
یک کارشناس شهری تشریح کرد:
چهار راهکار برای افزایش درآمد پایدار شهر

یک کارشناس شهری با اشاره به چالشهای پیش روی شهرداری تهران در حوزه تامین مالی، چهار راهکار برای افزایش درآمدهای پایدار شهر طی چهار سال پیش رو را تشریح کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، علیرضا فیروزی با بیان اینکه دستگاههای دولتی هزینهمحور هستند و سهم درآمدی آنها از ردیف بودجه عمومی کشور مشخص است، گفت: این در حالی است که شهرداریها از این قاعده مستثنی بوده و جزو نهادهایی به شمار میآیند که نه از بودجه کشور بهره چندانی دارند و نه جزو دستگاههای خصوصی و انتفاعی هستند که ماموریتشان کسب سود و افزایش ارزش افزوده باشد.از این منظر میتوان گفت شهرداریها از بابت تکالیف قانونی، کارکردی دولتی دارند اما از منظر کسب درآمد و تامین منابع، خصوصی به شمار میآیند؛ البته با این تفاوت که قادر نیستند از هر محلی کسب درآمد کنند.
وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای ایجاد توازن هزینههای جاری و ضروری با میزان درآمدهای پایدار، گفت: درآمدهای پایدار به درآمدهای قابل پیشبینی مستمری گفته میشود که باید صرف نگهداشت شهر شود، اما عموما این نوع درآمد با هزینههای جاری شهرداری تناسبی ندارد. بنابراین میان هزینههای جاری و درآمدهای پایدار، شکاف بزرگی ایجاد میشود که برای از بین بردن آن یا باید درآمدهای پایدار را افزایش داد یا هزینه نگهداشت شهر و هزینههای جاری را کاهش داد تا درآمدها و هزینهها به هم نزدیک شوند.
به گفته فیروزی، در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از هزینههای نگهداشت شهر با این نوع درآمد پوشش داده میشود.
وی سپس به تشریح چهار راهکار برای افزایش درآمدهای پایدار شهر در این دوره مدیریت شهری پرداخت و گفت: راه نخست این است که شهرداری از طریق تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی، لایحه درآمدهای پایدار را تعیین تکلیف کرده و تا مرحله تصویب و ابلاغ پیگیری کند.به گفته این کارشناس شهری، پیشبینی میشود از این طریق تا ۵۰ درصد از درآمدهای جاری شهر از محل درآمدهای پایدار تامین شود.
وی دومین راهکار در این زمینه را پیگیری وصول مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان و ابراز عقیده کرد: بستانکاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ از اشخاص حقیقی و حقوقی نشان از ضعف ابزار تحقق مطالبات شهرداری از بدهکاران خود دارد؛ بنابراین شهرداری تهران باید اهرم ضمانت اجرایی وصول مطالبات خود را تقویت کند، چراکه این بدهکاران، اجباری برای پرداخت عوارض خدمات شهری ندارند و صرفا زمانی که برای خرید و فروش ملک خود اقدام میکنند، ناگزیر به تسویه بدهیهای شهری خود میشوند.
فیروزی معتقد است با به کارگیری خلاقیت و برنامهریزی هدفمند در زمینه ارائه خدمات به شهروندان، میتوان زمینه را برای افزایش ضمانت دریافت مطالبات شهرداری فراهم کرد.علاوه بر این، همکاری و هماهنگی با سایر دستگاههای خدمترسان مانند ادارات برق، گاز و مخابرات نیز میتواند به افزایش ضمانت اجرا کمک کند.همچنین شهرداری تهران باید از ظرفیتهای قانونی کمیسیون ماده ۷۷ و شورای عالی استانها برای پیگیری حقوق شهرداری بهره گیرد.
