بی مهری مسوولان در قبال مسکن مهر
مسکن مهر در بازار بیمهری مسوولان قرار دارد بهطوریکه با گذشت هفت سال از بیمهری دولت روحانی به مسکن مهر و مزخرف نامیدنش، اخیرا استاندار آذربایجانشرقی گفته است، مسکن مهر باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، افزایش لجامگسیخته قیمت مسکن و تنزل ارزش تسهیلات و ودیعههای دولتی این بخش در حد مبلغ رهن و اجارهبها در حالی امیدهای خانهدار شدن بسیاری از اقشار بدون مسکن را به یأس بدل کرده که برخی از مسوولان اجرایی و متولی این حوزه که در چند سال اخیر نه تنها اقدامی مؤثر برای تولید مسکن انجام ندادهاند بلکه در نوعی یک بام و دو هوای سیاسی و جناحی، طرحهای نیمبندی اجرا شده در این بخش را نیز به باد انتقاد گرفتهاند.
بخش مسکن به علت حوزه گسترده دربرگیری و جایگاه آن بهعنوان صنعتی مولد و محرک از اهمیت ویژهتری برخوردار است، بخشی که روزگاری طرحی با عنوان مسکن مهر برای ساماندهیاش از سوی یک دولت اجرایی شد و چند صباحی بعد و با تغییر مسوولان قوه مجریه همان طرح از سوی وزیر مسکن مدعی بنیانگذاری مسکن مهر "مزخرف" و هزینه سربار برای کشور توصیف و نتیجه همه این یک بام و دو هواها میشود کاهش ۸۰ درصدی خانههای اجارهای و سر به فلک کشیدن قیمت خرید مسکن و تنزل وامها و ودیعههای مسکن به مبالغی در حد اجاره و رهن یک واحد حداقلی در کلانشهری مانند تبریز در سال ۹۹.
در روزهای اخیر نیز استاندار آذربایجانشرقی با بیان اینکه منتقد اجرای نادرست طرح مسکن مهر هستیم، گفت: اجرای ناصحیح این طرح باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شده و در برخی از شهرها نیز بسیاری از واحدهای مسکونی فاقد متقاضی هستند.
مقولهای به نام مَسکن و گمشده مُسکّن آن
بهطور حتم تداوم سیاستهای نادرست در سالیان متمادی زمینه ساز بروز وضعیت فعلی در حوزه مسکن بوده اما آنچه در دهه اخیر سبب تشدید وضعیت نابسامان این بخش شده، رهاشدگی حوزه مسکن از سوی مسوولان و متولیان است، موضوعی که رئیس انجمن انبوهسازان کشور با انتقاد از چنین وضعیتی و رویکرد دولتها در این خصوص به خبرنگار فارس میگوید: متاسفانه بخش مسکن رها شده و در حالی که مانند همه صنایعها از اقتصاد کلان تاثیر میپذیرد و چهار مؤلفه زمین، مصالح، کارگران ساختمانی و دستگاههای خدمترسان بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارند، هزینههای بالاسری مانند وضع عوارض غیرکارشناسی و بیمورد و دستگاههای خدماترسان (آب- برق- گاز و ..) که در ساخت مسکن نیز تاثیری ندارند، موجب افزایش قیمتهای نامتعارف و بروز وضعیت فعلی شده است.
جمشید برزگر ادامه داد: دولت بر خلاف تمام تکالیف مندرج در قانون اساسی در مورد تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار، این بخش را رها کرده و نتیجه آن در همین کلانشهر تبریز شده ایجاد مناطق حاشیهنشینی جدید مانند باسمنج، منطقه عینالی، کندرود و بسیاری دیگر از مناطق که با کوچکترین بلایای طبیعی تبدیل به یک فاجعه خواهند شد.
تنها راهحل خانهدار شدن اقشار کم درآمد طرحهایی از جنس مسکن مهر است
وی، یکی از مهمترین راهکارهای خروج بخش مسکن از وضعیت کنونی را توجه به طرح هایی مانند مسکن مهر، احصا نکات ضعف و تمرکز و تقویت بر نکات قوت آن دانسته و میافزاید: به عنوان انجمن انبوهسازان این کار را کردهایم و اکنون باید کارگروهی در وزارت راه و شهرسازی ایجاد و با الگو قرار دادن این طرح و رفع اشکالاتی چون عدم جانمایی مناسب و تخصیص نیافتن سرانه خدماتی موردنیاز نسبت به تداوم اجرای چنین طرحهایی اقدام کند.
