
عضو کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد:
سه راهکار اساسی برای ساماندهی بازار مسکن

یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس، سه راهکار موثر و ریشهای برای ساماندهی بازار مسکن در شرایط فعلی را تشریح کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس، اعلام کرد: نمی توان با اقدامات مقطعی و موضعی مشکلات موجود در بازار مسکن را حل و فصل کرد و لازم است در این زمینه اقدامات اساسی و ریشه ای به عمل آید.
وی توضیح داد: اگر چه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در برخی موارد از موضوعات ضروری به منظور حمایت از تقاضای مصرفی در بازار مسکن است اما در شرایط فعلی که بازار در وضعیت رکود تورمی قرار دارد و به رغم وجود رکود، سطح قیمت ها همچنان در حال افزایش است لازم است بازار از مسیرهای ممکن ساماندهی شود و اقدامات ریشه ای در این زمینه انجام می گیرد.
بت کلیا اولین اقدام موثر در این زمینه را به کار گرفتن اراده جمعی به منظور اجرای طرح ها، برنامه ها و قوانین موثر در بخش مسکن عنوان کرد و گفت: هم اکنون و مطابق با گزارشی که وزیر راه و شهرسازی با حضور در کمیسیون عمران در خصوص برنامه های این وزارتخانه به منظور حمایت از اقشار هدف و خانوارهای نیازمند به مسکن ارایه کرده است سیاست هایی برای ساماندهی بازار مسکن و تامین بخشی از نیاز خانوارها به مسکن طراحی شده است؛ در این زمینه لازم است تمام دستگاه ها و مسوولان مربوطه و همچنین همه مردم با یک اراده جمعی در جهت تحقق این سیاست ها همکاری و همیاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: بی شک نمی توان وزارت راه و شهرسازی را در هیچ دوره ای به عنوان تنها مقصر عدم اجرای سیاست های تعریف شده و رسیدن به اهداف تعیین شده در حوزه مسکن دانست؛ چرا که در بسیاری از تجارب مربوط به تامین مسکن و در اجرای بسیاری از این سیاست ها همچون اجرای طرح مسکن مهر عدم همکاری سایر دستگاه ها مهمترین دلیل تاخیر در برنامه ها بوده است.
این عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: وقتی وزارت راه و شهرسازی برای حل معضل تامین مسکن طرح و برنامه ای طراحی و در دست اجرا قرار می دهد باید همه دستگاه ها و مسوولان و حتی مردم برای تحقق این اهداف کمک کنند.
وی دومین اقدام ریشه ای برای ساماندهی بازار مسکن حمایت از تولید و عرضه واحدهای مسکونی از سوی بخش خصوصی عنوان کرد؛ بت کلیا در این باره توضیح داد: لازم است سازوکاری تعریف شود که ساخت و عرضه واحدهای مسکونی مورد نیاز متقاضیان مسکن از سوی بخش خصوصی افزایش یابد؛ رفع تصدی گری دولت از فعالیت های اجرایی و عمرانی و ایجاد مشوق های لازم و کافی برای ورود و حضور بخش خصوصی در اجرای طرح های تامین مسکن یک ضرورت است.
بت کلیا همچنین با اشاره به محدود بودن بودجه وزارت راه و شهرسازی برای اجرای همه برنامه های مربوط به دو حوزه راه و مسکن گفت: با توجه به اینکه سالانه مقدار محدودی بودجه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته می شود و این بودجه کفاف اجرای همه طرح ها و برنامه ها و نیازمندی های بخش مسکن و راه را نمی دهد سازوکاری که بدون اتکا به منابع دولتی منجر به اجرای این برنامه ها شود باید طراحی و تدوین شود.
وی فعال سازی یک سیستم مالیاتی منظم به منظور استفاده از درآمدهای مالیاتی برای اجرای طرح هایی همچون تامین واحدهای مسکونی مورد نیاز آحاد جامعه به خصوص کم درآمدها را یکی از این راهکارها عنوان کرد؛ بت کلیا در این باره توضیح داد: سالانه مقادیر بسیار زیادی از مالیات های تعیین شده و مالیات هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت آن به دولت هستند پرداخت نمی شود؛ اگر سازوکاری اندیشیده شود که نظام مالیاتی به نظامی کارآمد تبدیل شود می توان از این درآمدها نیز به منظور رفع بخشی از نیاز به منابع برای اجرای طرح های مهم و ضروری همچون سیاست های تامین مسکن استفاده کرد.
ایکنا
وی توضیح داد: اگر چه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در برخی موارد از موضوعات ضروری به منظور حمایت از تقاضای مصرفی در بازار مسکن است اما در شرایط فعلی که بازار در وضعیت رکود تورمی قرار دارد و به رغم وجود رکود، سطح قیمت ها همچنان در حال افزایش است لازم است بازار از مسیرهای ممکن ساماندهی شود و اقدامات ریشه ای در این زمینه انجام می گیرد.