این کارشناس شهری با بیان اینکه شهرداری تهران تاکنون از ظرفیتهای بالقوه حوزه فناوری اطلاعات و استارتآپها استفاده بهینهای نکرده است، گفت: از این مسیر نیز میتوان با هدف افزایش رضایتمندی شهروندان، افزایش درآمدهای شهرداری و کاهش هزینههای اداره شهر بهره جست.بنابراین راهکار سوم افزایش درآمد پایدار در شهر تهران از مسیر استفاده از ظرفیت استارتآپها میگذرد.
وی همچنین به عنوان راهکار چهارم افزایش درآمد پایدار در شهرداری به برنامهریزی برای استفاده بهینه و پایدار از منابع عمومی شهر در راستای رفع نیاز شهروندان و کسب درآمدهای پایدار اشاره کرد و گفت: برای این منظور شناسایی نیاز هر محله (مبتنی بر کمبود سرانههای خدماتی) و تعریف پروژههای مشارکتی میتواند راهگشا باشد؛ اما تحقق این امر مستلزم وجود یک تیم خبره حقوقی است تا بسترهای قانونی لازم نظیر اخذ مصوبه لازم از شورای اسلامی شهر تهران یا مجلس شورای اسلامی، اخذ رأی از دیوان عدالت اداری و … را فراهم آورد.
دنیای اقتصاد
وی با تاکید بر ضرورت تلاش برای ایجاد توازن هزینههای جاری و ضروری با میزان درآمدهای پایدار، گفت: درآمدهای پایدار به درآمدهای قابل پیشبینی مستمری گفته میشود که باید صرف نگهداشت شهر شود، اما عموما این نوع درآمد با هزینههای جاری شهرداری تناسبی ندارد. بنابراین میان هزینههای جاری و درآمدهای پایدار، شکاف بزرگی ایجاد میشود که برای از بین بردن آن یا باید درآمدهای پایدار را افزایش داد یا هزینه نگهداشت شهر و هزینههای جاری را کاهش داد تا درآمدها و هزینهها به هم نزدیک شوند.
به گفته فیروزی، در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از هزینههای نگهداشت شهر با این نوع درآمد پوشش داده میشود.
وی سپس به تشریح چهار راهکار برای افزایش درآمدهای پایدار شهر در این دوره مدیریت شهری پرداخت و گفت: راه نخست این است که شهرداری از طریق تعامل سازنده با مجلس شورای اسلامی، لایحه درآمدهای پایدار را تعیین تکلیف کرده و تا مرحله تصویب و ابلاغ پیگیری کند.به گفته این کارشناس شهری، پیشبینی میشود از این طریق تا ۵۰ درصد از درآمدهای جاری شهر از محل درآمدهای پایدار تامین شود.
وی دومین راهکار در این زمینه را پیگیری وصول مطالبات شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان و ابراز عقیده کرد: بستانکاری سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران تا پایان سال مالی ۱۳۹۹ از اشخاص حقیقی و حقوقی نشان از ضعف ابزار تحقق مطالبات شهرداری از بدهکاران خود دارد؛ بنابراین شهرداری تهران باید اهرم ضمانت اجرایی وصول مطالبات خود را تقویت کند، چراکه این بدهکاران، اجباری برای پرداخت عوارض خدمات شهری ندارند و صرفا زمانی که برای خرید و فروش ملک خود اقدام میکنند، ناگزیر به تسویه بدهیهای شهری خود میشوند.
فیروزی معتقد است با به کارگیری خلاقیت و برنامهریزی هدفمند در زمینه ارائه خدمات به شهروندان، میتوان زمینه را برای افزایش ضمانت دریافت مطالبات شهرداری فراهم کرد.علاوه بر این، همکاری و هماهنگی با سایر دستگاههای خدمترسان مانند ادارات برق، گاز و مخابرات نیز میتواند به افزایش ضمانت اجرا کمک کند.همچنین شهرداری تهران باید از ظرفیتهای قانونی کمیسیون ماده ۷۷ و شورای عالی استانها برای پیگیری حقوق شهرداری بهره گیرد.