رئیس انجمن انبوهسازان کشور تصریح میکند: طرح مسکن مهر با وجود تمام اشکالات طرح خوبی بود که رفع ایرادات آن نیازمند چکش کاری است، چراکه متقاضیان این طرح اقشار کم درآمد و نیازمند واقعی مسکن بودند و این همان نکتهای است که در رونق بخش مسکن باید مورد توجه قرار گیرد و برای نمونه بهجای اختصاص زمین به مسکن مهر تبریز در مکانهایی مانند شهر جدید سهند میتوانیم در چند نقطه خود تبریز این ساخت و سازها را با هزینههای کمتر انجام دهیم و بر اساس ارزش منطقهای هر نقطه و متناسب با قدرت خرید متقاضیان نسبت به واگذاری واحدهای مقاوم و استاندارد اقدام کنیم.
عدم انجام اقدام عملیاتی قابل توجه در حوزه مسکن با وجود طرحهای متعدد در دولت یازدهم و دوازدهم
اما در مقابل این دیدگاه نیز گروهی قرار دارند که نه تنها به اذعان و اعتراف خود قدم مؤثری در حل مشکلات حوزه مسکن برنداشتهاند، بلکه طرحهای اجرا شده در دورهها و مسوولان قبلی را نیز نفی و نقد میکنند، از جمله استاندار آذربایجانشرقی که اخیراً در جلسه ستاد بازآفرینی شهری با ابراز نارضایتی از عملکرد در حوزه مسکن و عدم انجام اقدام عملیاتی قابل توجهی در این حوزه با وجود طرحهای متعدد برای تولید مسکن گفته است: با توجه به اهمیت سیاستهای تولید مسکن به ویژه برای اقشار محروم و کمدرآمد، اقدامات انجام شده در این حوزه در استان ناکافی است و کمبود بودجه و اعتبار دلیل کافی برای کمکاری در این حوزه نیست و باید از امکانات خوبی که در اختیار داریم، به بهترین شکل استفاده کنیم.
محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: بیشترین عملکرد این حوزه مربوط به پرداخت تسهیلات مسکن و معرفی متقاضیان به بانکهای عامل است در حالی که توان دستگاههای متولی قطعاً بالاتر از این است و اگر کاری انجام نشده، ناشی از کمکاری بوده بهطوریکه 6 ماه پس از کلنگزنی پروژه مسکن فرهنگیان در شهر جدید سهند، هیچ کاری انجام نشده و از مجموع ۱۷ هزار سهمیه این شهر برای ساخت مسکن، هنوز ۷۰ واحد هم ساخته نشده است.
وی با اشاره به ارائه گزارشهای تکراری در جلسات ستاد بازآفرینی شهری افزوده است: این ستاد بالاترین مرجع سیاستهای تولید مسکن در استان است و انتظار داریم که برای ساماندهی حوزه مسکن و تأمین مسکن اقشار محروم و کمدرآمد تدابیر جدی اتخاذ شود چرا که مقوله مسکن از نظر اقتصادی و اجتماعی فوقالعاده مهم است و بسیاری از مشکلات این حوزه مربوط به هماهنگی میان دستگاههاست و با همکاری بینبخشی قابل حل است.
استاندار آذربایجانشرقی تصریح کرده است: قطعاً بیشتر از این هم میشود کار کرد و صرف این که کمبود اعتبار داریم دلیل کافی برای کمکاری نیست زیرا امکانات خوبی در استان داریم که باید با همکاری و هماهنگی از آنها استفاده کنیم و مدیریت استان آماده است تا هر مصوبه یا مجوزی را صادر یا از طریق مراجع ملی پیگیری کند، به شرط اینکه موجب گرهگشایی در حوزه مسکن شود.
استاندار: مسکن مهر باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شد!
نکته جالب در این خصوص اظهارات متناقض استاندار آذربایجانشرقی با سخنان قبلی خود در جلسه بررسی پروژههای طرح اقدام ملی مسکن در تبریز است و با بیان اینکه منتقد اجرای نادرست طرح مسکن مهر هستیم، گفته است: اجرای ناصحیح این طرح باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شده و در برخی از شهرها نیز بسیاری از واحدهای مسکونی فاقد متقاضی هستند.
این اظهارات جناب استاندار در حالی مطرح میشود که به اذعان خود وی، سکونت یک چهارم جمعیت تبریز در سکونتگاههای غیررسمی، خطری بزرگ است که در صورت بیتوجهی به ساماندهی این مناطق در زمانهای بحرانی حوادث فاجعه باری را رقم خواهد و خاطرنشان کرده است: عملکرد دستگاههای مسوول در امر ساماندهی حاشیهنشینی و اجرای پروژههای مسکونی با محوریت محرومیتزدایی، رضایت بخش نیست و با داشتن بیش از 2 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده در تبریز، نباید به اجرای پروژههای کوچکی مانند پروژه 20 هکتاری عتیق افتخار کرد.
