
نقش مالیات در کنترل سوداگری بازار مسکن

مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید بر اینکه بازار مسکن در قریب به اتفاق کشورها تحت نظارت و هدایت دولت مرکزی یا دولت محلی است، اعلام کرد: یکی از شیوههای مؤثر و مطلوب دولتها برای کنترل سوداگری در بازار زمین و مسکن، استفاده از ابزارهای مالیاتی است.
به گزارش اخبار ساختمان، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی اعلام کرد: یکی از شیوههای مؤثر و مطلوب دولتها برای کنترل سوداگری در بازار زمین و مسکن و هدایت سرمایهها به سمت تولید مسکن، استفاده از ابزارهای مالیاتی مانند مالیات بر عایدی املاک است.
در بخش «چکیده» گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «بازار مسکن و مستغلات بهدلیل حساسیتهای اقتصادی و اجتماعی در قریب به اتفاق کشورها تحت نظارت و هدایت دولت مرکزی یا دولت محلی است. این موضوع حتی شامل کشورهای با نظام اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد نیز میشود. اگر چه سطح و نوع مداخله دولتها در بازار مسکن متفاوت است، اما تجارب نشان میدهد که نظام بازار به تنهایی نمیتواند ملاک ساماندهی مسکن قرار گیرد».
این مرکز پژوهشی با تاکید بر اینکه موضوع مالیات بر عایدی املاک، از ابزارهای مهم مدیریت بازار مسکن محسوب میشود، اعلام کرد: «این موضوع از سه منظر برای برنامهریزان واجد اهمیت است؛
- نخست: ابزار هدایت و تعادلبخشی و کنترل بازار مسکن و جلوگیری از سوداگری و سرمایهای شدن(صرف) مسکن،
- دوم: محل درآمد دولتهای مرکزی و محلی برای مصارف عمومی و یا تأمین مالی خاص طرحهای مسکن حمایتی و استیجاری،
-سوم: ابزار هدایتی و تحققبخشی سیاستهای کلان کشور (اقتصادی، اجتماعی، آمایشی، کالبدی، زیستمحیطی و ..)».
در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید بر اینکه تجربه اکثر کشورها نشان میدهد که یکی از شیوههای برونرفت از بحران تأمین مسکن برای اقشار فرودست، کنترل و مداخله دولت در مواقع شکست بازار است، آمده است: «شکست بازار در شرایط مختلفی اتفاق میافتد. یکی از مهمترین جنبههای آن، برهمخوردن بازار عرضه و تقاضا و استفاده سودجویانه، انحصارگرایانه و بورسبازی است. با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای مبرم زندگی افراد جامعه است، در بیشتر کشورها یک کالای مهم و حساس خانوار بهشمار میرود و گاه ماهیت سرمایهای آن پررنگتر از ماهیت مصرفی سکونتی میشود (شرایط جاری کشور)، نوسان و رشد قیمتها ناشی از سوداگری و سفتهبازی روی املاک، امکان برنامهریزی، هدایت و کنترل بازار مسکن را از مردم و دولت میگیرد».
بازوی کارشناسی مجلس با تاکید بر اینکه یکی از شیوههای مؤثر و مطلوب دولتها برای کنترل سوداگری در بازار زمین و مسکن و هدایت سرمایهها به سمت تولید مسکن، استفاده از ابزارهای مالیاتی است، اعلام کرده است: «از میان شیوههای مرسوم مالیات بر املاک، مالیات بر عایدی املاک در ایران نادیده گرفته شده است. سابقه بهکارگیری این نوع مالیات در جهان، حتی از مالیات بر ارزشافزوده نیز بیشتر است.
گرچه این موضوع بیش از ده سال استکه در اسناد و مطالعات مختلف مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین وزارت راه و شهرسازی درحال بررسی است، اما تاکنون بهدلایل مختلف اجرایی نشده، اما در تجارب جهانی یکی از شقوق مهم جلوگیری از سوداگری ملک، مقوله مالیات بر عایدی ملک است. اساساً این مالیات بر انواع داراییها (شامل انواع زمین با انواع کاربریها، مسکن و ...) لحاظ میشود، اما در اینجا صرفاً بر تجربههایجهانی موضوع ملک (اعم از زمین و مسکن) تمرکز شده است».
فارس
در بخش «چکیده» گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «بازار مسکن و مستغلات بهدلیل حساسیتهای اقتصادی و اجتماعی در قریب به اتفاق کشورها تحت نظارت و هدایت دولت مرکزی یا دولت محلی است. این موضوع حتی شامل کشورهای با نظام اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد نیز میشود. اگر چه سطح و نوع مداخله دولتها در بازار مسکن متفاوت است، اما تجارب نشان میدهد که نظام بازار به تنهایی نمیتواند ملاک ساماندهی مسکن قرار گیرد».