بت کلیا اولین اقدام موثر در این زمینه را به کار گرفتن اراده جمعی به منظور اجرای طرح ها، برنامه ها و قوانین موثر در بخش مسکن عنوان کرد و گفت: هم اکنون و مطابق با گزارشی که وزیر راه و شهرسازی با حضور در کمیسیون عمران در خصوص برنامه های این وزارتخانه به منظور حمایت از اقشار هدف و خانوارهای نیازمند به مسکن ارایه کرده است سیاست هایی برای ساماندهی بازار مسکن و تامین بخشی از نیاز خانوارها به مسکن طراحی شده است؛ در این زمینه لازم است تمام دستگاه ها و مسوولان مربوطه و همچنین همه مردم با یک اراده جمعی در جهت تحقق این سیاست ها همکاری و همیاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: بی شک نمی توان وزارت راه و شهرسازی را در هیچ دوره ای به عنوان تنها مقصر عدم اجرای سیاست های تعریف شده و رسیدن به اهداف تعیین شده در حوزه مسکن دانست؛ چرا که در بسیاری از تجارب مربوط به تامین مسکن و در اجرای بسیاری از این سیاست ها همچون اجرای طرح مسکن مهر عدم همکاری سایر دستگاه ها مهمترین دلیل تاخیر در برنامه ها بوده است.
این عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: وقتی وزارت راه و شهرسازی برای حل معضل تامین مسکن طرح و برنامه ای طراحی و در دست اجرا قرار می دهد باید همه دستگاه ها و مسوولان و حتی مردم برای تحقق این اهداف کمک کنند.
وی دومین اقدام ریشه ای برای ساماندهی بازار مسکن حمایت از تولید و عرضه واحدهای مسکونی از سوی بخش خصوصی عنوان کرد؛ بت کلیا در این باره توضیح داد: لازم است سازوکاری تعریف شود که ساخت و عرضه واحدهای مسکونی مورد نیاز متقاضیان مسکن از سوی بخش خصوصی افزایش یابد؛ رفع تصدی گری دولت از فعالیت های اجرایی و عمرانی و ایجاد مشوق های لازم و کافی برای ورود و حضور بخش خصوصی در اجرای طرح های تامین مسکن یک ضرورت است.
بت کلیا همچنین با اشاره به محدود بودن بودجه وزارت راه و شهرسازی برای اجرای همه برنامه های مربوط به دو حوزه راه و مسکن گفت: با توجه به اینکه سالانه مقدار محدودی بودجه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته می شود و این بودجه کفاف اجرای همه طرح ها و برنامه ها و نیازمندی های بخش مسکن و راه را نمی دهد سازوکاری که بدون اتکا به منابع دولتی منجر به اجرای این برنامه ها شود باید طراحی و تدوین شود.
وی فعال سازی یک سیستم مالیاتی منظم به منظور استفاده از درآمدهای مالیاتی برای اجرای طرح هایی همچون تامین واحدهای مسکونی مورد نیاز آحاد جامعه به خصوص کم درآمدها را یکی از این راهکارها عنوان کرد؛ بت کلیا در این باره توضیح داد: سالانه مقادیر بسیار زیادی از مالیات های تعیین شده و مالیات هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت آن به دولت هستند پرداخت نمی شود؛ اگر سازوکاری اندیشیده شود که نظام مالیاتی به نظامی کارآمد تبدیل شود می توان از این درآمدها نیز به منظور رفع بخشی از نیاز به منابع برای اجرای طرح های مهم و ضروری همچون سیاست های تامین مسکن استفاده کرد.
ایکنا
تازهترین اخبار ساختمان
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
مقاومت برخی دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک
لزوم اتصال طرح های ساخت مسکن به تسهیلات بانکی
آشنایی با سازه ال اس اف
تمیز کردن پارتیشن شیشهای: راهنمای 0 تا 100 برای شفافیت و زیبایی
راهنمای خرید کابینت هایگلاس
ابلاغ دستورالعمل تعرفه خدمات مهندسی 1404
راهنمای تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی
اشتباهات رایج در انتخاب سنگ نما و چگونگی اجتناب از آنها: راهنمای جامع برای نمایی ماندگار و زیبا
نرده شیشه ای دور استخر
پربازدیدترین اخبار
آشنایی با سازه ال اس اف
لزوم اتصال طرح های ساخت مسکن به تسهیلات بانکی
مقاومت برخی دستگاه ها برای اتصال به سامانه املاک
اقساط وام های مسکن با خط فقر همخوانی ندارد
لزوم افزایش تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن
ردپای بانک ها و شهرداری ها در گرانی مسکن
سالی پرچالش در انتظار بازار مسکن است
علت روند کند بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری چیست؟
تکرار ماجرای تورمی خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی مسکن مهر
اصلاح ساختار شرکت عمران شهرهای جدید در دستور کار قرار گرفت
اشتباهات رایج در انتخاب سنگ نما و چگونگی اجتناب از آنها: راهنمای جامع برای نمایی ماندگار و زیبا
راهنمای تشخیص میلگرد اصلی از تقلبی
ابلاغ دستورالعمل تعرفه خدمات مهندسی 1404
راهنمای خرید کابینت هایگلاس
گزارش عملکرد انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران در سال 1403