
هزینه زیرساختهای پردیس تمامی ندارد

راهسازی، تونلسازی و مسطحسازی برای احداث واحدهای مسکونی مهر، پول و عمر دو دولت را در پردیس گرفت و حالا قرار است مسکن ملی در زمینهای مرغوبتر احداث شود.
به گزارش اخبار ساختمان، عروس سایتهای مسکن مهر که متقاضیان و دلالان برای آن سر و دست میشکستند و میشکنند به دلیل توپوگرافی خشن، ایجاد راههای ارتباطی، تونل و مسطحسازی زمین برای احداث بلوکها هزینه و انرژی دو دولت را گرفت تا جایی که این پروژه ۸۲ هزار واحدی که سال ۱۳۹۱ تعریف شد و قرار بود ۱۸ ماهه تحویل شود به مصائبی برخورد که هنوز بعد از گذشت حدود هفت سال ۳۵ هزار واحد آن تحویل نشده است.
فقط در یک سال گذشته باید ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فازهای پردیس هزینه میشد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن تامین شده و شرکت عمران پردیس قرار است ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از بانک مسکن وام بگیرد. یعنی ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر کسری دارد و این در حالی است که قیمت سیمان، مصالح و آهنآلات دائما تغییر میکند. همهی این هزینهها از یک جانمایی سلیقهای در دولت دهم نشأت گرفت.
البته با وجود سختیها و مشکلات، ارزش افزوده این شهر مرتبا بالا رفته است. تابستان ۱۳۹۶ قیمت واحدها در فاز ۱۱ حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که هماکنون آپارتمانهای آماده به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و با توجه به موقعیت و طبقه واحد، نرخها متفاوت است و طبق شنیدهها بعد از افتتاح ۱۰ هزار واحد طی روزهای اخیر نرخها باز هم مقداری تغییر کرده است. در حالی که سهم آورده متقاضیان اولیه سال ۱۳۹۱ در همین فاز ۲۵ میلیون تومان به اضافه ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد بود.
هرچند بعدها سهم آورده به حدود ۳۷ میلیون تومان و تسهیلات به ۳۰ و سپس به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. سهم آورده متقاضیان مسکن مهر فاز ۸ نیز ابتدا ۳۲ میلیون تومان بود، بعد به ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سپس بر اساس متراژ واحدها به ۶۵ تا ۷۹ میلیون تومان افزایش یافت. تسهیلات هم از ۲۵ به ۳۰ و سپس به ۴۰ میلیون تومان رسید که گلایه متقاضیان را در پی داشت.
از تجربه های گذشته درس بگیرید
گیر افتادن دولت در باتلاق پردیس باعث شد تا در طرح اقدام ملی مسکن در جانمایی دقت بیشتری داشته باشد. هرچند به دلیل وجود زیرساختهایی که طی سالهای اخیر در سایتهای مسکن مهر ایجاد شده از این باب، طرح اقدام ملی به اندازه مسکن مهر دچار چالش نخواهد شد؛ مشروط به آنکه دولت وسوسه نشود تعداد واحدهای ثبت نامی را افزایش دهد. تجربه مسکن مهر نشان داد واحدهای خودمالکی بسیار زودتر به نتیجه میرسد. در مسکن ملی نیز پروژههای مشارکتی میتواند بار را از دوش دولت بردارد تا واحدها زودتر تکمیل شود. با این حال در شهرهای جدید حدود ۶۰ درصد واحدها از تیپ قراردادهای مسکن مهر و به شکل ثبت نامی است.
در فراخوان مرحلهی اول ثبت نام در طرح اقدام ملی ۲۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند که حدود ۱۰۰ هزار نفر شرایط پنجگانه را نداشتند و ۱۴۰ هزار نفر تایید شدند. از این تعداد ۴۵ هزار نفر در شهرهای جدید قرار دارند. البته برای شهرهای جدید ۱۹۵ هزار واحد مسکونی برنامهریزیشده که ۱۶۱ هزار واحد دارای برنامه اجرایی و ۳۳ هزار واحد نیز در مرحله جانمایی هستند. قرار است ثبت نام مجدد از جاماندگان طرح اقدام ملی تا پایان سال جاری انجام شود.