پورمحمدی با اذعان به اینکه سیاستهای حوزه مسکن در کشور، آنچنان که باید و شاید موفق نبوده و نتوانسته نیازهای جامعه در این بخش را بهطور کامل برآورده کند، در عین حال از موضع موافقان ساخت مسکن ارزان قیمت و بیکیفیت برای مردم انتقاد کرده و متذکر شده است: چنین رویکردهایی برای تامین مسکن نیازمندان، مربوط به دهههای قبل است و در عمل نیز نیازی را رفع نمیکند و منتقد اجرای نادرست طرح مسکن مهر هستیم زیرا اجرای ناصحیح این طرح باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شده و در برخی از شهرها نیز بسیاری از واحدهای مسکونی فاقد متقاضی هستند اما با وجود همه این انتقادها، معتقدیم که حرکت با برنامه بهتر از بیبرنامگی است و باید برای نیاز اقشار مختلف مردم به مسکن، پاسخی منطقی داشته باشیم.
مسکن مهر رویای محال خانهدار شدن را برای بسیاری به واقعیت تبدیل کرد
البته در مقابل این اظهارنظرهای اساساً جناحی و سیاستزده و البته متناقض مسوولانی چون جناب استاندار در خصوص موضوعی به شدت اجتماعی و البته اقتصاد محور، مسوولانی نیز هستند که با نگاهی کارشناسانه و منصفانه، موضوع مسکن در کل و مسکن مهر را بهطور اخص زیر ذرهبین نقد و بررسی قرار میدهند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی از جمله این افراد است که به سهمیه ۹۵ هزار و ۲۰۵ واحدی استان از مسکن مهر اشاره کرده و میگوید: از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۳۵ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۱۶ هزار و ۵۱۱ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۳۵ هزار و ۲۴۹ واحد در شهر جدید جدید سهند در نظر گرفته شده بود.
ابوالقاسم سلطانی میافزاید: از این تعداد ۳۳ هزار و ۴۳۸ واحد در قالب تفاهمنامه سه جانبه بین راه و شهرسازی، سازنده و بانک و ۱۷ هزار و ۳۰۴ واحد نیز توسط تعاونیها ساخته شده که در این میان تاکنون تنها یک هزار و ۹۰۴ واحد از تعهدات تعاونی ها به پرونده حقوقی تبدیل شده و حدود ۷۷۰ واحد از تفاهمنامههای سه جانبه با مشکل روبهروست که از این تعداد نیز ۲۲۴ واحد در مرحله تحویل قرار دارد و تلاش میکنیم مابقی ۵۰۰ واحد را نیز تا پایان سال تحویل دهیم و یکهزار و ۹۷۴ واحد مسکن مهر نیز در شهرهای مختلف استان در مرحله ساخت است که ساخت آنها امسال به پایان میرسد.
وی، بر لزوم رعایت انصاف در نقد طرح مسکن مهر معتقد است که این طرح در حالت ایده آل میتوانست در بافتهای داخل شهر اجرا شود که علاوه بر رشد کمی مناطق شهری، زمینهساز توسعه کمی نیز میشد اما مجریان مسکن مهر به ناچار و برای صفر کردن هزینه زمینهای مورد نیاز و نیز زمانبر بودن تامین زمین در مناطق شهری به دلیل مسائل حقوقی، مجبور به ساخت این واحدها در اراضی ملی و عموماً خارج از شهرها شدهاند و در واقع مکانیابی مهمترین مشکل پروژههای مسکن مهر محسوب میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی، صاحبخانه شدن بسیاری از اقشار کم درآمد و نیازمند را روی مثبت طرح مسکن مهر میداند و میگوید: باید بپذیریم که این طرح زمینهساز خانهدار شدن خانوارهایی با درآمدهای ناچیز شد که تحت هیچ شرایط دیگری این امکان برای آنها فراهم نمیشد و در صورت اجرا نشدن چنین طرحی، برای نمونه ۳۳ هزار خانواده فعلی ساکن در مسکن مهر استان، به عنوان جمعیت حاشیهنشین به معضل جدی اجتماعی تبدیل شده بودند در حالی که اکنون در مناطقی مانند شهر جدید سهند با ساختار مناسب شهری و رعایت حداقلی اصول شهرسازی ساکن هستند و جمعیت مازاد تبریز به جای حاشیهنشینی به سمت چنین شهرهای جدیدی سرریز میشود.
