
مهلت یکماهه برای احیای شارژ شهری

کمتر از یک ماه و نیم از فرصت شهرداری برای احیای یکی از منابع درآمدی پایدار شهرداری تهران باقی مانده و اگر این فرصت مغتنم شمرده شود، سال آینده درآمدی بیش از بودجه مصوب سالجاری شهرداری تهران حاصل خواهد شد که میتواند به طور کامل به ترمیم و توسعه ناوگان حملونقل عمومی اختصاص یابد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران روز گذشته یادآوری کرد: در راستای اجرای تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات ارزش افزوده مقرر شده تا شوراهای اسلامی شهر و بخش جهت وضع هر یک از عوارض محلی جدید که تکلیف آنها در قانون جدید مشخص نشده باشد، موارد را حداکثر تا ۱۵ بهمن هر سال برای اجرا در سال بعد تصویب و اعلام کنند. وی ادامه داد: با عنایت به محدودیت زمانی برای بررسی و تصویب لوایح عوارضی، ضروری است شهرداری تهران در اسرع وقت اقدام لازم را در این خصوص انجام دهد.
بر اساس این گزارش شهرداری تهران برای بهروز کردن میزان عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و نیز سایر سرفصلهای عوارضی از قبیل عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه قدری بیش از یک ماه فرصت دارد و این لوایح باید در اسرع وقت به شورای شهر ارسال و در صحن بررسی و به رای گذاشته شود.
کارشناسان شهری هشدار دادهاند که اگر شهرداری تهران این فرصت را از دست بدهد، با توجه به محدودیتهای مالی دولت راه جایگزین مناسبی برای تامین مالی پروژههای ضروری بهویژه در حوزه حملونقل و ترافیک نخواهد داشت و از این رو لازم است در فرصت باقی مانده نسبت به تغییر فرمول مبنای محاسبه عوارض شهری مذکور اقدام کند.
مداقه در یکی از این عوارض یعنی عوارض نوسازی که از آن به عنوان شارژ شهری یاد میشود، نشان میدهد این عوارض حتی از هزینه شارژ نظافت و نگهداشت فضاهای مشاعی ساختمان که ساکنان هر واحد مسکونی به صورت سالانه میپردازند به مراتب کمتر است و فاصله معناداری نیز بین عوارض ساختمانهای لوکس و ارزان وجود ندارد.
به این ترتیب نه تنها رقم فعلی این عوارض بسیار ناچیز است، بلکه فرمول آن به اصلاح نیاز دارد. این اصلاح باید به نحوی صورت گیرد که در مجموع درآمد شارژ شهری به شکل عادلانهتری حاصل شود؛ به این معنا که مالکان ساختمانهای مرغوبتر در مناطق گرانقیمت بازار مسکن پایتخت به واسطه برخورداری بیشتر از امکانات عمومی شهر باید عوارض بیشتری بپردازند و منابع حاصل از این عوارض نیز صرف افزایش سرانههای خدماتی در مناطق نیمه جنوبی شهر شود تا فاصله آشکار شرایط زندگی در شمال و جنوب از طریق درآمد حاصل از شارژ شهری که شهروندان باید سالانه بپردازند، به تدریج از بین برود.
مدیریت شهری اکنون قدری بیش از یک ماه وقت دارد تا عوارض شارژ شهری را اصلاح کند. بر اساس ماده ۲ قانون عمران و نوسازی شهری مصوب سال ۱۳۴۷ نیز شهرداری تهران پشتوانه قانونی برای دریافت عوارض سالانه معادل یکدرصد ارزش روز املاک و اراضی واقع در شهر را دارد و میتواند به پشتوانه این ابزار قانونی رقم شارژ شهری را برای سال ۱۴۰۱ به میزان معقولی افزایش دهد.
دنیای اقتصاد
بر اساس این گزارش شهرداری تهران برای بهروز کردن میزان عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و نیز سایر سرفصلهای عوارضی از قبیل عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه قدری بیش از یک ماه فرصت دارد و این لوایح باید در اسرع وقت به شورای شهر ارسال و در صحن بررسی و به رای گذاشته شود.
کارشناسان شهری هشدار دادهاند که اگر شهرداری تهران این فرصت را از دست بدهد، با توجه به محدودیتهای مالی دولت راه جایگزین مناسبی برای تامین مالی پروژههای ضروری بهویژه در حوزه حملونقل و ترافیک نخواهد داشت و از این رو لازم است در فرصت باقی مانده نسبت به تغییر فرمول مبنای محاسبه عوارض شهری مذکور اقدام کند.