مسئولان تاکید کردند: احداث واحدهای مسکن ملی در زمینهای مرغوب انجام شود
مطابق اعلام حبیبالله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از ۱۶۱ هزار واحد دارای برنامهی اجرایی، عملیات اجرایی ۶۲ هزار واحد در قالب ساخت و محلهسازی آغاز و ۹۸ هزار واحد دیگر در شرف اجرا هستند. همچنین از کل برنامه اجرایی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید ۶۰ درصد واحدها بالغ بر ۹۶ هزار واحد در قالب فروش اقساطی و ثبت نام و ۳۳ هزار واحد نیز در قالب واگذاری زمین و تعهد ساخت در مرحله اجرا قرار گرفتهاند.
روز سهشنبه ۲۹ بهمن ماه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح اقدام ملی مسکن گفت که واحدها باید در زمینهای مرغوب ساخته شود. معاون او نیز بر این مساله تاکید کرد.
حبیبالله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این همایش گفت: شرکت عمران شهرهای جدید با هدف پرهیز از تکرار مشکلات و مسائل گذشته، ملاحظاتی را در نظر دارد که اختصاص اراضی مرغوب و با کیفیت، اتخاذ رویکرد محلهمحوری و تأمین خدمات و زیرساختهای لازم، اسکان طراحی واحدها برای تمامی اقشار اجتماع، توجه به موضوع مرغوبیت و ارزشگذاری واحدها، کیفیت مناسب واحدهای مسکونی و استفاده از نهادهای حرفهای و نقشآفرینی شرکت عمران بهعنوان ناظر و مدعی حقوق مردم در برابر کارفرما از جمله آنها به شمار میرود.
وی با تاکید بر استفاده از سازندگان خوشنام اظهار کرد: در طرح مسکن مهر بعضا دیده میشد که پیمانکار ۲۰ درصد پول را میگرفت طبقه دوم و سوم را میساخت و بعد به نازککاری که میرسید نمیتوانست کار را جمع کند؛ زیرا به ساز و کار نظام فنی و اجرایی بیتوجهی شده بود. بر این اساس در مسکن ملی باید ضمن استفاده از پیمانکاران و کارگزاران حرفهای، به عنوان ناظر و داور، مدعی حقوق مردم باشیم. هرچقدر کمتر وارد حوزه تصدیگری شویم و بتوانیم کار را به نهادهای حرفهای بدهیم نتیجه بهتر خواهد شد.
از سوی دیگر به نظر میرسد به دلیل کمبود منابع دولتی طرح اقدام ملی در سطح کوچک مقیاس تعریف شده است. در این خصوص طاهرخانی بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر، پرهیز از ورود پروژههای بزرگمقیاس به طرح است؛ چراکه این اقدام، طرح را از یک پروژه مسکونی به شهرسازی تبدیل میکند و این امر از عهده توان مالی موجود خارج است.
ایسنا
فقط در یک سال گذشته باید ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل فازهای پردیس هزینه میشد که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن تامین شده و شرکت عمران پردیس قرار است ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از بانک مسکن وام بگیرد. یعنی ۳۵۰۰ میلیارد تومان دیگر کسری دارد و این در حالی است که قیمت سیمان، مصالح و آهنآلات دائما تغییر میکند. همهی این هزینهها از یک جانمایی سلیقهای در دولت دهم نشأت گرفت.
