شدهاند و در راستای وظایف هم نقشآفرینی می کنند. تفکیک وزارتخانهها سبب به تاخیر افتادن تمامی وظایف این بخش ها می شود. همچنین هم اکنون تمامی زیرساختهای شهری با هم همخوانی دارند و بنابراین ۱۰۰ درصد مخالف تکفیک وزارتخانه هستم.
با این حال ظاهرا فضا به نفع موافقان انتزاع پیش میرود. طبق طرحی که بهارستاننشینان ارایه کردهاند وزارت راه و شهرسازی به دو بخش «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» تقسیم میشود.
ایسنا
برچسب ها:
تفکیک وزارت راه و شهرسازیتازهترین اخبار ساختمان
ادعای کاهش قیمت مسکن واقعیت دارد؟
قیمت روز سیمان اعلام شد
جزئیات تازه از وام مسکن ویژه سه دهک پایین درآمدی
تصویب قیمت پایه و روش مولدسازی 30 قطعه زمین، واحد تجاری، ملک و ساختمان
کدام املاک مشمول پرداخت مالیات سالانه می شوند؟
وجود بیش از 177 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور
نصب 23 هزار دستگاه کنتور هوشمند در استان فارس
اجرای روف گاردن در خانههای ویلایی
تزیین دیوار با آینه دکوراتیو {ایدههای مدرن1404برای خانههای شیک}
چسب کاشی پودری بخریم یا خمیری؟
فقدان آمار مسکن و سردرگمی خانه اولی ها
خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکن ملی منتفی شد
وعده ساخت مسکن استیجاری به کجا رسید؟
گویم زمین و باغ بخرم یا نه؟ بررسی کلی املاک گویم
کاهش قیمت مسکن در شهرهای جدید اطراف تهران
پربازدیدترین اخبار
تصویب قیمت پایه و روش مولدسازی 30 قطعه زمین، واحد تجاری، ملک و ساختمان
جزئیات تازه از وام مسکن ویژه سه دهک پایین درآمدی
قیمت روز سیمان اعلام شد
ادعای کاهش قیمت مسکن واقعیت دارد؟
رکوردشکنی سهم هزینه مسکن در سبد زندگی خانوارها ادامه دارد
تزیین دیوار با آینه دکوراتیو {ایدههای مدرن1404برای خانههای شیک}
اجرای روف گاردن در خانههای ویلایی
وجود بیش از 177 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور
نصب 23 هزار دستگاه کنتور هوشمند در استان فارس
کدام املاک مشمول پرداخت مالیات سالانه می شوند؟
تلاش ۸ ماهه صباعمران در جهت احقاق حقوق بازنشستگان/ بدهکاران فراری در دام قانون افتادند
راهنمای انتخاب بهترین پانل گچی برای پروژه های ساختمانی
گویم زمین و باغ بخرم یا نه؟ بررسی کلی املاک گویم
وعده ساخت مسکن استیجاری به کجا رسید؟
خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکن ملی منتفی شد