مداقه در یکی از این عوارض یعنی عوارض نوسازی که از آن به عنوان شارژ شهری یاد میشود، نشان میدهد این عوارض حتی از هزینه شارژ نظافت و نگهداشت فضاهای مشاعی ساختمان که ساکنان هر واحد مسکونی به صورت سالانه میپردازند به مراتب کمتر است و فاصله معناداری نیز بین عوارض ساختمانهای لوکس و ارزان وجود ندارد.
به این ترتیب نه تنها رقم فعلی این عوارض بسیار ناچیز است، بلکه فرمول آن به اصلاح نیاز دارد. این اصلاح باید به نحوی صورت گیرد که در مجموع درآمد شارژ شهری به شکل عادلانهتری حاصل شود؛ به این معنا که مالکان ساختمانهای مرغوبتر در مناطق گرانقیمت بازار مسکن پایتخت به واسطه برخورداری بیشتر از امکانات عمومی شهر باید عوارض بیشتری بپردازند و منابع حاصل از این عوارض نیز صرف افزایش سرانههای خدماتی در مناطق نیمه جنوبی شهر شود تا فاصله آشکار شرایط زندگی در شمال و جنوب از طریق درآمد حاصل از شارژ شهری که شهروندان باید سالانه بپردازند، به تدریج از بین برود.
مدیریت شهری اکنون قدری بیش از یک ماه وقت دارد تا عوارض شارژ شهری را اصلاح کند. بر اساس ماده ۲ قانون عمران و نوسازی شهری مصوب سال ۱۳۴۷ نیز شهرداری تهران پشتوانه قانونی برای دریافت عوارض سالانه معادل یکدرصد ارزش روز املاک و اراضی واقع در شهر را دارد و میتواند به پشتوانه این ابزار قانونی رقم شارژ شهری را برای سال ۱۴۰۱ به میزان معقولی افزایش دهد.
دنیای اقتصاد
تازهترین اخبار ساختمان
ارزیابی 9 سیاست کلی نظام در حوزه مسکن
ورود قیمت های سلیقه ای در بازار خرید و اجاره مسکن
آسیب دیدگان جنگ 12 روزه چقدر وام ودیعه می گیرند؟
ارتقای جایگاه استان گلستان در شاخص های حوزه مسکن
ابهام در اهداف و برنامه های صندوق ملی مسکن
رفع تعرض به 59 هکتار اراضی دولتی در مردادماه
تامین 8000 قطعه زمین برای متقاضیان جوانی جمعیت
پاسخ انبوه سازان به اظهارات رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران
همه چیز درباره مبلمان اداری و تاثیر آن بر بهرهوری کارکنان
مجمع عمومی عادی نوبت دوم سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی برگزار شد
اجاره بها در کدام مناطق کاهش یافت؟
سقف تسهیلات بانکی مسکن افزایش یافت
لزوم اجرای تأسیسات زیربنایی پروژه های مسکونی
رکود بازار معاملات مسکن سنگین تر شده است
تامین وام جدید برای تحویل واحدهای مسکن مهرگان
پربازدیدترین اخبار
آسیب دیدگان جنگ 12 روزه چقدر وام ودیعه می گیرند؟
میانگین قیمت مسکن در تهران چقدر است؟
ورود قیمت های سلیقه ای در بازار خرید و اجاره مسکن
ارزیابی 9 سیاست کلی نظام در حوزه مسکن
همه چیز درباره مبلمان اداری و تاثیر آن بر بهرهوری کارکنان
پاسخ انبوه سازان به اظهارات رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران
تامین 8000 قطعه زمین برای متقاضیان جوانی جمعیت
نسخه کره جنوبی برای صنعت اجاره داری حرفه ای در ایران
رفع تعرض به 59 هکتار اراضی دولتی در مردادماه
ابهام در اهداف و برنامه های صندوق ملی مسکن
ارتقای جایگاه استان گلستان در شاخص های حوزه مسکن
از مهندسان متخلف پروژه ها را پس خواهیم گرفت
افتتاح 2 هزار و 600 واحد مسکونی در استان سمنان
سرنوشت مسکن مهر در انتظار مسکن ملی است
صدور پروانه های ساختمانی از مرز 500 هزار واحد عبور کرد