تفاوت رویکردهای سیاسی دولتها عامل بیسرانجام ماندن طرحهایی مانند مسکن مهر
البته سلطانی با اشاره به نکتهای ظریف و اساسی در خصوص ابتر ماندن طرحهایی نظیر مسکن مهر، تصریح میکند: باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که متاسفانه در کشور ما بهدلیل تفاوت در رویکردهای سیاسی جناحهای مطرح که ساختار اجرایی بین آنها در رفت و برگشت است، عموماً طرحهای اجرا شده در یک دولت در دولت بعدی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد و روند آنها در صورتی که متوقف نشود، حداقل با کندی اجرا روبه رو خواهد شد و طرح مسکن مهر نیز از این قاعده مستثنی نیست، چرا که در کنار رویکردهای سیاسی مسوولان دو دولت، موضوعاتی مانند قطع یارانه مسکن و تنگناهای بودجهای و افزایش هزینههای ساخت نیز این کندی اجرا را در دولتهای یازدهم و دوازدهم تشدید کرد.
اعتراف دیرهنگام به عقبماندگی بخش مسکن در آذربایجانشرقی
شاید نقطه پایان این گفتار و کردار به شدت متناقض مسوولان اجرایی استان مانند جناب استاندار در حوزه مسکن را بتوان در سخنان معاون هماهنگی امور عمرانی وی جستجو کرد که با پذیرش عقبماندگی استان در این بخش گفته است: در بحث ساخت و ساز مسکن توفیق چندانی در استان نداریم.
جواد رحمتی با بیان اینکه بیشتر طرحهای مسکن در استان در حد برنامهریزی است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، اظهار داشت: در بحث ساخت و ساز مسکن توفیق چندانی در استان نداریم و درخواستهایی که منجر به عقد قرارداد در طرحهای تولید مسکن شده بسیار اندک است و بیشتر طرحهای اجراشده نیز به صورت خودمالک بوده است.
وی همچنین تأمین زیرساختهای اساسی برای پروژههای مسکن را مورد تأکید قرار داده و افزوده است: برای اینکه به مشکلات مسکن مهر دچار نشویم، باید همزمان با ساخت مسکن، زیرساختهای اساسی آن نیز تأمین شود.
رحمتی در خصوص سرنوشت پروژههای مسکن مهر استان نیز با تکرار وعدههای دیگر مسوولان این بخش تصریح کرده است: طبق سیاستهای دولت، پرونده مسکن مهر امسال باید بسته شود که بر این اساس، مشکلات واحدهای باقیمانده باید در سریعترین زمان حل و فصل شده و علاوه بر آن کارآمدسازی و هویتبخشی به بافتهای فرسوده و ناکارآمد نیز به عنوان مهمترین هدف طرح بازآفرینی شهری مورد توجه جدی قرار گیرد.
در پایان ذکر یک نکته خالی از لطف نخواهد بود و آن هم معنی لغوی کلمه مسوول بر وزن مفعول یعنی فرد در مرض سوال و ملزم به پاسخگویی است، موضوعی که بنظر میرسد امروز و در شرایط کنونی جامعه ما و به ویژه در بین همان مسوولان همیشه در معرض سوال به صورت عکس تعبیر و تفسیر میشود و در بیشتر موارد و موضوعات مبتلابه مانند موضوع مسکن و یا حتی موضوعاتی با ابعاد کوچکتر مانند گرانی یکباره فلان اقلام مصرفی، مسوولان به جای پاسخگویی در قبال عملکردشان از باب طلبکاری وارد میشوند و به گونهای در مورد وظایف خود اظهارنظر و نقد میکنند که گویی آنها تنها در حد نام و عنوان مسوول هستند و انجام تعهدات در قبال آن مسوولیت متوجه مردم و دیگران است و شاید همین امر دلیل بلاتکلیف ماندن حوزه مسکن و ارائه راهکارهایی مانند "نخرید تا ارزان شود" است، راهکارهایی که به وضوح نشان از نبود عزم و اراده و برنامه جدی از سوی مسوولان برای سروسامان بخشیدن به امور حوزه مسوولیتشان است.