البته با وجود سختیها و مشکلات، ارزش افزوده این شهر مرتبا بالا رفته است. تابستان ۱۳۹۶ قیمت واحدها در فاز ۱۱ حدود ۱۰۰ میلیون تومان بود که هماکنون آپارتمانهای آماده به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسیده و با توجه به موقعیت و طبقه واحد، نرخها متفاوت است و طبق شنیدهها بعد از افتتاح ۱۰ هزار واحد طی روزهای اخیر نرخها باز هم مقداری تغییر کرده است. در حالی که سهم آورده متقاضیان اولیه سال ۱۳۹۱ در همین فاز ۲۵ میلیون تومان به اضافه ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد بود.
هرچند بعدها سهم آورده به حدود ۳۷ میلیون تومان و تسهیلات به ۳۰ و سپس به ۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. سهم آورده متقاضیان مسکن مهر فاز ۸ نیز ابتدا ۳۲ میلیون تومان بود، بعد به ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سپس بر اساس متراژ واحدها به ۶۵ تا ۷۹ میلیون تومان افزایش یافت. تسهیلات هم از ۲۵ به ۳۰ و سپس به ۴۰ میلیون تومان رسید که گلایه متقاضیان را در پی داشت.
از تجربه های گذشته درس بگیرید
گیر افتادن دولت در باتلاق پردیس باعث شد تا در طرح اقدام ملی مسکن در جانمایی دقت بیشتری داشته باشد. هرچند به دلیل وجود زیرساختهایی که طی سالهای اخیر در سایتهای مسکن مهر ایجاد شده از این باب، طرح اقدام ملی به اندازه مسکن مهر دچار چالش نخواهد شد؛ مشروط به آنکه دولت وسوسه نشود تعداد واحدهای ثبت نامی را افزایش دهد. تجربه مسکن مهر نشان داد واحدهای خودمالکی بسیار زودتر به نتیجه میرسد. در مسکن ملی نیز پروژههای مشارکتی میتواند بار را از دوش دولت بردارد تا واحدها زودتر تکمیل شود. با این حال در شهرهای جدید حدود ۶۰ درصد واحدها از تیپ قراردادهای مسکن مهر و به شکل ثبت نامی است.
در فراخوان مرحلهی اول ثبت نام در طرح اقدام ملی ۲۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند که حدود ۱۰۰ هزار نفر شرایط پنجگانه را نداشتند و ۱۴۰ هزار نفر تایید شدند. از این تعداد ۴۵ هزار نفر در شهرهای جدید قرار دارند. البته برای شهرهای جدید ۱۹۵ هزار واحد مسکونی برنامهریزیشده که ۱۶۱ هزار واحد دارای برنامه اجرایی و ۳۳ هزار واحد نیز در مرحله جانمایی هستند. قرار است ثبت نام مجدد از جاماندگان طرح اقدام ملی تا پایان سال جاری انجام شود.
مسئولان تاکید کردند: احداث واحدهای مسکن ملی در زمینهای مرغوب انجام شود
مطابق اعلام حبیبالله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، از ۱۶۱ هزار واحد دارای برنامهی اجرایی، عملیات اجرایی ۶۲ هزار واحد در قالب ساخت و محلهسازی آغاز و ۹۸ هزار واحد دیگر در شرف اجرا هستند. همچنین از کل برنامه اجرایی طرح اقدام ملی در شهرهای جدید ۶۰ درصد واحدها بالغ بر ۹۶ هزار واحد در قالب فروش اقساطی و ثبت نام و ۳۳ هزار واحد نیز در قالب واگذاری زمین و تعهد ساخت در مرحله اجرا قرار گرفتهاند.
روز سهشنبه ۲۹ بهمن ماه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش طرح اقدام ملی مسکن گفت که واحدها باید در زمینهای مرغوب ساخته شود. معاون او نیز بر این مساله تاکید کرد.
