
تاثیر کاهش سود بانکی بر بازار مسکن

کاهش جذابیت سپردهگذاری در بانکها معمولا با انتقال بخشی از نقدینگی به بازارهای مسکن، بورس و ارز همراه میشود.
به گزارش اخبار ساختمان، مدیران عامل بانکهای دولتی و خصوصی توافق کردهاند از روز یکم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ سقف ۱۵ درصدی نرخ سود سپردههای بانکی را رعایت کنند. این تصمیم میتواند اثراتی در دیگر سطوح اقتصادی داشته باشد. در بخش مسکن معمولا کاهش نرخ سپردههای بانکی به صورت به هم خوردن نسبت ودیعه با اجاره ماهیانه و رشد تعداد قراردادهای خرید و فروش بروز پیدا میکند.
البته با توجه به رشد شاخص بورس که از سال گذشته آغاز شده این احتمال که بعد از کاهش سود بانکی همچنان بازار سهام مقصد اول سرمایهگذاری باشد وجود دارد اما گزینههای بعدی میتواند بازار مسکن، ارز و طلا باشد.
در بخش اجاره معمولا صاحب خانهها نرخ تورم و سود سپردههای بانکی را در محاسبات رهن و اجاره ماهیانه لحاظ قرار میدهند. بدین صورت که هرچه سود بانکی پایینتر برود، تمایل به دریافت پول پیش، کمتر میشود و مالکان ترجیح میدهند به جای مبلغ رهن، اجاره ماهیانه دریافت کنند.
نسبت نرخ اجاره به ودیعه کماکان از فرمول قدیمی تبعیت میکند. طبق عرف معمول، هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته میشود. در این شرایط مالکانی که مبلغ رهن را در بانک سپردهگذاری میکنند با کاهش نرخ سود بانکی، دیگر سپردهگذاری برایشان نفع اقتصادی ندارد. خروجی این وضعیت به تغییر وضعیت بازار اجاره از رهن کمتر و اجاره ماهیانه بیشتر منجر میشود.
از سوی دیگر با کاهش سود بانکی، سپردهگذارانی که مبالغ درشت در بانکها گذاشتهاند پول خود را خارج میکنند و به خرید داراییهای ثابت اختصاص میدهند. بازار ملک در چنین شرایطی جزو اهداف سرمایهگذاری است.
سپردهگذاران خرد نیز ممکن است به خرید و فروش طلا و ارز بپردازند. گروهی دیگر از سرمایهگذاران هم ممکن است به ساخت و ساز مسکن روی بیاورند که به تعادل عرضه و تقاضا کمک میکند. هرچند تجربه نشان داده معمولا سفتهبازان در چنین شرایطی سرمایههای خود را به خرید واحدهای آماده اختصاص میدهند.
با وجود آنکه ممکن است با پایبندی بانکها به نرخ ۱۵ درصد سپرده، سرمایهها به سمت بخشهای مولد حرکت کند، این نگرانی نیز وجود دارد که هجوم سرمایهها به بازارهای مسکن و ارز منجر به افزایش قیمتها در این بخش شود. از جمله راهکارها برای کنترل بازار مسکن، افزایش ساخت و ساز و اعمال سیاستهای مالیاتی بر معاملات سفتهبازانه است.
طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل بازارهای غیرمولد همچون مسکن، ارز و طلا اواخر سال ۱۳۹۷ در مجلس بررسی و به دولت پیشنهاد شد. این لایحه هماکنون در دستور کار دولت قرار دارد اما هنوز به مجلس شورای اسلامی ارایه نشده و با توجه به زمانبر بودن روند تصویب آن در دولت و مجلس، بعید است که به سال ۱۳۹۹ برسد.
ایسنا
البته با توجه به رشد شاخص بورس که از سال گذشته آغاز شده این احتمال که بعد از کاهش سود بانکی همچنان بازار سهام مقصد اول سرمایهگذاری باشد وجود دارد اما گزینههای بعدی میتواند بازار مسکن، ارز و طلا باشد.
در بخش اجاره معمولا صاحب خانهها نرخ تورم و سود سپردههای بانکی را در محاسبات رهن و اجاره ماهیانه لحاظ قرار میدهند. بدین صورت که هرچه سود بانکی پایینتر برود، تمایل به دریافت پول پیش، کمتر میشود و مالکان ترجیح میدهند به جای مبلغ رهن، اجاره ماهیانه دریافت کنند.