فارس
بخش مسکن به علت حوزه گسترده دربرگیری و جایگاه آن بهعنوان صنعتی مولد و محرک از اهمیت ویژهتری برخوردار است، بخشی که روزگاری طرحی با عنوان مسکن مهر برای ساماندهیاش از سوی یک دولت اجرایی شد و چند صباحی بعد و با تغییر مسوولان قوه مجریه همان طرح از سوی وزیر مسکن مدعی بنیانگذاری مسکن مهر "مزخرف" و هزینه سربار برای کشور توصیف و نتیجه همه این یک بام و دو هواها میشود کاهش ۸۰ درصدی خانههای اجارهای و سر به فلک کشیدن قیمت خرید مسکن و تنزل وامها و ودیعههای مسکن به مبالغی در حد اجاره و رهن یک واحد حداقلی در کلانشهری مانند تبریز در سال ۹۹.
در روزهای اخیر نیز استاندار آذربایجانشرقی با بیان اینکه منتقد اجرای نادرست طرح مسکن مهر هستیم، گفت: اجرای ناصحیح این طرح باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شده و در برخی از شهرها نیز بسیاری از واحدهای مسکونی فاقد متقاضی هستند.
مقولهای به نام مَسکن و گمشده مُسکّن آن
بهطور حتم تداوم سیاستهای نادرست در سالیان متمادی زمینه ساز بروز وضعیت فعلی در حوزه مسکن بوده اما آنچه در دهه اخیر سبب تشدید وضعیت نابسامان این بخش شده، رهاشدگی حوزه مسکن از سوی مسوولان و متولیان است، موضوعی که رئیس انجمن انبوهسازان کشور با انتقاد از چنین وضعیتی و رویکرد دولتها در این خصوص به خبرنگار فارس میگوید: متاسفانه بخش مسکن رها شده و در حالی که مانند همه صنایعها از اقتصاد کلان تاثیر میپذیرد و چهار مؤلفه زمین، مصالح، کارگران ساختمانی و دستگاههای خدمترسان بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارند، هزینههای بالاسری مانند وضع عوارض غیرکارشناسی و بیمورد و دستگاههای خدماترسان (آب- برق- گاز و ..) که در ساخت مسکن نیز تاثیری ندارند، موجب افزایش قیمتهای نامتعارف و بروز وضعیت فعلی شده است.
جمشید برزگر ادامه داد: دولت بر خلاف تمام تکالیف مندرج در قانون اساسی در مورد تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار، این بخش را رها کرده و نتیجه آن در همین کلانشهر تبریز شده ایجاد مناطق حاشیهنشینی جدید مانند باسمنج، منطقه عینالی، کندرود و بسیاری دیگر از مناطق که با کوچکترین بلایای طبیعی تبدیل به یک فاجعه خواهند شد.
تنها راهحل خانهدار شدن اقشار کم درآمد طرحهایی از جنس مسکن مهر است
وی، یکی از مهمترین راهکارهای خروج بخش مسکن از وضعیت کنونی را توجه به طرح هایی مانند مسکن مهر، احصا نکات ضعف و تمرکز و تقویت بر نکات قوت آن دانسته و میافزاید: به عنوان انجمن انبوهسازان این کار را کردهایم و اکنون باید کارگروهی در وزارت راه و شهرسازی ایجاد و با الگو قرار دادن این طرح و رفع اشکالاتی چون عدم جانمایی مناسب و تخصیص نیافتن سرانه خدماتی موردنیاز نسبت به تداوم اجرای چنین طرحهایی اقدام کند.
رئیس انجمن انبوهسازان کشور تصریح میکند: طرح مسکن مهر با وجود تمام اشکالات طرح خوبی بود که رفع ایرادات آن نیازمند چکش کاری است، چراکه متقاضیان این طرح اقشار کم درآمد و نیازمند واقعی مسکن بودند و این همان نکتهای است که در رونق بخش مسکن باید مورد توجه قرار گیرد و برای نمونه بهجای اختصاص زمین به مسکن مهر تبریز در مکانهایی مانند شهر جدید سهند میتوانیم در چند نقطه خود تبریز این ساخت و سازها را با هزینههای کمتر انجام دهیم و بر اساس ارزش منطقهای هر نقطه و متناسب با قدرت خرید متقاضیان نسبت به واگذاری واحدهای مقاوم و استاندارد اقدام کنیم.
