
معرفی محصول؛
آسانسورهای MRL را بهتر بشناسید

موتورهایی که فاقد گیربکس اند را گیرلس (بدون گیربکس) مینامند. آسانسورهای MRL به دلیل استفاده از موتورهای گیرلس به آسانسور گیرلس نیز شهرت دارند.
به گزارش اخبار ساختمان، در این متن مهم درباره موتور گیرلس و آسانسورهای MRL صحبت خواهیم کرد. زمانی که بحث بهینه مصرفکردن انرژی مطرح شد و اینکه سرعت آسانسورهای گیربکس نیاز به تکنولوژی بسیار پیشرفتهای داشت و این تکنولوژی مقرون به صرفه نبود، به همین خاطر موتورهای گیرلس طراحی شدند. این موتورها از همه لحاظ برتری بیشتری نسبت به موتورهای گیربکسی داشتند و باعث شدند تا تقاضای دانشجویان آسانسوری را از گیربکسی به گیرلس تغییر دهند. اما چندین سوال اساسی مطرح میشود:
آسانسور MRL چیست و چه ویژگیهای خاصی دارد؟
دلیل برتری ملموس موتورهای گیرلس آسانسور MRL نسبت به موتورهای گیربکسی آسانسورهای کششی چه بوده است؟
اگر موتورهای گیرلس بهتر هستند پس چرا هنوز خیلی از مصرفکنندهها از موتورهای گیربکسی استفاده میکنند؟
آیا صرفا بالاتر بودن هزینه موتور گیرلس باعث میشود تا این موتور را کنار بگذاریم؟
آسانسور بدون موتورخانه mrl نسبت به دیگر آسانسورها چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟
آیا استفاده از موتور گیرلس توجیه اقتصادی و عملی ندارد؟
آشنایی با موتور گیرلس و آسانسورهای MRL
زمانی که موتورهای گیرلس با آهنربای مغناطیس دائم به بازار آمد باعث شد تا ابعاد کمتری نسبت به موتورهای گیربکس داشته باشند و همین امر باعث شد تا نصابهای آسانسور به سراغ نصب این موتورها در چاه آسانسور باشند و رفته رفته دنیای آسانسور شکل جدیدی به خود گرفت.
امروزه در متروها و آموزشگاهها یا حتی مناطق امنیتی که اجازه داشتن اتاق آسانسور ندارند با استفاده از موتورگیرلس توانایی آن را دارند تا آسانسور بدون موتورخانه mrl داشته و چه بسا بسیار راحتتر باشند.
موتور گیرلس مغناطیس دائم آسانسورهای MRL با موتور گیربکس چرخنده حلزونی چه تفاوتهایی دارد؟
زمانی که شما آسانسور MRL را بهتر بشناسید تفاوتهای موتورهای آن را نیز بهتر درک میکنید. برای شناخت بهتر اینکه آسانسور MRL چیست در ادامه به مقایسه دو موتور این نوع آسانسورها پرداختهایم.
الف)تفاوت ساختار موتور گیرلس مغناطیس دائم آسانسورهای MRL با موتور گیربکس
زمانی که گیربکس از ساختمان موتور حذف شد اجزاء زیادی از موتور گیربکسی کم شد، از جمله:
· روغن
· بوش و بلبرینگ های دور بالا و قطعات آب بندی
· فلایویل
· کوپلینگ
· چرخ دنده و مارپیچ (worm and worm wheel)
ب)مزایای موتور گیرلس آسانسور MRL نسبت به موتور گیربکس
· استهلاک کمتر و عدم نیاز به پرداخت هزینه های سرسامآور در سرویس نگهداری این نوع آسانسور
· در آسانسور بدون موتورخانه mrl موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکسی بسیار مناسبتر است.
· ابعاد و وزن بسیار کاهش مییابد
· صدا و لرزش کمتر میشود
· تلفات کاهش یافته است
· راندمان به صورت چشمگیری افزایش یافته است
· در سرعتهای بالا یعنی بیش از ۳ متر بر ثانیه معمولا فقط از موتور گیرلس استفاده میشود
انواع موتور های گیرلس آسانسورهای MRL مغناطیس دائم
موتورهای گیرلس آسانسور MRL از نظر شکل ظاهری و نوع کار کرد به دو دسته تقسیم می شود:
· موتور گیرلس دیسکی یا تخت (روتور بیرونی)
· موتور گیرلس بشکهای یا درامی (روتور داخلی)
موتور گیرلس دیسکی یا تخت آسانسور MRL (روتور بیرونی)
· قابلیت نصب در موتورخانه و همچنین چاه آسانسور میتوان به راحتی در کناره چاه نصب کرد؛ روی دیواره چاه یا آهنکشی، یا اتصال به ریلها در بالا یا وسط یا پایین چاه به دلیل آن که در ساختمان این موتور بدنه و شفت و بلبرینگها بسیار مستحکماند و استاتیک لود و مقاومت بسیار زیاد است.