این کارشناس شهری با بیان اینکه شهرداری تهران تاکنون از ظرفیتهای بالقوه حوزه فناوری اطلاعات و استارتآپها استفاده بهینهای نکرده است، گفت: از این مسیر نیز میتوان با هدف افزایش رضایتمندی شهروندان، افزایش درآمدهای شهرداری و کاهش هزینههای اداره شهر بهره جست.بنابراین راهکار سوم افزایش درآمد پایدار در شهر تهران از مسیر استفاده از ظرفیت استارتآپها میگذرد.
وی همچنین به عنوان راهکار چهارم افزایش درآمد پایدار در شهرداری به برنامهریزی برای استفاده بهینه و پایدار از منابع عمومی شهر در راستای رفع نیاز شهروندان و کسب درآمدهای پایدار اشاره کرد و گفت: برای این منظور شناسایی نیاز هر محله (مبتنی بر کمبود سرانههای خدماتی) و تعریف پروژههای مشارکتی میتواند راهگشا باشد؛ اما تحقق این امر مستلزم وجود یک تیم خبره حقوقی است تا بسترهای قانونی لازم نظیر اخذ مصوبه لازم از شورای اسلامی شهر تهران یا مجلس شورای اسلامی، اخذ رأی از دیوان عدالت اداری و … را فراهم آورد.
دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تازهترین اخبار ساختمان
بازار داغ اجاره واحدهای زیر 20 متر در پایتخت!
25 هزار مسکن استیجاری ساخته خواهد شد
وام ودیعه مسکن برای همه؛ از 55 تا 400 میلیون تومان
تأکید بر نقش نظارت های فنی آزمایشگاه خاک در توسعه پایدار سواحل مکران
رشته برق ساختمان؛ آشنایی با رشته برق برقکاری کاردانش و فنی حرفه ای
لزوم اجرای ساخت مسکن اقتصادی در کشور
تصویب نهایی ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
وام های ودیعه مسکن تاثیری بر بازار ندارند
آغاز عملیات اجرایی پروژه 1026 واحدی در محله اسلام آباد
مسکن کوچک متراژ، ابزاری موثر برای حل مشکل مسکن جوانان است
نظام ارائه خدمات هوشمند سازمان ملی مسکن متحول شده است
تسریع در تحویل میلگردهای پروژه های مسکن ملی در مناطق سردسیر
تاثیر تگرگ بر بدنه و شیشه خودرو؛ نقش سایبانها در کاهش هزینههای تعمیر
چگونه مهندسان ناظر میتوانند ایمنی پروژههای ساختمانی را تضمین کنند؟
رفع تصرف 1600 مترمربع اراضی ملی شهرستان مشهد
پربازدیدترین اخبار
رشته برق ساختمان؛ آشنایی با رشته برق برقکاری کاردانش و فنی حرفه ای
تأکید بر نقش نظارت های فنی آزمایشگاه خاک در توسعه پایدار سواحل مکران
وام ودیعه مسکن برای همه؛ از 55 تا 400 میلیون تومان
25 هزار مسکن استیجاری ساخته خواهد شد
بازار داغ اجاره واحدهای زیر 20 متر در پایتخت!
شورای شهر تهران اختیارات کمیسیون ماده 5 را محدود کرد
چگونه مهندسان ناظر میتوانند ایمنی پروژههای ساختمانی را تضمین کنند؟
تاثیر تگرگ بر بدنه و شیشه خودرو؛ نقش سایبانها در کاهش هزینههای تعمیر
سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن افرایش یافت
تسریع در تحویل میلگردهای پروژه های مسکن ملی در مناطق سردسیر
نظام ارائه خدمات هوشمند سازمان ملی مسکن متحول شده است
آغاز عملیات اجرایی پروژه 1026 واحدی در محله اسلام آباد
وام های ودیعه مسکن تاثیری بر بازار ندارند
تصویب نهایی ویرایش پنجم مبحث 19 مقررات ملی ساختمان
مسکن کوچک متراژ، ابزاری موثر برای حل مشکل مسکن جوانان است