عدم انجام اقدام عملیاتی قابل توجه در حوزه مسکن با وجود طرحهای متعدد در دولت یازدهم و دوازدهم
اما در مقابل این دیدگاه نیز گروهی قرار دارند که نه تنها به اذعان و اعتراف خود قدم مؤثری در حل مشکلات حوزه مسکن برنداشتهاند، بلکه طرحهای اجرا شده در دورهها و مسوولان قبلی را نیز نفی و نقد میکنند، از جمله استاندار آذربایجانشرقی که اخیراً در جلسه ستاد بازآفرینی شهری با ابراز نارضایتی از عملکرد در حوزه مسکن و عدم انجام اقدام عملیاتی قابل توجهی در این حوزه با وجود طرحهای متعدد برای تولید مسکن گفته است: با توجه به اهمیت سیاستهای تولید مسکن به ویژه برای اقشار محروم و کمدرآمد، اقدامات انجام شده در این حوزه در استان ناکافی است و کمبود بودجه و اعتبار دلیل کافی برای کمکاری در این حوزه نیست و باید از امکانات خوبی که در اختیار داریم، به بهترین شکل استفاده کنیم.
محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: بیشترین عملکرد این حوزه مربوط به پرداخت تسهیلات مسکن و معرفی متقاضیان به بانکهای عامل است در حالی که توان دستگاههای متولی قطعاً بالاتر از این است و اگر کاری انجام نشده، ناشی از کمکاری بوده بهطوریکه 6 ماه پس از کلنگزنی پروژه مسکن فرهنگیان در شهر جدید سهند، هیچ کاری انجام نشده و از مجموع ۱۷ هزار سهمیه این شهر برای ساخت مسکن، هنوز ۷۰ واحد هم ساخته نشده است.
وی با اشاره به ارائه گزارشهای تکراری در جلسات ستاد بازآفرینی شهری افزوده است: این ستاد بالاترین مرجع سیاستهای تولید مسکن در استان است و انتظار داریم که برای ساماندهی حوزه مسکن و تأمین مسکن اقشار محروم و کمدرآمد تدابیر جدی اتخاذ شود چرا که مقوله مسکن از نظر اقتصادی و اجتماعی فوقالعاده مهم است و بسیاری از مشکلات این حوزه مربوط به هماهنگی میان دستگاههاست و با همکاری بینبخشی قابل حل است.
استاندار آذربایجانشرقی تصریح کرده است: قطعاً بیشتر از این هم میشود کار کرد و صرف این که کمبود اعتبار داریم دلیل کافی برای کمکاری نیست زیرا امکانات خوبی در استان داریم که باید با همکاری و هماهنگی از آنها استفاده کنیم و مدیریت استان آماده است تا هر مصوبه یا مجوزی را صادر یا از طریق مراجع ملی پیگیری کند، به شرط اینکه موجب گرهگشایی در حوزه مسکن شود.
استاندار: مسکن مهر باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شد!
نکته جالب در این خصوص اظهارات متناقض استاندار آذربایجانشرقی با سخنان قبلی خود در جلسه بررسی پروژههای طرح اقدام ملی مسکن در تبریز است و با بیان اینکه منتقد اجرای نادرست طرح مسکن مهر هستیم، گفته است: اجرای ناصحیح این طرح باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شده و در برخی از شهرها نیز بسیاری از واحدهای مسکونی فاقد متقاضی هستند.
این اظهارات جناب استاندار در حالی مطرح میشود که به اذعان خود وی، سکونت یک چهارم جمعیت تبریز در سکونتگاههای غیررسمی، خطری بزرگ است که در صورت بیتوجهی به ساماندهی این مناطق در زمانهای بحرانی حوادث فاجعه باری را رقم خواهد و خاطرنشان کرده است: عملکرد دستگاههای مسوول در امر ساماندهی حاشیهنشینی و اجرای پروژههای مسکونی با محوریت محرومیتزدایی، رضایت بخش نیست و با داشتن بیش از 2 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده در تبریز، نباید به اجرای پروژههای کوچکی مانند پروژه 20 هکتاری عتیق افتخار کرد.
پورمحمدی با اذعان به اینکه سیاستهای حوزه مسکن در کشور، آنچنان که باید و شاید موفق نبوده و نتوانسته نیازهای جامعه در این بخش را بهطور کامل برآورده کند، در عین حال از موضع موافقان ساخت مسکن ارزان قیمت و بیکیفیت برای مردم انتقاد کرده و متذکر شده است: چنین رویکردهایی برای تامین مسکن نیازمندان، مربوط به دهههای قبل است و در عمل نیز نیازی را رفع نمیکند و منتقد اجرای نادرست طرح مسکن مهر هستیم زیرا اجرای ناصحیح این طرح باعث ایجاد حاشیهنشینی مدرن شهری شده و در برخی از شهرها نیز بسیاری از واحدهای مسکونی فاقد متقاضی هستند اما با وجود همه این انتقادها، معتقدیم که حرکت با برنامه بهتر از بیبرنامگی است و باید برای نیاز اقشار مختلف مردم به مسکن، پاسخی منطقی داشته باشیم.