· این سیستم در برابر ضربات به هنگام حمل و نقل یا پاراشوت بسیار ایمن است.
· قابلیت کنترل بهتر توسط تابلو فرمان و درایو نسبت به نوع دیگر موتور گیرلس یعنی بشکهای نیازی به فن خنککننده نیست از سیستم ترمز هندویل و ترمز معمولی میتوان استفاده کرد.
موتور گیرلس بشکهای یا درامی در آسانسورهای MRL (روتور داخلی)
· ایدهآل برای فضای بالاسری (overhead اورهد) کم
· قیمت کم نسبت به نوع دیسکی
· قابلیت نصب در چاه و موتورخانه آسانسور
· ابعاد کوچک و وزن کم
نکات مهم در نصب آسانسورهای MRL
شرایط و مواردی که باید برای طراحی آسانسور mrl رعایت کرد به شرح زیر است:
· می بایست به سیستم بکسلبندی یعنی ۱:۱ یا ۲:۱ و یا بیشتر دقت کرد.
· ترافیک و نوع کاربری آسانسور ساختمان
· توجه به سیم بکسل و فلکه کششی موتور
· تطابق داشتن مشخصات فنی انکودر موتور گیرلس با درایو تابلو فرمان آسانسور کششی
· مقدار تراول ساختمان و ترافیک ساختمان و میزان ارتفاع تناسب مجموع بارهای وارده به فلکه کششی و تناسب آن با مشخصات موتور
· تحلیل و برآورد مقدار و محل نیروهای وارده بر ریلها و سازه آسانسور
· طراحی ساخت مناسب اجزا اتصال دهنده موتور و صفحاتی که سربکسل دارند
· نصب و طراحی و اجرای درست قرار دادن پارک پلیت park plate
· قرارگیری گاورنر در مکانی درست در چاه آسانسور
· قرارگیری درست تابلو فرمان در چاه آسانسور
· شرایط نجات اضطراری را میبایست طبق ضوابط استاندارد فراهم کرد
ایسنا
آسانسور MRL چیست و چه ویژگیهای خاصی دارد؟
دلیل برتری ملموس موتورهای گیرلس آسانسور MRL نسبت به موتورهای گیربکسی آسانسورهای کششی چه بوده است؟
اگر موتورهای گیرلس بهتر هستند پس چرا هنوز خیلی از مصرفکنندهها از موتورهای گیربکسی استفاده میکنند؟
آیا صرفا بالاتر بودن هزینه موتور گیرلس باعث میشود تا این موتور را کنار بگذاریم؟
آسانسور بدون موتورخانه mrl نسبت به دیگر آسانسورها چه ویژگی منحصر به فردی دارد؟
آیا استفاده از موتور گیرلس توجیه اقتصادی و عملی ندارد؟
آشنایی با موتور گیرلس و آسانسورهای MRL
زمانی که موتورهای گیرلس با آهنربای مغناطیس دائم به بازار آمد باعث شد تا ابعاد کمتری نسبت به موتورهای گیربکس داشته باشند و همین امر باعث شد تا نصابهای آسانسور به سراغ نصب این موتورها در چاه آسانسور باشند و رفته رفته دنیای آسانسور شکل جدیدی به خود گرفت.
امروزه در متروها و آموزشگاهها یا حتی مناطق امنیتی که اجازه داشتن اتاق آسانسور ندارند با استفاده از موتورگیرلس توانایی آن را دارند تا آسانسور بدون موتورخانه mrl داشته و چه بسا بسیار راحتتر باشند.
موتور گیرلس مغناطیس دائم آسانسورهای MRL با موتور گیربکس چرخنده حلزونی چه تفاوتهایی دارد؟
زمانی که شما آسانسور MRL را بهتر بشناسید تفاوتهای موتورهای آن را نیز بهتر درک میکنید. برای شناخت بهتر اینکه آسانسور MRL چیست در ادامه به مقایسه دو موتور این نوع آسانسورها پرداختهایم.