این مرکز پژوهشی با تاکید بر اینکه موضوع مالیات بر عایدی املاک، از ابزارهای مهم مدیریت بازار مسکن محسوب میشود، اعلام کرد: «این موضوع از سه منظر برای برنامهریزان واجد اهمیت است؛
- نخست: ابزار هدایت و تعادلبخشی و کنترل بازار مسکن و جلوگیری از سوداگری و سرمایهای شدن(صرف) مسکن،
- دوم: محل درآمد دولتهای مرکزی و محلی برای مصارف عمومی و یا تأمین مالی خاص طرحهای مسکن حمایتی و استیجاری،
-سوم: ابزار هدایتی و تحققبخشی سیاستهای کلان کشور (اقتصادی، اجتماعی، آمایشی، کالبدی، زیستمحیطی و ..)».
در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با تاکید بر اینکه تجربه اکثر کشورها نشان میدهد که یکی از شیوههای برونرفت از بحران تأمین مسکن برای اقشار فرودست، کنترل و مداخله دولت در مواقع شکست بازار است، آمده است: «شکست بازار در شرایط مختلفی اتفاق میافتد. یکی از مهمترین جنبههای آن، برهمخوردن بازار عرضه و تقاضا و استفاده سودجویانه، انحصارگرایانه و بورسبازی است. با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای مبرم زندگی افراد جامعه است، در بیشتر کشورها یک کالای مهم و حساس خانوار بهشمار میرود و گاه ماهیت سرمایهای آن پررنگتر از ماهیت مصرفی سکونتی میشود (شرایط جاری کشور)، نوسان و رشد قیمتها ناشی از سوداگری و سفتهبازی روی املاک، امکان برنامهریزی، هدایت و کنترل بازار مسکن را از مردم و دولت میگیرد».
بازوی کارشناسی مجلس با تاکید بر اینکه یکی از شیوههای مؤثر و مطلوب دولتها برای کنترل سوداگری در بازار زمین و مسکن و هدایت سرمایهها به سمت تولید مسکن، استفاده از ابزارهای مالیاتی است، اعلام کرده است: «از میان شیوههای مرسوم مالیات بر املاک، مالیات بر عایدی املاک در ایران نادیده گرفته شده است. سابقه بهکارگیری این نوع مالیات در جهان، حتی از مالیات بر ارزشافزوده نیز بیشتر است.
گرچه این موضوع بیش از ده سال استکه در اسناد و مطالعات مختلف مرکز پژوهشهای مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین وزارت راه و شهرسازی درحال بررسی است، اما تاکنون بهدلایل مختلف اجرایی نشده، اما در تجارب جهانی یکی از شقوق مهم جلوگیری از سوداگری ملک، مقوله مالیات بر عایدی ملک است. اساساً این مالیات بر انواع داراییها (شامل انواع زمین با انواع کاربریها، مسکن و ...) لحاظ میشود، اما در اینجا صرفاً بر تجربههایجهانی موضوع ملک (اعم از زمین و مسکن) تمرکز شده است».
فارس
تازهترین اخبار ساختمان
ارزیابی 9 سیاست کلی نظام در حوزه مسکن
ورود قیمت های سلیقه ای در بازار خرید و اجاره مسکن
آسیب دیدگان جنگ 12 روزه چقدر وام ودیعه می گیرند؟
ارتقای جایگاه استان گلستان در شاخص های حوزه مسکن
ابهام در اهداف و برنامه های صندوق ملی مسکن
رفع تعرض به 59 هکتار اراضی دولتی در مردادماه
تامین 8000 قطعه زمین برای متقاضیان جوانی جمعیت
پاسخ انبوه سازان به اظهارات رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران
همه چیز درباره مبلمان اداری و تاثیر آن بر بهرهوری کارکنان
مجمع عمومی عادی نوبت دوم سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی برگزار شد
اجاره بها در کدام مناطق کاهش یافت؟
سقف تسهیلات بانکی مسکن افزایش یافت
لزوم اجرای تأسیسات زیربنایی پروژه های مسکونی
رکود بازار معاملات مسکن سنگین تر شده است
تامین وام جدید برای تحویل واحدهای مسکن مهرگان
پربازدیدترین اخبار
آسیب دیدگان جنگ 12 روزه چقدر وام ودیعه می گیرند؟
میانگین قیمت مسکن در تهران چقدر است؟
ورود قیمت های سلیقه ای در بازار خرید و اجاره مسکن
ارزیابی 9 سیاست کلی نظام در حوزه مسکن
همه چیز درباره مبلمان اداری و تاثیر آن بر بهرهوری کارکنان
پاسخ انبوه سازان به اظهارات رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران
تامین 8000 قطعه زمین برای متقاضیان جوانی جمعیت
نسخه کره جنوبی برای صنعت اجاره داری حرفه ای در ایران
رفع تعرض به 59 هکتار اراضی دولتی در مردادماه
ابهام در اهداف و برنامه های صندوق ملی مسکن
ارتقای جایگاه استان گلستان در شاخص های حوزه مسکن
از مهندسان متخلف پروژه ها را پس خواهیم گرفت
افتتاح 2 هزار و 600 واحد مسکونی در استان سمنان
سرنوشت مسکن مهر در انتظار مسکن ملی است
صدور پروانه های ساختمانی از مرز 500 هزار واحد عبور کرد