مسکن مهر رویای محال خانهدار شدن را برای بسیاری به واقعیت تبدیل کرد
البته در مقابل این اظهارنظرهای اساساً جناحی و سیاستزده و البته متناقض مسوولانی چون جناب استاندار در خصوص موضوعی به شدت اجتماعی و البته اقتصاد محور، مسوولانی نیز هستند که با نگاهی کارشناسانه و منصفانه، موضوع مسکن در کل و مسکن مهر را بهطور اخص زیر ذرهبین نقد و بررسی قرار میدهند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی از جمله این افراد است که به سهمیه ۹۵ هزار و ۲۰۵ واحدی استان از مسکن مهر اشاره کرده و میگوید: از این تعداد ۴۳ هزار و ۴۳۵ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۱۶ هزار و ۵۱۱ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۳۵ هزار و ۲۴۹ واحد در شهر جدید جدید سهند در نظر گرفته شده بود.
ابوالقاسم سلطانی میافزاید: از این تعداد ۳۳ هزار و ۴۳۸ واحد در قالب تفاهمنامه سه جانبه بین راه و شهرسازی، سازنده و بانک و ۱۷ هزار و ۳۰۴ واحد نیز توسط تعاونیها ساخته شده که در این میان تاکنون تنها یک هزار و ۹۰۴ واحد از تعهدات تعاونی ها به پرونده حقوقی تبدیل شده و حدود ۷۷۰ واحد از تفاهمنامههای سه جانبه با مشکل روبهروست که از این تعداد نیز ۲۲۴ واحد در مرحله تحویل قرار دارد و تلاش میکنیم مابقی ۵۰۰ واحد را نیز تا پایان سال تحویل دهیم و یکهزار و ۹۷۴ واحد مسکن مهر نیز در شهرهای مختلف استان در مرحله ساخت است که ساخت آنها امسال به پایان میرسد.
وی، بر لزوم رعایت انصاف در نقد طرح مسکن مهر معتقد است که این طرح در حالت ایده آل میتوانست در بافتهای داخل شهر اجرا شود که علاوه بر رشد کمی مناطق شهری، زمینهساز توسعه کمی نیز میشد اما مجریان مسکن مهر به ناچار و برای صفر کردن هزینه زمینهای مورد نیاز و نیز زمانبر بودن تامین زمین در مناطق شهری به دلیل مسائل حقوقی، مجبور به ساخت این واحدها در اراضی ملی و عموماً خارج از شهرها شدهاند و در واقع مکانیابی مهمترین مشکل پروژههای مسکن مهر محسوب میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی، صاحبخانه شدن بسیاری از اقشار کم درآمد و نیازمند را روی مثبت طرح مسکن مهر میداند و میگوید: باید بپذیریم که این طرح زمینهساز خانهدار شدن خانوارهایی با درآمدهای ناچیز شد که تحت هیچ شرایط دیگری این امکان برای آنها فراهم نمیشد و در صورت اجرا نشدن چنین طرحی، برای نمونه ۳۳ هزار خانواده فعلی ساکن در مسکن مهر استان، به عنوان جمعیت حاشیهنشین به معضل جدی اجتماعی تبدیل شده بودند در حالی که اکنون در مناطقی مانند شهر جدید سهند با ساختار مناسب شهری و رعایت حداقلی اصول شهرسازی ساکن هستند و جمعیت مازاد تبریز به جای حاشیهنشینی به سمت چنین شهرهای جدیدی سرریز میشود.
تفاوت رویکردهای سیاسی دولتها عامل بیسرانجام ماندن طرحهایی مانند مسکن مهر
البته سلطانی با اشاره به نکتهای ظریف و اساسی در خصوص ابتر ماندن طرحهایی نظیر مسکن مهر، تصریح میکند: باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که متاسفانه در کشور ما بهدلیل تفاوت در رویکردهای سیاسی جناحهای مطرح که ساختار اجرایی بین آنها در رفت و برگشت است، عموماً طرحهای اجرا شده در یک دولت در دولت بعدی چندان مورد توجه قرار نمیگیرد و روند آنها در صورتی که متوقف نشود، حداقل با کندی اجرا روبه رو خواهد شد و طرح مسکن مهر نیز از این قاعده مستثنی نیست، چرا که در کنار رویکردهای سیاسی مسوولان دو دولت، موضوعاتی مانند قطع یارانه مسکن و تنگناهای بودجهای و افزایش هزینههای ساخت نیز این کندی اجرا را در دولتهای یازدهم و دوازدهم تشدید کرد.