حبیبالله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این همایش گفت: شرکت عمران شهرهای جدید با هدف پرهیز از تکرار مشکلات و مسائل گذشته، ملاحظاتی را در نظر دارد که اختصاص اراضی مرغوب و با کیفیت، اتخاذ رویکرد محلهمحوری و تأمین خدمات و زیرساختهای لازم، اسکان طراحی واحدها برای تمامی اقشار اجتماع، توجه به موضوع مرغوبیت و ارزشگذاری واحدها، کیفیت مناسب واحدهای مسکونی و استفاده از نهادهای حرفهای و نقشآفرینی شرکت عمران بهعنوان ناظر و مدعی حقوق مردم در برابر کارفرما از جمله آنها به شمار میرود.
وی با تاکید بر استفاده از سازندگان خوشنام اظهار کرد: در طرح مسکن مهر بعضا دیده میشد که پیمانکار ۲۰ درصد پول را میگرفت طبقه دوم و سوم را میساخت و بعد به نازککاری که میرسید نمیتوانست کار را جمع کند؛ زیرا به ساز و کار نظام فنی و اجرایی بیتوجهی شده بود. بر این اساس در مسکن ملی باید ضمن استفاده از پیمانکاران و کارگزاران حرفهای، به عنوان ناظر و داور، مدعی حقوق مردم باشیم. هرچقدر کمتر وارد حوزه تصدیگری شویم و بتوانیم کار را به نهادهای حرفهای بدهیم نتیجه بهتر خواهد شد.
از سوی دیگر به نظر میرسد به دلیل کمبود منابع دولتی طرح اقدام ملی در سطح کوچک مقیاس تعریف شده است. در این خصوص طاهرخانی بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر، پرهیز از ورود پروژههای بزرگمقیاس به طرح است؛ چراکه این اقدام، طرح را از یک پروژه مسکونی به شهرسازی تبدیل میکند و این امر از عهده توان مالی موجود خارج است.
ایسنا
تازهترین اخبار ساختمان
10 ابزار دستی ضروری در پروژههای ساختمانی + چکلیست کامل
مدیریت بازسازی شهر پس از جنگ با شهرداری است
قفل هتلی؛ قفلی که فقط برای هتلها نیست!
مجری پروژه ویلاهای شیشهای شمال کیست؟
جدیدترین متریال نمای خارجی ساختمان در سال ۱۴۰۴
بررسی چالش های صنعت آسانسور در اصفهان
شفاف سازی درباره املاک آسیب دیده ضروری است
رکود بازار مسکن در تهران همچنان پابرجاست
ثبت قراردادهای اجاره قانون الزامی است
شوک به بازار مسکن پایتخت با خروج اتباع از کشور
چطور دربهای اتوماتیک، نظم و امنیت پروژههای ساختمانی را متحول میکنند؟
مجازات به کارگیری اتباع غیرمجاز مشخص شد
پرداخت کمک هزینه مسکن به مستاجران جنگ زده از فردا
هزینه اجاره نشینی در منطقه 6 تهران چقدر است؟
افت 45 هزار تومانی نرخ سیمان در برخی کارخانه ها
پربازدیدترین اخبار
قفل هتلی؛ قفلی که فقط برای هتلها نیست!
مدیریت بازسازی شهر پس از جنگ با شهرداری است
10 ابزار دستی ضروری در پروژههای ساختمانی + چکلیست کامل
چطور دربهای اتوماتیک، نظم و امنیت پروژههای ساختمانی را متحول میکنند؟
شوک به بازار مسکن پایتخت با خروج اتباع از کشور
ثبت قراردادهای اجاره قانون الزامی است
رکود بازار مسکن در تهران همچنان پابرجاست
پنج اشتباه رایج در چیدمان مبل و میز و راه حل های آن
شفاف سازی درباره املاک آسیب دیده ضروری است
بررسی چالش های صنعت آسانسور در اصفهان
جدیدترین متریال نمای خارجی ساختمان در سال ۱۴۰۴
مجری پروژه ویلاهای شیشهای شمال کیست؟
سکوت آماری 10 ماهه در بازار مسکن پایتخت!
علت ریزش قیمت ملک در بازار مسکن تهران چیست؟
بررسی عوامل موثر در ثبات نسبی بازار مسکن