نسبت نرخ اجاره به ودیعه کماکان از فرمول قدیمی تبعیت میکند. طبق عرف معمول، هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته میشود. در این شرایط مالکانی که مبلغ رهن را در بانک سپردهگذاری میکنند با کاهش نرخ سود بانکی، دیگر سپردهگذاری برایشان نفع اقتصادی ندارد. خروجی این وضعیت به تغییر وضعیت بازار اجاره از رهن کمتر و اجاره ماهیانه بیشتر منجر میشود.
از سوی دیگر با کاهش سود بانکی، سپردهگذارانی که مبالغ درشت در بانکها گذاشتهاند پول خود را خارج میکنند و به خرید داراییهای ثابت اختصاص میدهند. بازار ملک در چنین شرایطی جزو اهداف سرمایهگذاری است.
سپردهگذاران خرد نیز ممکن است به خرید و فروش طلا و ارز بپردازند. گروهی دیگر از سرمایهگذاران هم ممکن است به ساخت و ساز مسکن روی بیاورند که به تعادل عرضه و تقاضا کمک میکند. هرچند تجربه نشان داده معمولا سفتهبازان در چنین شرایطی سرمایههای خود را به خرید واحدهای آماده اختصاص میدهند.
با وجود آنکه ممکن است با پایبندی بانکها به نرخ ۱۵ درصد سپرده، سرمایهها به سمت بخشهای مولد حرکت کند، این نگرانی نیز وجود دارد که هجوم سرمایهها به بازارهای مسکن و ارز منجر به افزایش قیمتها در این بخش شود. از جمله راهکارها برای کنترل بازار مسکن، افزایش ساخت و ساز و اعمال سیاستهای مالیاتی بر معاملات سفتهبازانه است.
طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای کنترل بازارهای غیرمولد همچون مسکن، ارز و طلا اواخر سال ۱۳۹۷ در مجلس بررسی و به دولت پیشنهاد شد. این لایحه هماکنون در دستور کار دولت قرار دارد اما هنوز به مجلس شورای اسلامی ارایه نشده و با توجه به زمانبر بودن روند تصویب آن در دولت و مجلس، بعید است که به سال ۱۳۹۹ برسد.
ایسنا
تازهترین اخبار ساختمان
تمیز کردن پارتیشن شیشهای: راهنمای 0 تا 100 برای شفافیت و زیبایی
راهنمای خرید کابینت هایگلاس
ابلاغ دستورالعمل تعرفه خدمات مهندسی 1404
راهنمای تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی
اشتباهات رایج در انتخاب سنگ نما و چگونگی اجتناب از آنها: راهنمای جامع برای نمایی ماندگار و زیبا
نرده شیشه ای دور استخر
رنگ استخری چیست و کاربرد آن
ارسال آیین نامه اجرایی شناسنامه فنی ملکی ساختمان به هیأت دولت
چطور جلوی نمزدگی را بگیریم؟ آموزش مرحله بر مرحله
تامین مالی 2.5 همتی صندوق ملی مسکن برای تکمیل مسکن مهر
شرط تاهل برای دریافت مسکن حمایتی الزامی شد
احداث پنج ساختمان عمومی و دولتی در استان تهران
آیین نامه بیمه مهندسان در مسیر تصویب نهایی
آغاز سال جدید با اجرایی شدن بیمه مهندسان
کاربرد کانکس 12 متری : بررسی عوامل موثر بر قیمت کانکس 12 متری
پربازدیدترین اخبار
اشتباهات رایج در انتخاب سنگ نما و چگونگی اجتناب از آنها: راهنمای جامع برای نمایی ماندگار و زیبا
راهنمای تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی
ابلاغ دستورالعمل تعرفه خدمات مهندسی 1404
راهنمای خرید کابینت هایگلاس
گزارش عملکرد انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران در سال 1403
تمیز کردن پارتیشن شیشهای: راهنمای 0 تا 100 برای شفافیت و زیبایی
ضرورت برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه تهویه مطبوع
نرده شیشه ای دور استخر
بررسی وضعیت ساخت و ساز صنعتی با تأکید بر روش LSF در سال ۱۴۰۳
بررسی مشکلات تولید کاشی و سرامیک در سال 1403
رنگ استخری چیست و کاربرد آن