اعتراف دیرهنگام به عقبماندگی بخش مسکن در آذربایجانشرقی
شاید نقطه پایان این گفتار و کردار به شدت متناقض مسوولان اجرایی استان مانند جناب استاندار در حوزه مسکن را بتوان در سخنان معاون هماهنگی امور عمرانی وی جستجو کرد که با پذیرش عقبماندگی استان در این بخش گفته است: در بحث ساخت و ساز مسکن توفیق چندانی در استان نداریم.
جواد رحمتی با بیان اینکه بیشتر طرحهای مسکن در استان در حد برنامهریزی است و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، اظهار داشت: در بحث ساخت و ساز مسکن توفیق چندانی در استان نداریم و درخواستهایی که منجر به عقد قرارداد در طرحهای تولید مسکن شده بسیار اندک است و بیشتر طرحهای اجراشده نیز به صورت خودمالک بوده است.
وی همچنین تأمین زیرساختهای اساسی برای پروژههای مسکن را مورد تأکید قرار داده و افزوده است: برای اینکه به مشکلات مسکن مهر دچار نشویم، باید همزمان با ساخت مسکن، زیرساختهای اساسی آن نیز تأمین شود.
رحمتی در خصوص سرنوشت پروژههای مسکن مهر استان نیز با تکرار وعدههای دیگر مسوولان این بخش تصریح کرده است: طبق سیاستهای دولت، پرونده مسکن مهر امسال باید بسته شود که بر این اساس، مشکلات واحدهای باقیمانده باید در سریعترین زمان حل و فصل شده و علاوه بر آن کارآمدسازی و هویتبخشی به بافتهای فرسوده و ناکارآمد نیز به عنوان مهمترین هدف طرح بازآفرینی شهری مورد توجه جدی قرار گیرد.
در پایان ذکر یک نکته خالی از لطف نخواهد بود و آن هم معنی لغوی کلمه مسوول بر وزن مفعول یعنی فرد در مرض سوال و ملزم به پاسخگویی است، موضوعی که بنظر میرسد امروز و در شرایط کنونی جامعه ما و به ویژه در بین همان مسوولان همیشه در معرض سوال به صورت عکس تعبیر و تفسیر میشود و در بیشتر موارد و موضوعات مبتلابه مانند موضوع مسکن و یا حتی موضوعاتی با ابعاد کوچکتر مانند گرانی یکباره فلان اقلام مصرفی، مسوولان به جای پاسخگویی در قبال عملکردشان از باب طلبکاری وارد میشوند و به گونهای در مورد وظایف خود اظهارنظر و نقد میکنند که گویی آنها تنها در حد نام و عنوان مسوول هستند و انجام تعهدات در قبال آن مسوولیت متوجه مردم و دیگران است و شاید همین امر دلیل بلاتکلیف ماندن حوزه مسکن و ارائه راهکارهایی مانند "نخرید تا ارزان شود" است، راهکارهایی که به وضوح نشان از نبود عزم و اراده و برنامه جدی از سوی مسوولان برای سروسامان بخشیدن به امور حوزه مسوولیتشان است.
فارس
تازهترین اخبار ساختمان
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
رشد 30 درصدی قیمت مسکن در منطقه یک تهران
تأمین 211 آسانسور برای رفع نقص مسکن مهر
متقاضیان واحدهای مسکن ملی خبرنگاران بخوانند
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
قیمت موتور کرکره برقی
راهکار عرضه خانه های خالی به بازار مسکن چیست؟
پربازدیدترین اخبار
بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور مستاجر هستند
لزوم هم افزایی ارکان دولت در پیشبرد طرح مسکن ملی
معضلی به نام ساخت و ساز در سکونتگاه های غیررسمی
شرایط صدور بیمه نامه تغییر کرد
پلمب سه هزار و 673 واحد صنفی مشاورین املاک
رفع تعرض فوری 1286 هکتار زمین دولتی در سال جاری
قیمت مسکن در آمریکا چقدر افزایش یافته است؟
سنگ بزرگ بانک مرکزی جلو پای تولیدکنندگان مسکن
بیش از 6 هزار هکتار بافت فرسوده در مسیر نوسازی
بازار مسکن توجهی به تحولات ارزی ندارد
بنگاه داری بانک ها به جای پرداخت تسهیلات
تنظیم گری در بازار مسکن از طریق سامانه خودنویس
متقاضیان واحدهای مسکن ملی خبرنگاران بخوانند
تأمین 211 آسانسور برای رفع نقص مسکن مهر
رشد 30 درصدی قیمت مسکن در منطقه یک تهران