الف)تفاوت ساختار موتور گیرلس مغناطیس دائم آسانسورهای MRL با موتور گیربکس
زمانی که گیربکس از ساختمان موتور حذف شد اجزاء زیادی از موتور گیربکسی کم شد، از جمله:
· روغن
· بوش و بلبرینگ های دور بالا و قطعات آب بندی
· فلایویل
· کوپلینگ
· چرخ دنده و مارپیچ (worm and worm wheel)
ب)مزایای موتور گیرلس آسانسور MRL نسبت به موتور گیربکس
· استهلاک کمتر و عدم نیاز به پرداخت هزینه های سرسامآور در سرویس نگهداری این نوع آسانسور
· در آسانسور بدون موتورخانه mrl موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکسی بسیار مناسبتر است.
· ابعاد و وزن بسیار کاهش مییابد
· صدا و لرزش کمتر میشود
· تلفات کاهش یافته است
· راندمان به صورت چشمگیری افزایش یافته است
· در سرعتهای بالا یعنی بیش از ۳ متر بر ثانیه معمولا فقط از موتور گیرلس استفاده میشود
انواع موتور های گیرلس آسانسورهای MRL مغناطیس دائم
موتورهای گیرلس آسانسور MRL از نظر شکل ظاهری و نوع کار کرد به دو دسته تقسیم می شود:
· موتور گیرلس دیسکی یا تخت (روتور بیرونی)
· موتور گیرلس بشکهای یا درامی (روتور داخلی)
موتور گیرلس دیسکی یا تخت آسانسور MRL (روتور بیرونی)
· قابلیت نصب در موتورخانه و همچنین چاه آسانسور میتوان به راحتی در کناره چاه نصب کرد؛ روی دیواره چاه یا آهنکشی، یا اتصال به ریلها در بالا یا وسط یا پایین چاه به دلیل آن که در ساختمان این موتور بدنه و شفت و بلبرینگها بسیار مستحکماند و استاتیک لود و مقاومت بسیار زیاد است.
· این سیستم در برابر ضربات به هنگام حمل و نقل یا پاراشوت بسیار ایمن است.
· قابلیت کنترل بهتر توسط تابلو فرمان و درایو نسبت به نوع دیگر موتور گیرلس یعنی بشکهای نیازی به فن خنککننده نیست از سیستم ترمز هندویل و ترمز معمولی میتوان استفاده کرد.
موتور گیرلس بشکهای یا درامی در آسانسورهای MRL (روتور داخلی)
· ایدهآل برای فضای بالاسری (overhead اورهد) کم
· قیمت کم نسبت به نوع دیسکی
· قابلیت نصب در چاه و موتورخانه آسانسور
· ابعاد کوچک و وزن کم
نکات مهم در نصب آسانسورهای MRL
شرایط و مواردی که باید برای طراحی آسانسور mrl رعایت کرد به شرح زیر است:
· می بایست به سیستم بکسلبندی یعنی ۱:۱ یا ۲:۱ و یا بیشتر دقت کرد.
· ترافیک و نوع کاربری آسانسور ساختمان
· توجه به سیم بکسل و فلکه کششی موتور
· تطابق داشتن مشخصات فنی انکودر موتور گیرلس با درایو تابلو فرمان آسانسور کششی
· مقدار تراول ساختمان و ترافیک ساختمان و میزان ارتفاع تناسب مجموع بارهای وارده به فلکه کششی و تناسب آن با مشخصات موتور
· تحلیل و برآورد مقدار و محل نیروهای وارده بر ریلها و سازه آسانسور
· طراحی ساخت مناسب اجزا اتصال دهنده موتور و صفحاتی که سربکسل دارند
· نصب و طراحی و اجرای درست قرار دادن پارک پلیت park plate
· قرارگیری گاورنر در مکانی درست در چاه آسانسور
· قرارگیری درست تابلو فرمان در چاه آسانسور
· شرایط نجات اضطراری را میبایست طبق ضوابط استاندارد فراهم کرد
ایسنا
تازهترین اخبار ساختمان
نکات مهم در خرید آهن آلات
افتتاح بیش از هشت هزار مسکن ملی خراسان رضوی
مستاجران امیدی به خرید خانه ندارند
اختلاف وزیر راه و نظام مهندسی بر سر قیمت ساخت مسکن
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
20 هزار مسکن با کیفیت در نوبت بهره برداری قرار دارد
ابلاغ تعرفه سال 1404 خدمات مهندسی
شناسایی 1700 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
پربازدیدترین اخبار
اختلاف وزیر راه و نظام مهندسی بر سر قیمت ساخت مسکن
افتتاح بیش از هشت هزار مسکن ملی خراسان رضوی
مستاجران امیدی به خرید خانه ندارند
نکات مهم در خرید آهن آلات
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
مستاجران در آستانه بزرگترین شوک تاریخ قرار گرفته اند
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
آشنایی با سازه ال اس اف
لزوم اتصال طرح های ساخت مسکن به تسهیلات بانکی
مقاومت برخی دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد