
تلاش مدیریت شهری برای احیای منابع مالی

مدیریت شهری در حالی بر اقناع دولت و مجلس برای پیشبینی ردیفهای اعتباری در بودجه کل کشور برای شهرداریها متمرکز شده است که به اعتقاد کارشناسان میتواند به جای صرف زمان برای پیگیری کمک از ناحیه دولت، از فرصت محدود تا پایان سال برای پیشبینی ردیفهایی از جنس «عوارض» در بودجه سالانه شهرداری تهران با هدف کسب درآمد پایدار متناسب با ظرفیتهای پایتخت استفاده کند.
به گزارش اخبار ساختمان، لطفالله فروزنده، معاون شهردار تهران درباره نتایج تازهترین رایزنیها با مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور گفت: اخیرا رئیس و اعضای شورای شهر تهران با اعضای فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی جلسهای داشتند که مباحث بسیار مهمی درباره منابع مالی شهرداریها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور مطرح شد.
وی با بیان اینکه تبصرههای پیشنهادی شهرداری تهران درباره کمکهای دولت به شهرداریها به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است، گفت: اعضای فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی که همگی در نشست حضور داشتند، قول قطعی برای حل مشکلات تامین مالی شهرداریها دادند.
فروزنده ادامه داد: رئیس و اعضای شورای شهر تهران درباره احیای حق شهرداریها از اعتبارات بودجه سال آینده کشور، بسیار فعال هستند و به نظر میرسد تا حدودی منتج به نتیجه میشود.
وی در ادامه از احتمال برگزاری نشست مشترک بودجهای میان شهردار تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خبر داد.
معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران درباره بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران توضیح داد: لایحه بودجه در حال تدوین است و در موعد مقرر یعنی تا پایان دی ۱۴۰۰ با توجه به سیاستها، اسناد بالادستی و سرفصلهایی که شورای شهر تعیین کرده به این شورا تقدیم میشود.
در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور دولت با توجه به «اضافه شدن یکدرصد به سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده» برخی ردیفها و تبصرههای مربوط به تامین مالی برای شهرداریها را از بودجه ۱۴۰۱ کشور حذف کرده بود. با وجود اینکه در میان ردیفهای دولتی بودجه شهرداریها عموما فقط مجوز انتشار اوراق مشارکت است که تمام و کمال محقق میشود و سایر ردیفها عموما با وجود مقادیر ناچیز، تحقق کامل پیدا نمیکند، اما مدیریت شهری تهران تمام ظرفیت خود را به کار بسته تا این ردیفها را برای سال آینده در بودجه کشور بگنجاند.
کارشناسان شهری معتقدند شهرداری و شورای شهر تهران با توجه به ظرفیتهای پایتخت میتوانند منابع درآمدی پایدار متعددی مستقل از هر نوع کمک دولتی برای اداره شهر پیشبینی کنند. برای این منظور مدیریت شهری باید به جای دنبال کردن احیای کمک دولتی که دستکم طی یک دهه اخیر میزان تحقق آن بسیار اندک بوده است، از فرصت باقیمانده تا نیمه بهمن برای وضع عوارض استفاده کند و روی ارائه لوایح عوارضی با ضرایب معقول متمرکز شود، چراکه هر نوع عوارض در کشور باید تا پیش از این زمان به تصویب برسد تا در سال ۱۴۰۱ قابلیت اجرا داشته باشد.
دنیای اقتصاد
وی با بیان اینکه تبصرههای پیشنهادی شهرداری تهران درباره کمکهای دولت به شهرداریها به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است، گفت: اعضای فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی که همگی در نشست حضور داشتند، قول قطعی برای حل مشکلات تامین مالی شهرداریها دادند.
فروزنده ادامه داد: رئیس و اعضای شورای شهر تهران درباره احیای حق شهرداریها از اعتبارات بودجه سال آینده کشور، بسیار فعال هستند و به نظر میرسد تا حدودی منتج به نتیجه میشود.
وی در ادامه از احتمال برگزاری نشست مشترک بودجهای میان شهردار تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خبر داد.
معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران درباره بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران توضیح داد: لایحه بودجه در حال تدوین است و در موعد مقرر یعنی تا پایان دی ۱۴۰۰ با توجه به سیاستها، اسناد بالادستی و سرفصلهایی که شورای شهر تعیین کرده به این شورا تقدیم میشود.
در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور دولت با توجه به «اضافه شدن یکدرصد به سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده» برخی ردیفها و تبصرههای مربوط به تامین مالی برای شهرداریها را از بودجه ۱۴۰۱ کشور حذف کرده بود. با وجود اینکه در میان ردیفهای دولتی بودجه شهرداریها عموما فقط مجوز انتشار اوراق مشارکت است که تمام و کمال محقق میشود و سایر ردیفها عموما با وجود مقادیر ناچیز، تحقق کامل پیدا نمیکند، اما مدیریت شهری تهران تمام ظرفیت خود را به کار بسته تا این ردیفها را برای سال آینده در بودجه کشور بگنجاند.
کارشناسان شهری معتقدند شهرداری و شورای شهر تهران با توجه به ظرفیتهای پایتخت میتوانند منابع درآمدی پایدار متعددی مستقل از هر نوع کمک دولتی برای اداره شهر پیشبینی کنند. برای این منظور مدیریت شهری باید به جای دنبال کردن احیای کمک دولتی که دستکم طی یک دهه اخیر میزان تحقق آن بسیار اندک بوده است، از فرصت باقیمانده تا نیمه بهمن برای وضع عوارض استفاده کند و روی ارائه لوایح عوارضی با ضرایب معقول متمرکز شود، چراکه هر نوع عوارض در کشور باید تا پیش از این زمان به تصویب برسد تا در سال ۱۴۰۱ قابلیت اجرا داشته باشد.
دنیای اقتصاد
تازهترین اخبار ساختمان
مشکلات کسری زمین مسکن محرومان رفع می شود
فروش و واگذاری عرصه های واحدهای مسکن مهر برای مالکان در استان تهران
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
20 هزار مسکن با کیفیت در نوبت بهره برداری قرار دارد
ابلاغ تعرفه سال 1404 خدمات مهندسی
شناسایی 1700 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
پربازدیدترین اخبار
آغاز اعمال محدودیت برقی در صنعت سیمان
تملک 28 ملک برای تبدیل به پارک در سال 1404
رواج آگهی های ملکی با تکیه بر سبک زندگی مذهبی!
مستاجران در آستانه بزرگترین شوک تاریخ قرار گرفته اند
واگذاری اختیارات قیمتگذاری خدمات مهندسی به استانداران با هدف تمرکززدایی
آشنایی با سازه ال اس اف
لزوم اتصال طرح های ساخت مسکن به تسهیلات بانکی
مقاومت برخی دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
تکرار ماجرای تورمی خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت